معرفی و دانلود کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده

عکس جلد کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده

در شهر مسجد سلیمان، چاه استخراج نفتی وجود دارد که چاه شماره‌ی یک نامیده می‌شود، زیرا اولین چاه استخراج نفت در ایران و در کل خاورمیانه است. کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده، اثر مهدی میرکیایی با زبانی شیوا و جذاب، ماجرای باز شدن بیشتر پای استعمار به ایران با کشف نفت و حفر این چاه، به‌عنوان اولین چاه استخراج نفت را برای نوجوانان روایت می‌کند. این کتاب در ادامه‌ی دوازده جلد پیشین خود، به آموزش بخشی از مهم‌ترین وقایع تاریخی می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده

همان روزی که نفت در ایران کشف شد، امتیاز کشف و استخراج آن را به مدت هفتاد سال به شرکت بریتانیایی دارسی بخشیدند. مهدی میرکیایی در کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده، ماجرای روزی را روایت می‌کند که استعمار با کشف نفت، جای پای خود را در کشورهایی مثل ایران از پیش محکم‌تر کرد.

کشف نفت، تأثیر بسیار مهمی در تاریخ همه‌ی کشورهای جهان داشته است. داستان کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده، از زمانی آغاز می‌شود که پای اروپایی‌ها به قاره‌ی آمریکا باز شد و سرخ‌پوست‌های آن‌جا ماده‌ای ناشناس را به آن‌ها معرفی کردند. این ماده که سرخ‌پوست‌ها برای مصارف درمانی از آن استفاده می‌کردند، درواقع همان نفت سفید بود. مهدی میرکیایی در این کتاب ماجرای کشف ماده‌ای را روایت می‌کند که سرنوشت جهان را تغییر داد.

اروپایی‌ها از نفت استفاده‌هایی فراتر از مصارف درمانی کردند. آن‌ها در ساخت سلاح‌های مختلف با قدرت تخریب بیشتر از این ماده استفاده کردند و شاهد نتایج غیرقابل‌باوری شدند. حتی می‌توان ابعاد بزرگ جنگ جهانی اول در مقایسه با جنگ‌های پیش از آن را به کشف نفت نسبت داد. در ادامه‌ی کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده، می‌بینیم که کم‌کم کاشف به عمل آمد برخی از کشورهای آسیا و به‌خصوص خاورمیانه، ذخیره‌ی شگفت‌انگیزی از این ماده را در خود دارند.

مهدی میرکیایی این کشف را آغاز دور جدیدی از استعمار در این کشورها می‌داند. ماجرا تا جایی بالا گرفت که حتی کشورهایی مانند انگلستان و روسیه که در رقابت شدیدی با هم به‌سر می‌بردند، ایران را میان خودشان تقسیم کردند. روسیه که همیشه به نفت شمال ایران چشم داشت، بخش شمالی این کشور را سهم خود دانست و انگلستان بخش جنوبی کشور را.

نوجوانان با گوش سپردن به کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده، خواهند آموخت که در بقیه‌ی کشورهای خاورمیانه هم اوضاع به همین منوال بود. حوزه‌ی سیاست این کشورها، عملاً به دست استعمارگرانی بود که چشم به نفت آن‌ها داشتند. تا جایی که حتی سیاستمدران این کشورها برای رسیدن به حکومت در کشور خودشان باید از اروپایی‌ها اجازه می‌گرفتند. برای مثال انگلیسی‌ها برای کاستن از قدرت امپراتوری عثمانی در این منطقه به یک خاندان عربی قول حکومت در عراق و سوریه را داده بودند؛ چراکه نمی‌خواستند کسی به‌جز خودشان از امتیازهای این منطقه و به‌خصوص نفت آن برخوردار شود.

کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده را نشر صوتی سماوا با صدای گوینده‌ی مشهور پیمان طالبی منتشر کرده است. نسخه‌ی متنی این کتاب را هم انتشارات مهرک، به چاپ رسانده.

درباره مجموعه سرگذشت استعمار

نمی‌توان تاریخ اولین استعمار اتفاق افتاده در جهان را به‌راحتی مشخص کرد. حکومت‌ها از هزاران سال پیش برای به‌چنگ آوردن منابع دیگر سرزمین‌ها به قلمروهای دیگر لشگرکشی می‌کردند و در این راه از هیچ خشونتی رویگردان نبودند. با این حال استعمار به‌معنای امروزی با «عصر اکتشاف» در قرن پانزدهم میلادی آغاز شد. پادشاه جاه‌طلب کشور پرتغال برای تحقق کنجکاوی، گسترش مسیحیت و البته کسب ثروت ناوگانی مجهز را برای جست‌وجوی هند فرستاد. این سفر تاریخ جهان را برای همیشه دگرگون کرد و اتفاقاتی را رقم زد که مهدی میرکیایی آن‌ها را به زیبایی در مجموعه سرگذشت استعمار روایت می‌کند.

غارتگران اروپایی در مسیر خود به قاره آفریقا برخوردند، جایی که سنگ‌های قیمتی میان دانه‌های شن برق می‌زدند و زیبایی‌های چشمگیرش از نعمات بی‌پایان طبیعت حکایت داشت. سپس با فتح قسمت‌هایی از آفریقا، به سمت قاره‌ی آسیا بادبان کشیدند. آوازه‌ی دستاوردهای پرتغالی‌ها به‌حدی زیاد بود که خیلی زود انگلیس، هلند و اسپانیا هم به جمع استعمارگران پیوستند. آن‌ها با خودپسندی بی‌حدوحصرشان دیگر نژادها را غارت می‌کردند و علاوه بر تصاحب دارایی‌های طبیعی حتی مردم کشورهای دیگر را به بردگی می‌گرفتند.

ماجراهای وحشیگری استعمارگران قلب هر انسانی را به درد خواهد آورد، اما آشنایی با وقایع آن سال‌ها بی‌اغراق برای همه‌ اجباری است. مجموعه سرگذشت استعمار به ما کمک می‌کند واقعیت‌های قرن پانزدهم که ریشه نابرابری‌های امروز هستند را ببینیم و در تحلیل مسائل روز هوشمندانه‌تر عمل کنیم. مهدی میرکیایی، نویسنده این مجموعه‌ی پانزده جلدی ما را به قلب کشورهای استعمارشده می‌برد تا درکی جامع از روابط ملل در قرون گذشته به دست آوریم. این اثر ارزشمند می‌تواند انتخابی عالی برای نوجوانان علاقه‌مند به تاریخ باشد؛ با این وجود تمام افراد حق‌جو که می‌کوشند اطلاعات تاریخی خود را گسترش دهند می‌توانند از کتاب‌های سرگذشت استعمار بهره ببرند.

در پایان باید گفت این مجموعه آموزنده توسط انتشارات مهرک به چاپ رسیده و نشر صوتی سماوا نسخه‌ی گویای آن را تهیه کرده است.

افتخارات مجموعه سرگذشت استعمار

  • اثر شایسته تقدیر در سی‌ونهمین جایزه کتاب سال (1400)
  • اثر شایسته تقدیر در بیست‌ونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (1400)

کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده برای تمام نوجوانانی که به خواندن تاریخ و آگاه شدن از واقعیت‌های جهان پیرامونشان علاقه دارند توصیه می‌شود.

با مهدی میرکیایی بیشتر آشنا شویم

مهدی میرکیایی، استاد دانشگاه، محقق و نویسنده‌ای است که به تاریخ ایران و جهان علاقه‌ی زیادی دارد. او که متولد سال 1352 است، تحصیلات خود در مقطع دکتری را در رشته‌ی تاریخ ایران بعد از اسلام به پایان رساند. تألیف داستان برای کودکان و نوجوانان، تألیف کتاب در حوزه‌ی تاریخ معاصر، داوری کتاب سال کودک و نوجوان و مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ازجمله سوابق اوست. درحال‌حاضر مهدی میرکیایی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است و در کنار آن به تألیف کتاب برای نوجوانان می‌پردازد. «مجموعه سرگذشت استعمار»، «نان و سیاست»، «از کجا می‌آیی گل سرخ»، «حبیب و میرزا شیپور» و «پنج رئیس کوتوله» از کتاب‌های منتشرشده‌ی او هستند.

در بخشی از کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده می‌شنویم

زیکلر، یه جوون هلندی بود که مدیر یه شرکت تولید توتون توی جزیره‌ی سوماترا در اندونزی بود. هلندی‌ها از آغاز قرن هفدهم میلادی، به‌تدریج بیشتر مناطق جنوب شرقی آسیا رو تصرف کرده بودن. تو یکی از روزهایی که زیکلر همراه یکی از مشاورهای محلی‌ش تو جنگل‌های اطراف کارخونه‌ش قدم می‌زد، یهو هوا طوفانی شد. اون‌ها به‌سرعت خودشون رو به یکی از انبارهای تاریک توتون رسوندن و توی اون پناه گرفتن. چند دقیقه بعد، مشاور زیکلر یه مشعل روشن کرد که نور فراوون اون توجه زیکلر رو جلب کرد. زیکلر درباره‌ی نوع چوب مشعل از مشاورش سؤال کرد، ولی جوابش این بود که نور مشعل به‌خاطر ماده‌ی سیاهیه که از چشمه‌هایی در جزیره می‌جوشه.

روز بعد زیکلر از مشاورش خواست تا اون رو به کنار یکی از چشمه‌ها ببره. بویی که از این چشمه به مشام می‌رسید، شبیه بوی نفت سفیدی بود که از چند سال پیش توسط شرکت‌های خارجی به جزیره وارد می‌شد. زیکلر یه مقدار از ماده‌ی سیاه رو برداشت و به آزمایشگاه فرستاد. نتیجه‌ی آزمایش خیلی شگفت‌انگیز بود. نفت سفید 62% از این مایع سیاه رو تشکیل می‌داد. زیکلر با امیدورای و اشتیاق وارد میدون شد. پنج سال بعد اولین چاه اون به نفت رسید.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
72 دقیقه
بخش اول
60 دقیقه
بخش دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده
نویسنده
راویپیمان طالبی
ناشر چاپیانتشارات مهرک
ناشر صوتی گروه فرهنگی سماوا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۱۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی نوجوان، کتاب علمی و آموزشی نوجوان
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده

زنده باد ایران
۱۴۰۲/۷/۳
متن روان. راوی خوب. قابل استفاده برای تمام سنین این جلد به تلاش‌های دولت‌های خارجی درباره کشف و استخراج نفت که در غرب آسیا انجام داده بودند می‌پردازد.
یگانه زهرا منصوری
۱۴۰۳/۱/۹
مجموعه کتاب‌های سرگذشت استعمار عالی آمد من به همه شاگردانم هم توصیه می‌کنم حتما مطالعه کنند ارزش نشنیدن و وقت گذاشتن دارند
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده

برای دریافت کتاب صوتی سرگذشت استعمار - جلد سیزدهم: ماجرا هنوز تمام نشده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.