معرفی و دانلود کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل

عکس جلد کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل
قیمت:
۴۹,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل

کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل، توسط نویسنده‌ی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات، سوتلانا آلکسیویچ نوشته شده است و حاصل مصاحبه‌های او با کسانی است که از سانحه‌ی چرنوبیل جان سالم به در برده‌اند. این کتاب که پس از انتشار مینی‌سریال چرنوبیل شهرت دوباره‌ای یافته است، به شکلی زیبا و درعینِ‌حال دردناک، تجربه‌ی زیسته‌ی این بازماندگان را به تصویر می‌کشد.

درباره‌ی کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل

سوتلانا آلکسیویچ (Svetlana Alexievich) نویسنده‌ی بلاروسی، در زمان سانحه‌ی چرنوبیل، در شهر مینسک، زندگی می‌کرد و به روزنامه‌نگاری می‌پرداخت. این حادثه او را شدیداً تحت‌تأثیر قرار داد و باعث شد سوتلانا آلکسیویچ تا 10 سال بعد با بیش از 500 نفر از شاهدین عینی، آتش‌نشانان، نیروهای پاک‌سازی چرنوبیل، سیاستمداران، پزشکان و فیزیک‌دانانِ درگیر این سانحه مصاحبه کند. حاصل این مصاحبه‌ها، به کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل (Voices from Chernobyl) تبدیل شد که جنبه‌های تراژیک و روان‌شناختی این فاجعه‌ی بزرگ انسانی را نشان می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل

فاجعه‌ی چرنوبیل، بزرگ‌ترین سانحه‌ی هسته‌ای تاریخ بشریت به شمار می‌رود و به عقیده‌ی برخی محققین میزان آلاینده‌هایی که در سانحه‌ی چرنوبیل وارد اتمسفر شد، برابر با میزان آلاینده‌هایی بود که در بمباران‌های هیروشیما و ناگاساکی وارد اتمسفر شدند. بهای انسانی این فاجعه هم کمتر از این نبود: نزدیک به 5 میلیون نفر در اثر این فاجعه آسیب دیدند؛ بیش از 5 هزار واحد مسکونی در بلاروس و اوکراین با ذرات رادیواکتیو آلوده شدند؛ و اثرات این فاجعه حتی در کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ، لهستان و انگلستان نیز دیده شد. آنچه سوتلانا آلکسیویچ در کتاب صداهایی از چرنوبیل انجام می‌دهد، ارائه‌ی تاریخی شواهی از هزینه و بهای انسانی فاجعه‌ی چرنوبیل است.

کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل، در سه بخش کلی سامان یافته است که همه اسامی‌ای مناسب و بامسمّا دارند: «سرزمین مردگان»؛ «سرزمین زندگان»؛ و «حیران و سرگشته از غم». سوتلانا آلکسیویچ بدون اینکه از جنبه‌های تراژیک و دردناک کتاب کم کند، مسائلی مانند وطن‌پرستی، علاقه‌اش به فیزیک و حکمرانی سیاسی را با زبانی طنز (طنزی سیاه) بررسی می‌کند و نشان می‌دهد گاهی، بزرگ‌ترین آرزوی افراد این است که «یک مرگ معمولی» داشته باشند. آرزویی که بسیاری از بازماندگان چرنوبیل به آن نرسیدند.

کتاب صداهایی از چرنوبیل توسط معصومه راشدی ترجمه شده و نشر آتیسا آن را منتشر کرده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب توسط نشر صوتی رمانو و به گویندگی نرگس داغمه چی تهیه شده است.

جوایز و افتخارات کتاب صداهایی از چرنوبیل

  • برنده‌ی جایزه‌ی Leipzig
  • ترجمه‌شده به چند زبان زنده‌ی دنیا
  • برنده‌ی جایزه‌ی حلقه‌ی منتقدین کتاب آمریکا

نکوداشت‌های کتاب صداهایی از چرنوبیل

  • تقدیرگرایی، شجاعت و طنزِ سیاه همه در این تاریخ شفاهی دلخراش کنار هم قرار گرفته‌اند. (Publishers Weekly)
  • مجموعه روایت‌هایی که در کتاب در مورد بزرگ‌ترین سانحه‌ی هسته‌ای تاریخ بشریت آورده شده‌اند، به یک داستان پریان آخرالزمانی شباهت دارند. تک‌گویی‌های بازماندگانی که در کتاب صداهایی از چرنوبیل با آن‌ها مصاحبه شده است، سرشار از غم و اندوه هستند. (Time Out Chicago)
  • روایت‌هایی تکان‌دهنده از زندگی در جهانی مسموم. (Booklist)
  • ویرانگر، اساسی، قدرتمند و شجاع. (جان فریمن، نویسنده و منتقد آمریکایی)

اقتباس‌های سینمایی از کتاب صداهایی از چرنوبیل

در سال 2019، مینی‌سریالی به نام «چرنوبیل (Chernobyl)» توسط شبکه‌ی HBO بر اساس این کتاب ساخته شد که توانست تحسین منتقدین و بینندگان را برانگیزد. این مینی‌سریال، روایتی صادقانه از افراد مسئول در سانحه‌ی چرنوبیل و همینطور کسانی که تحت‌تأثیر آن قرار گرفته بودند را ارائه کرده بود و جنبه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی حادثه‌ی چرنوبیل مانند تلاش‌های آتش‌نشانان، داوطلبان و معدنچیانی که زیر رآکتور تونل زدند را نیز تصویر کرد.

نکته‌ی جالب در مورد این سریال این بود که بسیاری واکنش‌های اولیه‌ی کشور چین به همه‌گیری کرونا را همانند واکنش حکومت شوروی به سانحه‌ی چرنوبیل شبیه دانستند و این مسئله باعث شد که دولت چین، نام صفحه‌ی مرتبط با این سریال را از وب‌سایت Douban که نسخه‌ی چینی وب‌سایت‌های IMDB و Goodreads است حذف کند.

کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به حادثه‌ی چرنوبیل علاقه‌مندید و می‌خواهید روایت‌های افرادی که زندگی‌شان تحت‌تأثیر این سانحه قرار گرفته بود را بشنوید، کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل می‌شنویم

من واقعاً دوست داشتم که به یک کلبه‌ی روستایی بروم و سر میز آن‌ها بنشینم. بعد از اینکه کارمان به پایان رسید، تنها چیزی که باقی مانده بود، گودال‌ها بودند. از قرار معلوم، آن‌ها تصمیم داشتند گودال‌ها را با ورقه‌های بتنی بپوشانند و اطراف‌شان را هم سیم‌خاردار بکشند. کمپرسی‌ها، کامیون‌های باربری و جرثقیل‌ها همانجا ماندند. چون فلزات و آهن‌آلات هم تشعشعات رادیواکتیو را به خودشان جذب می‌کردند. به من گفتند که تمام آن تجهیزات، ناگهان ناپدید شده‌اند. یعنی آن‌ها را دزدیده‌اند. باور کردم. کاملاً قابل‌درک بود. هر چیزی ممکن بود آنجا اتفاق بیافتد. یک بار واقعاً ترسیدیم. پرتوسنج‌های نشان می‌دادند، کافه‌ای که بیشتر وقت‌ها آنجا بودیم در نقطه‌ای واقع شده است که میزان تشعشات رادیواکتیو آن، از جایی که در آن کار می‌کنیم بیشتر است. دو ماه آنجا بودیم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
معرفی کتاب
15 دقیقه
مقدمه نویسنده
9 دقیقه
یادداشت‌های تاریخی
2 دقیقه
خلاصه‌ی اخبار جهان
69 دقیقه
مقدمه: صدای انسانی تنها
24 دقیقه
بخش اول: سرزمین مردگان
9 دقیقه
زنی که خانه را ترک نکرد
70 دقیقه
پدری داغ‌دیده
33 دقیقه
درباره‌ی سرزمین مادری
10 دقیقه
درباره‌ی ندامت و پشیمانی
36 دقیقه
کسانی که بازگشتند
13 دقیقه
بخش دوم: سرزمین زندگان
5 دقیقه
درباره‌ی یک چشم‌انداز مهتابی
22 دقیقه
درباره‌ی مردی که هنگام عروج مسیح، دندان‌درد داشت
21 دقیقه
درباره‌ی یک گلوله
17 دقیقه
درباره‌ی اینکه نمی‌توانیم بدون چخوف و تولستوی زندگی کنیم
31 دقیقه
درباره‌ی فیلم‌های جنگی
2 دقیقه
یک فریاد
48 دقیقه
درباره‌ی یک ملت جدید
31 دقیقه
درباره‌ی دروغ‌ها و حقایق
30 دقیقه
نغمه‌سرایی مردم
10 دقیقه
بخش سوم: حیران و سرگشته از غم
23 دقیقه
درباره‌ی بیل و اتم
30 دقیقه
درباره‌ی سنجش و اندازه‌گیری
17 دقیقه
درباره‌ی پاسخ‌ها
17 دقیقه
درباره‌ی علاقه به فیزیک
7 دقیقه
درباره‌ی ژامبون گران‌قیمت
19 دقیقه
درباره‌ی آزادی و آرزوی یک مرگ معمولی
17 دقیقه
درباره‌ی سایه‌ی مرگ
6 دقیقه
درباره‌ی یک کودک ناقص
16 دقیقه
درباره‌ی تدبیر سیاسی
4 دقیقه
یکی از طرفداران حکومت شوروی
11 دقیقه
درباره‌ی دستورالعمل‌ها
23 دقیقه
درباره‌ی واقعیت‌ها
12 دقیقه
درباره‌ی اینکه چرا چرنوبیل را دوست داریم
12 دقیقه
نغمه‌سواری کودکان
46 دقیقه
صدای یک انسان تنها
6 دقیقه
کلام آخر

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل
نویسنده
مترجممعصومه راشدی
راوینرگس داغمه چی
ناشر چاپیانتشارات آتیسا
ناشر صوتیانتشارات رمانو
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۲ ساعت و ۵۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل

فتی
۱۴۰۲/۹/۱
کمی احساس متناقضی داشتم از اینکه به چنین تاریخ تلخی رتبه عالی دادم اما قصدم عالی بودن دیدگاه مصاحبه کننده با شاهدین این فاجعه ست. زمان وقوع این حادثه تلخ دقیقا با ورود من به دانشگاه بود و بیاد دارم استاد گرامی‌ام مرحوم دکتر احمد نخلی که مقالات بسیاری هم در این زمینه نوشته بودند به ما می‌گفتند یکی و از بزرگترین شانس‌های ایران برای درگیری کمتر باالودگی رادیواکتیو در واقع جهت گردش کره زمین بدور خود بوده است ولی دو سه سال بعد که بتازگی مجتمع فولاد مبارکه سایر صنایع فولاد در حال رونق گرفتن بود گفته شد به تایید فعالان محیط زیست که متاسفانه قراضه‌های الوده به رادیواکتیو از مرز استارا و به مقصد فولاد سازی‌ها به ایران فروخته شده. دارم درباره حدود چهل سال پیش حرف میزنم اما همچنان تاسف همان روزها را دارم. و بااینکه علت حادثه نقص تجهیزات و خطای انسانی مطرح شد اما تاریخ نشان داد که در واقع خطای مدیریتی چنین فاجعه‌ای را رقم زده است.
Elaheh Ebrahimian
۱۴۰۲/۱۱/۲۴
سلام و خسته نباشید اولین توسیعه من این هست که اگر از لحاظ ذهنی آمادگی ندارید این کتاب را نشنوید یا نخوانید!!
توصیف از فجایع بسیار دلخراش هست مخصوصا روی ما که داریم از بحران‌های ذهنی سنگین بخاطر اتفاقات اخیر اجتماعی و سیاسی عبور میکنیم!؟ گاها بعضی کلمات کتاب بسیار آزار دهنده بود چون مشابه‌اش رو در
فجایع مترو پل و پلاسکو بمباران‌های شیمیایی سقوط هواپیما آتش سوزی مهیب قطار سانچی و..... تجربه کردیم ولی از لحاظ تاریخ نگاری و ثبت وقایع بسیار مفید بود واقعا برای اتفاقات داخلی هم باید چنین کتابی نگاشته بشه
اثرات مستقیم این فاجعه بر مصدومین و جان باختگان و اثرات ثانویه بر جسم و روح افراد آوارگی افرادی که در نزدیکی یا خود چرنوبیل سکونت داشتن واقعا تکان دهنده بود اثراتی که تا امروز ادامه داره و خدا میداند تا چه زمان زنجیره وار ادامه پیدا خواهد کرد در ذهن من این سوال هر لحظه پر رنگ تر میشد که واقعا در قبال چنین بهای سنگینی ارزشش رو داشت تا چنین نیروگاه‌هایی ساخته بشه؟؟؟
ساختار حکونتی شوروی و روسیه بسیار نزدیک. به ماست و برای همین درک بهتر و عمیق تری از کتاب داشتم و اجرای زیبای گوینده هم بر این اثر گذاری افزود و همچنین ترجمه کتاب بسیار روان و گویا بود و محتوای کتاب هم بهتر است در صورت آرامش ذهنی گوش بدید
باتشکر
مانا
۱۴۰۲/۱۰/۲۴
کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل با روایت زیبای خانم نرگس داغمه چی. این کتاب به روایت فاجعه انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل می‌پردازد فاجعه انفجار چرنوبیل زمانی در اکراین اتفاق افتاد که هنوز اکراین قسمتی از خاک اتحاد جماهیر بود در این کتاب ما با افراد مختلف و روایت‌های گوناگون که ته آن یکسان هست روبرو از و می‌شویم روایت‌های هولناک انفجار از بیماری از خانه به دوشی از مرگ‌های نابه‌هنگام مردان زنان و کودکان و حتی جنین‌هایی که در شکم مادران بودند و از ادامه مشکلات مردمی که در نزدیکی این نیروگاه بودند و حتی دورتر صحبت میکند ابر انفجار این نیروگاه غرب شوروی و مقدار زیادی از خاک اروپا را هم در برگرفت و این نویسنده به علت این انفجار نپرداخته بلکه مستنداتش به بعد از انفجار و گفتگو با مردم عادی و ارتش و پلیس و پزشکان و پرستاران و آتش‌نشانان و هر آن کس که در پاکسازی و خاموش کردن این آتشوزی دخالت داشته می‌پردازد و با گوش کردن به روایت‌ها به رنجی که راوی‌های می‌کشند پی می‌بریم به رنجی که تمام نشده و نمیشود بلکه سال‌های سال و نسل‌های بعد از آن ادامه پیدا میکند و متاسفانه این فاجعه اتمی روی انسان‌ها و حیوانات و حتی طبیعت اثر جبران‌ناپذیری گذاشته و خواهد گذاشت. ممنون از کتابراه عزیز بابت این کتاب
امیرحسین
۱۴۰۳/۱/۲۹
روی دادن بزرگترین فاجعه هسته ای جهان، مثل سوانح و حوادث دیگر نبود که برای مردم سایر شهر ها و کشورها فقط تیتری برای صفحه حوادث روزنامه ها باشد و اندکی بعد فراموش شود. رویدادی بود که زندگی میلیون ها نفر از مردم شهرهای شوروی و حتی کشورهای مختلف دیگر را تحت تاثیر قرار داد. برای بسیاری از این مردم باید بگوییم زندگیشان را نابود و به جهنمی واقعی تبدیل کرد. شاید دستگاه عظیم و پر قدرت پروپا گاندای حکومت استبدادی شوروی تلاش بسیاری کرد از دل این ماجرا هم برای خود پیروزی و برای مردم روحیه سلحشوری بخرد. اما عمق فاجعه بسیار عمیق تر و دردناک تر از آن بود که هر کس می پنداشت. حتی کسانی که در دل فاجعه بودند و یا به نوعی با آن درگیر شدند، هر یک بخشی از فاجعه را دیده و روایت کرده اند. نویسنده در این کتاب و با قلمی شیوا، صریح و بی اغماض، با روایتی غیر داستانی، حاصل مصاحبه های خود با افراد بسیاری از گروهها و طبقات مختلف جامعه در رابطه با این فاجعه را به رشته تحریر درآورده است. هر روایت چنان به تصویر کشیده شده است که خواننده زمان و مکان واقعی را فراموش کرده و خود را همپا و در کنار راوی می بیند. با او وحشت میکند، می گریزد، رنج می کشد و حتی برای او می گرید. کتاب روایت های دست اول، صریح و عریانی را به مخاطب ارایه می کند که او خود را بی هیچ پرده ای مقابل واقعیت می بیند. واقعیتی بسبار تلخ. رنج و تلخی ماجرا در جاهایی دو چندان می شود که حکومت می کوشد از یک فاجعه و درد و رنجی که از آن بر مردم وارد شده است، برای خود افتخار و پیروزی بسازد. هر چند که برخی معتقدند یکی از ضربات هولناکی که بر پیکره حکومت کمونیستی شوروی وارد شد و نهایتاً به سقوط آن انجامید، فاجعه چرنوبیل بود.
محمدعلی کاویانی
۱۴۰۳/۱/۱۸
یک کتاب عالی، حقیقتاً یکی از بهترین کتاب‌هایی هست که تا الآن دیدم. نویسنده با تلاش بسیار زیاد سعی کرده این فاجعرو از زبان خود افرادی که تجربش کردن، که بهترین شیوه هست، بیان کنه. اگرچه درک رنجی که متأسّفانه این افراد تجربه کردن غیر ممکنه، امّا به خوبی وقایع بیان شدن. برخی نکات با ظرافت خاصی به صورت غیرمستقیم بیان شدن، مثلاً اینکه سطح شاخص اندازه گیری پرتوها از بدن هیچ و مطلقاً هیچ سربازی از مرز مجاز ۲۵ رونتگن بیشتر نبوده! واقعاً نمیشه از بین فصل‌های کتاب گفت کدوم بهتره، همشون به طرز عجیبی عالی و دردآور هستن، به شکلی که حقیقتاً حتّی تصوّر آزردگی این افراد، به طرز وحشتناکی خرد کنندست. هنوز هم این تفکّر پوسیده‌ی کمونیسم اشتباهاتشو قبول نکرده و به قول نویسنده، ارزش قدرتشون از جان مردمشون خیلی بیشتر بوده. جالبه بدونید که تعداد جانباختگان رو حدود ۶۰ نفر اعلام کردن! خیلی موارد دیگه هم هست که احتمالاً نویسنده علیرغم آگاهی نتونسته یا نخواسته بیان کنه، مثل اینکه سطح استانداردای مجاز جابجا شد یا تعداد زیاد افراد دچار جهش شده یا تأثیراتی که حتّی در انگلستان هم گزارش شدن و... امیدوارم هیچوقت دیگه همچین فاجعه‌ای اتّفاق نیفته و همیشه در همه جای دنیا افراد با کفایت در رأس امور باشن. با تشکّر از کتابراه و دست اندرکاران تهیّه‌ی کتاب. ناگفته نمونه که راوی به نحوی بسیار شایسته احساسات رو در خواندن متن پیاده کردن.
Alireza Mahmoodi
۱۴۰۲/۹/۲۹
کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل
واقعیتی تلخ و وحشتناک از حادثه انفجار هسته‌ای و اتفاقات پیش آمده آن زمان را بیان می‌کند با اجرای روان و عالی سرکار خانم 《نرگس داغمه چی 》که باعث شد بیشتر جذب این کتاب شوم قطعا اکثر مردم از این حادثه اطلاع کامل دارند در این رابطه چندین کتاب و فیلم و سریال تهیه و ساخته و
شده است موضوعی غمناک ناخوشایند که متاسفانه یکی از دلخراش و فجیع‌ترین حوادث تاریخ میباشد منتهی با توجه به اینکه نویسنده کتاب سرکار خانم سوتلانا الکسیویچ شخصا با افرادی که این حادثه را دیده‌اند و لمس کردند مصاحبه نموده و از سرگذشت زجرآور آنان می‌نویسد تصمیم گرفتم استفاده مجدد داشته باشم در کل علاقه خاصی به موضوعات و واقعیات حوادث تاریخی دارم خوشحالم کتابراه این کتاب را در اختیارم گذاشت از دست اندرکاران این مجموعه کمال تشکر را دارم پیشنهاد میکنم افرادی که تمایل به حوادث تاریخی دارند بهره ببرند
دختر بارون
۱۴۰۲/۹/۲۹
شرح وقایع چرنوبیل به طور مستند و از زبان شاهدان عینی. در سال 1986 در روستایی به نام چرنوبیل در بلاروس، یکی از نیروگاه‌های اتمی منفجر شد و بزرگترین فاجعه‌ی انسانی قرن بیستم رو شکل داد. مردمی رو تصور کنید که مجبورن محل زندگیشون رو ترک کنن. چون تمام وسایل خونشون، خود خونه، زمینی که روش راه می‌رن و حتی لباس هاشون آلوده شده و تشعشعات هسته‌ای داره. مردمی که حتی خودشون هم به علت قرار گرفتن در معرض تشعشعات، تبدیل به یک جسم پرتوزا شدن و امواج رادیو اکتیو در فضا پراکنده میکنن. آتش نشان‌هایی که برای خاموش کردن آتش نیروگاه، به قلب تشعشعات هسته‌ای می‌رن و طی چهارده روز، وحشتناکترین و دردناکترین مرگ ممکن رو تجربه می‌کنن. مردم روستایی‌ای که چیزی از پرتوهای رادیواکتیو نمیدونن و شاکی هستن از این که اجازه‌ی استفاده از محصولات مزارعشون رو ندارن، باید خونه هاشون رو ترک کنن و حیوانات خونگیشون رو بکشن. باران هسته‌ای که چند روز بعد رخ میده و این فاجعه رو به نواحی اطراف هم منتقل میکنه، مواد پرتوزایی با نیمه‌ی عمر زیاد که تا چندین میلیارد سال اثرشون از بین نمیره. و نسل‌های بعدی‌ای که دچار جهش‌های ژنتیکی زیادی شدن و.... همه‌ی اینا فقط بخش خیلی خیلی کوچیکی از فاجعه‌ایه که رخ داده و البته دولت شوروی به خاطر حفظ منافع خودش، مردم زیادی رو قربانی کرد و کمترین آگاهی‌ای در این مورد بهشون نداد، اجازه انتشار اخبار هم همین‌طور!
کتاب شرح توصیفات مردمیه که هرکدوم به نحوی قربانی این اتفاق وحشتناک بودن.
مریم کاوه نژاد
۱۴۰۲/۱۱/۳۰
تعداد افراد مصاحبه شونده واقعا زیاد بود و داستان همه تقریبا مثل هم بود این موضوع خیلی خسته کننده بود. و متن طولانی این کتاب برای جایی در تاریخ کشوری که به ما ربطی ندارد کششی ایجاد نمی‌کرد. البته که من تا آخر کتاب رو گوش دادم. و خوب نکات مثبتی این بود که متوجه می شوید چرنوبیل کجاست و فاجعه چرنوبیل و چه قدر گسترده بوده البته خطرناک. همین طور متوجه می شوید در شرایط مشابه اگر قرار گرفتید بهترین راه چیه و البته مهم‌ترین نکته این هست که دولت‌ها چه قدر بی رحمانه حقیقتی چنین وحشتناک و خطرناک را با مردم در میان نگذاشتند و آن‌ها را به سمت مرگ سوق میدادند ولی خودشان و بچه هایشان را نجات میدادند. و در آخر اینکه انرژی هسته‌ای همیشه خوب نیست شاید بهتره بگویم اصلا خوب نیست چون با یک سرچ ساده متوجه میشوید این حادثه فقط در چرنوبیل نبوده و ممکنه باز هم اتفاق بیوفته و آثارش در کل دنیا پخش بشه.
mohammad amin
۱۴۰۲/۹/۱۱
ترجمه کتاب زیباست. ومتن جالبی دارد «آنا لوچیچ» خبرنگار نشریه «داکلکی آرشیو» که متعلق به دانشکده هنر و علوم هوستون و ویکتوریا است، 26 آوریل 1986 فاجعه‌بارترین اتفاق رآکتور هسته‌ای تاریخ در مجتمع چرنوبیل پیرپیات رخ می‌دهد. گزارش‌های انگلیسی زبان از این حادثه روی حقایق، اسامی و اطلاعات تمرکز کردند اما الکسیویچ در کتاب «صداهایی از چرنوبیل» گزارش‌های دسته اولی از آنچه بر مردم بلاروس گذشت و همچنین وحشت، خشونت و نومیدی که این مردم با آن زندگی کرده‌اند، ارایه داده است. الکسیویچ برای اینکه به تجربیات این مردم صدایی واضح بدهد با انسانی که در معرض رادیواکتیویته قرار گرفت مصاحبه با صدای خودش گرفت. او این مصاحبه را به صورت مونولوگ‌ در اختیار خواننده قرار می‌دهد و دیدگاهی بی‌عیب‌ونقص از ذهن مردم آسیب‌دیده به خواننده می‌دهد.
Ehsan FAZELI FAR
۱۴۰۲/۱۱/۲۱
من دومین کتاب از کتاب‌های آلکسیویچ بود که شنیدم، شیفتگان مرگ و صداهایی از چرنوبیل، کارش رو دوست دارم، خصوصا امانت داری در نقل قول‌ها حتی جاهایی که اصلا با عقل و منطق جور در نمیاد به خودش اجازه نمیده نقل قول رو ویرایش کنه، البته تا اونجا که من متوجه شدم.
در خصوص این کتاب تنها نکته‌ای که گاه اذیت و
میشدم این بود که داشتم تصور میکردم از زبان یک خانم داره نقل قول میشه بعد اواخرش لد میرفت که طرف مرد بوده، به نظرم یه جور میشد اصلاحش کرد اینکه از دو گوینده‌ی آقا و خانم استفاده بشه و یا اینکه اول همراه با عنوان ماجرایی که میخواست تعریف بشه، گوینده هم معرفی بشه شبیه همون که در آخر ماجرا می‌اومد که البته اینو میدونم رعایت امانت داری در خوندن متن بوده.
باران حسینی
۱۴۰۳/۱/۹
این دومین کتابی هست که از این نویسنده مطالعه میکنم یا گوش میدم. درباره این کتاب نکته جالب برام این بود که چون کتاب یک راوی نداره، ما شاهد روایت و قضاوت‌های کاملا متفاوتی از هم هستیم که من عاشق این طور کتاب‌ها و فیلم‌ها هستم، یه دید کاملا باز، جالبه برای یک اتفاق یکسان عوارض و نظرات یکسانی نیست، که البته همیشه همینطوره، کسانی احساس میکنن درمورد مخفی کردن اصل قضیه و حقیقت، به اونها ظلم شده، و به نظر من درست فکر میکنند، و کسانی که تونسته بودند تو اون شرایط کاری بکنند و احساس افتخار میکنند، خوندن این کتاب و توصیه میکنن، روای کتاب کارش خوب بود، ولی به نظر من اون وقت‌هایی که خیلی آه و ناله و گریه داشت یه ذره اغراق آمیز میشد، از کتابراه عزیز ممنون
شکوفه عصاره
۱۴۰۲/۱۱/۸
من واقعا نمیدونم به خانم داغمه چی احسنت بگویم برای این گویندگی عالی یا این که ناراحت باشم که چرا با این لحن محزون دو هفته اشک من رو در اوردی؟ حقیقتا عالی بود. داستان اول، یعنی صدای انسانی تنها رو دوبار گوش دادم و بعدش فهمیدم این داستان (داستان آتش نشان واسیلی ایگناتنکو) بر گرفته از همین کتاب در به مینی سریال چرنوبیل نمایش گذاشته شده و جسی باکلی نقش لیودمیلا ایگناتنکو رو ایفا کرده. کاش این ماجرا داستانی بیش نبود، کاش به عنوان یک داستان تخیلی ازش عبور می کردیم، کاش این همه انسان و حیوان، قربانی جهل و غرور و تعصب اقلیت بالا دستی نمیشدند. بهترین کتابی بود که میشد در این باره خوند، دو هفته هست درگیرشم.
مصطفی حیدری
۱۴۰۲/۱۰/۲
کتاب خوب و جالب است. کتاب در مورد وقایع و بعد از انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اکراین است.
در این کتاب به همه جهان گوشزد می‌کند که استفاده از انرژی هسته‌ای می‌تواند چه تبعاتی را به دنبال داشته باشد و همه جهان را در مقابل این سوال قرار می‌دهد که آیا استفاده از انرژی هسته‌ای به این همه ریسک وخطر و
می‌لرزد یا نه؟
در نسخه صوتی کتاب همه شخصیت‌ها با یک صدا واحد صحبت می‌کردند به شکلی که مخاطب گیج میشه که کدام شخصیت در حال تعریف کدام ماجرا است. به نظر مندر کل نسخه صوتی کتاب ضعیف است.
موضوع کتاب بسیار چالش بر انگیز جالب است.
روایت‌ها گیج کننده است ولی در عین حال جالب است.
مهدی حمیدی
۱۴۰۲/۹/۲۴
صداهایی از چرنوبیل کتابی با ترجمه روان و خوانش زیبا و مسلط می‌باشد که زحمات زیاد برای آن کشیده شده است.
طبع روایت و خط داستانی آن بدلیل مصاحبه با افراد درگیر در آن تکرار شونده و نزدیک بهم می‌باشد بنحویکه انگیزه اتمام داستان در نیمه راه از میان می‌رود و دچار تسلسل میگردد. نحوه مدیریت بحران و نسبت
آن به دشمنان خارجی برای ما بسیار آشنا بوده و کاملا قابل لمس می‌باشد. نبود اطلاعات کافی، دروغ فاحش و عدم اطلاع رسانی به افراد درگیر به عمق فاجعه کمک می‌کند و از ناآگاهی و حماقت افراد نهایت بهربرداری یا بهتر بگویم بهره کشی انجام می‌پذیرد.
در کل خواندن آنرا پیشنهاد می‌نمایم.
maryam mafakheri
۱۴۰۲/۹/۱۳
با تشکر از خوانش و اجرای فوق العاده خانم معصومه راشدی، همه  پدیدآورندگان این کتاب شنیداری بسیار خوب و کتابراه عزیز که آن راهدیه داد. کتابی که در کنار برگرفتن پرده از چهره فاجعه چرنوبیل، مناسبات بسیاری را نیز بیان می‌کند که غریب هم نیست. فاجعه‌ای که پروفسور ریس کمسیون تحقیقات در باره آن در دومین خود سال، را حلق آویز کرد.
" امید داشتیم همه چیز رو به راه بشود آن موقع نمیدانستیم که آن اتم صلح آمیز جان تعداد زیادی از مردم را می‌گیرد و انسان هم در مقابل قوانین فیزیک بی دفاع و ناتوان است. " "مردم فراموش کردند که قبل از حادثه چرنوبیل اتم را کارگر مسالمت آمیز می‌خواندند. "
مشاهده همه نظرات 124

راهنمای مطالعه کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل

برای دریافت کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.