معرفی و دانلود کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای

عکس جلد کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای

کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای نوشته‌ی سرهی پلوخی، به پرسش مهمی درباره انفجار هسته‌ای شهر پریپیات اوکراین پاسخ می‌دهد؛ اینکه در آن روز چه سهل‌انگاری و اشتباهی پیش آمد که ابعاد مخرب آن تا مدت‌ها بر زندگی مردم سراسر اروپا تاثیر گذاشت. این کتاب در سال 2018 برنده جایزه غیر داستانی بیلی گیفورد شد.

درباره کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای:

سرهی پلوخی یکی از مورخان برجسته‌ایست که درخصوص شوروی سابق و اروپای شرقی مطالعات فراوانی انجام داده و کتاب‌هایی نیز در این باره نوشته است. او در کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای (Chernobyl: The History of a Nuclear Catastrophe) به طور صریح معایب و اشتباهات نابخشودنی حکومت شوروی را شرح می‌دهد و درباره بدترین حادثه هسته‌ای تاریخ سخن می‌گوید.

صبح روز 26 آوریل 1986 اروپا شاهد بدترین فاجعه هسته‌ای دنیا بود؛ انفجار یک راکتور در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین شوروی. بر اثر این اتفاق سهمگین ده‌ها نفر در اثر مسمومیت با اشعه درگذشتند و نیمی از قاره نیز به تشعشعات راکتور آلوده شد.

کتاب چرنوبیل تاریخ یک فاجعه هسته‌ای براساس جدیدترین منابع تاریخی کشور اکراین نوشته شده و حتی از روایت‌های آتش‌نشانان، دانشمندان و سربازانی که قهرمانانه برای خاموش کردن راکتور تلاش کردند، استفاده شده است.

پلوخی در این کتاب نقایص صنعت هسته‌ای شوروی را شرح می‌دهد و از حکومت اقتدارگرای کمونیستی شوروی به خاطر سانسور و کنترل اطلاعات علمی به طور جدی نقد می‌کند.

فاجعه چرنوبیل چگونه اتفاق افتاد؟

در تاریخ 26 آپریل سال 1986 فاجعه اتمی در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به وقوع پیوست. طی این اتفاق میزان تشعشعات اتمی در بالاترین حد خود قرار گرفت و خبر از وقوع یک فاجعه انسانی داد. در حقیقت یک اشتباه بزرگ در راکتور نوع آر. بی. ام. کی در واکنش‌های متعدد و کنترل نشده توسط مدیران عملیاتی اتفاق افتاد. پس از رخ دادن این حادثه، آلاینده‌های رادیواکتیو به مدت 9 روز در هوا پخش شدند. میزان انتشار آن به حدی بود که به سرعت غرب اروپا و حتی آمریکا را دربرگرفت. با وجود وقوع حادثه‌ای با این وسعت و پراکندگی، حکومت شوروی اجازه پخش این خبر به بیرون از مرزهای خود را نداد.

به همین خاطر تمامی روستاها و شهرها تا مسافت 30 کیلومتری نیروگاه قرنطینه شدند. دو نفر در همان لحظه انفجار جان باختند، بیش از 5 میلیون نفر از این حادثه صدمه دیدند و حدود 5000 منطقه مسکونی آلوده شدند. با وجود گذشت سالیان دراز از این فاجعه، چرنوبیل همچنان قربانی می‌گیرد و طبق برآوردها از هر 100 نفر از مردم این منطقه، 82 نفر به انواع سرطان مبتلا شدند.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای:

- برنده جایزه پوشکین در سال 2019 (Pushkin Award)
- برنده جایزه غیر داستانی بیلی گیفورد در سال 2018 ( Baillie Gifford Award)

نکوداشت‌های کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای:

- اولین تاریخ جامع درباره فاجعه چرنوبیل. (تایمز)

- جذاب! روایت خونسرد پلوخی خواننده را به یک تنش عصبی و هیجانی می‌رساند. (گاردین)

- رئوس مطالب آتش سوزی چرنوبیل و سکوت شوروی به خوبی پوشش داده شده است. (واشنگتن تایمز)

- روایتی شفاف از شیادی‌‌‌‌‌ و دروغ‌های شوروی درباره استفاده از انرژی هسته‌ای و محدودیت‌ها و سانسورهای دولتی که منجر به فاجعه 1986 شد. (Financial Times)

- روایتی استادانه از چگونگی ایجاد اختلال در عملکرد دیوان سالارانه اتحاد جماهیر شوروی. این اثر سانسورها و اهداف اقتصادی این فاجعه را به خوبی توضیح می‌دهد. (New York Review of Books)

- اثری که با تحقیقات دقیق نوشته شده است. پلوخی مشکلات سیستم شوروی و گستاخی‌های دستگاه‌های حکومتی را به خوبی شرح داده است. البته اینکه او در 500 کیلومتری جنوب چرنوبیل بزرگ شده است می‌تواند عاملی تاثیرگذار بر توصیفات همدلانه‌اش از مردم عادی آن منطقه باشد. (مجله وال استریت)

کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ شوروی سابق علاقه‌مند هستید و می‌خواهید با ابعاد مختلف فاجعه هسته‌ای چرنوبیل آشنا شوید، این کتاب به شما پیشنهاد می‌شود.

سرهی پلوخی را بیشتر بشناسیم:

او مورخ و نویسنده اوکراینی-آمریکایی‌ست که در زمینه تاریخ اوکراین، تاریخ اروپای شرقی و مطالعات جنگ سرد تخصص دارد. سرهی پلوخی (Serhii Plokhy) در حال حاضر استاد تاریخ و مدیر موسسه تحقیقات اوکراین در دانشگاه هاروارد است.

جوایز و افتخارات سرهی پلوخی:

- برنده جایزه غیر داستانی Baillie Gifford در سال 2018
- برنده جایزه کتاب سال در اوکراین در بخش زندگینامه و خاطرات
- برنده جایزه پوشکین در سال 2015 و 2019 (Pushkin Award)
- برنده جایزه اول انجمن آمریکایی مطالعات اوکراین در سال‌های 2002 و 2005
- برنده جایزه Historia Nova برای بهترین کتاب در زمینه تاریخچه فکری روسیه
- برنده جایزه لیونل گلبر در سال 2015 برای بهترین کتاب غیرداستانی جهان به زبان انگلیسی در زمینه مسائل جهانی

در بخشی از کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای می‌شنویم:

چیزی که در پریپیات رخ داد، در همان پریپیات باقی ماند. این همان قانونی بود، قانون رازداری که پیش از وقوع این حادثه نیز در شوروی وجود داشت و برای چندین روز پس از وقوع حادثه نیز همچنان به قوت خود باقی بود. با وجود اینکه ده‌ها هزار نفر از مردم از پریپیات و دهکده‌های مجاور تخلیه شده بودند اما دولت شوروی از اینکه به شهروندان و جهان اطلاع بدهد که چه اتفاقی رخ داده است، امتناع کرد.

تلویزیون، رادیو و روزنامه و حتی رسانه‌های محلی در اوکراین سکوت خود را درباره این حادثه حفظ کردند. کاخ کرملین در گذشته نیز کاملا توانسته بود که وقایع هسته‌ای رخ داده شده را پوشیده نگه دارد و درمورد آلودگی رادیو اکتیو و خطر ناشی از آن برای شهروندان شوروی و باقی جهان سکوت اختیار کنند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
63 دقیقه
پیشگفتار ویراستار / بخش اول: چوبکر - فصل اول: کنگره
42 دقیقه
فصل دوم: در مسیر چرنوبیل
45 دقیقه
فصل سوم: نیروگاه برق
37 دقیقه
بخش دوم: دوزخ - فصل چهارم: جمعه شب
31 دقیقه
فصل پنجم: انفجار
34 دقیقه
فصل ششم: آتش
45 دقیقه
فصل هفتم: انکار
37 دقیقه
بخش سوم: بر فراز آتشفشان - فصل هشتم: کمیسیون عالی
46 دقیقه
فصل نهم: خروج
33 دقیقه
فصل دهم: مهار کردن راکتور
47 دقیقه
بخش چهارم: دشمن نامرئی - فصل یازدهم: سکوت کشنده
39 دقیقه
فصل دوازدهم: منطقه ممنوعه
35 دقیقه
فصل سیزدهم: سندروم چین
36 دقیقه
فصل چهاردهم: سرشماری جان آدم‌ها
42 دقیقه
بخش پنجم: برآورد - فصل پانزدهم: جنگ کلمات
48 دقیقه
فصل شانزدهم: تابوت سنگی
39 دقیقه
فصل هفدهم: جنایت و مکافات
40 دقیقه
بخش ششم: روزگار جدید - فصل هجدهم: محصور کردن نویسندگان
44 دقیقه
فصل نوزدهم: انقلاب هسته‌ای
36 دقیقه
فصل بیستم: هسته‌ی مستقل
46 دقیقه
فصل بیست و یکم: پناهگاه جهانی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای
نویسنده
مترجمریحانه میرزایی، طاهره جابری
راویسارا گرجی
ناشر صوتیانتشارات برون سپهر
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابMP3
مدت۱۴ ساعت و ۲۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای

فرح حقیقی
۱۴۰۱/۷/۱۵
همه ما نیاز داریم که از وقایع تاریخی مطلع شویم و این کتاب بخشی از تاریخ شوروی سابق را روایت می‌کند بسیار جای تاسفه که با چنین سرعتی کتاب خونده میشه طوریکه فرصت تامل و یادگیری از انسان سلب میشه، این کتاب یه رمان نیست که بخونی و بعد هم تموم شه، باید وقایع بخاطر سپرده بشه و به اطلاعات عمومی شنونده افزوده شه.
فاطمه فرهت نیا
۱۴۰۲/۷/۱۰
خواندن این کتاب را به علاقمندان تاریخ سیاسی پیشنهاد می‌کنم. این کتاب هم اتفاقات را به لحاظ سیر تاریخی‌اش بررسی می‌کند و هم انها را تجزیه و تحلیل می‌نماید. نگرانی خود را از آینده که (البته بجا هم هست) بیان می‌کند. می‌توانید کتاب آوای چرنوبیل هم در کنارش مطالعه کنید. توصیف اتفاقاتش به شدت تاثیر گذار و هولناک است.
مهدی مشهدی
۱۴۰۱/۹/۳
فیلم شم دیدم واقعا عالیه و اینکه یه اشتباه می‌تونه همچی راحت خراب کنه و پنهان کاری روسیه و اینکه مردم مهم نیستن
Naser Mamsalimi
۱۴۰۰/۱۲/۱۲
با سلام و عرض ادب.. خیلی ممنونم از کتاب بسیار جذاب و مفیدتون.. لطفا از کتابهای تاریخی بیشتر بذارین... باتقدیم احترام
علی لوافیان
۱۴۰۱/۵/۱۳
روایتی تاریخی از یک فاجعه انسانی و طبیعی
Homayoun Geran
۱۴۰۱/۶/۲۰
بی نظیر در نگارش و گفتار گوینده
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای

برای دریافت کتاب صوتی چرنوبیل: تاریخ یک فاجعه هسته‌ای و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.