معرفی و دانلود کتاب صوتی چرنوبیل

عکس جلد کتاب صوتی چرنوبیل
قیمت:
۷۵۰۰۰ 52500 تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چرنوبیل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چرنوبیل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی چرنوبیل

کتاب صوتی چرنوبیل مجموعه‌ای از مقالات با محوریت حادثه‌ای هسته‌ای است که در نیروگاه اتمی شهر پریپیات رخ داد. روایت‌های بازماندگان و بررسی تخصصی این فاجعه مطالبی است که توسط دیوید اریک نلسون گردآوری شده و به بسیاری از ابهامات ذهنی‌تان پاسخ می‌دهد.

درباره‌ی کتاب صوتی چرنوبیل

چه دلیلی بالاتر از حقیقت وجود داشت که دولت شوروی را به مخفی‌کاری درباره‌ی چرنوبیل واداشت؟ دیوید اریک نلسون در بیست‌وسه مقاله جنبه‌های گوناگون این فاجعه را از توسعه‌ی صنعت هسته‌ای گرفته تا کشاورزی در خاک آلوده را بررسی می‌کند، مجموعه‌ای گرانبها از تحلیل متخصصان و تجربیات دست اول شاهدان که تاثیر ماندگاری بر شنوندگان کتاب صوتی چرنوبیل (Chernobyl) خواهد گذاشت.

بیش از صد تن کشته در ساعات اولیه، صدمه دیدن قریب به 5 میلیون نفر، آلودگی هسته‌ای دو هزار شهر و بیماری‌های ناشی از اشعه که هنوز هم می‌توان رد آن را در اروپا مشاهده کرد، باعث شده از فاجعه‌ی چرنوبیل به‌عنوان مرگبارترین حادثه‌ی هسته‌ای تاریخ یاد شود. این واقعه‌ی دلخراش زمانی رخ داد که در آوریل 1986 یک آزمایش از کنترل مسئولین حاضر خارج شد. انفجار، آتش‌سوزی و سپس پخش شدن دود ناشی از سوختن رآکتور هر کدام به نوعی حادثه‌آفرین شدند. تشعشات این نیروگاه که در استان کیف کشور اوکراین قرار داشت حتی تا ایرلند و ترکیه کشیده شد، در حالی که مقامات شوروی از ارائه اطلاعاتی دقیق درباره آن خودداری می‌کردند.

دیوید آر. مارپلس که اولین مقاله‌ی کتاب چرنوبیل متعلق به اوست توضیح می‌دهد فشارهای جهانی باعث شد دولت در آگوست 1986، یعنی چهارماه بعد از حادثه گروهی را برای توضیح علل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بفرستد و درمقابل‌، خدماتی برای بهبود امنیت رآکتورهای RBMK دریافت کند. مسئولین چرنوبیل نیز در سال 1987 به دادگاه فراخوانده شدند و برای مدیر نیروگاه و سرمهندس به‌ترتیب ده و پنج سال حبس درنظر گرفته شد؛ با این حال نیروگاه تا هشت سال بعد از فاجعه به فعالیت ادامه داد.

خبر این حادثه‌ی تلخ به‌سرعت در دنیا منتشر شد اما به جرئت می‌توان گفت حقیقت ماجرا بسیار فراتر از چیزی بود که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. درنتیجه‌ی گذشت زمان و تحولات سیاسی-اجتماعی اروپا فاجعه‌ی چرنوبیل چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت. تا همین اواخر اگر آگاهی جهانی درباره‌ی این نیروگاه را با فوکوشیما و حملات اتمی آمریکا به ژاپن مقایسه می‌کردیم به تفاوت معناداری برمی‌خوردیم تا اینکه در سال 2019 اثری تلویزیونی به همین نام ساخته شد.

مینی‌سریال موفق چرنوبیل در میان پربیننده‌ترین تولیدات آن سال قرار داشت و تحسین‌های بسیاری از سراسر دنیا دریافت کرد. بازخوردهای کلی مثبت بود و به افتخارات متعددی برای سازندگانش منجر شد. جالب است بدانید روسیه در مقابل اقدام به ساخت اثری سینمایی کرد که در سال 2021 به نام «چرنوبیل: پرتگاه» منتشر شد. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه دارید مستندهای «ساعت صفر»، «فاجعه چرنوبیل» و «نبرد چرنوبیل» را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ اما لازم به یادآوری است که سینما و تلویزیون ظرفیت اندکی برای انتقال تمام واقعیت‌های یک حادثه دارند. مانند همیشه، کتاب بهترین منبع برای کسب کامل‌ترین اطلاعات ممکن است و کتاب صوتی چرنوبیل از دیوید اریک نلسون (David Eric Nelson) در زمره خواندنی‌ترین آثار با موضوع این فاجعه‌ی انسانی است. گزارشی جامع درباره‌ی دلایل، چگونگی و پیامدهای چرنوبیل که قطعا موردپسند دنبال‌کنندگان تاریخ قرار خواهد گرفت.

در نکوداشت کتاب چرنوبیل

- اثری آگاهی‌بخش و هشداردهنده. (Booklist)

کتاب صوتی چرنوبیل مناسب چه کسانی است؟

شنیدن این اثر را به تمامی حقیقت‌جویان تاریخ پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی چرنوبیل می‌شنویم

بحث بر سر بقایای چرنوبیل به‌دلیل پیامدهای آنی و درازمدتش بسیار بود. انفجار اول و سوختن گرافیت باعث مرگ سی‌ویک اپراتور، آتش‌نشان و امدادگر و بستری شدن چندین هزار نفر شد، و از تابستان 1986 تا 1990 تلفات زیادی میان افرادی که به کار پاکسازی «مامور پاکسازی» مشغول بودند به بار آورد. مطابق آماری که دولت اوکراین ارائه کرد، بیش از 12000 «مامور پاکسازی» جان سپردند، اکثر آن‌ها مردان جوان بیست تا چهل ساله بودند.

125000 کشته‌ای که وزارت بهداشت اوکراین در سال 1996 اعلام کرد ظاهرا شامل همه مرگ‌های بعدی می‌شد، چه آن‌هایی که به مرگ طبیعی مردند، چه افرادی که در حوزه‌ی آلوده اوکراین زندگی می‌کردند. طبق گفته‌ی متخصصان سازمان جهانی بهداشت، مشخص‌ترین تاثیر تشعشع در مناطق آلوده افزایش شدید سرطان غدد لنفاوی در میان کودکان بود. مثلا در بلاروس بررسی انجام گرفته در سال 1994 نشان داد که از سال 1986 نقایص مادرزادی در این منطقه با یک‌پنجم کوری «واحد رادیواکتیویته» سزیوم در خاک به ازای هر کیلومتر مربع دو برابر شده است، در حالی که در مناطقی با بیش از پانزده کوری، افزایش بیش از هشت برابر عادی بوده است.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
21 دقیقه
پیشگفتار
15 دقیقه
بخش اول: زمینه‌ی تاریخی فاجعه‌ی چرنوبیل - قسمت اول
37 دقیقه
بخش اول - قسمت دوم
38 دقیقه
بخش اول - قسمت سوم
11 دقیقه
بخش اول - قسمت چهارم
46 دقیقه
بخش دوم: مباحث پیرامونی فاجعه چرنوبیل - قسمت اول
22 دقیقه
بخش دوم - قسمت دوم
39 دقیقه
بخش دوم - قسمت سوم
36 دقیقه
بخش دوم - قسمت چهارم
42 دقیقه
بخش دوم - قسمت پنجم
36 دقیقه
بخش سوم: روایت‌های شخصی - قسمت اول
30 دقیقه
بخش سوم - قسمت دوم
34 دقیقه
بخش سوم - قسمت سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی چرنوبیل
نویسنده
مترجمشهربانو صارمی
راویپژمان رمضانی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۶ ساعت و ۴۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه صوتی
۷۵۰۰۰ 52500 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی چرنوبیل

عیسی زاده
۱۴۰۱/۱۱/۱۶
دیدگاه‌های متفاوت به فاجعه بررسی شده
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی چرنوبیل

برای دریافت کتاب صوتی چرنوبیل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.