معرفی و دانلود کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ

عکس جلد کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ
قیمت:
۷۲,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ

کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ تألیف و گردآوری علیرضا حسن‌زاده با کمک مینو سلیمی و مریم پهلوان‌ شریف، مجموعه‌ای از مقالات کارشناسان و متخصصان حوزه‌ی فرهنگ، پیرامون ارتباط غذا با هویت و فرهنگ ملی است. آنچه در این اثر می‌شنوید پژوهش‌هایی جامعه‌شناسانه در باب آیین‌های غذایی متنوع مردم ایران‌زمین است.

درباره‌ی کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ

غذا در فرهنگ بشر مانند بستر و تابلویی سفید است که اقوام و ملیت‌های مختلف به کمک خلاقیت و سبک منحصربه‌فردشان، آثار هنری بی‌بدیلی در آن خلق می‌کنند. هر ملتی بنا به آنچه طبیعت در اختیارشان قرار داده و آنچه از نیاکان خود آموخته‌اند، خوراکی مطبوع و باب سلیقه‌ی خودشان تهیه می‌کنند که بازتابی از آداب و رسوم، قوانین، باورها و اندیشه‌های آن‌هاست. با کمی تأمل در ظرف غذایی که پیش رویتان قرار می‌گیرد، می‌توانید سبک و سیاق فکری آشپز آن را دریابید. از این رو غذا و خوراک به یکی از ابزارهای قدرتمند جامعه‌شناسان در مطالعه‌ی آیین و فرهنگ یک ملت بدل شده است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ

سیر تکامل و تحول‌های غذایی با تغییرات تاریخی و فرهنگی مردمان یک سرزمین منطبق است. قوانین دینی و آیینی نیز نقش پررنگی در ایجاد تغییرات در سفره‌ی مردم بازی می‌کنند. در فرهنگی کهنی چون فرهنگ مردمان ایران‌زمین، کتیبه‌ها و مستندات باستانی فراوانی وجود دارند که از سابقه‌ی آشپزی و آداب آن صحبت کرده‌اند. پژوهشکده‌ی مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، با درک ارزش فرهنگی آداب تغذیه‌ای در این سرزمین بر آن شده تا از تولید آثاری چون کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ تألیف علیرضا حسن‌زاده حمایت کرده و زیبایی و تنوع آیین‌های غذایی کشورمان ایران را در قالب آن نشان دهد.

تنوع غذایی در ایران مدیون عواملی چون تنوع قومی و اقلیمی است و همین موضوع، امکان رشد و توسعه‌ی گردشگری مبتنی بر غذا را در ایران فراهم کرده است. شناختن پیشینه‌ی آداب غذایی که به آیین‌های ملی و مذهبی گره خورده‌اند، می‌تواند راهنمایی برای فعالان و دوستداران حوزه‌ی گردشگری باشد تا از ظرفیت‌های کشف‌نشده‌ی این عرصه مطلع شوند و آن‌ها را به بهترین شکل برای پیشرفت صنعت گردشگری و البته غنی‌تر کردن دانش مردم از تاریخ غذاییشان به کار گیرند. کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ از جمله منابعی است که می‌تواند در رقم خوردن چنین هدفی، مفید باشد.

کتاب غذا در آینه فرهنگ اثری از علیرضا حسن‌زاده است. نشر جیحون و ارس، به ترتیب ناشران صوتی و متنی این اثر هستند و شما آن را با صدای فرزانه فائزی می‌شنوید.

کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به شناخت فرهنگ غذایی ایران از منظر علمی و پژوهشی علاقه دارید، این کتاب صوتی مناسب شماست.

در بخشی از کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ می‌شنویم

سمنو یکی از غذاهای آیینی و کهن ایران‌زمین است که اغلب آن را با خوان نوروزی می‌شناسند. اما در اینجا حرف از سمنوی نذری است که با عقاید و باورهای مذهبی مردم مشکان گره خورده است. خاستگاه سمنو در فرهنگ مردمان ایران‌زمین با دو منظر باورهای اسطوره‌ای باستانی و باورهای مذهبی قابل بررسی است. در باورهای باستانی سمنو نماد باروری و زایش است. ولی در باورداشت‌های دینی و مذهبی نماد دوستداری اهل بیت است. سمنو در باورهای مذهبی به حضرت زهرا (س) نسبت داده می‌شود به همین علت زمان پخت آن هیچ ارتباطی با ایام نوروز باستانی ندارد. در مشکان سمنو یک غذای نذری است. نذری که در پی حاجت‌خواهی و حاجت‌روا شدن شکل گرفته است. نذرکنندگان سمنو اشخاصی هستند که در رویدادهای سخت با حضرت زهرا (س) عهد بسته‌اند که در صورت رفع مشکلاتشان هر سال سمنو بپزند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
4 دقیقه
سخن ناشر
3 دقیقه
مقدمه‌ی پژوهشگاه میراث فرهنگی
5 دقیقه
مقدمه‌ی رییس پژوهشکده‌ی مردم‌شناسی
22 دقیقه
سفره‌ی ایرانی، وجهی از رویای فرهنگ ایرانی
25 دقیقه
انسان‌شناسی غذا و نقد مفاهیم برساخته
29 دقیقه
ادبیات انسان‌شناسی و مفاهیم برساخته
20 دقیقه
سفره‌ی ایرانی، تبلور فرهنگ ایرانی
9 دقیقه
جامعه‌ی روستایی و مفهوم نمادین غذا
36 دقیقه
غذا و خوراک‌های رایج در لارستان
25 دقیقه
بررسی مردم‌شناختی شیوه‌های نگهداری خوراک
23 دقیقه
طبقه‌بندی خوراک در روستای هزاوه
7 دقیقه
نان بقسمات، سوغات فراموش‌شده‌ی شهر سمنان
26 دقیقه
شیوه‌ی تهیه‌ی شیره‌ی انگور و کف در گناباد
23 دقیقه
یاریگری زنانه در تهیه‌ی خوراک ترخینه در کرمانشاه
20 دقیقه
حلیم نذری مرحوم حاج ذبیح‌الله
31 دقیقه
نقش خوراک در فرهنگ روستایی، عشایری و شهری
27 دقیقه
انواع شیرینی‌ها
27 دقیقه
خوراک و نمادهای آیینی
20 دقیقه
نقش خوراک‌های شب چله
33 دقیقه
پخت سمنوی نذری در مشکان
22 دقیقه
روش‌های نگهداری خوراک در فرهنگ بومی ایران
21 دقیقه
چاه‌انبار در گمیشان
9 دقیقه
گزارش اتنوگرافیک: پژوهش آش‌های سنتی زنجان
22 دقیقه
گزارش اتنوگرافیک: خوراک در فرهنگ عرب‌های ایران
12 دقیقه
خوراک و نوروز

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ
نویسنده، ،
راویفرزانه فائزی
ناشر چاپینشر ارس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۲۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ

برای دریافت کتاب صوتی غذا در آینه فرهنگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.