معرفی و دانلود کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت

عکس جلد کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت
قیمت:
۱۲۷,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت

کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت، اثرِ مهدی میرمحمدی نویسنده‌ی معاصر ایرانی، روایتی‌ست متهورانه و متأثرکننده از زندگی غلامرضا تختی، یکی از بزرگ‌ترین اسطوره‌های ورزشی ایران و جهان. میرمحمدی در این کتاب صوتی، حکایتی متفاوت از قهرمانِ محبوبِ ملی، که با زندگی و مرگش در حافظه‌ی تاریخیِ ایران همیشه ماندگار باقی خواهد ماند را برای شما بازگو کرده است.

درباره‌ی کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت

هفدهم دی ماه سال 1346 خورشیدی بود که غلامرضا تختی، جهان‌پهلوان و قهرمانِ محبوب ایرانی در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. این خبر که در ساعت 14 بعدازظهر روز هجدهم دی ماه، به تیتر درشتِ صفحه‌های اول روزنامه‌های کیهان و اطلاعات تبدیل شد، مردم ایران را در بهت و غم فرو برد. بیش از نیم قرن از این حادثه می‌گذرد و همچنان این اتفاق، که چندوچونِ آن هرگز به‌راستی آشکار نشد، هر سال در سالمرگِ او، مانند رازی سربه‌مهر، قلب میلیون‌ها ایرانی را به درد می‌آورد. مهدی میرمحمدی در کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت، از فرازونشیب‌های فراوانِ زندگی تختی، که او را تا واپسین لحظات رها نکرد، بسیار سخن گفته است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت

غلامرضا تختی را اسطوره‌ی بزرگ ورزش ایران می‌دانند. تختی، پهلوانْ‌اول ایران و از پرافتخارترین کشتی‌گیران و ورزشکاران ایرانی در المپیک است. دو قهرمانی و دو نایب‌قهرمانی در رقابت‌های کشتی جهان، دو نشانِ نقره در بازی‌های المپیکِ سال 1952 در هلسینکی و سال 1960 در رم، نشانِ طلای بازی‌های آسیاییِ سال 1958 در توکیو و دریافت بازوبند پهلوانی ایران در سه سال پیاپی تنها برخی از عناوین افتخاراتِ بی‌شمار تختی هستند. اما محبوبیتِ تختی در میانِ مردم، دلایلی علاوه بر ورزش هم داشت. تختی با کارهای خیرخواهانه و همراهیِ صمیمانه‌اش با مردمِ در رنج، به نمادی برای پهلوانی و جوانمردی تبدیل شد. هنوز هم کمک‌های او به زلزله‌زدگان بوئین زهرا – فاجعه‌ای غم‌انگیز که 12 هزار کشته و مجروح به جای گذاشت – و امدادرسانی‌های او و دیگر پهلوانان به بازماندگان و آسیب‌دیدگان این فاجعه، در یاد و خاطره‌ی ایرانیان باقی مانده است. تختی دوست و همراه بازیگر قدیمیِ سینمای ایران، محمدعلی فردین بود. او نیم‌نگاهی نیز به سیاست داشت و از اعضای جبهه‌ی ملی ایران به شمار می‌رفت.

از زندگیِ او روایات متفاوت و گاه متضادی وجود دارد که برخی را با اطمینان می‌دانیم و برخی را به حدس و گمانِ خود، تأیید یا رد می‌کنیم. مهدی میرمحمدی در کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت از آن روایات برای ما گفته است. حاج قلی، پدربزرگ او، یخچال‌داری بود که در محله‌ی خانی‌آباد تهران، شناسِ محل بود. او همیشه بر تخت بلندی می‌نشست و به همین خاطر، تختی صدایش می‌زدند. تختیِ جوان، ورزش را از زورخانه شروع کرد و استعدادِ شگرف او در کشتی، به‌زودی توانست توجه پیشکسوتان و بزرگان را به خود جلب کند. اما راه او به سوی ورزش قهرمانی، با فراز و فرود فراوان مواجه بود که در نهایت، پشتکار و همت تختی بر تمام آن سختی‌ها فائق آمد و او را به یکی از بزرگانِ ماندگار در تاریخ ورزش ایران و جهان تبدیل کرد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت

اکنون سال‌هاست که هفدهم دی‌ماه روز غم‌انگیزی برای ایران و ایرانیان است. هفدهم دی ماه هر سال، آرامستانِ ابن‌بابویه میزبان مردمی است که از سراسر ایران به دیدارِ جهانْ‌پهلوانِ خود می‌آیند. غلامرضا تختی برای مردم نه تنها یک قهرمان که نمادی از منشِ پهلوانی و خصلت‌های جوانمردانه است. شایعه‌های بسیاری که همچنان درباره‌ی جزئیات زندگی و درگذشت او مطرح می‌شود، از محبوبیت و جایگاهش در میانِ مردم نکاسته است. کتاب‌ها، مقالات و فیلم‌های داستانی و مستند بسیاری در شرح زندگی او ساخته شده‌اند و هر کدام از جنبه‌ای متفاوت، تختی را به ما می‌شناسانند. غلامرضا تختی، در واپسین سال‌های زندگی‌اش غریبانه با انبوهی از مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کرد و نه می‌توانست آنچنان که دوست داشت، به ورزشِ محبوبش بپردازد، نه می‌توانست به مصدقی که آن‌قدر به او ارادت داشت یاری برساند و نه حضور در جمع خانواده و دوستان، از اندوه او می‌کاست؛ همین اندازه چالش کافی‌ست تا درگذشت پر از ابهام او را به یکی از بزرگ‌ترین رازهای کشف‌نشده‌ی تاریخ معاصر تبدیل کند. در پایان بسنده می‌کنیم به کلامی از جلال آل‌احمد در وصف غلامرضا تختی که او «امید یک ملت بود، ملت ایران، او مبنا و معنی آزادگی و بزرگی بود.»

کتاب غلامرضا، غلامرضا را کشت توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است. هم‌اکنون می‌توانید نسخه‌ی گویای آن را که به‌همت نشر صوتی رادیو گوشه و با صدای گرمِ اشکان عقیلی‌پور آماده شده است، بشنوید.

کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت برای تمام علاقه‌مندانِ تاریخ معاصر ایران و طرفدارانِ اَبَرپهلوانِ ایران، غلامرضا تختی، شنیدنی و جذاب خواهد بود.

در بخشی از کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت می‌شنویم

دهم شهریور 1341 زلزله‌ای شهرستان بوئین‌زهرا در استان قزوین را لرزاند. آن زمان، تختی به‌تازگی، و بعد از یک عمل جراحی و گذراندنِ دوره‌ی درمانی از نیویورک به ایران بازگشته بود. در سیزده شهریور 1340 تختی به مجموعه‌ی کیهان رفت و خبر داد که می‌خواهد فردا با دوستانش برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به نفع زلزله‌زدگان از دوراهی یوسف‌آباد تا میدان راه‌آهن راه‌پیمایی کند. در جریانِ همین دیدار است که تختی با گزارش‌نویسِ کیهان ورزشی هم‌صحبت می‌شود و از اشباع‌شدنش از کشتی و خداحافظی با تشک می‌گوید. گزارش کیهان ورزشی با این حرف‌های تختی به پایان می‌رسد: «دنیای تازه‌ی من شروع شده. می‌خوام برای مردم باشم. تو مایلی به من کمک کنی تا وظیفه‌ی وجدانیِ خودمون رو در قبالِ زلزله‌زده‌ها ادا کرده باشیم؟» این‌چنین تختی برای جمع‌ کردنِ کمک به خیابان ‌می‌آید و صحنه‌های باشکوهی از همراهیِ مردم با قهرمان ثبت می‌شود. او ابتدا از طریق روزنامه‌ی کیهان اعلام می‌کند که چهارشنبه، چهارده شهریور، گروهی از دوستانِ او در مسیر دوراهی یوسف‌آباد تا میدان راه‌آهن در هفده نقطه از شهر حضور خواهند داشت تا پذیرای کمک‌های مردمی باشند. خودش نیز با دوستانِ ورزشکارش ساعت هشت صبح از دوراهی یوسف‌آباد به سمت میدان راه‌آهن خواهد رفت تا در میانِ راه کمک‌های مردمی را جمع کند.

از همان ابتدا مردم از گروهِ همراهِ تختی استقبال می‌کنند. کودکِ دست‌فروشی بلافاصله بعد از فروختنِ یک بلیت بخت‌آزمایی دو تومانی پول خود را به تختی می‌رساند و می‌گوید: «آقای تختی، این هم کمکِ من.» کارگری کت‌اش را می‌دهد و می‌گوید: «می‌دونم به دست زلزله‌زده‌ها می‌رسه.» وقتی گروه به چهارراه پهلوی (ولیعصر) می‌رسد، بیوک جدی‌کار، فوتبالیستِ هم‌دورانِ تختی به سمتِ مردمی می‌رود که در ایستگاه اتوبوس ایستاده بودند و از آن‌ها برای کمک دعوت می‌کند. آن‌هایی که در صف ایستاده بودند، برای بیرون آوردنِ اسکناس‌های یک تومانی تا بیست تومانی دست‌به‌جیب می‌شوند. کارمندانِ بانکِ تهران دور تختی جمع می‌شوند و می‌گویند که آن‌ها هم قصد دارند مبلغی را برای کمک جمع‌آوری کنند و کمک‌ها را تا فردا به دستِ او می‌رسانند. زنی یک اسکناسِ پنجاه تومانی می‌دهد و می‌گوید: «تختی، به جوانمردیِ تو اطمینان دارم.» در ابتدای راه یکی دو وانت برای دریافت کمک‌های غیرنقدی پشتِ سر تختی حرکت می‌کرد اما کاروان هرچه در شهر پایین‌تر می‌رفت، همراهیِ مردم شورانگیزتر می‌شد. کار به جایی رسید که از میانه‌ی راه، کامیونی پشتِ سر تختی به حرکت درآمد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
27 دقیقه
صحنه‌ی آخر: به هتل آتلانتیک خوش آمدید آقای تختی - قسمت اول
32 دقیقه
صحنه‌ی آخر: به هتل آتلانتیک خوش آمدید آقای تختی - قسمت دوم
19 دقیقه
یک: اما و اگرهای مجلس خودزنی
18 دقیقه
دو: خون بی رد
22 دقیقه
سه: تختی ستاره‌ی صفحه‌های یک - قسمت اول
24 دقیقه
سه: تختی ستاره‌ی صفحه‌های یک - قسمت دوم
23 دقیقه
چهار: وقتی تختی بوی مرگ می‌داد
32 دقیقه
پنج: آقا تختی شدن پسر خانی‌آباد - قسمت اول
31 دقیقه
پنج: آقا تختی شدن پسر خانی‌آباد - قسمت دوم
33 دقیقه
پنج: آقا تختی شدن پسر خانی‌آباد - قسمت سوم
22 دقیقه
پنج: آقا تختی شدن پسر خانی‌آباد - قسمت چهارم
30 دقیقه
شش: قهرمان طلایی وارد می‌شود
32 دقیقه
هفت: بودن یا نبودن در میدان - قسمت اول
33 دقیقه
هفت: بودن یا نبودن در میدان - قسمت دوم
22 دقیقه
هفت: بودن یا نبودن در میدان - قسمت سوم
24 دقیقه
هشت: تختی به خیابان می‌آید
22 دقیقه
نه: دوگانه‌ آقا تختی و قهرمان حبیبی - قسمت اول
20 دقیقه
نه: دوگانه‌ آقا تختی و قهرمان حبیبی - قسمت دوم
35 دقیقه
ده: تختی و دوستان روزنامه‌نگارش - قسمت اول
36 دقیقه
ده: تختی و دوستان روزنامه‌نگارش - قسمت دوم
19 دقیقه
یازده: تختی و تشکیلات پرویز ثابتی
34 دقیقه
دوازده: قهرمان تمرد می‌کند - قسمت اول
32 دقیقه
دوازده: قهرمان تمرد می‌کند - قسمت دوم
35 دقیقه
دوازده: قهرمان تمرد می‌کند - قسمت سوم
17 دقیقه
دوازده: قهرمان تمرد می‌کند - قسمت چهارم
30 دقیقه
سیزده: در آستانه‌ی آخرین میدان - قسمت اول
36 دقیقه
سیزده: در آستانه‌ی آخرین میدان - قسمت دوم
28 دقیقه
چهارده: به سبزی چشم‌هایش - قسمت اول
32 دقیقه
چهارده: به سبزی چشم‌هایش - قسمت دوم
31 دقیقه
چهارده: به سبزی چشم‌هایش - قسمت سوم
23 دقیقه
چهارده: به سبزی چشم‌هایش - قسمت چهارم
16 دقیقه
پانزده: تختی از آنچه می‌بینید دورتر است
28 دقیقه
شانزده: تختی قلم در دست می‌گیرد - قسمت اول
20 دقیقه
شانزده: تختی قلم در دست می‌گیرد - قسمت دوم
26 دقیقه
هفده: از میان حریفان تختی - قسمت اول
16 دقیقه
هفده: از میان حریفان تختی - قسمت دوم
22 دقیقه
هجده: سفره‌ی پهن جهان پهلوان - قسمت اول
28 دقیقه
هجده: سفره‌ی پهن جهان پهلوان - قسمت دوم
37 دقیقه
نوزده: از نیست تا هست آقا تختی - قسمت اول
33 دقیقه
نوزده: از نیست تا هست آقا تختی - قسمت دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت
نویسنده
راویاشکان عقیلی پور
ناشر چاپینشر چشمه
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۷ ساعت و ۵۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت

محمدمهدی پالیزدار
۱۴۰۲/۱۱/۲۳
عالی عشق فقط پهلوان غلامرضا تختی
علی خوشبین
۱۴۰۲/۱۱/۳
بسیار روان و گویا بود
حامد اصغری
۱۴۰۲/۹/۲۱
قلم روان و خوانش عالی
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت

برای دریافت کتاب صوتی غلامرضا، غلامرضا را کشت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.