معرفی و دانلود کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد

برای دانلود قانونی کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد

در کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد، داستان گروهی را می‌شنوید که گرچه عمر کوتاهی داشت، اما تأثیر زیادی بر جریان هنر مدرن در ایران گذاشت: نقاشان و مجسمه‌سازان «گروه آزاد» که در سال‌های 1353 تا 1356 هفت نمایشگاه ترتیب دادند و می‌خواستند طرحی نو دراندازند.

درباره‌ی کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد

این شماره از فصلنامه‌ی پشت‌ بام به گروهی از نقاشان و مجسمه‌سازان اختصاص دارد که در سال 1353 تشکیل شد و نام «گروه آزاد» را برای خود برگزید. هفت عضو اصلی این گروه عبارتند از: غلامحسین نامی، میرعبدالرضا دریابیگی، فرامرز پیلارام، مرتضی ممیز، مارکو گریگوریان، سیراک ملکنیان و مسعود عربشاهی. بسیاری از منتقدان هنری عقیده دارند که تولیدات هنری این گروه در دسته‌ی هنر مفهومی یا کانسپچوال آرت قرار می‌گیرند. با توجه به مصاحبه‌ها و مستندات،‌ این گروه هنری در سال 1356 خورشیدی به کار خود پایان داد.

اعضای گروه آزاد نمایشگاه‌هایی در سراسر دنیا برگزار می‌کردند و هنرمندان دیگر را نیز به شرکت در این نمایشگاه‌ها تشویق می‌نمودند. آن‌ها برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی تهران شرکت کردند و سپس آثار خود را در نمایشگاه گالری مس، نمایشگاه آبی،‌ نمایشگاه گُنج و گستره 1 و 2، نمایشگاه هنری بازل سوئیس و نمایشگاه بین‌المللی هنری واشنگتن به نمایش درآوردند. هدف هنرمندان این گروه تجربه‌ی مسیری نو، به چالش کشیدن معیارها و نمایش چشم‌اندازهای دیگر بود. آن‌ها می‌خواستند فارغ از مسائل مادی، بازار هنر را به سمت‌وسویی نو ببرند.

در کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد، بناست شنونده‌ی شانزده مقاله باشید. مقالاتی از فرشید پارسی‌کیا، فرهنگ پارسی‌کیا، توکا ملکی، غلامحسین نامی، سینا یعقوبی، آناهیتا رضایی، زروان روح‌بخشان، حمید سوری و...

تیم پژوهشی پشت بام سعی داشته‌اند که از زوایای مختلف فعالیت‌های گروه هنری آزاد را بررسی کنند و از هر فرصتی برای رسیدن به این هدف استفاده نموده‌اند. برای مثال نویسندگان با استاد غلامحسین نامی مصاحبه کرده‌ و گفت‌وگویی با لیلی گسلتان ترتیب داده‌اند.

مؤسسه‌ی توسعه محتوای لحن دیگر شماره‌ی پنجم فصلنامه‌ی پشت بام را با همکاری گروهی از گویندگان، به کتاب صوتی تبدیل کرده است.

کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به هنرهای تجسمی علاقه دارید و دوست دارید تاریخچه‌ی یکی از گروه‌های هنری تأثیرگذار ایران را بدانید، کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد را بشنوید.

در بخشی از کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد می‌شنویم

گروه آزاد با تجربه‌های نوجویانه در فعالیت سه ساله خود، توانست جایگاه مهمی در تاریخ هنر ایران به‌دست آورد. گروهی که با هدف‌های بزرگ و جسارت‌آمیز هفت هنرمند جوان تشکیل شد. درست که به همه آن خواسته‌ها نرسید، اما به قول مارکو گریگوریان «امکان دارد که این گروه روزی از هم بپاشد، اما فکر به‌جا می‌ماند؛ فکر تجربه کردن و به دور از قراردادهای تجاری ماندن.» منتقدی در همان سال‌ها نوشته بود: «گروه آزاد اگر هیچ نکرد، ولوله‌ای در شهر مرده هنرهای تجسمی به‌پا کرد که کمترین دستاوردش، همان جنبش و جوش و خروشی بود که لازمه زندگی هر جامعه زنده است.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
8 دقیقه
سرمقاله
67 دقیقه
تاریخ‌‌نگاری گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان
58 دقیقه
ولوله‌ای در شهر
18 دقیقه
علیه شیء‌‌شدگی
21 دقیقه
چالش تعریف
20 دقیقه
شمشیرزنان بیشتری می‌خواهیم
16 دقیقه
مارکو، شخصیتی محکم و جدی
45 دقیقه
هنرمند از پول حرف نمی‌زند
10 دقیقه
هنر محدودیت‌پذیر نیست
16 دقیقه
تحدید تهدید
14 دقیقه
پوتین‌های خسته‌ازصلح
12 دقیقه
بیلی با آخی بر سر
13 دقیقه
در ستایش امر خیالی
13 دقیقه
هفت انگشت اثرگذار
21 دقیقه
هنر همچون درمان
15 دقیقه
مخالفان گروه آزاد
13 دقیقه
ساکن روان

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد
نویسنده
راویکوروش عنایتی، امیرحسین کبیری، فرناز حداد، فروغ حداد، الیاس پاکروان، مهران نوروزی، داریوش شمس، پارسا موسوی زاده
ناشر صوتی شرکت توسعه محتوای لحن دیگر
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابMP3
مدت۶ ساعت و ۱۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی علمی و آموزشی، کتاب‌های آموزش نقاشی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد

برای دریافت کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره پنج: گروه آزاد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.