معرفی و دانلود کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز

عکس جلد کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز
قیمت:
۱۰۹,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز

کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز درباره‌ی یکی از تأثیرگذارترین حرکت‌های دانشجویی در دوره‌ی پهلوی دوم است. تأسیس تالار قندریز به‌زعم گروهی از هنرمندان، یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین جنبش‌های گروهی در هنر نوگرای ایران است که هنرمندانی چون منصور قندریز، مرتضی ممیز، محمدرضا جودت، فرشید مثقالی، قباد شیوا و رویین پاکباز در آن نقش داشتند.

درباره‌ی کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز

تاریخچه‌ی هنر معاصر ایران با نام هنرمندان بسیاری گره خورده است که در طول دوران فعالیت خود، تأثیری شگرف بر جای گذاشته‌اند. هنرمندانی چون مرتضی ممیز، فرامرز پیلارام، فرشید مثقالی و منصور قندریز. منصور قندریز به گواه هم‌نسلانش، با وجود عمر کوتاه خود، در جریان نقاشی ایران اثری ماندگار داشت. او همراه با یازده نفر دیگر، در تیر ماه 1343 تالار ایران را تأسیس کرد. یک سال بعد، منصور قندریز در تصادفی ناگهانی فوت کرد و دوستانش به یاد او، نام گالری را به تالار قندریز تغییر دادند. تیم پژوهشی پشت بام که هر شماره‌اش به جریان‌های تأثیرگذار در هنرهای تجسمی ایران اختصاص دارد، این‌بار در فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز به‌سراغ تاریخچه‌ی این تالار قدیمی رفته.

در هنگام بررسی تاریخچه‌ی تالار قندریز، نام دو تن بیش از دیگران به چشم می‌خورد: رویین پاکباز و محمدرضا جودت. آن‌ها با تلاش‌های بی‌دریغشان توانستند تالار قندریز را چهارده سال سر پا نگه دارند و آن را به یک کانون فرهنگی - هنری تبدیل کنند. اهمیت تالار قندریز در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی طراحی گرافیک و عکاسی برای اولین بار در ایران است. رویکرد منحصر‌به‌فرد تالار قندریز باعث شد که تاریخ گالری‌داری در ایران به قبل و بعد از تأسیس این تالار تقسیم شود.

در روزگاری که بسیاری از گرافیست‌ها، طراحان، معماران، عکاسان و مجسمه‌سازان مجالی برای نمایش آثارشان نداشتند، تأسیس تالار قندریز نقطه‌عطفی در تاریخ هنر ایران به شمار می‌آمد. تعداد محدود گالری‌ها و تمرکزشان بر فروش آثار هنری باعث شده بود که دانشجویان تازه‌کار و بااستعداد هیچ فرصتی برای نشان دادن اثر هنری خود نداشته باشند. در تالار ایران یا قندریز، آثار این افراد به نمایش گذاشته می‌شد. جوانانی که خودشان در آینده به نامدارترین هنرمندان ایران تبدیل شدند.

دوازده عضو هیئت مؤسس تالار قندریز پس از مدتی از هم فاصله گرفتند و تنها دو نفر از آنان باقی ماندند. گروه دوم نقاشان تالار قندریز باری دیگر شکل گرفت. این گروه در سال 1348، بیانیه‌ی خود را منتشر کردند که متن آن در فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز آمده است. آنان نوجویی را خصلت فطری بشری می‌دانستند، به سنت‌های ملی ارج می‌گذاشتند و سعی داشتند که آن را بهتر و دقیق‌تر بشناسند. چنین هنرمندانی برای اعتلای هنر در ایران تمام تلاش خود را کردند و هر لحظه به جست‌وجو و کاوش خود ادامه دادند.

در فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز، مقالاتی از رضا براهنی، نرگس مرندی، توکا ملکی، فرشید و فرهنگ پارسی‌کیا، آناهیتا رضایی و... منتشر شده است. این مقاله‌ها بیشتر درباره‌ی تاریخچه‌ی تالار ایران یا قندریز و شخص منصور قندریز هستند. همچنین اسناد به‌جامانده از این تالار مانند بروشورها، پوسترها و کتابچه‌ها بررسی و منتشر شده‌اند. برخی از نویسندگان نیز به نقش تالار قندریز در هنر معاصر ایران پرداخته‌اند. در این شماره از فصلنامه‌ی پشت بام، متن گفت‌وگو با افرادی نظیر هادی هزاوه‌ای، پروانه اعتمادی، محمدرضا جودت، نصرت‌الله مسلمیان و مریم زندی منتشر شده است.

مؤسسه‌ی توسعه محتوای لحن دیگر کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت را با صدای جمعی از گویندگان منتشر کرده است. گویندگانی چون کوروش عنایتی، مهران نوروزی، پارسا موسوی‌زاده، فرناز حداد، مریم لطفی، مهرداد باقری و... .

کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به تاریخچه‌ی هنرهای تجسمی در ایران، از گوش فرادادن به کتاب صوتی فصلنامه پشت بام – شماره هفت، نهایت لذت را خواهند برد.

در بخشی از کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز می‌شنویم

با تلاش رویین پاکباز و همراهی پروانه اعتمادی، محمدرضا جودت، ناصر درخشانی، گارنیک درهاکوپیان، سعید شهلاپور، بهرام روحانی، فرشید ملکی و حسن واحدی بار دیگر «گروه دوم نقاشان تالار قندریز» شکل گرفت و پس از چند جلسه گفت‌وگو، آنان نخستین نمایشگاهشان را با انتشار بیانیه‌ای در اردیبهشت ماه ۱۳۴۸ بر پا کردند. در سطوری از این بیانیه می‌خوانیم: «هر یک از ما به این سطح از آگاهی رسیده‌ایم که در این شرایط زمانی و مکانی، نقاشی فقط تخلیه بلااراده محتویات ذهن یا ابراز احساسات فردی به زبان رنگ و طرح و … نمی‌تواند باشد.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
8 دقیقه
سرمقاله
58 دقیقه
تاریخ‌نگاری تالار قندریز - بخش اول
27 دقیقه
تاریخ‌نگاری تالار قندریز - بخش دوم
51 دقیقه
تاریخ‌نگاری تالار قندریز - بخش سوم
4 دقیقه
بروشور نخستین نمایشگاه تالار ایران
1 دقیقه
کتابچه‌ی بیست‌وسومین نمایشگاه تالار قندریز
7 دقیقه
تجربه‌ای دیگر در تشکل هنری
26 دقیقه
از آفتابی به آفتاب دیگر
32 دقیقه
درباره‌ی منصور قندریز
18 دقیقه
تالار قندریز
33 دقیقه
بیان هنری در هویت ملی: گفت‌وگو با هادی هزاوه‌ای
18 دقیقه
هم‌سویی در عین جدایی
59 دقیقه
نفی هنر برای هنر یا تأیید هنر برای اجتماع
35 دقیقه
وفاداری به رسالت، بی‌اعتنایی به درآمد
8 دقیقه
پوسترهای تالار قندریز
14 دقیقه
عکس و عکاسی در جایگاه هنر: عکاسی در تالار قندریز
21 دقیقه
هنر، سلاحی برای نبرد
15 دقیقه
هنر برای آگاهی: گفت‌وگو با پروانه اعتمادی
18 دقیقه
در راستای روشنگری: گفت‌وگو با نصرت‌الله مسلمیان
25 دقیقه
انتشارات قندریز
10 دقیقه
منصور و قندریز: افسون نقاش ناشناس
23 دقیقه
تالار قندریز: مدرسه‌ای هنری
10 دقیقه
تالار قندریز و تأثیر آن بر هنر سنت‌گرا

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز
نویسنده
راویگروه گویندگان
ناشر صوتی شرکت توسعه محتوای لحن دیگر
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۴۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی علمی و آموزشی، کتاب‌های آموزش نقاشی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز

برای دریافت کتاب صوتی فصلنامه پشت بام - شماره هفت: تالار قندریز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.