معرفی و دانلود کتاب ضیافت

عکس جلد کتاب ضیافت
قیمت:
۲۸۰۰۰ 16800 تومان ۴۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ضیافت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ضیافت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ضیافت

کتاب ضیافت مهم‌ترین اثر افلاطون نخستین تلاش جدی و منظم برای بیان چیستی عشق در طول تاریخ است که به شیوه‌ای ماهرانه با ادغام نظریات مختلف، ماهیت عشق را توصیف می‌کند.

زمان دقیق نوشته شدن این رساله دقیقا مشخص نیست اما بر اساس تحقیقات به عمل آمده نوشتار این اثر به حدود چهارصد سال پیش از میلاد مسیح مربوط می‌شود.

خلاصه داستان کتاب ضیافت:

در کتاب ضیافت (The Symposium) یک مهمانی به صرف نوشیدنی برپا شده است و گروهی از روشنفکران آتنی گرد هم جمع آمده‌اند و مشغول تبادل نظر درباره عشق هستند. طی صحبت‌هایی که این فیلسوفان با هم دارند مسائلی چون جنسیت، نقش هر جنس، روابط جنسی در جامعه و غریزه‌های انسانی مطرح می‌شود. بحث هنگامی اوج می‌گیرد که سقراط آنچه در جامعه رایج و مرسوم است را به چالش می‌کشد و از عشقی معنوی که باعث رسیدن به کمال و تعالی یافتن روح می‌شود سخن می‌گوید. او می‌گوید عشقی که در آن میل به تولید مثل وجود دارد عشقی پست و میل به گسترش دانش و شناخت عشقی والا است. در حقیقت پیام سقراط و افلاطون این است که آنچه در درون و سیرت انسان است بر ظاهر و صورت او برتری و اهمیت بیشتری دارد.

افتخارات کتاب ضیافت افلاطون:

رساله ضیافت را می‌توان ترکیبی از اسطوره، فلسفه و داستان دانست و همین ویژگی است که این اثر را حتی تا سال‌ها بعد از انتشار، در لیست پرفروش‌ترین و بهترین کتاب‌های قرن نگه داشته است. این کتاب در فهرست کتاب‌های منتخب سایت نیویورک‌تایمز قرار دارد و متفکرانی چون دکتر الهی قمشه‌ای نیز در وصف کتاب حاضر اینگونه گفته‌اند:

این کتاب از غنی‌ترین رساله‌های فلسفی است که به وسیله افلاطون نوشته شده است و مطالعه آن برای کسانی که به فلسفه علاقه دارند ضروری است.

دربارۀ افلاطون:

افلاطون (Plato) از بزرگ‌ترین فیلسوفان تاریخ است که در یونان باستان و 427 سال پیش از میلاد در خانواده‌ای ثروتمند و اشرافی متولد شد. نام واقعی او آریستوکلس بود و هوش بسیار بالایی داشت و نزد معلمانش در زمینه‌هایی چون موسیقی، فلسفه، ادبیات، ژیمناستیک و سایر علوم به کسب دانش و مهارت پرداخت. او در جوانی برای کامل شدن دانش و معرفتش به شاگردی سقراط درآمد. افلاطون به همراه استادش سقراط و شاگردش ارسطو سه فیلسوف برجسته یونانی هستند. آثار افلاطون معمولا بیان مکالماتی میان دو یا چند نفر است که مهم‌ترین و اصلی‌ترین شخصیت این مکالمات سقراط محسوب می‌شود.

محمدعلی فروغی را بیشتر بشناسیم:

محمدعلی فروغی روشن فکر، مترجم، فیلسوف، سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار متولد سال 1254 خورشیدی در تهران با لقب ذکاءالملک است. او از مهم‌ترین مبارزان انقلاب مشروطه بود و در دوره قاجار دو بار نماینده مجلس شورای ملی شد و در دوران پهلوی اولین نفری بود که به سمت نخست‌وزیری رسید. از مهم‌ترین آثار ادبی محمدعلی فروغی می‌توان به تصحیح کلیات سعدی، تصحیح رباعیات خیام، سیر حکمت در اروپا، ترجمه‌ی گفتار در روش و... اشاره کرد.

در بخشی از کتاب ضیافت می‌خوانیم:

اروس از پدر و مادر خود ارث می‌برد. میراث او از مادر این است که همیشه تهی‌دست بماند و از لطافت و زیبایی هم بی‌نصیب باشد. و این درست برخلاف آن چیزی‌ است که بسیاری می‌پندارند. او نیز خشن است و رنگ‌پریده، نه کفش به پا دارد و نه برای آرمیدن مسکن و مأوایی. بر روی زمین عریان زیر آسمان می‌خوابد. گاه در کوی و بَرزن و یا در رواق‌خانه‌ها شب را به روز می‌رساند و همانند مادرش بینوا و تهی‌دست است.

اما از طرف دیگر، همانند پدرش شکارگر زبردستی ا‌ست که با نهایتِ دلیری و نشاط در جست‌وجوی خوبی و زیبایی ا‌ست، و هر لحظه چاره‌ی تازه‌ای می‌اندیشد، و هر روز از راه دیگری وارد می‌شود و لحظه‌ای از جست‌وجوی دانش و معرفت بازنمی‌ایستد، و درعین‌حال نیز جادوگری زبردست و حیله‌گر است.

نه به خدایان شباهتی دارد و نه به آدمیان. بلکه عیناً چون پدرش می‌ماند که اگر در یک روز تیرش به هدف بخورد، شادی و شعفی بی‌پایان پیدا می‌کند و شکفته می‌شود و گاهی هم پژمرده می‌گردد و باز دوباره سرزنده می‌شود، هر چه به‌دست آورد زود از دست می‌دهد، به‌طوری‌که عشق همیشه نه تهی‌د‌ست است و نه توانگر، و در دانایی و توانایی نیز وضع به همین‌گونه است. یعنی بین این دو قرار دارد.

اما حقیقت امر این است که خدایان، حکمت و دانش نمی‌جویند، زیرا خود دانشمندند. شخص نادان هم به تحصیل دانش نمی‌پردازد؛ زیرا خود را دانا می‌شمارد و بدبختی افراد نادان در همین است. و همچنین است آدمی که واقعاً خردمند است. چون انسان‌های دانا، دانا هستند، خود را بی‌نیاز از طلب و جویای دانش می‌دانند. آنکه نه فضیلت دارد و نه دانش، به آنچه هست خرسند، چه زیباتر از آن‌ را نمی‌شناسند و چون مورد نیاز هم نیست، پس میل و رغبت به آن هم ندارد. اما آنان که در میان این دو دسته‌اند به طلب حکمتند. نخست اینکه مقامش در میان علم و جهل واقع بوده (از دسته‌ی سوم به‌شمار می‌آید). دوم آنکه حکمت از زیباترین چیزهاست و عشق در میان علم و جهل و نادانی واقع است و این حالتش به سبب آن است که از پدری بی‌نیاز و خردمند، و از مادری تهی‌دست و نیازمند و نادان زاده شده است.

فهرست مطالب کتاب

زندگی و زمانه‌ی افلاطون
تولد افلاطون
اصل و نسب افلاطون
تعبیر خواب سقراط
مرگ سقراط
سفرهای افلاطون
تأسیس نخستین آکادمی
حضور ارسطو در آکادمی
روش تدریس افلاطون
آثار افلاطون
ویژ‌گی‌های رساله‌های افلاطون
چگونگی آثار افلاطون
بهترین شیوه‌ی آموزش
خصایص آثار افلاطون
روش آموزه‌های سقراطی
ویژگی فلسفه‌ی افلاطون
کتاب ضیافت یا مهمانی
کلام‌محوری عشق در اندیشه‌ی فلسفی افلاطون
مقدمه
اساطیر یونان و عشق در فلسفه‌ی افلاطون
زیبایی و عنصر شناخت (خرد)
نتیجه
کتاب‌شناسی
ضیافت
خطابه‌ی فایدروس
خطابه‌ی پائوسانیاس
خطابه‌ی آروکسی‌ماخوس
خطابه‌ی آریستوفانس
خطابه‌ی آگاثون
خطابه‌ی سقراط
خطابه‌ی آلکیبیادس در ستایش سقراط
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ضیافت
نویسنده
مترجممحمدعلی فروغی
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-600-6687-36-0
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
۲۸۰۰۰ 16800 ت ۴۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ضیافت

navid A.
۱۴۰۰/۱۱/۲۱
جدای از این که نظرات اندیشمندان زمانه سقراط درست است یا نه، به نظرم مهم نوع نگرش و بیان موضوعاتی است که در آن زمان حدود 3000 سال قبل بین این افراد رد و بدل می‌شده است و اکنون ریشه و اساس منطق همان است که در جای خود قابل توجه است.
Reza Javidi
۱۴۰۰/۱۲/۲۷
بسیار عالی بود. مطالعه این کتاب، شدیدا توصیه می‌شود.
فاطمه تیمورتاش
۱۴۰۰/۶/۱۷
یک کتاب عالی برای شناخت بیشتر دنیای فلسفه
علی باقری
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
عشق چیزیست که میتوان در میان بودن و نبودن یافت، لذت بردم
مژگان سعیدیان
۱۴۰۱/۶/۹
این کتاب معنای متفاوتی از زیبایی رو بیان میکنه 👌🏽
Hamed Gheydar
۱۴۰۲/۲/۲۶
کتاب خوب در مورد توصیف عشق و خدا
Alireza Shiravand
۱۴۰۱/۶/۳۱
کتابی عالی و قابل اندیشیدن
مشاهده همه نظرات 7

راهنمای مطالعه کتاب ضیافت

برای دریافت کتاب ضیافت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.