معرفی و دانلود کتاب طرح بزرگ

عکس جلد کتاب طرح بزرگ
قیمت:
37000 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طرح بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طرح بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طرح بزرگ

استیون هاوکینگ و لئونارد ملودینو در کتاب طرح بزرگ می‌کوشند مهم‌ترین نظریه‌های علمی مطرح‌شده در مورد منشأ هستی و شکل‌گیری جهان را به‌صورتی فشرده موردبررسی قرار دهند. این کتاب که در صدر لیست پرفروش‌های نیویورک‌ تایمز و آمازون بوده، با طرح کردن نظریه‌های مختلف فیزیک، همچون تئوری «ام» و «میدان واحد» تلاش می‌کند به مهم‌ترین پرسش‌های بشر از زبان علم پاسخ گوید.

درباره‌ی کتاب طرح بزرگ

آیا خدا وجود دارد؟ هستی چطور شکل گرفته است؟ جهان در ابتدا چگونه بوده و چه سرنوشتی در انتظار آن است؟ سؤالاتی از این‌ دست ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. هر فردی، حتی یک کودک، ممکن است به این موضوعات فکر کند و به دنبال پاسخش بگردد. این ابهامات هزاران سال است که با انسان هستند و همیشه محل بحث بوده‌اند. تا قرن‌ها و قرن‌ها این سؤالات در حوزه‌ی فلسفه می‌گنجیده‌اند و فلاسفه تلاش می‌کردند توجیهی عقلانی برای آن‌ها بیابند؛ اما حداقل از قرن بیستم، این فیزیک است که به دنبال پاسخ آن‌ها می‌گردد. فلسفه در برابر پیشرفت‌های علم و مخصوصاً فیزیک عقب‌نشینی کرد و این موضوع حالا بیشتر در محافل علمی مورد بحث قرار می‌گیرد. فیزیکدان‌های بزرگی همچون انیشتین نقش انکارناپذیری در روشن شدن معمای هستی داشتند. نظریات او و دیگر دانشمندان کمک کرده تا منشأ هستی تا حد زیادی درک شده و ازنظر منطقی توجیه شود. ازجمله‌ی این فیزیکدان‌ها استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) است؛ از مهم‌ترین و سرشناس‌ترین دانشمندان و نظریه‌پردازان معاصر. او و لئونارد ملودینو (Leonard Mlodinow) در کتاب طرح بزرگ (The Grand Design) می‌کوشند نظریه‌های فیزیکی مهمی که در مورد شکل‌گیری هستی مطرح‌ شده را بررسی نمایند و در ضمن آن‌ها به یکی از مهم‌ترین پرسش‌های همیشگی بشر پاسخ بدهند: «آیا خالقی وجود دارد؟»

«شاید نتوان اثبات کرد که خدا وجود ندارد، اما علم باعث شده تا از وجود او بی‌نیاز شویم.» این جمله مانیفست استیون هاوکینگ است که در مصاحبه‌ای آن را اعلام کرده بود. او در کتابش هم همین ایده را پی می‌گیرد و به دنبال اثبات این است که هستی با انفجار بیگ بنگ شکل‌گرفته و این انفجار توجیهاتی فیزیکی دارد. درنتیجه، در آن لحظه هیچ نیازی به خالق نبوده و او هیچ نقشی در این حادثه نداشته است. هاوکینگ کتاب طرح بزرگ را با نظر معروف یونیان باستان آغاز می‌کند؛ اینکه اعتقاد داشتند طبیعت پیرو قوانین است، نه خواست خدایان. او و لئونارد ملودینو در این کتاب برای توجیه ایده‌شان از تئوری‌های مهمی همچون نظریه‌ی «م» یا «ام (M-theory)» بهره می‌برند و به زبانی ساده آن‌ها را تشریح می‌کنند. نویسندگان برای اینکه موضوع قابل‌فهم‌تر شود از اساطیر، فیلم‌ها و داستان‌های معروف هم استفاده کرده‌اند.

جوایز و افتخارات کتاب طرح بزرگ

  • رتبه‌ی 1 پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌ تایمز
  • رتبه‌ی 1 پرفروش‌ترین کتاب‌های وب‌سایت آمازون
  • پرفروش‌ترین کتاب وب‌سایت amazon.co.uk در سال 2010

نکوداشت‌های کتاب طرح بزرگ

  • نوآورانه و خلاقانه! (واشنگتن‌پست)
  • جذابیت دادن به علم کیهان‌شناسی کار سختی نیست، چالش واقعی این است که بتوان عامه‌فهمش کرد. (تایم)
  • یک کتاب علمی عامه‌پسند جنجالی. مروری بر آخرین دیدگاه‌هایی که در مورد منشأ کیهان ما وجود دارد. (نیویورک‌ تایمز)
  • هاوکینگ و ملودینو در این کتاب کوتاه و شورانگیز، فیزیک بنیادین و کیهان‌شناسی را خیلی سریع و فشرده برای خواننده مرور می‌کنند. (وال‌استریت ژورنال)

کتاب طرح بزرگ برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب طرح بزرگ به علاقه‌مندان فیزیک و کیهان‌شناسی توصیه می‌شود. اگر سؤالی در مورد شکل‌گیری هستی دارید، احتمالاً پاسخ‌تان را در این کتاب خواهید یافت.

با استیون هاوکینگ و لئونارد ملودینو بیشتر آشنا شویم

استیون ویلیام هاوکینگ (2018-1942) کیهان‌شناس و فیزیک‌دان انگلیسی، استاد دانشگاه کمبریج و یکی از سرشناس‌ترین دانشمندان معاصر بود. او دکترای ریاضیات کاربردی و فیزیک نظری داشت و یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان کیهان‌شناسی و تئوری نسبیت عام محسوب می‌شد. او چندین کتاب غیرتخصصی هم در همین زمینه نوشت که «تاریخ فشرده‌ی زمان» و «جهان در پوست گردو» از معروف‌ترین آن‌ها هستند. مدال ماکسول، مدال و جایزه‌ی آلبرت انیشتین، و نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری آمریکا ازجمله افتخارات هاوکینگ محسوب می‌شوند.

لئونارد ملودینو (متولد 1954) فیزیک‌دان، ریاضی‌دان و نویسنده‌ی آمریکایی است. او از دانشگاه برکلی دکترایش را گرفت و پس‌ از آن در انستیتو فیزیک ماکس پلانک مشغول به کار و تحقیق شد. پس از چند سال، کار دانشگاهی را رها کرد و به نوشتن فیلم‌نامه روی آورد. نوشتن چند قسمت از سریال پیشتازان فضا و همکاری با اسپیلبرگ ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های هنری ملودینو هستند. او در نوشتن چندین کتاب با استیون هاوکینگ همکاری داشته است.

در بخشی از کتاب طرح بزرگ می‌خوانیم

مردم چین عقیده دارند که زمانی در دوره حکمرانی سلسله شیا (حدود 2205 تا 1782 پیش از میلاد مسیح) ناگهان محیط کیهانی ما تغییر یافته است. ده خورشید، به ناگاه در آسمان ظاهر شدند. گرمای شدید ناشی از این ده خورشید مردم را بی‌تاب کرد و بنابراین امپراتور به یکی از کمان داران نامی دستور می‌دهد تا خورشید‌های اضافی را با تیر هدف قرار داده و سرنگون کند. امپراتور برای تشکر از کمانگیر، قرصی به او هدیه می‌دهد که با خوردن آن ابدی می‌شود. اما همسر کمان‌دار قرص را از او می‌دزد و در نهایت به‌خاطر این نافرمانی به ماه تبعید می‌شود. چینی‌ها حق داشتند، وجود ده خورشید در منظومه شمسی شرایط را برای حیات انسان غیرممکن می‌ساخت. امروزه ما می‌دانیم منظومه‌ای با چندین خورشید، گرچه برای برنزه شدن بسیار عالی است، اما احتمالاً هیچ‌گاه به حیات فرصت بروز نمی‌دهد. البته دلیل آن، گرمای سوزان افسانه چینی نیست.

در حقیقت، این امکان وجود دارد که یک سیاره با چرخش به دور چندین خورشید، حداقل برای مدت کوتاهی، دمای مطلوبی داشته باشد. اما گرمایش یکنواخت در طول مدت طولانی که برای حیات ضروری است، غیرمحتمل به‌نظر می‌رسد. برای درک این موضوع بهتر است به نحوه عملکرد ساده‌ترین نوع یک سیستم چند ستاره‌ای نگاهی بیندازیم یعنی سیستمی با دو خورشید که منظومه دوتایی نامیده می‌شود. حدود نیمی از ستارگان آسمان چنین سیستمی دارند. اما حتی منظومه‌های دوتایی نیز تنها قادرند انواع مشخصی از مدارهای پایدار را که در شکل زیر نشان داده شده‌اند، حفظ کنند. احتمالاً در هر یک از این مدارها گاهی سیاره چنان داغ و گاهی چنان سرد می‌شود که دیگر حیات در آن امکان پذیر نیست. برای خوشه‌های ستاره‌ای، وضعیت حتی از این هم وخیم‌تر است.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: معمای وجود
فصل 2: حکومت قانون
فصل 3: واقعیت بیرونی چیست؟
فصل 4: تاریخچه‌های جایگزین
فصل 5: نظریه‌ی همه چیز
فصل 6: جهان‌مان را انتخاب کنیم
فصل 7: معجزه آشکار
فصل 8: طرح بزرگ
واژه نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طرح بزرگ
نویسنده،
مترجمسارا ایزدیار، علی هادیان
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات168
زبانفارسی
شابک978-600-6043-01-2
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی، کتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک
37000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طرح بزرگ

آناهیتا ایزدی
۱۴۰۲/۵/۱۷
بینگ و بنگ رو به هیچ عنوان قبول ندارم، جهان هستی دارای آفرینش بزرگی ست و خیلی پیچیده و با نظم هماهنگ شده
امیر محسن داور
۱۴۰۲/۴/۲۳
بسیار کتاب مفید و عالیه در عین سادگی مطالب آموزنده‌ای در ارتباط با نحوه آفرینش به شما میده
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب طرح بزرگ

برای دریافت کتاب طرح بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.