معرفی و دانلود کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق

عکس جلد کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق
قیمت:
۴۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق

صالح نجفی در کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق، رابطه‌ی عاشقانه و نامتعارفِ دو شخصیتِ اصلیِ فیلمی به کارگردانیِ وونگ کار وای را بررسی می‌کند. فیلم رابطه‌ای را به تصویر می‌کشد که با کندوکاو درباره‌ی یک خیانت آغاز و به رابطه‌ی عاشقانه‌ی نامعمولی ختم می‌شود. گفتنی‌ست این کتاب ذیل مجموعه‌ی عشق در سینما به چاپ رسیده است.

درباره‌ی کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق

فیلمِ در حال و هوای عشق (In the Mood for Love) از کارگردان سرشناسِ اهل هنگ‌کنگ، وونگ کار وای (Wong Kar-wai)، روایتِ رابطه‌ی عجیبِ زن و مردی است که همسرانشان به آن‌ها خیانت کرده‌اند. صالح نجفی (Saleh Najafi) در کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق با بررسی ارجاع‌های زمانی و مکانی فیلم به وقایع تاریخی هنگ‌کنگ، حال‌وهوایی را که در این فیلم بر عشق و خیانت مقدم است، موشکافی می‌کند.

فیلم در هنگ‌کنگِ سال 1962 روایت می‌شود. در ساختمانی شلوغ با تعداد ساکنین زیاد، سو و چائو، قهرمانان فیلم، به‌طور اتفاقی در یک روز همسایه می‌شوند. شوهرِ سو مدام در مأموریت است و کمتر حضور دارد، همان‌طور که همسر چائو زنی است که در کتاب‌خانه کار می‌کند و اغلب دیر به خانه می‌آید. عدم حضور همسرانِ سو و چائو آن‌ها را به این حدس می‌رساند که همسرانشان در رابطه‌ای مخفی و نامشروع هستند. این موضوعِ مشترکی است که به‌مرور، چائو و سو را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند. پس از اینکه این دو نفر از خیانت همسرانشان اطمینان حاصل می‌کنند، تصمیم می‌گیرند رابطه‌ی آن‌ها را بازسازی کنند تا متوجه شوند کدام‌یک از آن‌ها اول پیش‌قدم شده‌اند و این خیانت چگونه شکل گرفته است. سپس چائو به سو پیشنهاد می‌دهد تا در نوشتن یک داستان سریالی به او کمک کند. برای رفت‌وآمدِ راحت‌تر و به‌دور از نگاه ساکنین ساختمان، چائو آپارتمان دیگری اجاره می‌کند. مدتی بعد چائو به سو پیشنهاد می‌دهد که در سفر کاری‌اش به سنگاپور او را همراهی کند، اما سو در آن شب دیر به اتاق چائو می‌رسد و جای او را خالی می‌بیند. این رابطه معلق می‌ماند، تا اینکه چند سال بعد هردو به ساختمان قدیمی‌شان بازمی‌گردند، اما در آن زمان نیز موانعی برای دیدارشان وجود دارد. فیلم در حال و هوای عشق با تکه‌ای از مستندِ سفر ژنرال دو گل به کامبوج، در سال 1966 پایان می‌یابد.

معرفی و دانلود کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق

صالح نجفی معتقد است کارگردان با ارجاعات تاریخی دقیق و آوردن مستندی در پایان فیلم، به‌دنبال بازسازیِ حال‌وهوای دهه‌ی شصتِ هنگ‌کنگ است. علاوه‌بر بیان تاریخ دقیقِ وقایع، میان‌نویس‌های فیلم، حکایت‌هایی شبه‌اسطوره‌ای از این دهه تعریف می‌کنند. وونگ کار وای با ظرافت و دقت نشان می‌دهد که رابطه‌ای که براساس خیانتِ دو نفرِ دیگر ساخته شده، عملاً ناکام می‌ماند. زن و مرد به جلد همسران خود می‌روند و با ایفای نقش خائن‌ها درصدد هستند تا حال‌وهوایی به وجود آورند که آن‌ها را درگیر عشق کند، اما این رابطه بسیار متفاوت از اشکال معمول عشق صورت می‌گیرد.

کارگردان دیدگاهش را به عشق در قالب بازیِ ماجونگ (mahjong) بیان می‌کند که در آن دو عنصر ناممکن و جمع‌نشدنی در کنار هم قرار می‌گیرند. کاروای عشق را از عجیب‌ترین بازی‌هایی می‌داند که بشر درگیرش می‌شود، بدون توجه به آنکه ارتباط دو عنصرِ ناهمگون امری ناممکن است. ازطرفی، ماجونگ یک بازیِ چهارنفره است که به حضورِ سایه‌های همسرانِ دو شخصیت در رابطه‌ی عاشقانه‌ی آن‌ها اشاره دارد.

صالح نجفی پس از تحلیل عناصر مختلفِ فیلم، به ارجاعات بیرونی و نزدیکی دیدگاه وونگ کار وای با فلسفه‌ی مارکس می‌پردازد و سپس تاریخِ هنگ‌کنگ را تا جایی که در خدمت بررسی فیلم است، واکاوی می‌کند. پس از آن با نگاهی کلی به دیگر فیلم‌های کارگردان، تحلیلِ خود را به پایان می‌رساند.

انتشارات لگا چاپ و نشر کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق را بر عهده داشته است.

درباره‌ی مجموعه‌ی عشق در سینما

مجموعه‌ی «عشق در سینما» با ده عنوان کتاب، به بررسی و تحلیلی دقیق از ده فیلم مهم تاریخ سینما می‌پردازد. این ده جلد مباحثی مستقل از یکدیگر دارند و رعایت ترتیب در مطالعه‌ی آن‌ها الزامی نیست. صالح نجفی مؤلفِ این مجموعه است و انتشارات لگا چاپ و نشر این مجموعه‌ی سینمایی را بر عهده دارد. از جلدهای دیگرِ این مجموعه می‌توان به «عشق در سینما: بوسه‌های دزدکی»، «عشق در سینما: عاشقان مصلوب»، «عشق در سینما: مثل یک عاشق»، «عشق در سینما: پل‌های مدیسن کانتی»، « عشق در سینما: در ستایش عشق» و «عشق در سینما: خانه‌ی خالی» اشاره کرد.

کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به منتقدین سینما، کارگردانان و علاقه‌مندان به مباحث سینمایی توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق می‌خوانیم

فیلم وونگ کاروای که در انگلیسی با عنوان In the Mood for Love شناخته می‌شود، در فارسی، در فرهنگ فیلم‌های سینمایی که منبع معتبری‌ست و فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینما را تا سال 2006 گرد آورده، با عنوان در طلب عشق ترجمه شده و عنوان معمول‌تر آن، بخاطر کلمه‌ی mood، در حال‌وهوای عشق است که قاعدتاً باید ترجمه‌ی in the mood of love باشد. در عنوان انگلیسی (بخاطر کلمه‌ی for) یک‌جور طلب هست و حال‌وهوایی (mood) که در آن انگار به عشق نیاز داریم و این شاید ایده‌ی اصلی فیلم باشد. کاروای عنوان انگلیسیِ فیلمش را بعد از شنیدن یک ترانه‌ی مشهور تاریخ موسیقی پاپ، که با جمله‌ی I am in the mood for love آغاز می‌شود و فرانک سیناترا هم اجرایش کرده، انتخاب کرد. این حس‌وحال که آدم‌ها را به‌سمت عشق می‌کشاند و عناصر سازنده‌اش بعضاً ناهمگون‌اند، اما روی‌هم‌رفته می‌توان به آن mood for love گفت، در فیلم کاروای زمینه‌ای دراماتیک دارد. دو شخصیت اصلیْ زن و مردی متأهل و مهاجرند که به‌تصادف همسایه می‌شوند و فیلم از همان ابتدا به ما نشانه‌های دقیق تاریخی می‌دهد: در هنگ‌کنگِ سال 1962 آغاز می‌شود و در کامبوج سال 1966 به‌پایان می‌رسد. گویی فیلم‌ساز به‌دنبال بازساختن یا پیداکردنِ حال‌وهوایی در دهه‌ی 60 است و علاوه‌بر تاریخ‌های دقیق و میان‌نویس‌هایی که حکایتی شبه‌اسطوره‌ای از این دهه تعریف می‌کنند، ارجاع تاریخی مشخص‌تری هم می‌دهد به سفر ژنرال دو گل به کامبوج، با بریده‌مستندی که یک‌جور مداخله‌ی تاریخ است و انگار نوار فیلم را پاره می‌کند و حال‌وهوایش را تغییر می‌دهد. در فیلمِ بیش از 90 دقیقه‌ایِ کاروای در شهری به‌سر می‌بریم که هرگز آسمانش را نمی‌بینیم و، به‌استثنای دو سه پلان، تقریباً همه‌چیز به هنگام شب، در فضاهای بسته، راهرو‌ها و اتاق‌های تنگ می‌گذرد و یک‌باره، بعد از مداخله‌ی تاریخ در متن، فضا باز می‌شود و فیلم معبدی کامبوجی را، که بزرگ‌ترین بنای مذهبی جهان است، نشان می‌دهد و شخصیت اصلیِ مرد به‌نجوا رازی در سوراخ یکی از دیوارهایش می‌گوید.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1. مرور فیلم
2. واکاوی فیلم
کتاب‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق
نویسنده
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات60
زبانفارسی
شابک978-600-8987-29-1
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق

برای دریافت کتاب عشق در سینما: در حال و هوای عشق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.