معرفی و دانلود کتاب ایبسن و فلسفه: جستارهایی درباره هدا گابلر

برای دانلود قانونی کتاب ایبسن و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ایبسن و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ایبسن و فلسفه: جستارهایی درباره هدا گابلر

کریستین یسدال در کتاب ایبسن و فلسفه مجموعه‌ای از مقالات فلسفی را درباره‌ی نمایشنامه‌ی هدا گابلر از هنریک ایبسن جمع‌آوری کرده است. نویسندگان در این اثر تلاش کرده‌اند تا با نگاهی فلسفی به این نمایشنامه‌ی مهم بپردازند.

درباره کتاب ایبسن و فلسفه:

از سال 1890 که نمایشنامه‌ی هدا گابلر به قلم هنریک ایبسن برای اولین بار منتشر شد، تاکنون مورد بحث و توجه مخاطبان، تماشاگران تئاتر و منتقدان بوده است. شخصیت هدا گابلر، تصویری تامل‌برانگیز درباره‌ی زیبایی، عشق، اشتیاق، مرگ، پوچ‌گرایی و هویت پیش چشمان ما قرار می‌دهد و پرسش‌های فلسفی عمیق و ارزشمندی را مطرح می‌کند.

بنابراین جای تعجب ندارد که این نمایشنامه‌ی غنی چنین مورد توجه علاقه‌مندان به فلسفه قرار گرفته و در تلاش بوده‌اند که آن را از زوایای فلسفی و روان‌شناختی بررسی کنند. نویسندگان مختلف، هر کدام بنا بر حوزه‌ی مورد علاقه‌ و تخصص خود، به واکاوی عمیق نمایشنامه‌ی هدا گابلر پرداخته‌اند و این‌گونه است که کتاب ایبسن و فلسفه (Ibsen's Hedda Gabler: Philosophical Perspectives) از مجموعه‌ی «از چشم فلسفه» طیف متنوعی از موضوعات جذاب و عمیق را در ارتباط با این اثر در بر می‌گیرد. مجموعه مقالات این کتاب به کوشش کریستین یسدال (Kristin Gjesdal) ویراستاری و منتشر شده‌اند.

نویسندگان این کتاب از میان ایبسن‌شناسان برجسته و پژوهشگران تئاتر فلسفه انتخاب شده‌اند و هدا گابلر را بر پایه‌ی نظریات متفکرانی همچون تئودور آدورنو، فردریش نیچه و افلاطون بررسی کرده‌اند. اگر تلاقی فلسفه و ادبیات همواره از موضوعات مورد تامل شما بوده و علاقه‌مند هستید نمایشنامه‌ی هدا گابلر را از چشم‌اندازی فلسفی مشاهده کنید، باید بدانید همه‌ی آنچه که به دنبال آن هستید در این کتاب است.

نکوداشت‌های کتاب ایبسن و فلسفه:

- برای هر کسی که به مدرنیسم و ​​فمینیسم اهمیت می‌دهد. (Cornell University)
- گستردگی و تنوع فصل‌های کتاب، آن را برای هر محقق تئاتر مدرن به کتابخانه‌ای ارزشمند تبدیل می‌کند. (Modern Language Review)
- کتابی که گشایش‌های فلسفی متنوعی - از افلاطون تا نیچه، کیرکگور، ویتگنشتاین و باتلر- را برای یکی از نمایش‌نامه‌هایی که یکی از جذاب‌ترین، چالش‌برانگیزترین و گمراه‌کننده‌ترین نمایشنامه‌های مدرن است، ارائه می‌کند. (The New School)

درباره مجموعه از چشم فلسفه:

میان فلسفه و ادبیات پیوندی برقرار است بس محکم و گسست‌ناپذیر و ارتباط میان این دو، حداقل از زمان افلاطون، بسیار بحث‌برانگیز بوده. مجموعه‌ی «از چشم فلسفه» قصد دارد پنجره‌ای میان دیوار فلسفه و ادبیات بگشاید و به بررسی این امر بپردازد که از رهگذر هر کدام از آن‌ها چطور می‌شود به دیگری رسید. در هر یک از کتاب‌های این مجموعه یکی از آثار برجسته‌ی ادبیات جهان با نگاهی فلسفی تحلیل می‌شود.

کتاب ایبسن و فلسفه مناسب چه کسانی است؟

شیفتگان فلسفه و ادبیات نمایشی جهان از مطالعه‌ی این اثر لذت خواهند برد.

با کریستین یسدال بیشتر آشنا شویم:

او دانشیار فلسفه در دانشگاه تمپل و استاد دانشگاه اسلو است. عمده‌ی مطالعات کریستین یسدال به حوزه‌های زیبایی‌شناسی، هرمنوتیک و فلسفه‌ی قرن نوزدهم بازمی‌گردد. او در فلسفه‌ی ادبیات نیز با تاکید ویژه بر شکسپیر و ایبسن کار می‌کند. از دیگر آثار یسدال می‌توان به «گادامر و میراث ایده‌آلیسم آلمانی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب ایبسن و فلسفه می‌خوانیم:

در اواسط نمایشنامۀ هدا گابلر، شاهد برپایی ضیافت مهمی هستیم. لوبرگ، بعد از گفت‌وگوی دردناک و مجادله‌آمیزی دربارۀ گذشته، جام شرابی سرمی‌کشد و با پافشاری هدا، به همراه آقای براک و یورگن تسمان راهی یک عیش کاملاً مردانه و شبانه می‌شود. هدف از برپایی این ضیافت گرامیداشت ارتقای مقام تسمان به منصبی دائمی بود، یک دانشگاهی فضل‌فروش که میل وافری به ساماندهی چیزها داشت. تسمان روی این ترفیع حساب کرده استدر واقع او اخیراً به امید دستیابی به این مقام بدهی قابل‌توجهی بالا آوردهاما حالا اصلاً تکلیف این قضیه روشن نیست. لوبرگ، رقیب و دوست سابقی که به دلیل افراط در نوشیدن الکل کنار گذاشته شده بود و دیگر به حساب نمی‌آمد، بی‌موقع و نابهنگام با کتابی در دستش در ساعت یازده دوباره سروکله‌اش پیدا می‌شود، کتابی که بسیار خوب فروش رفته و استقبال فراوانی از آن شده است. وقتی او به‌دنبال براک و تسمان عزم رفتن به ضیافت می‌کند، تصمیم می‌گیرد گوشه‌هایی از دست‌نوشتۀ جدید و هنوز چاپ‌نشدۀ خود را برای دوستش بخواند. ازاین‌رو، محتمل به نظر می‌رسد که این مهمانی از قالب گرامیداشت پیروزی تسمان بیرون بیاید و بدل به فرصتی شود برای شکست قاطع او، دست‌کم در عالَم آرمان‌های فکری اگر نه در عرصۀ عملی تصدی و ترفیع.

برای کسی که با تاریخ بحث‌های فلسفی دربارۀ تئاتر آشنایی دارد، این مهمانی می‌تواند یک مهمانی دیگر را به ذهن تداعی کند: ضیافت و باده‌گساری کاملاً مردانه و شبانه که زمینه‌ و فضایی است برای ابراز یکی از مهم‌ترین دیدگاه‌های افلاطون دربارۀ تئاتر، یعنی رسالۀ ضیافت. ضیافت باده‌گسارانه‌ای که در رسالۀ افلاطون می‌بینیم، همچون ضیافتی که در اثر ایبسن شاهدیم، به نیت گرامیداشت یک پیروزی برپا می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار سرویراستار مجموعه
دربارۀ نویسندگان
مقدمۀ ویراستار
فلسفه‌ورزی با ایبسن
یادداشت‌ها
نیست‌انگاری و ملال در هدا گابلر
یادداشت‌ها
آن جا که هدا می‌میرد: اهمیت مکان
یادداشت‌ها
هدا گابلر و کاربردهای زیبایی
یادداشت‌ها
زخم‌های زندگی مدرن: هدا گابلر در منشور آدورنو
یادداشت‌ها
«زندگی‌ام همچون تفنگی پُر برجای مانده بود»: عاملیت و نوشتار در هدا گابلر
یادداشت‌ها
فلسفه، تئاتر، و عشق: هدا گابلر ایبسن و ضیافت افلاطون
یادداشت‌ها
کلماتِ هدا: کار زبان در هدا گابلر
یادداشت‌ها
علیه تفسیر؟: هدا و خودِ اجراگر
یادداشت‌ها
دو هفت‌تیر و اوراقی چند: مرد اغواپیشۀ کیرکگور و گامبیِ هدا
یادداشت‌ها
نگاه ایبسن به تاریخ و زندگی: هدا گابلر از منظری نیچه‌ای
یادداشت‌ها
کتاب‌شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ایبسن و فلسفه: جستارهایی درباره هدا گابلر
نویسنده
مترجمصالح نجفی، مهدی نصراله زاده، جواد گنجی، مهدی حبیب زاده، نسترن فتحی، مریم تدین، بهزاد آقاجمالی
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات388
زبانفارسی
شابک978-622-742518-5
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
115000 ت - 12.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ایبسن و فلسفه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ایبسن و فلسفه

برای دریافت کتاب ایبسن و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.