معرفی و دانلود کتاب علامتچی

عکس جلد کتاب علامتچی
قیمت:
۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب علامتچی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب علامتچی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب علامتچی

چارلز دیکنز در کتاب علامتچی، راوی ماجرای کارمندی شده که حین خدمت در ایستگاه قطار با پدیده‌ی مرموزی روبه‌رو می‌شود؛ پدیده‌ای که به نظر می‌رسد بیش از آن‌که به دنیای انسان‌ها تعلق داشته باشد، به جهان ارواح مربوط می‌شود! در این داستان کوتاه کلاسیک، شاهد انتقادهای نویسنده نسبت به بی‌عدالتی‌های اجتماعی نیز هستیم. گفتنی است کتاب پیش‌رو در ذیل مجموعه کتاب‌های تجربه‌های کوتاه به چاپ رسیده است.

درباره‌ی کتاب علامتچی

شاید «علامتچی بودن» آخرین شغلی باشد که توجه دیگران را به خود جلب کند. علامتچی‌ها زحمت‌کشانی هستند که معمولاً کار و حرفه‌شان به نظر دیگران نمی‌آید. افرادی که همواره شاهد آمدوشد قطارها و مسافران هستند اما خودشان همیشه در ایستاه قطار حضور دارند تا با انجام سلسله‌ای از وظایف تکراری، کار روزانه یا شبانه‌ی خود را به پایان برسانند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد در کتاب علامتچی (The Signalman) با فردی آشنا خواهیم شد که علی‌رغم شغل کسل‌کننده‌اش به‌عنوان علامتچی ایستگاه قطار، زندگی پرهیجانی دارد؛ زندگی‌ای که گویا با دنیای ارواح پیوند خورده است! البته توجه داشته باشید که شغل علامتچی بودن امروزه دیگر متداول نیست اما در گذشته آن‌قدر رایج بوده که دستمایه‌ی داستان‌پردازی نویسندگانی چون چارلز دیکنز (Charles Dickens) قرار بگیرد. در این اثر خواندنی علامتچی‌ای را خواهیم شناخت که اسرار و رازهای مگویی را در مورد ارواح و ساکنان مرموز ایستگاه، در قلب خود حبس کرده است.

نویسنده در خلال ماجراهای این داستان، گریزی هم به مسائل اجتماعی می‌زند تا انتقاد خود را از بی‌عدالتی‌های موجود در جامعه نشان دهد. دیکنز سعی دارد چهره‌ی سیاه فقر و نابرابری‌ها را در جامعه‌ی صنعتی و سرمایه‌داری نشان دهد و فشاری را که بی‌پولی و نداری به قشر ضعیف تحمیل می‌کند، برای مخاطبان خود به نمایش بگذارد.

کتاب علامتچی، داستان کارمندی را روایت می‌کند که در راه‌آهن مشغول به کار شده و وظیفه دارد از بروز حوادث غیرمترقبه در ایستگاهی که کنار یک تونل واقع شده، جلوگیری کند. اگرچه کاری که انجام می‌دهد چندان دشوار نیست اما مسئولیت خطیری را به دوش او می‌گذارد که هشیاری و دقت مداومش را می‌طلبد. روزی این کارمند شخصی را می‌بیند که در حوالی تونل ایستاده و با تکان دادن دستش، در واقع علامت ایست را به او نشان می‌دهد. هنگامی که علامتچی به سراغ این مرد ناشناس می‌رود، می‌بیند که او ناپدید شده. بعد از این‌که این قضیه بارها تکرار می‌شود، کارمند علامتچی یقین حاصل می‌کند که آن فرد کسی نیست جز یک روح سرگردان. نکته‌ی جالب اینجاست که هر بار این روح ظاهر می‌شود، حادثه‌ی بدی در قطار رخ می‌دهد. همه‌چیز به این منوال ادامه پیدا می‌کند تا اینکه راوی داستان، در نزدیکی همان تونل، علامتچی را می‌بیند و علامتچی که می‌پندارد با همان روح سرگردان روبه‌رو شده، او را به سوی خود فرامی‌خواند. بااین‌حال، وقتی پی می‌برد که این شخص تازه‌وارد روح نیست و فردی مانند خودش است، او را به اتاقکش در ایستگاه دعوت می‌کند تا داستان زندگی‌اش را برای او روایت کند.

توجه چارلز دیکنز به لایه‌های عمیق روحیات شخصیت‌ها و توانایی وی در بازنمایی درونیات ایشان، در اثر حاضر قابل‌توجه است. چنانچه مشتاق مطالعه‌ی داستان‌های کلاسیک جهان و آشنایی با آثار ادبی فاخر هستید اما فرصت و زمان چندانی برای مطالعه ندارید، مطالعه‌ی کتاب علامتچی، از سری کتاب‌های تجربه‌های کوتاه می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. ابراهیم یونسی برگردان این داستان را به عهده داشته و نشر چشمه نیز عهده‌دار چاپ و انتشار آن شده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های تجربه‌های کوتاه

«تجربه‌های کوتاه»، مجموعه‌ای گردآوری‌شده از داستان‌‌ها و نمایشنامه‌های کوتاهی است که از برترین آثار ادبیات جهان به شمار می‌روند. این مجموعه با تلاش نشر چشمه و با هدف گردآوری آثار کم‌حجم اما درجه‌یک ادبی جهان، به دست مخاطبان فارسی‌زبان رسیده. مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه، یک فرصت عالی و استثنایی برای آشنایی مشتاقان جهان داستان و نمایشنامه با آثار مختلف ادبی از هر گوشه‌ی دنیاست. همچنین فرصتی ویژه برای تبدیل کردن اوقات ازدست‌رفته‌ی روز به تجربه‌ای طلایی و فراموش‌نشدنی به شمار می‌رود. در هر کجا و موقعیتی که باشید، چه در مسیر رسیدن به کار و یا فرصت استراحت روزانه، با در دست گرفتن یکی از کتاب‌های این مجموعه، برای اندک زمانی از دنیای شلوغ و پرسروصدای بیرون فاصله خواهید گرفت و پا به جهان جادویی واژگان خواهید گذاشت.

از مجلدهای مجموعه کتاب‌های تجربه‌های کوتاه می‌توان عناوین زیر را نام برد:

«مرده‌ها سکوت می‌کنند»، «شبح خانم ویل»، «حراج»، «محاکمه»، «پزشک پوشالی»، «میموزاهای الجزایر»، «مرگ در می‌زند»، «مجموعه‌ی نامرئی»، «من؟ من با همه فرق دارم»، «دو درس کوتاه درباره‌ی دیرین شناسی» و... .

اقتباس‌های سینمایی و هنری از کتاب علامتچی

  • برنامه‌ی تلویزیونی آمریکایی Suspense در سال 1953، فیلم علامتچی را با بازی بوریس کارلوف و آلن وب از این کتاب اقتباس کرد.

  • کتاب علامتچی توسط اندرو دیویس به‌عنوان داستان ارواح بی‌بی‌سی، در سال 1976 اقتباس شد که دنهولم الیوت نقش شخصیت اصلی آن را به عهده داشت.

  • در 28 مارس 1969، یک برنامه‌ی رادیویی در کشور آفریقای جنوبی به تهیه‌کنندگی مایکل مک کیب، این داستان را با عنوان قطار پخش کرد.

  • شرکت پخش کانادایی نیز این اثر را در برنامه‌ی درام رادیویی خود با نام CBC Nightfall، در تاریخ 17 دسامبر 1982 اقتباس کرد.

  • در سال 2015، دانیل آگوستو، فیلمساز برزیلی، این داستان کوتاه را در یک فیلم کوتاه 15‌دقیقه‌ای با بازی فرناندو تکسیرا در نقش اصلی، جلوی دوربین برد. این فیلم به عنوان بخشی از برنامه‌ی کوتاه، در طول جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم تورنتو نمایش داده شد.

  • در سال 2019، این داستان به عنوان بخشی از اولین فصل پادکست Shadows at the Door مورد اقتباس قرار گرفت.

  • در هند، داستان علامتچی توسط Vividh Bharati Services به‌صورت یک درام در برنامه‌های رادیویی این کشور پخش شد.

  • و...

کتاب علامتچی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان داستان‌های کوتاه کلاسیک و طرفداران آثار ادبی دوران ویکتوریایی، از مطالعه‌ی کتاب علامتچی غافل نشوند. اگر دوست دارید با فکر خلاق و قلم بی‌نظیر چارلز دیکنز همراه شوید، این اثر خواندنی را از دست ندهید.

با چارلز دیکنز بیشتر آشنا شویم

چارلز دیکنز (1812-1870)، نویسنده‌ی برجسته‌ی انگلیسی و از درخشان‌ترین چهره‌های ادبی عصر ویکتوریایی بود. فقر شدید، زندانی شدن اعضای خانواده و کار دشوار برای تأمین مخارج، سال‌های کودکی وی را به سخت‌ترین دوران زندگی‌اش بدل کردند؛ دورانی که ردپای آن را در داستان‌ها و رمان‌های وی به‌خوبی می‌توان دید.

دیکنز نویسندگی را ابتدا با روزنامه‌نگاری آغاز کرد اما بعدها به داستان‌نویسی روی آورد تا ماندگارترین آثار ادبیات کلاسیک را خلق کند. شاید عمده‌ی مخاطبان، چارلز دیکنز را با رمان مشهورش، «دیوید کاپرفیلد»، به یاد بیاورند اما این نویسنده کتاب‌های خواندنی دیگری را نیز نگاشته که در ادامه شماری از آن‌ها را می‌بینید:

«روزگار سخت»، «الیور تویست»، «سرود کریسمس»، «داستان دو شهر»، «آرزوهای بزرگ»، «مردی با پالتوی قهوه‌ای رنگ» و «شبگردی‌ها».

در بخشی از کتاب علامتچی می‌خوانیم

مرا به اتاقک نگهبانى‌اش برد؛ در آن‌جا یک بخارى بود، یک میز تحریر که روى آن یک دفتر ادارى بود که باید چیزهایى را در آن مى‌نوشت، یک دستگاه تله‌گراف با صفحه و عقربه‌هایش، و همان زنگ کوچکى که از آن یاد کرده بود. امیدوار بودم که مرا مى‌بخشید که عنوان کردم به گمانم تحصیلات خوبى داشته و شاید (اگر جسارت نبود) تحصیلاتش از سطح مقام کنونى‌اش حتى بالاتر هم بود. گفت که، بالاخره، در سازمان‌هاى اجتماعى از این نوع ناهم‌خوانى‌هاى مختصر پیش مى‌آید؛ و شنیده بود که در نوان‌خانه‌ها، در اداره‌ى پلیس، و حتى در ارتش، که آخرین ملجأ (جوان‌ها) است وضع چنین است؛ و مى‌دانست که در میان خیل عظیم کارکنان راه‌آهن نیز وضع کمابیش همین بود. وقتى جوان بود (البته اگر باورم مى‌شد چون در آن‌حال، در آن اتاقک، مشکل مى‌شد باور کرد) دانش‌جوى فلسفه‌ى طبیعى بوده، و در چند کنفرانس هم حضور داشته، اما بعد به سرش زده، فرصت‌ها را از دست داده و افتاده، و دیگر هم بلند نشده. شکوِه‌اى از این بابت نداشت. کارى بوده که خودش کرده و خودکرده را هم تدبیر نبود. و دیگر دیر بود که دوباره از نو شروع بکند.

همه‌ى این چیزهایى را که من خلاصه و مختصر گفتم، او در حالتى آرام گفت و در همان‌حال نگاه‌هاى افسرده و تیره‌اش را بین من و بخارى تقسیم مى‌کرد. به‌ویژه زمانى که از جوانى‌اش سخن مى‌گفت، گه‌گاه لفظ «آقا» را مى‌پراند گویى از من مى‌خواست بدانم که مدعى است همانى است که در آغاز دیدم. زنگ کوچک چندین‌بار رشته‌ى کلام‌اش را گسست، و او ناگزیر شد پیام‌هایى را یادداشت کند و پاسخ‌هایى بفرستد. یک‌بار ناچار شد در بیرون در بایستد و به قطارى که مى‌گذشت پرچمى تکان دهد و چند کلمه‌اى با لوکوموتیوران صحبت کند. آن‌طور که من مى‌دیدم در اداى وظیفه‌اش فوق‌العاده دقیق و مراقب بود، سخنش را در وسط هجاى کلمه قطع مى‌کرد، و تا انجام کارى که باید انجام مى‌داد، لام تا کام حرف نمى‌زد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب علامتچی
نویسنده
مترجمابراهیم یونسی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات23
زبانفارسی
شابک978-600-229-586-6
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب علامتچی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب علامتچی

برای دریافت کتاب علامتچی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.