معرفی و دانلود کتاب غروب سومار

عکس جلد کتاب غروب سومار
قیمت:
15000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب غروب سومار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب غروب سومار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب غروب سومار

کتاب غروب سومار نوشته‌ی سیروس انصاری نیا، به طور کامل و جامع به شرح آداب و رسوم، موقعیت جغرافیایی، پیشینه‌ی تاریخی و ... شهر سومار واقع در استان کرمانشاه می‌پردازد. همچنین این اثر اشعاری به زبان کردی همراه با ترجمه‌ی فارسی دربردارد.

درباره‌ی کتاب غروب سومار:

سومار زادگاه مردان کهن و پیران کلبه نشینی بوده است که سال‌ها با سختی کار کشاورزی در نقطه صفر مرزی با کمترین امکانات اولیه تاکنون به تربیت فرزندانشان پرداخته‌اند و نباید فراموش شوند و قلمی باید باشد که آداب و رسوم، کمی‌ها و کاستی‌های این منطقه را به نگارش درآورد. لازم است هر قومی از پیشینه خود آگاه باشد.

با عبور از جاده‌های پر پیچ و خم کوهستانی به شهری مرزی می‌رسیم که نامش سومار است و چون در غرب کشور واقع شده است، آن را سومار غرب می‌نامند؛ از توابع شهرستان قصرشیرین؛ از سمت غرب در همسایگی کشور عراق، از شمال به نفت‌شهر، جنوب به کوه‌های سر به فلک کشیده (شنی ورز) واقع شده است. این شهر از 16 روستا تشکیل شده و جمعیت آن بیش از 1500 نفر است. شهر درخت‌های طبیعی ندارد. پوشش گیاهی آن زبانزد خاص و عام است به طوریکه سالانه شاهد کوچ عشایر و استفاده دام‌های شهرهای همجوار می‌باشد.

وجود رودخانه گنگیر در مجاورت آن باعث حاصلخیزی زمین‌های مستعد کشاورزی بوده است. تابستان‌هایش داغ و سوزان، زمستانش معتدل و نزولات آسمانی باعث بهار زودرس در این منطقه می‌شود. طبیعت سومار و شرایط جوی آن برای پرورش نخل‌های خرما مستعد است.

سومار در زبان کردی و گویش کلهری به معنای سوراخ مار است، به دلیل اینکه منطقه عمومی شهر سومار دارای مارهای بی‌شماری است، واژه «سو» در گویش کلهری (سوراخ، کنا) به معنای سوراخ در منطقه سومار و نفت شهر به کار می‌رود.

کتاب غروب سومار مناسب چه کسانی است؟

اگر به شناخت بیشتر جغرافیای ایران به ویژه استان کرمانشاه و شهر سومار، علاقه دارید، این کتاب به شما توصیه می‌شود.

سیروس انصاری نیا را بیشتر بشناسیم:

وی در سال 1347 در روستای گزین از توابع سومار شهرستان قصرشیرین دیده به جهان گشود. انصاری نیا تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند. در سال 1359، با آغاز جنگ عراق و ایران به شهرستان ایوان مهاجرت نمود و دوران راهنمایی و دبیرستان را در این شهرستان سپری کرد. از سال 1370 وارد آموزش و پرورش شد و در دبستان به آموزگاری پرداخت. او در اثنای انجام خدمت در آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی در رشته علوم تربیتی را در دانشگاه پیام نور اخذ نمود؛ در خرداد 1397 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی شد. انصاری نیا هم اکنون در مقطع ابتدایی در مدارس شهرستان ایوان مشغول به تدریس است.

در بخشی از کتاب غروب سومار می‌خوانیم:

نفت شهر که زیر نظر بخش سومار اداره می‌شود؛ آب آشامیدنی آن نیز از بخش سومار تأمین شده از نظر جغرافیایی در 27 کیلومتری قصرشیرین و 2/5 کیلومتری مرز بین المللی و 22 کیلومتری تأسیسات شهر نفت‌خانه عراق قرار دارد. قبل از جنگ تحمیلی روزانه 10 الی 12 هزار بشکه نفت خام ازچاه‌های این منطقه استخراج و بوسیله خطوط لوله از طریق تلمبه‌خانه پاطاق جهت تصفیه به پالایشگاه شهرکرمانشاه انتقال می‌یافت. این منطقه دارای منابع و ذخایر نفتی فراوان است که تا امروز بکر و دست نخورده است.

نفت شهر در منتهی‌الیه غربی استان کرمانشاه قرار دارد؛ فاصله‌اش تا مرز عراق 2/5 کیلومتر است و نزدیک‌ترین شهر به نوار مرزی ایران و عراق محسوب می‌شود؛ البته نباید فراموش کنیم این شهر فقط شهر نفت نبوده بلکه در آنجا خانوارهای زیادی زندگی می‌کردند. شهر دارای اماکن تاریخی متعددی نیز می‌باشد.

نفت شهر از شرق با گیلان‌ غرب و از جنوب با سومار و از شمال با بخش مرکزی شهرستان قصرشیرین و از غرب، با کشور عراق همجوار است. نفت شهر قبلاً منصورآباد خوانده می‌شد. و به آن «طینه» نیز گفته‌اند. اقدامات اکیپ اکتشاف نفت به سرپرستی «ویلیام دارسی» در سال 1305 در این منطقه آغاز شد که تلاشش برای رسیدن به نفت به جایی نرسید و به وطن خود بازگشت.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: سومار، ایوان
مقدمه
موقعیت جغرافیایی سومار
نفت شهر
تاریخ چه می‌گوید
نوع پوشش و لباس
مناطق و تأسیسات آزاد شده
قلعه سومار (تپه سومار)
قلعه‌های سومار
مراتع
اماکن متبرکه
شهرستان ایوان
موقعیت، جمعیت و وسعت ایوان
پیشینه‌ی تاریخی
آثار و ابنیه‌های تاریخی
اعتقادات و باورها
بخش دوم: اشعار کردی با ترجمه فارسی
بخش سوم: خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس
تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب غروب سومار
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سارات
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات150
زبانفارسی
شابک978-622-6027-12-0
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک
15000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب غروب سومار

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب غروب سومار

برای دریافت کتاب غروب سومار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.