معرفی و دانلود کتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه

عکس جلد کتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه
قیمت:
12000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه

ماری ال. جپسن در کتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه، به صورت ابداعی و منحصر به فرد به پدر و مادران مطلقه کمک می‌کند تا به همراه هم، بدون تجدید رابطه‌ی عاطفی با یکدیگر، فرزند خود را تربیت نمایند.

در سال‌های اخیر به شکل چشم‌گیری با افزایش پدیده‌ی طلاق در ایران مواجه هستیم. طبق گزارش مرکز آمار ایران به طور متوسط در سال‌های اخیر نرخ طلاق یک‌ سوم نرخ ازدواج است. از این میان 53 درصد از موارد ثبت‌ شده‌ی طلاق، یعنی بیش از نیمی از زوجین طلاق گرفته، صاحب حداقل یک فرزند می‌باشند. بر این اساس یکی از مهم‌ترین پدیده‌های جانبی طلاق، پیدایش قشری تحت عنوان «فرزند طلاق» است که نیازهای خاصی دارند و ضرورت‌ها و امکانات منحصر به فردی را طلب می‌کنند.

مشاوران و روان درمانگران یکی از مهم‌ترین مشاغل پاسخگوی نیازهای ایجاد شده ناشی از طلاق می‌باشند. کمک عاطفی و روان‌شناختی به هر یک از زوجین، مددرسانی به دادگاه‌ها برای کمتر شدن آسیب‌های احتمالی، دست‌گیری از خانواده‌های درگیر در فرآیند جدایی از جمله اقدامات موثر مشاوران در پدیده‌ی طلاق می‌باشد.

در کنار موارد فوق، یکی از حوزه‌هایی که کمتر به آن پرداخته شده تربیت فرزندان پس از جدایی والدین است. با توجه به آماری که درباره‌ی پیدایش فرزندان طلاق به دست آمده، مشاوران و روان‌شناسان می‌توانند با استفاده از دانش تخصصی و تکنیک‌های کاربردی که ارائه می‌دهند، به فرآیند مهم تربیت فرزندان طلاق کمک شایانی کنند.

در ادبیات پژوهشی و کاربردی موجود در ایران کمتر به موضوع فرزندپروری مشترک پرداخته شده است. دستورالعمل مشخص و مدونی که به روان‌شناسان و مشاوران کمک کند تا طبق اصول آزمون‌شده‌ای فرآیند تربیت فرزندان طلاق تسهیل شود وجود ندارد. بنابراین کتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه (Working with co-parents: a manual for therapists) با ارائه‌ی نکاتی منظم، کاربردی و امکان‌پذیر می‌تواند این خلاء موجود را برطرف یا کمرنگ کند.

ماری ال. جپسن (Mary L. Jeppsen) زوج و خانواده‌ درمانگر مرکز مشاوره‌ی خانواده‌ی «فِرِش روتز» در ایالت آرکانزاس با استفاده از تجربه‌ی کار با والدین طلاق گرفته برای کمک به این افراد در امر تربیت فرزند یا فرزندانشان اقدام به نگارش این کتاب کرده و در 9 فصل، به شکلِ نظام‌دار با جمع‌آوری نکاتی کاربردی، به مشاوران کمک می‌کند تا بتوانند به شکل عینی و مشخص به والدینی که اکنون از همدیگر جدا شده‌اند، کمک کنند.

اگر شما به عنوان مشاور یا درمانگر، تا به حال با والدین مطلقه‌ای که دغدغه‌ی تربیت فرزند دارند برخورد کرده باشید، به سرعت متوجه می‌شوید نکات ارائه شده در این کتاب چه قدر دقیق و کاربردی است.

در بخشی از کتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه می‌خوانیم:

در اولین جلسه، ما شرایط را طوری آماده می‌کنیم که محیطی امن برای زوج جهت کار بر روی اختلافاتشان در فرزندپروری و ایجاد یک برنامه فرزندپروری کارا فراهم بیاید. باید بر این واقعیت تاکید شود که تا زمانی که آن‌ها یا فرزندانشان فوت کنند، با هم فرزندپروری را انجام خواهند داد. در اکثر مواقع این مسئله بیش از 30 سال به طول می‌انجامد. در این سی و چند سال جشن‌ها و دورهمی‌های خانوادگی بی‌شماری خواهد بود که آن‌ها باید در کنار هم باشند. صرف نظر از مراسم‌های خاکسپاری و تولدهای عادی، مراسم‌های دیگری از جمله عروسی، جشن فارغ التحصیلی، مراسم اهدای جوایز و رویدادهای ورزشی نیز وجود دارند. گاهی اگر بچه‌ها کم سن و سال‌تر باشند، بسیاری از زوج‌ها انتخاب می‌کنند که حداقل در سال‌های نخست بعد از طلاق، تولد فرزندانشان را با هم جشن بگیرند. از آن طرف هم یک زوج جوان را در نظر بگیرید که عاشق هم هستند و تمایل به ازدواج دارند اما از دعوت کردن والدین مطلقه خود به این جریان می‌ترسند چراکه نگرانند اتفاقی رخ دهد. لذا زوجین باید به این بینش برسند که فرزندپروری مشترک یک فرایند تمام عمری بوده و «طلاق» نفی کننده این مسئولیت نیست. طلاق تنها این فرایند را دشوار تر می‌کند.

مهم است که درمانگر متوجه شود که این شرایط ممکن است برای زوجین چقدر چالش‌برانگیز باشد. آن‌ها ممکن است طلاقی ستیزه جویانه داشته باشند که می‌تواند سال‌ها دادخواهی و نزاع قانونی بر سر بچه‌ها را به دنبال داشته باشد. اغلب زوج‌ها با دستور دادگاه و پس از سال‌ها دادخواهی متناوب در طی این سالیان نزد من می‌آیند. به خصوص در شرایط ارجاع قانونی از طرف دادگاه، هر دو طرف تاریخچه‌ای از تعاملات منفی را گزارش می‌دهند. این تعاملات ممکن است آکنده از مشاجرات و اتفاقاتی تلخ باشد. آن‌ها ممکن است در حال حاضر نیز برای به دست آوردن حضانت فرزندان در حال نزاع باشند. ممکن است از زمانی که طلاق آن‌ها نهایی شده هرگز در یک اتاق نبوده باشند. یا ممکن است که در گیرودار فرایندهای طلاق باشند و دنیایی از آسیب و هیجانات منفی بین آن‌ها وجود داشته باشد. در موارد کمی، ممکن است سابقه سوء استفاده هیجانی و یا جسمانی هم وجود داشته باشد. در کوتاه مدت، همه‌ی این اتفاق‌ها برای آن‌ها تلخ و غیرقابل تحمل است. انصافاً شجاعت زیادی می‌خواهد که به همراه همسر سابق به دفتر درمانگر بیایید، به خصوص اگر به دستور دادگاه باشد.

فهرست مطالب کتاب

تقدیر و تشکر مولف
دیباچه مترجمان
مقدمه
مجموعه مهارت مورد نیاز برای کار
چگونه از این کتاب استفاده کنیم؟
فصل 1: این کار، درمان پس از طلاق نیست
فصل 2: حالا، موضوع بچه‌ها هستند
فصل 3: بازی‌هایی که والدین گرفتارش می‌شوند
بازی آزار دادن
آرزو داشتن
خبرکِشی
والد شهربازی
حقوق مالکیت
قرعه‌کشی
سندسازی و تخریب
شانتاژ و انتقال خشم
خرد کردن و تحقیر
فعالیت‌های به درد نخور
باج دادن
فصل 4: از تعارض به سمتِ سازش
فصل 5: وارد کردن والدین ناتنی به فرآیند
فصل 6: هر والدی حق ابراز نظر دارد!
فصل 7: تشکیل برنامه فرزندپروری مشترک
فصل 8: آخرین جلسه مشترکِ خانوادگی
فصل 9: چالش‌های اخلاقی و درمانی
کتاب‌شناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه
نویسنده
مترجمیاسر مدنی، مرتضی عقدایی، فواد خسروشاهی
ناشر چاپیانتشارات آکادمیک
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات143
زبانفارسی
شابک978-622-720013-3
موضوع کتابکتاب‌های خانواده و روابط، کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
12000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه

مریم
۱۴۰۲/۹/۱۶
بنظرم پدران و مادرانی که جدا شدن از یکدیگر بد نیست این کتاب رو مطالعه کنند چون هم کمک می‌کنه به ایجاد حفظ ارتباط درست با همسر سابق و هم کمک به فرزندان که بسیار مهمه و همینطور اولیای تربیتی کتاب خوبی هست برای راهنمایی این چنین خانواده هایی
منیژه اسدمنش
۱۴۰۱/۳/۲۵
بسیار عالی و. کاربردی. است
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه

برای دریافت کتاب فرزندپروری مشترک: دستورالعملی برای درمانگران / روش مشاوره با والدین مطلقه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.