معرفی و دانلود کتاب فهم سوسیالیسم

عکس جلد کتاب فهم سوسیالیسم
قیمت:
35000 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فهم سوسیالیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فهم سوسیالیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فهم سوسیالیسم

حتی اگر هرگز با اندیشه‌ی سوسیالیست‌ها موافق نبوده‌ایم، باز هم نمی‌توانیم اهمیت این جنبش فکری، سیاسی و اقتصادی را انکار کنیم. ریچارد ولف با نگارش کتاب فهم سوسیالیسم به ما کمک می‌کند تا درک روشنی از ماهیت این حزب و سرگذشت آن داشته باشیم. کافی است با نویسنده همراه شویم تا سوسیالیسم را از زمان پیدایش تا رشد و سپس افول آن بیشتر بشناسیم.

درباره‌ی کتاب فهم سوسیالیسم

هنگامی که نظام سرمایه‌داری، طبقه‌ی ضعیف و کم‌‌درآمد را به زیر چرخ‌های خود، بی‌رحمانه نابود می‌کرد، مردم به دنبال یک نظام اقتصادی آرمانی، عاقبت به سوسیالیسم روی آوردند. در واقع پس از آنکه سرمایه‌داری در ارائه‌ی یک زندگی بهتر به انبوه مردم ناکام ماند، ایشان به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به جهانی بهتر ابتدا باید از سد سرمایه‌داری عبور کنند و سپس نظامی را برپا کنند که شعار و هدف اصلی‌اش برابری تمام مردم باشد. اما آیا سوسیالیسم تمام آن چیزی بود که مردم برای عدالت اجتماعی به آن نیاز داشتند؟ آیا برابری و عدالتی که سوسیالیسم با خود به ارمغان آورد، نوع دیگری از برده‌داری نبود؟ ریچارد ولف (Richard D Wolff) در کتاب فهم سوسیالیسم (Understanding socialism) قرار است تحلیل تازه‌ای از چیستی، علل پیدایش و عملکرد سوسیالیسم به ما ارائه کند.

همه‌ی ما با شنیدن کلمه‌ی سوسیالیسم به یاد حکومت شوروی و مزارع اشتراکی آن می‌افتیم اما آیا این‌ها به‌تنهایی برای تعریف سوسیالیسم کفایت می‌کند؟ شاید بسیاری از ما هنوز تعریف درستی از سوسیالیسم و سوسیالیست‌ها نداشته باشیم و هنوز برخی حقایق درمورد این نظام برایمان مبهم مانده باشد. آیا باید آن را نوعی تفکر بدانیم یا یکی از انواع نظام‌های اقتصادی؟ و اینکه سوسیالیسم در سیاست و حکومت‌داری چه جایگاهی دارد؟ برای اکثر ما دشوار است که پاسخ روشنی برای سوالات بالا پیدا کنیم. خبر خوب اینکه ریچارد ولف این فرصت را به ما داده تا از طریق کتاب فهم سوسیالیسم تعریف دقیق و مشخصی برای این حزب و ابعاد گوناگون آن در ذهن داشته باشیم.

کتاب فهم سوسیالیسم در حقیقت آمیزه‌ای از نظریات تاریخی، اقتصادی و اجتماعی است. اگرچه نویسنده ادعا می‌کند که کتابش بر جنبه‌ی اقتصادی سوسیالیسم متمرکز است اما ناگزیر به زمینه‌های اجتماعی و رخدادهای سیاسی مربوط به این حزب نیز اشاره می‌کند. ریچارد ولف در این کتاب می‌کوشد تا روایت‌های نادرستی را که از سوسیالیسم در ذهن و فرهنگ ما جای گرفته با اطلاعات مستند و معتبر جایگزین کند. نویسنده معتقد است که سوسیالیسم نیز مانند بسیاری از جنبش‌های اجتماعی و اقتصادی علاوه‌بر شکست‌ها، موفقیت‌های چشم‌گیری هم داشته. اگرچه این جنبش با همه‌ی شور و شوق اولیه، چندان دوام نیاورد و پایه‌های آن فروریخت اما نمی‌توان جنبه‌های مثبت آن را نادیده انگاشت. ریچارد ولف بدون حب و بغض یا جانبداری از نظام سرمایه‌داری، تحلیلی علمی و مستند از عملکرد سوسیالیسم به خوانندگانش عرضه می‌کند.

در کتاب حاضر، ابتدا با دلایل و زمینه‌ی اجتماعی شکل‌گیری سوسیالیسم آشنا می‌شوید تا در فصل‌های بعد بیاموزید که چگونه افکار سوسیالیستی به مرحله‌ی اجرا درآمدند و تا چه حد در رسیدن به آرمان‌های ابتدایی خود موفق بوده‌اند. می‌آموزید که مؤسسان اولیه‌ی سوسیالیسم به دنبال چه نوع نظامی بودند و آیا در این مسیر توانستند اصول اولیه‌ی سوسیالیسم را برپایه‌ی نظام خیالی خود بنا کنند؟ اشتباه نکنید! قرار نیست ریچارد ولف همان حرف‌های طرفداران نظام سرمایه‌داری را برایتان تکرار کند، بلکه می‌کوشد تا با بررسی‌های تاریخی و مستند، حقایق را برای شما روشن کند. کتاب حاضر اثری است که برای مخاطب عام نوشته شده و درک آن نیازی به دانش قبلی درخصوص علوم سیاسی ندارد.

کتاب فهم سوسیالیسم را فرهاد اکبرزاده به فارسی برگردانده و انتشارات نون به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب فهم سوسیالیسم

  • این کتاب آمیزه‌ای از تاریخ، تحلیل و نظریه‌پردازی است. متن ساده و قابل‌درکی دارد که برداشت‌های نادرست از سوسیالیسم را از بین می‌برد. کتاب ریچارد ولف بهترین و قابل‌اعتمادترین وسیله برای شناخت سوسیالیسم است؛ در مورد آنچه که سوسیالیسم هست، بود و باید باشد. (کورنل وست)
  • ریچارد ولف مباحث کتاب را به شیوه‌ای توضیح می‌دهد که نه تنها هوشمندانه است، بلکه باعث می‌شود خواننده نیز احساس هوشمندی داشته باشد. (لورا فلاندرز)
  • ریچارد ولف در تشریح نظام سرمایه‌داری شفاف، درخشان و سازش‌ناپذیر است.(کریس هدز)

کتاب فهم سوسیالیم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحث سیاسی و کمی تاریخ سیاست علاقه دارید، خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین دانشجویان رشته‌ی علوم سیاسی با مطالعه‌ی کتاب فهم سوسیالیسم نکته‌های بسیاری را خواهند آموخت.

با ریچارد ولف بیشتر آشنا شویم

ریچارد ولف، زاده‌ی آوریل 1942، نویسنده و اقتصاددان برجسته‌ی آمریکایی است. او که سابقه‌ی تدریس در دانشگاه‌های ییل، یوتا و سوربن را در کارنامه‌ی خود دارد، به سبب تئوری‌های خود در زمینه‌ی تجزیه و تحلیل طبقانی به چهره‌ای مشهور تبدیل شده. از آثار او می‌توان به کتاب‌های «دموکراسی در محیط کار»، «اقتصاد را تسخیر کنید» و «ارزشیابی آموزشی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب فهم سوسیالیسم می‌خوانیم

در این دیدگاه بدیل از سوسیالیسم، محل‌های کار سوسیالیستی می‌تواند و باید با محل‌های کار سرمایه‌دارانه فرق داشته باشد. در محل‌های کار سرمایه‌دارانه، گروه کوچکی (مالکان، هیئت‌مدیرۀ منتخبِ مالکان و مانند آن) تمام تصمیمات اصلی را می‌گیرد. آن‌ها با این کار پاسخگوی تودۀ کارگران یا دیگرانی نیستند که تحت تأثیر این تصمیمات قرار می‌گیرند. محل‌های کار سرمایه‌دارانه، در سازمان دورنی‌شان، به‌صورت بنیادی غیردموکراتیک بوده و هستند. آن‌ها اکثریت را همان‌طور کامل از قدرت کنار می‌گذارند که مسلماً پادشاهان رعایایشان را. گزینۀ بدیل سوسیالیستی برای سازمان سرمایه‌داری متضمن دموکراتیک کردن ساختار درونی محل‌های کار است.

حالا هر کارمندی صدایی دارد برابر با دیگر کارکنان برای اینکه تصمیم بگیرد محل کار چه چیزی تولید کند، از کدام فناوری استفاده کند، تولید در کجا انجام شود و با درآمد خالص یا مازاد تولید چه کنند. در واقع، در این مدل، کارگران به‌صورت جمعی کارفرماهای خودشان می‌شوند و دوگانۀ قدیمی صاحب و برده، ارباب و رعیت و کارفرما و کارگر، سرانجام، جایگزین و مغلوب می‌شود. در نتیجه این فهم از سوسیالیسم مبین گسستی تاریخی از نظام‌های برده‌داری، فئودالی و سرمایه‌داری است.

از این نظر، تمرکز سوسیالیسم از یک اقتصاد عمدتاً کلان به یک اقتصاد خرد معطوف شده است. سوسیالیسم با از نو ساختن اقتصاد از پایین به بالا گذاری از سرمایه‌داری را به انجام رسانده است. سوسیالیسم‌های سنتی هیچ گاه این گام را بر زمینی به‌وسعت جامعه برنداشتند تا بنیانی را برای نوعی نظام اقتصادی پایدار به‌جای سرمایه‌داری ایجاد کنند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: یک تاریخچۀ مختصر: چگونه سوسیالیسم به اینجا و اکنون رسید
فصل دوم: سوسیالیسم چیست؟
فصل سوم: سرمایه‌داری و سوسیالیسم: مبارزات و گذارها
فصل چهارم: روسیه و چین: آزمون‌های مهم در ساختن سوسیالیسم
فصل پنجم: دو پاک‌سازی ضدسوسیالیستی: فاشیسم و پادکمونیسم
فصل ششم: آیندۀ سوسیالیسم و تعاونی‌های کارگری
گل سرخ به‌عنوان نماد سوسیالیسم
دربارۀ دموکراسی در کار
برای مطالعۀ بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فهم سوسیالیسم
نویسنده
مترجمفرهاد اکبرزاده
ناشر چاپینشر نون
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-622-7566-28-4
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
35000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فهم سوسیالیسم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فهم سوسیالیسم

برای دریافت کتاب فهم سوسیالیسم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.