معرفی و دانلود کتاب فیل در میانه باران تابستان تهران

عکس جلد کتاب فیل در میانه باران تابستان تهران
قیمت:
۲۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فیل در میانه باران تابستان تهران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فیل در میانه باران تابستان تهران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فیل در میانه باران تابستان تهران

کتاب فیل در میانه باران تابستان تهران مجموعه‌ای از هشت داستان‌ کوتاه به قلم صفورا چریکی است. این داستان‌ها هرکدام با مضمون‌ و زبانی متفاوت نوشته شده‌اند. عنصر خیال حلقه‌ی اشتراکِ تمام داستان‌هاست. نویسنده با عوض کردن راوی و فضا، هربار تجربه‌ای تازه در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب فیل در میانه‌ی باران تابستان تهران

کتاب فیل در میانه‌ی باران تابستان تهران مجموعه‌ای از داستان‌‌های کوتاه‌ است که به قلم صفورا چریکی نوشته شده‌اند. این مجموعه هشت داستان را شامل می‌شود. نام‌های آن‌ها به‌ترتیب از این قرار است: «کمد دیواری یا پَم پَم»، «دایال آپ»، «یک روز پیش از عید، وقتی اولین بار مار سرخ را دیدم»، «پرستار بچه» «مرا گویی چه مانی؟ من چه دانم»، «فیل در میانه‌ی باران تابستان تهران»، «پری کوچک آبی نشسته بر حقه‌ی وافور» و «ایستگاه میدان انقلاب اسلامی، ایستگاه بعد تئاتر شهر».

نویسنده شخصیت پَم پَم را از دوران کودکیِ خود وام گرفته است. از زمانی که پدر صفورا چریکی داستان‌های خیالی خود را برایش تعریف می‌کرد، پَم پَم برای او بدل یه مجودی زنده و واقعی شد؛ هرچند که او یک آدم‌فضایی ساکنِ کمد رخت‌خواب‌هاست. نویسنده به این شخصیت در داستانِ اولِ کتاب، جان می‌بخشد. داستانِ «کمد دیواری یا پم‌پم» از زبان کودکی بیمار روایت می‌شود. زبان کودکانه‌ و ساده‌ی این داستان ما را به دنیای دختربچه وارد می‌کند. بیماری از دیدگاه او امری جدی تلقی نمی‌شود؛ برعکسِ پدر و مادرش که شاهد ذره‌ذره آب شدنشان هستیم؛ بدون اینکه چیزی از زبانشان بشنویم یا مستقیم با آن‌ها آشنا شویم. این نقطه‌‌ی قوت داستان است که دنیای اطراف کودک را تار و بی‌صدا می‌کند، تا چیزی جهانِ جادویی او را مخدوش نسازد. فضای داستان در مرز بین واقعیت و خیال حرکت می‌کند. موجودی فضایی با پوستی آبی رنگ به نام پم‌پم و حضور ننه در کمد دیواری که به نظر می‌رسد مادبزرگِ فوت‌شده‌ی دختربچه است، داستان را به رئالیسم جادویی نزدیک می‌کند.

داستان دوم در فضایی کاملاً متفاوت و با زبانی متمایز نوشته شده است. داستانْ ماجرای دعوایی خانوادگی را شرح می‌دهد. این‌بار نیز شرح واقعه را از دیدگاه دخترِ خانواده می‌بینیم. نویسنده به‌طور مستقیم راوی را معرفی نمی‌کند، اما حدس ما این است که دختر در سنین نوجوانی به سر می‌برد. او یک برادر کوچک به نام آرمان دارد که قادر به حرف زدن نیست. داستانِ «دایال آپ» با ورود پدر به خانه شروع می‌شود. کتک زدن کارفرما و اخراجش، دعوایی را با مادر رقم می‌زند که گرچه منجر به اتفاق دیگری نمی‌شود، اما موقعیت و فضا را به‌خوبی منتقل می‌کند. بچه‌ها در این فضای خفقان‌آور گرفتار شده‌اند و وانمود می‌کنند زیاد به آن اهمیتی نمی‌دهند. دختر در تلاش است تا حواس خود و برادر کوچکش را پرت کند. او نمی‌خواهد همراه مادرش از خانه برود. تنها دل‌خوشیِ او وصل شدنِ اینترنت دایال‌آپ است. بهترین صدایی است که در زندگی‌اش وجود دارد؛ چراکه آنجا جایی است که در نقش کسی که دوست دارد، بازی می‌کند. این داستان نیز جایی میان خیال و واقعیت تمام می‌شود.

انتشارات کتاب کوچه این کتاب را منتشر کرده است.

کتاب فیل در میانه‌ی باران تابستان تهران بای چه کسانی مناسب است؟

دوست‌داران داستان‌کوتاه‌های فارسی، تجربه‌ای دلنشین از مطالعه‌ی این کتاب خواهند داشت.

در بخشی از کتاب فیل در میانه باران تابستان تهران می‌خوانیم

ایوان الگا را پرت کرد سمت دیوار. الگا خورد به دیوار. پخش زمین شد. پا شد.‌ جیغ می‌زد‌. بیشتر شبیه صدای زوزه بود.

صندلی را از جا بلند کرد و پرت کرد به طرف ایوان‌. ایوان جا خالی داده بود. خودش را توی یک صدم ثانیه رسانده بود پشت سر الگا. دست‌هایش را از پشت گرفته بود و به من گفت که بروم. گیج شده بودم. سرگیجه داشتم. تمام خانه روی سرم خراب شده بود و می‌چرخید‌. الگا زور می‌زد خودش را از دست ایوان نجات دهد. سرش را خم کرد و بازوی ایوان را گاز گرفت.‌ لباسش را پاره کرد و مایع تیره‌ای از بازوی ایوان بیرون جهید.

یکی از کلیدها را دوباره توی قفل چرخاندم. سایه‌ی کوچک پوشکین را دیدم که بالای پله‌ها ایستاده بود و گریه می‌کرد.

سوفی! سوفی! نرو...بمون. من توشیتورا می‌‌خوام. بوی موهای عرق‌کرده‌اش که بوی سر بچه‌های کوچک را می‌داد دوباره زیر دماغم دوید.

ایوان داد می‌زد: تقصیر من نبود‌‌‌‌‌... بچه‌ها رو خودت نگه داشتی توی این همه سال تو خونه. خودت نذاشتی برن بیرون...! خودت همه جوره بدنشون رو حساس کردی... تو ترسیدی، نه من.

الگا سر خودش را می‌کوبید به دیوار و داد می‌زد: «‌تو بچه‌‌هام رو کشتی... تو با اون واکسن‌های نفرین شده!»‌

الگا آمد سمت من. ایوان جلوش را گرفت. کف دستش را کوبید روی سینه‌ی الگا. هلش داد‌ سمت دیوار.

شبح کوچک کز کرده بود آن‌جا، زیر مبل قدیمی که از اول هم فکر می‌‌کردم شبیه مبل قصر لویی شانزدهم است. با دسته‌های چوبی پوسیده.

فهرست مطالب کتاب

کمد دیواری یا پَم پَم
دایال آپ
یک روز پیش از عید، وقتی اولین بار مار سرخ را دیدم
پرستار بچه
مرا گویی چه مانی؟ من چه دانم؟
فیل در میانه‌ی باران تابستان تهران
پری کوچک آبی نشسته بر حقه‌ی وافور
ایستگاه میدان انقلاب اسلامی، ایستگاه بعد تئاتر شهر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فیل در میانه باران تابستان تهران
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوچه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات106
زبانفارسی
شابک978-622-7390-24-7
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فیل در میانه باران تابستان تهران

ALI REZAEI
۱۴۰۳/۱/۱۸
نقد کتاب: کتابی با داستان های جذاب اما کمی خسته کننده کتاب خوبی رو شاهد هستیم. کتابی که به موضوع خوبی دامن زده و اون رو به خوبی توصیف و تعریف کرده. از مثال های کاربردی تا سوال هایی برای گرم کردن و درگیر شدن در کتاب. این کتاب از نگارش خوب و قوی برخورداره که باعث میشه در درک مفاهیم به مشکل خاصی قلم و برنخوریم. نویسنده میشد گفت حرفه ای بود با داستان های کوچک فهم هر چیزی رو برای ما اسان میکرد این کتاب در کتاب های عادت یکی از بهترین هاست و میشد بهترین این سری کتاب رو عادت های اتمی بیان کرد ک واقعا قوی بود گویندگی صدا هم بکی از نقاط قوت این کتاب بود و همچنین میزان زمانی که داره. نه زیاد نه خیلی کم حتما این کتاب ارزش خرید بالایی رو داره اما در جاهایی حس میشد که نویسنده رفته تو جاده خاکی و کلام از دستش در رفته اما در مجموع خوب بودخلاصه کتاب خوبی رو شاهد هستیم و میشد گفت که ارزش خرید بالایی هم داره چون محتوای کاربردی در زندگی روزمره داشت و میشد از اونها استفاده کرد. موارد مثبت قلم روان نویسنده گیرایی ساده منفی تناقض در برخی جاها در اخر از کتابراه تشکر میکنم
مهناز کیان مهر
۱۴۰۲/۷/۹
با هشت داستان روان اما تلخ مواجه هستیم که در همه آن‌ها عنصر خیال و واقعیت باهم در امیختن، داستان کمد دیواری، نحوه برخورد یک کودک را با بیماریش نشان میدهد و داستان دایال آپ، استیصال دو فرزند خانواده را به تصویر می‌کشد، البته همین دو داستان بهترین داستانهای این مجموعه هست. در داستان مار سرخ، توصیف از دختر شروع عادت ماهیانه‌اش هست که همزمان با اتفاق ناگواری هم میشود. داستان پرستار بچه، برایم سوال بود چرا برای پدر جان یه غریبه مهم تر از جان بچه هایش بود. داستان مرا گویی به چه مانی هم جالب بود و اینکه شبیه کسی میشیم که با او دمخور هستیم. منظور نویسنده را از دو داستان پری کوچک و فیل در میانه باران را نفهمیدم. در داستان ایستگاه انقلاب، به نظرم نویسنده پدر را بدجنس نشان میدهد در صورتی که دختر هم به شدت مقصر است که از اعتماد خانواده سواستفاده میکند، همچنین یه سوال پیش می‌آید آیا دختر ابری همان سوفی داستانهای قبل هست. داستان روان هست اما در جزییات گاهی اشتباه شده، مثلا در داستان اول، لحن راوی کودکانه هست اما وقتی از دوستش صحبت میکند میگوید او موهایش را رنگ میکند پس باید حداقل نوجوان باشد. در داستان دوم می‌گوید که میخواهند‌اش بخورند اما غذا پلو است. در داستان آخر هم میگوید به خاطر یه چکه باران ترافیک شده، اما در صورتی که ترافیک به خاطر فرو ریختن ساختمان پلاسکو بود به نظرم. در کل بد نیست، داستانهای اول و دوم و پنجم و آخر ارزش خواندن دارد.
الهه ابیار
۱۴۰۲/۷/۳۰
این کتاب شامل ۸ داستان کوتاه هست، که بعضی از اونها تخیلی هستن. در بعضی از قصه‌ها از الفاظ رکیک و بعضا فحش‌های خیلی زشت استفاده شده که این اصلا درست نیست و باید برای مطالعه‌اش محدودیت سنی بذارن، البته که کتاب برای اشاعه فرهنگ هست نه بی ادبی و بی فرهنگی؛ و بدون فحش ناموس هم میشه قصه نوشت که بنظرم این ضعف بزرگ بعضی قصه‌ها بود.
تصویر سازی قصه خوب بود و میشد توی ذهن فضاها و افراد رو تصور کرد.
در کل بدک نبود و اگر شما به داستان کوتاه و جمع و جور علاقمندید و همینطور چاشنی تخیل رو می‌پسندید این کتاب براتون مناسبه.
فائقه
۱۴۰۲/۷/۵
هست داستان کوتاه در این کتاب هست که داستان‌ها روان و ساده هستن پیچیدگی خاصی نداره در یکی از داستان‌ها زن و شوهری دعوا دارن و دو فرزند دارن و داستان از بیان فرزند اول خانواده داره تعریف میشه که مادرم معلمه پدرم به خاطر اخلاق بدش اخراج شده و مادرم با شاگرداش بد رفتار میکنه و از وقتی که یادم میاد مادرم همیشه میگفته که نمیتونه این زندگی رو تحمل کنه و... کتاب قشنگیه پیشنهاد میشه
Alireza Mahmoodi
۱۴۰۲/۷/۸
داستانهای جالبی داشت سرگرم کننده و تقریبا یه جورایی با هم مرتبط بود بستگی به برداشت خواننده دارد درکل با قصه‌های متنوع و گوناگونی آشنا میشویم البته برای کسانی که عاشق مطالعه هستند این کتاب در مدت زمان کم خواندم ضمنا از نویسنده محترم سرکار خانم صفورا چریکی و دست اندرکاران کتابراه کمال تشکر دارم
تینا فیض بخشیان کهن
۱۴۰۳/۱/۱۶
کتابی با نگارش روان، زیبا و زبانی صمیمی، دوستداشتنی بنظر میاد، انقدر قشنگ با جزییات همه چیزو به تصویر میکشه دلت نمیاد‌ی لحظه چشم ازش برداری، بخونید حتما، مطئنم بعد خوندنش- یجور دیگه بدنیا نگاه میکنید
Sara Panahi
۱۴۰۲/۸/۱۴
ماجراهای ۸ داستان کوتاه. با توصیفاتش به خوبی میتونی فضا و اون حال و هوا رو تصور کنی. قصه‌ها درام و خیالی طور و کودکانه است. گاها واژه‌های نازیبا هم استفاده شده که ذائقه مخاطب نمیپسندد و باعث بی میلی و بی رغبتی میشود.
Mohsen sherek
۱۴۰۲/۸/۱۳
لحن بچگانه راوی به زیبایی این کتاب خیلی افزوده. یکجور حس و حال بچه بودن به آدم دس می‌زنه. جملات کوتاه و مختصره ولی مفهوم خودش رو کامل می‌رسونه. قشنگه و ارزش خوندن داره
F.Namazi
۱۴۰۲/۷/۱۰
این کتاب متشکل از چند داستان کوتاه و زیباست که با بیانی جالب و بامزه از زبان یک شخصیت تعریف میشود
در هرکدام از داستان‌ها نویسنده عزیز سعی کرده است به موضوعات مختلف بپردازد
فریبا قطبی
۱۴۰۲/۱۰/۲۹
عالی به زبان راحت گفتن، باید خوانده شود تا به جالب بودن این کتاب پی برد، ساده جذاب وگیرا که خواننده دوست دارد به یک باره کتاب رابه پایان برساند.
📚هستی لک 📚
۱۴۰۲/۸/۱۲
خدارو سپاس گزارم که به من کمک کرد تا با این برنامه شما اشنا بشم، خدارو سپاس گزارم که به من کمک کرد تا با این کتاب اشنا بشم، خدارو سپاس گزارم
معصومه اکرمی
۱۴۰۲/۷/۱۸
خوب بود از داستانهای کوتاه خوشم میاد زیاد وقت گیر نیستند منظور یک رمان رو که چهار صد صفحه باید وقت برای خوندنش رو بزاری رو میگیری
a z
۱۴۰۳/۱/۲۰
فقط داستان فیل در میانه تابستان برام جالب بود داستان خون آشام هم که اصلا وصله ناجور این مجموعه داستان بود
نسرین کاویانی
۱۴۰۲/۷/۱۳
باسلام‌ و درود
داستانهای جالبی بود از زندگی روزمره‌ی مردم در جامعه و مسائلی که باهاش درگیرن
ممنون از عوامل کتابراه
فاطمه کدخدایی
۱۴۰۲/۸/۱۷
زبان کتاب ساده و روان و سبک رئال به خوبی نمایش داده شده بود. پیشنهاد میکنم بخوانید
مشاهده همه نظرات 24

راهنمای مطالعه کتاب فیل در میانه باران تابستان تهران

برای دریافت کتاب فیل در میانه باران تابستان تهران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.