معرفی و دانلود کتاب قهرمان فروتن

عکس جلد کتاب قهرمان فروتن
قیمت:
۸۵۰۰۰ ۴۲,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قهرمان فروتن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قهرمان فروتن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قهرمان فروتن

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده‌ی پرافتخار پرویی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات، در کتاب قهرمان فروتن به شرح و روایتِ فساد سیستماتیکی پرداخته که کشورِ زادگاهش را با مشکلات عدیده‌ی سیاسی و اجتماعی مواجه کرده است. گفتنی است که این رمان خواندنی، یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار نویسنده به شمار می‌رود.

درباره کتاب قهرمان فروتن

ماریو بارگاس یوسا، در کنار کارلوس فوئنتس و گابریل گارسیا مارکز، یکی از سه غول ادبیات داستانی آمریکای لاتین در دوران معاصر است. تفاوت یوسا با دو داستان‌نویس دیگر در آن است که آثار یوسا، برخلاف نوشته‌های خیال‌انگیز فوئنتس و داستان‌های جادویی و غریب مارکز، از وقایع سیاسی و اجتماعیِ روز الهام گرفته‌اند. یوسا، همچون دو نویسنده‌ی فرانسوی محبوبش، یعنی گوستاو فلوبر و ویکتور هوگو، به خصلت اجتماعی ادبیات باور دارد. به همین خاطر، در بهترین آثارش همت خود را صرف بازنمایی وقایع کلان سیاسی و اجتماعی نموده است. حوادثی که بن‌مایه‌ی کتاب‌های او را تشکیل می‌دهند، عمدتاً تحولات عظیمی چون انقلاب‌ها و جنبش‌های اجتماعی، و جنگ‌های ملی و منطقه‌ای‌اند.

کتاب قهرمان فروتن (The Discreet Hero) در سال 2013، اندکی پس از اهدای جایزه‌ی نوبل ادبیات به یوسا، به انتشار رسید. این اثر خیلی زود از زبان اصلی به زبان‌های مهم اروپایی، از جمله فرانسوی و انگلیسی ترجمه شد، و در محافل ادبی با استقبال وسیع و مثبت علاقه‌مندان مواجه گشت. شیوه‌ی کار ماریو بارگاس یوسا در کتاب قهرمان فروتن، به شیوه‌ی کار نقاشانی شبیه است که در صفحه‌ای بزرگ، منظره‌ای وسیع و پرجزئیات را ترسیم می‌کنند.

رمان قهرمان فروتن از چند خط روایی مجزا تشکیل شده، که در پایان کتاب، با تکنیکی استادانه به یکدیگر متصل می‌گردند. در یک خط داستانی، مردی ثروتمند را داریم که شرکتی پربازده را مدیریت می‌کند. زندگی این مرد، هنگامی که مخاطب نامه‌هایی تهدیدآمیز و باج‌طلبانه قرار می‌گیرد، به کل از مسیر عادی منحرف می‌گردد. در یک خط داستانی دیگر، با پیرمردی هوس‌باز آشنا می‌شویم که در نهمین دهه از زندگی، فیلش یاد هندوستان کرده و اصطلاحاً دل به دلداری جوان وا نهاده! و سرانجام، در سومین خط داستانی، با سرگذشت مردی سالخورده آشنا می‌شویم که اخیراً اسیر هراس‌هایی وسواس‌آلود و غریب شده است. خطوط داستانی شرح‌داده‌شده، چنان‌که گفتیم، با پیشرفت پیرنگ داستان هرچه بیشتر و بیشتر به هم نزدیک می‌شوند.

ماریو بارگاس یوسا در کتاب قهرمان فروتن به روایت زشتی‌ها و ناهنجاری‌های جامعه‌ی امروز پرو پرداخته است. با این همه، این کار را به یاری طنزی ملیح و لطیف به انجام رسانده است. از همین رو، دنبال کردن روایت او بسیار ساده و قرین با لذات بی‌شمار به نظر می‌رسد.

ترجمه‌ی فارسی کتاب قهرمان فروتن، از اصل اسپانیایی، توسط منوچهر یزدانی صورت گرفته، و انتشار آن به همت نشر چشمه میسر گشته است.

نکوداشت‌های کتاب قهرمان فروتن

  • در دنیای پرستاره‌ی ادبیات آمریکای لاتین، ماریو بارگاس یوسا یک ابرستاره است. (Raymond Sokolov, The Wall Street Journal)

  • رمان قهرمان فروتن به روشنی ثابت می‌کند که استادِ پرویی هنوز در دوران اوج ادبی خود به سر می‌برد. چه تکنیک نابی صرف نگارش این اثر شده است! به راستی که بی‌نظیر است؛ کتابی جذاب که به معجونی دلپذیر می‌مانَد. در این رمان همه‌چیز یافت می‌شود: از عشق و رابطه‌ی جنسی گرفته، تا خیانت و انتقام. (Marcela Valdes, The Washington Post)

  • کتاب قهرمان فروتن، با طنز خاص و گیرایش، از آن نوع آثاری است که آدم با ذوق ورق می‌زندشان! ماریو بارگاس یوسا در این اثر در باب مسائل تفکربرانگیز بسیاری بحث می‌کند. (Francisco Goldman, The New York Times Book Review)

  • توأمان غریب و آشنا؛ چنان‌که ادبیات ناب باید باشد... ماریو بارگاس یوسا خوب می‌داند که در حال انجام دادن چه کاری است. (Los Angeles Times)

  • کتاب قهرمان فروتن رمانی پرانرژی، با روایتی ساده‌تر از دیگر آثار ماریو بارگاس یوسا است. این کتاب، به خاطر خوش‌بینی و مثبت‌اندیشی نهفته در آن، در ذهن‌ها باقی خواهد ماند. (Thomas Mallon, The New Yorker)

  • رمانی مقاومت‌ناپذیر... درگیری پدر و پسر، موضوعی است که خطوط داستانی متمایز این اثر را به هم متصل می‌کند. (Booklist)

کتاب قهرمان فروتن مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به رمان‌های اجتماعی، دوست‌داران روایت‌های رئالیستی و طرفداران ادبیات آمریکای جنوبی، سه گروه از مخاطبینی‌اند که از مطالعه‌ی کتاب قهرمان فروتن، نوشته‌ی ماریو بارگاس یوسا، محظوظ خواهند گشت.

با ماریو بارگاس یوسا بیشتر آشنا شویم

ماریو بارگاس یوسا (Mario Vargas Llosa) یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگان حال حاضر جهان است. او در سال 1936، در شهر آرکیپای پرو دیده به جهان گشود. والدینش پنج سال پس از تولد او از یکدیگر جدا شدند. ده سال نخست زندگی یوسا در بولیوی، در معیت مادرش سپری شد. آن‌گاه، بعد از کسب یک مقام دولتی مهم از سوی پدربزرگش، به زادگاهش، پرو، بازگشت. به طور کلی باید از دوران کودکی وی به عنوان برهه‌ای تلخ و طاقت‌فرسا یاد نمود.

چهارده سال بیشتر نداشت که به اصرار پدر به مدرسه‌ی نظامی فرستاده شد. سبک زندگی پادگانی تأثیری ژرف و ماندگار بر ذهنیت ماریو بارگاس یوسای جوان نهاد. پس از بازگشت از مدرسه‌ی نظامی، به دانشگاه لیما رفت و در رشته‌ی هنرهای آزاد تحصیل کرد. پس از آن نیز به مادرید رفت؛ در رشته‌ی ادبیات به تحصیل خود ادامه داد و سرانجام با مدرک دکترا فارغ‌التحصیل شد.

نویسندگی را از بیست‌سالگی آغاز کرد. اولین نوشته‌ی جدی و قابل توجهش، داستانی کوتاه با عنوان «سردسته‌ها» بود که در یکی از نشریات به‌نامِ پرو به انتشار رسید. همزمان به سرودن شعر و دیگر فعالیت‌های روشنفکرانه نیز اشتغال داشت. با این حال، علاقه‌ی اصلی‌اش همواره معطوف به ادبیات داستانی بود. نخستین رمانش با نام «دوران قهرمان» در سال 1963 به انتشار رسید. موضوع این اثر خواندنی حول محور دخالت نظامیان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی می‌گردد. یوسا با این رمان خیلی زود به عنوان چهره‌ای نوظهور در ادبیات آمریکای جنوبی عرض اندام کرد.

دو کتاب «سور بز» و «گفتگو در کاتدرال» مشهورترین عناوین داستانی ماریو بارگاس یوسا به شمار می‌روند. رمان سور بز داستانی سیاسی درباره‌ی دوران دیکتاتوری رافائل تروخیو در کشور دومینیکن است. گفتگو در کاتدرال نیز داستانی سیاسی - اجتماعی‌ست که حوادثش در شهر لیما می‌گذرد.

از میان دیگر کتاب‌های مشهور ماریو بارگاس یوسا می‌توان به عناوینی چون «سال‌های سگی»، «جنگ آخرالزمان»، «مرگ در آند»، «رؤیای سلت»، «قصه‌گو»، «چرا ادبیات؟»، «پای رودخانه‌ی تمز»، «روزگار سخت»، «یادداشت‌های عراق»، «هزار و یک شب» و «در ستایش نامادری» اشاره نمود.

ماریو بارگاس یوسا هم‌اینک نهمین دهه از زندگی خود را سپری می‌کند. او در حال حاضر استاد مهمان دانشگاه پرینستون است.

جوایز و افتخارات ماریو بارگاس یوسا

  • برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات در سال 2010
  • برنده‌ی جایزه‌ی صلح آلمان در سال 1996
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی سروانتس
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی همینگوی
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی پلانترا
  • عضویت در آکادمی اسپانیا
  • و ...

در بخشی از کتاب قهرمان فروتن می‌خوانیم

سعی کرد با تجسم اوقات فراغتی که به دست می‌آورد، روحیه‌ی خود را تقویت کند؛ ساعت‌هایی که در اتاقش خواهد گذراند؛ اتاقی که آن را فضای کوچک تمدن خویش در مبارزه با وحشی‌گری می‌نامید، ساعت‌هایی که می‌توانست به مبارزه با جهل و فساد و تعمق در آثار و انبوه کتاب‌های هنری بپردازد که در کتابخانه‌اش بودند، ساعت‌های گوش دادن به آثار زیبای موسیقی، مسافرت هرساله در بهار یا پاییز به اروپا با لوکرِسیا، حضور در فستیوال‌ها، نمایشگاه‌های هنری، دیدن موزه‌ها و بنیادهای هنری، گالری‌ها، تابلو‌های نقاشی و مجسمه‌های مورد ‌علاقه‌اش و کشف آثاری دیگر که به پیناکوتِکای مخفی خود اضافه می‌کرد. محاسباتی کرده بود، حساب‌وکتابش خوب بود. معقول خرج می‌کرد و می‌توانست با تدبیر برای حدود یک میلیون دلار پس‌انداز و مقرری بازنشستگی‌اش برنامه‌ریزی کند. لوکرِسیا و او می‌توانستند دوره‌ی پیری خیلی خوبی را بگذرانند، در ضمن از تأمین آینده‌ی‌ فونچیتو هم مطمئن باشند.

فکر کرد؛ «بله، بله.» دوران سالمندیِ طولانی، پُربار و فرهنگی و سعادتمندانه‌ای را در پیش خواهد داشت، اما با وجود این دورنما و این‌همه خوشبختی تضمین‌شده، چرا آن‌قدر احساس تشویش می‌کرد؟ اِدیلبِرتو تورِّس بود یا افسردگی زودرس؟ به‌خصوص وقتی مثل الان در دفترش نشسته بود و پرتره‌ها، دیپلم‌های قاب‌شده‌ی روی دیوارها و کتاب‌های ردیف‌شده در قفسه‌ها را تماشا می‌کرد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قهرمان فروتن
نویسنده
مترجممنوچهر یزدانی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات381
زبانفارسی
شابک978-600-229-463-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۸۵۰۰۰ ۴۲,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قهرمان فروتن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب قهرمان فروتن

برای دریافت کتاب قهرمان فروتن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.