معرفی و دانلود کتاب قواعد واگیری: چرا چیزها منتشر می‌شوند و چرا از انتشار باز می‌ایستند

عکس جلد کتاب قواعد واگیری: چرا چیزها منتشر می‌شوند و چرا از انتشار باز می‌ایستند
قیمت:
۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قواعد واگیری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قواعد واگیری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قواعد واگیری: چرا چیزها منتشر می‌شوند و چرا از انتشار باز می‌ایستند

آدام کوچارسکی که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های علمی خود را بر مفهوم «واگیری» معطوف کرده، نتیجه‌ی سال‌ها مطالعات خود را در کتاب قواعد واگیری با شما در میان می‌گذارد. ریشه‌یابی واگیری، همین‌طور چگونگی سرایت یک بیماری، اعتقاد یا رفتار، به سطوح متنوع زندگی زیستی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و... از مباحث اصلی کتاب حاضر هستند؛ اثری که به زعم بسیاری از نشریات معتبر، از جمله تایمز و گاردین، به‌عنوان بهترین کتاب سال شناخته شده است.

درباره‌ی کتاب قواعد واگیری

شاید آن‌چه بیش از همه انسان قرن بیست‌و‌یکم را متوجه مفهوم واگیری کرد، شیوع ویروس کرونا باشد. ویروسی که با گسترش خود در سراسر جهان، پیام مرگ را نیز با خود به هر گوشه‌ی دنیا برد. ویروسی که نشان داد، انسان خردمندی که این‌چنین به فتوحات خود در قلمرو علم می‌بالد، کماکان در برابر نیروی طبیعت بسیار ضعیف و آسیب‌پذیر است. بااین‌حال، واگیری چیزی فراتر از بیماری‌ها یا حتی مرزهای طبیعت و زیست‌شناسی است. واگیری آن‌چنان با زندگی سیاسی، عقیدتی و اجتماعی بشر درآمیخته که بدون شناخت آن، انسان حتی از حل مسائل روزمره‌ی خود نیز بازمی‌ماند. آدام کوچارسکی (Adam Kucharski) طی سال‌ها پژوهش و مطالعه، در کتاب قواعد واگیری (The Rules of Contagion) ابعاد تازه‌ای از این موضوع را برای مخاطب خود روشن کرده و تأثیر پنهان واگیری را بر جنبه‌های متنوع جهان مدرن آشکار می‌کند؛ از شیوع یک بیماری تا اخبار جعلی رسانه‌ها.

معرفی و دانلود کتاب قواعد واگیری

نویسنده طی فصول هشت‌گانه‌ی کتاب، با واکاوی گذشته‌ی خود، همچنین موشکافی واگیری‌های گسترده‌ای که در قرن اخیر زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییر کرده‌اند، نشان می‌دهد که اگرچه به نظر می‌رسد میان سرایت پیدا کردن موضوعات گوناگون، تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد، اما در حقیقت رشته‌ای نامرئی از شباهت‌های متعدد، آن‌ها را به هم متصل می‌کنند. به همین خاطر است که آغاز، اوج و پایان گسترش یک بیماری یا شکل‌گیری و رواج یک رفتار خشونت‌آمیز به صورت مشابهی رخ می‌دهند. بنابراین، همگی بر مبنای اصول یکسانی پدید می‌آیند، ادامه پیدا می‌کنند و پایان می‌یابند. شناخت این اصول یکسان و تجزیه و تحلیل آن‌ها، هدف اصلی نگارش این اثر بوده است.

آدام کوچارسکی کتاب قواعد واگیری را با بازخوانی نظریات رونالدو راس، از پیشروان علم واگیری، آغاز کرده. راس که پیشتر دیدگاه‌های خود را در قالب نظریه‌ی پیشامدها مطرح کرده بود، چندان مورد توجه جامعه‌ی علمی زمان خود قرار نگرفت. بااین‌وجود، اپیدمی‌های اخیر، صحت تئوری او را تأیید کردند و نویسنده‌ی اثر حاضر نیز بخش‌هایی از کتاب را به کاوش در این نظریه و زوایای مختلف آن اختصاص داده.

توجه داشته باشید، زندگی امروز انسان‌ها در دو بستر متفاوت، به‌طور همزمان ادامه پیدا می‌کند: یکی به‌صورت حقیقی و از طریق برخوردهای فیزیکی، کلامی و...، و آن دیگری از طریق شبکه‌های مجازی و به شکل غیرمستقیم. واگیری نیز در هر دوی این بسترها حضور دارد و عمیق‌ترین لایه‌ها زندگی بشر را زیر تأثیر خود قرار می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب قواعد واگیری

نویسنده برای تشریح سازوکار واگیری، از علم ریاضی کمک گرفته اما این اطمینان را به شما می‌دهیم که حتی اگر کوچک‌ترین آشنایی‌ای با اصول پیچیده‌ی علم ریاضی نداشته باشید، بازهم در درک مطالب این کتاب دچار مشکل نخواهید شد. آدام کوچارسکی تمامی مباحث را در نهایت سادگی مطرح و مفاهیم کلیدی و تخصصی‌ لازم را به مقتضای کلام، تعریف و تحلیل کرده. آن‌چه که بعد از مطالعه‌ی کتاب قواعد واگیری نصیب شما خواهد شد، قدرت تشخیص واگیری و وجوه مختلف آن در فضای مجازی، زندگی روزمره، رسانه‌ها، تبلیغات و... خواهد بود. همچنین نکات و اصولی را در این زمینه می‌آموزید که به شما کمک می‌کنند با شیوع رفتارها، اخبار و اطلاعات مخرب مقابله کرده و پدیده‌های مثبت و سازنده را جایگزین آن‌ها کنید.

علی معظمی این کتاب خواندنی را به فارسی برگردانده و نشر چشمه آن را در ذیل مجموعه کتاب‌های علوم انسانی منتشر نموده است.

جوایز و افتخارات کتاب قواعد واگیری

  • بهترین کتاب سال فایننشال تایمز (2020)
  • بهترین کتاب سال واشنگتن پست (2020)
  • بهترین کتاب تایمز لندن (2020)
  • یکی از بهترین کتاب‌های علمی گاردین (2020)

نکوداشت‌های کتاب قواعد واگیری

  • یک گشت‌و‌گذار جذاب در دنیای علم! کتابی که برای شما نوشته شده و می‌توانید آن را به دوستان خود نیز معرفی کنید. (جردن النبرگ، نویسنده)

  • نویسنده با تحلیل اپیدمی‌هایی که در یک قرن اخیر رخ داده‌اند، تصویر دقیقی از مسئله‌ی واگیردار بودن به مخاطبان عرضه می‌کند. (فایننشال تایمز)

  • آموزنده و شفاف! هنگامی که ویروس کرونا زندگی مردم و اوضاع رسانه‌ها را درهم ریخته بود، کوچارسکی با نگارش این کتاب کوشید حقایقی را به جهانیان اطلاع بدهد که آرامش و آگاهی را برایشان به همراه خواهد آورد. (The Prospect)

  • کاوشی جذاب در علم ریاضیات که به حوزه‌های اجتماعی نیز راه پیدا می‌کند. کاملاً متناسب با زمانه‌ی امروز ما و بسیار خواندنی است. (بررسی کتاب Kirkus)

  • نکته‌هایی که آدام کوچارسکی در کتاب قواعد واگیری یادآور شده، در تمامی مسائل زندگی، از بحران‌های مالی تا بیماری‌ها و حتی احساس تنهایی، کاربرد دارند. (ساندی تایمز، بریتانیا)

  • کتاب حاضر اثری است عامه‌پسند که با نثری واضح و درخشان نگاشته شده. موضوع جذابی نیز دارد که روان‌شناسی، پزشکی و ریاضی را به یکدیگر پیوند می‌زند. کتابی که قوانین پنهان شیوع پدیده‌های مختلف جسمانی و روانی را مشخص می‌کند. توجه داشته باشید که خود کتاب نیز مانند موضوع آن مسری است، بنابراین، بعد از مطالعه‌ی آن، فراموش نکنید که کتاب را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. (الکس بلوس، نویسنده)

  • کتاب قواعد واگیری، با کاربرد داستان‌ها و روایت‌های ساده به ما نشان می‌دهد که چطور رویکردهای علم ریاضی می‌توانند درکی بهتر در زمینه‌ی واگیردار بودن به ما بدهند و در نتیجه، موجب واکنش اثربخش‌تر از سوی ما بشوند. افرادی که به کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعاتی چون بیماری‌های همه‌گیر یا سایر بحران‌ها علاقه‌مند هستند، حتماً باید این کتاب را بخوانند. (پیتر پیوت، مدیر دانشکده‌ی بهداشت و پزشکی استوایی لندن)

کتاب قواعد واگیری برای چه کسانی مناسب است؟

در صورتی که مایلید واگیری و چگونگی آن را در عصر حاضر مورد مطالعه قرار دهید و نقش آن را در جنبه‌های جامعه‌شناختی و زیست‌شناختی زندگی بشر تحلیل کنید، هرگز از خواندن کتاب قواعد واگیر غافل نشوید.

با آدام کوچارسکی بیشتر آشنا شویم

آدام کوچارسکی، نویسنده، ریاضی‌دان و همچنین دانشیار دانشکده‌ی بهداشت و پزشکی دانشگاه لندن است که به تدریس و تحقیق اشتغال دارد. چگونگی شیوع بیماری‌های عفونی، موضوع اصلی عمده‌ی مطالعات علمی وی محسوب می‌شود. جالب است بدانید او جزء نخستین دانشمندانی بود که علائم اولیه‌ی ابتلا به ویروس کرونا را مورد بررسی قرار داد و بازتاب آن را در رسانه‌ها تحلیل کرد.

دریافت جایزه‌ی درس‌گفتارهای روزالیند در سال 2012 و جایزه‌ی نویسندگی در حوزه‌ی علوم از بنیاد ولکام، از افتخارات این پژوهشگر به شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب قواعد واگیری: چرا چیزها منتشر می‌شوند و چرا از انتشار باز می‌ایستند می‌خوانیم

علم واگیری اجتماعی در دهه‌های گذشته راه درازی پیموده است اما هنوز هم چیزهای زیادتری مانده که باید کشف کند. دست‌کم به این دلیل که در وهله‌ی اول تعیین این‌که چیزی واگیردار است یا نه کاری دشوار است. در بسیاری از موارد نمی‌توانیم عامدانه رفتار مردم را تغییر دهیم، پس باید بر داده‌های مبتنی بر مشاهده متکی باشیم؛ یعنی همان کاری که کریستاکیس و فاولر با مطالعات فِرَمینگهم کردند. گرچه رویکرد دیگری هم در حال ظهور است. محققان برای بررسی واگیری اجتماعی مدام بیش‌تر به «آزمایش‌های طبیعی» رو آورده‌اند. در آزمایش طبیعی محققان به جای این‌که تغییر رفتاری را اعمال کنند، صبر می‌کنند تا طبیعت این کار را برای‌شان بکند. مثلاً دونده‌ای در اُرِگون ممکن است به دلیل بدی آب‌وهوا برنامه‌ی مرتبش را تغییر دهد؛ اگر دوست همین آدم هم در کالیفرنیا، که اوضاع آب‌و‌هوایی‌اش فرق می‌کند، برنامه‌اش را عوض کند می‌شود فرض کرد که واگیری اجتماعی باعثش شده است.

وقتی محققان مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست داده‌های دستگاه‌های دیجیتال ثبتِ‌ داده‌های بدن‌سازی را جمع می‌کردند، یعنی دستگاه‌هایی که حاوی داده‌های شبکه‌ای از کاربران بودند که پیوند اجتماعی داشتند، متوجه شدند که وضع آب‌وهوا واقعاً می‌تواند روشنگر الگوهای واگیری باشد. بااین‌حال، برخی از دوندگانی که این دستگاه‌ها داده‌های‌شان را ثبت کرده بودند در برابر اختلال در برنامه‌ی دوندگی‌شان مستعدتر از دیگران بودند. در یک دوره‌ی پنج‌ساله، این گرایش که رفتار دوندگانِ کم‌تر فعال، رفتار دوندگان فعال‌تر را متأثر کند بیش‌تر بود، اما عکسش صادق نبود. نتیجه‌ای که می‌شد گرفت این بود که دوندگان تیزرو نمی‌خواستند از دوستان کم‌تر فعال خود شکست بخورند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مترجم
درباره‌ی نویسنده
مقدمه
1: نظریه‌ی پیشامدها
2: هراس‌ها و همه‌گیری
3: اندازه‌ی دوستی
4: در هوای حادثه
5: ویروسی شدن
6: چگونه مالک اینترنت شویم
7: ردگیری شیوع
8: صحنه‌ی درگیری
یادداشت‌ها
برای مطالعه‌ی بیش‌تر
سپاس‌گزاری
معادل برخی اصطلاحات و مفاهیم فارسی به انگلیسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قواعد واگیری: چرا چیزها منتشر می‌شوند و چرا از انتشار باز می‌ایستند
نویسنده
مترجمعلی معظمی
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات402
زبانفارسی
شابک978-600-7405-56-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قواعد واگیری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب قواعد واگیری

برای دریافت کتاب قواعد واگیری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.