معرفی و دانلود کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری

عکس جلد کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری
قیمت:
۱۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری، به تحولات فلسفی قرن هجدهم میلادی اختصاص دارد و می‌کوشد از تأثیر عصر روشنگری بر اندیشه‌ی آن دوران بگوید. این کتاب ضمن تشریح معنای روشنگری و فلسفه‌ی بریتانیایی، رابطه‌ی متقابل آن با روشنگری فرانسوی و آلمانی را توضیح می‌دهد و مکتب و ایده‌های فیلسوفانی همچون جان لاک، نیوتون و هیوم را مرور می‌کند. ویراستاری این جلد بر عهده‌ی استوارت براون بوده است.

درباره‌ی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری

با وقوع رنسانس بسیاری از افکار و ایده‌های انسان تغییر کرد و زندگی شکل جدیدی به خود گرفت، اما فلسفه‌ی مسیحیت و ایده‌های مذهبی همچنان وجود داشتند. با وجود تفاوت‌های ماهوی‌ای که رنسانس و قرون‌وسطی داشتند، برخی مشابهت‌ها میان این دو دوره وجود داشت. ظهور عقل‌گرایی در دوره‌ی دوم رنسانس بود که باعث تحولات بزرگ این عصر شد و تا حدی مسیحیت را به حاشیه راند. عقل‌باوران، مبنای همه‌چیز را خرد و عقل انسان گذاشتند و معتقد بودند به این شکل می‌توان به کنه حقیقت پی برد. موتور محرکه‌ی اصلی عقل‌باوری و آنچه آن را به پیش می‌برد، علم بود. دکارت یکی از مهم‌ترین دانشمندان و متفکرین قرن هفدهم، از پیشروان این مکتب فکری محسوب می‌شد. ماحصل افکار و تلاش‌های او و دیگر عقل‌گرایان، در دهه‌های پایانی قرن هفدهم بروز کرد؛ در قالب جنبشی بزرگ که به نام روشنگری معروف شد. روشنگری که بر سه مفهوم اندیشه، انسان‌گرایی و مدارا تأکید می‌کرد، از بریتانیا و با دانشمند-فیلسوف‌هایی مثل نیوتون آغاز شد، به آلمان رفت و در نهایت، در فرانسه به اوج خود رسید.

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری (Routledge History of Philosophy Volume V) به تحولات اواخر قرن هفدهم و قرن هجدهم می‌پردازد و اتفاقات عصر روشنگری را بررسی می‌نماید. کتاب مباحثش را از علم و فلسفه‌ی بریتانیایی آغاز می‌کند که در حقیقت خاستگاه عصر روشنگری است و به دنبال آن، مهم‌ترین ایده‌پردازان این جنبش یعنی نیوتون، جان لاک، برکلی و هیوم را معرفی می‌کند و افکارشان را توضیح می‌دهد.

بسیاری از محققین، روشنگری را نه یک کل منسجم، که بیشتر پدیداری فرهنگی و متنوع می‌دانند. عصر روشنگری در طول بیش از صدسال، پدیده‌های فرهنگی متفاوت و فلسفه‌های مختلفی را به خود دید. گرچه همه‌ی آن‌ها سعی داشتند به اصولی مشترک پایبند باشند، ولی در نگرش و جزئیات و ایده متفاوت بودند. به‌عنوان نمونه، فلسفه‌ی روشنگری را دنباله‌ی عقل‌گرایی می‌دانند، اما برخی تاریخ‌شناسان جان لاک و هیوم را از دکارت و اسپینوزا متمایز می‌کنند و اعتقاد دارند اینان بیشتر تجربه‌گرا بودند تا عقل‌گرا. باوجود این تکثر و پراکندگی، نکته‌ی برجسته‌ی دوران روشنگری این بود که پدیده‌ها در تعامل با یکدیگر قرار داشتند و عمیقاً بر هم تأثیرگذار بودند. ایرلندی‌ها انگلیسی‌ها را متأثر کردند، فرانسوی‌ها ایده‌های جان لاک انگلیسی را گرفتند و در نهایت به خود انگلیسی‌ها پس دادند. کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری (British Empiricism and the Enlightenment)، به‌تفصیل این تأثیرات متقابل بین فلسفه‌های روشنگری و تنوع آن‌ها را بررسی می‌کند. این کتاب پس از عنوان کردن فلسفه‌ی نیوتون، نظریه‌ی سیاسی جان لاک و فلسفه‌ی اخلاق و سیاست هیوم، به سراغ روشنگری فرانسه می‌رود و از جریان‌های شاخص آن مثل مادی‌گرایی، علم، جبرگرایی و دئیسم صحبت می‌کند. در ادامه نیز تفکر آلمانی و رابطه‌ی متقابل آلمان و انگلستان بررسی می‌شود.

ویراستاری کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری بر عهده‌ی استوارت براون (Stuart Brown) بوده و این اثر را نشر چشمه با ترجمه‌ی علی معظمی منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ فلسفه‌ی راتلج

تاریخ فلسفه‌ی راتلج (Routledge History of Philosophy) مجموعه‌ای ده‌جلدی است که به مرور تاریخ فلسفه‌ی غرب می‌پردازد و می‌کوشد مهم‌ترین اتفاقات و تحولات آن را توضیح دهد. این دوره، بررسی‌هایش را از قرن ششم پیش از میلاد آغاز می‌کند و تا پایان قرن بیستم ادامه می‌دهد. این کتاب‌ها بر روی شاخص‌ترین ایده‌های فلسفی و فکری تاریخ متمرکز شده و چهره‌های تأثیرگذار و حتی کمترشناخته‌شده‌ی آن را معرفی می‌کنند. هر کتاب، ویراستاران و نویسندگان متفاوتی دارد که در رشته‌ی فلسفه، اساتیدی سرشناس و معتبر محسوب می‌شوند.

جلدهای مجموعه‌ی راتلج عبارت‌اند از: «از آغاز تا افلاطون»، «از ارسطو تا آگوستین»، «فلسفه‌ی سده‌های میانه»، «رنسانس و عقل‌باوری قرن هفدهم»، «فلسفه‌ی انگلیسی و عصر روشنگری»، «عصر ایده‌آلیسم آلمانی»، «فلسفه‌ی سده‌ی نوزدهم»، «فلسفه‌ی قاره‌ای در سده‌ی بیستم»، «فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات در سده‌ی بیستم» و «فلسفه‌ی معنا، شناخت و ارزش در سده‌ی بیستم».

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب را می‌توان به متخصصان، دانشجویان و اساتید فلسفه توصیه کرد. اگر به تاریخ فلسفه علاقه دارید، می‌توانید این اثر را مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری می‌خوانیم

شاید مهم‌ترین نقدی که همواره بر نظام برکلی وارد شده است این باشد که جهان واقعی، عینی و مشترک ما را از میان برمی‌دارد. اگر همه‌ی آن‌چه می‌توانم بفهمم ایده‌های من باشند پس آیا در جهان سوبژکتیو خود محبوس نشده‌ام؟ بنابراین برای این‌که حداکثری‌ترین و تندترین احتمال را در نظر گرفته باشیم آیا از این نتیجه نخواهد شد که تنها من هستم (به همراه ایده‌هایم) که وجود دارم؟ واضح است که برکلی چنین موضع خودتنهاانگارانه‌ای را نفی می‌کند، اما معلوم نیست که منطق ضدمادی‌گرایی او را به این سمت نکشاند. زیرا برکلی مطمئناً و پیش از هر چیز می‌خواهد ثابت کند که آن‌چه ما درک می‌کنیم وابسته به ذهن ماست. اما وابسته به ذهن بودن ادراکات ما چه معنایی جز این خواهد داشت که ادراکات نیز مانند احساسات و دردها سوبژکتیو هستند؟ اما، چنان که کانت به‌ نحو روشن و مستدلی نشان می‌دهد، اگر همه‌ی ایده‌های محسوس من مانند درد باشند آیا من در جهان «توهم محض» که سوبژکتیو است زندگی نمی‌کنم؟ برخی از شناخته‌شده‌ترین استدلال‌های برکلی تفسیر سوبژکتیو را تقویت می‌کنند؛ برای نمونه تشبیهی که میان تجربه‌ی گرما و درد در نخستین گفت‌وگو از سه گفت‌وگو می‌آورد و تأکیدی که همان‌ جا بر نسبی بودن ادراکات حسی ما می‌کند. نقد او را (که به آن اشاره کردیم) در این‌جا می‌توان به خود او برگرداند. زیرا چگونه یک ایده‌ی محسوس می‌تواند در ذهن موجود باشد بدون این‌که همانند درد در ذهن سوبژکتیو باشد؟ برکلی در پاسخ انکار می‌کند که چنین ایده‌هایی به این معنای «خام و تحت‌اللفظی»، همچون وضع یا صفت ذهن در آن باشند، بلکه آن‌ها تنها ازآن‌رو که درک شده‌اند در ذهن هستند. اما برکلی درست توضیح نمی‌دهد یا ثابت نمی‌کند که این معنا از در ذهن بودن ایده‌ها که مورد نظر اوست چرا استدلالش درباره‌ی وابستگی به ذهن را مخدوش نمی‌کند، یا چرا این امکان را برای مادی‌گرا فراهم نمی‌کند که به همان ترتیب نشان دهد که خواص ماده بر آن استوارند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار جلد پنج
پیش‌گفتار ویراستاران اصلی
درباره‌ی نویسندگان
گاه‌شمار
مقدمه / استوارت براون
1: لرد هربرت چربوری و افلاطونیان کمبریج / سارا هاتُن
2: علم و فلسفه‌ی بریتانیایی: بویل و نیوتن / جی. اِی. جِی. راجرز
3: لاک: دانش و محدودیت‌هایش / یان تیپتون
4: نظریه‌ی سیاسی لاک / یان هریس
5: جورج برکلی / دیوید برمن
6: هیوم و فهم بشری / آن یاپ یاکوبسون
7: هیوم: فلسفه‌ی اخلاق و سیاست / روزالیند هورستهاوس
8: اخلاق‌گرایان قرن هجدهم بریتانیا: شافتسبری، باتلر و پرایس / دیوید مک‌ناوتن
9: روشنگری فرانسوی: بخش نخست: علم، مادی‌گرایی و جبرگرایی / پتر یماک
10: روشنگری فرانسوی: بخش دوم: دئیسم، اخلاقیات و سیاست / پتر یماک
11: روشنگری اسکاتلندی / ام. اِی. استیوارت
12: روشنگری آلمانی و فلسفه‌ی بریتانیایی / مانفرد کوون
13: جامباتیستو ویکو / آنتونیو پرز راموس
14: روسو و برک / یان هریس
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری
نویسنده
مترجمعلی معظمی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات670
زبانفارسی
شابک978-600-229-580-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری

برای دریافت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد پنجم: فلسفه‌ی بریتانیایی و عصر روشنگری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.