معرفی و دانلود کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین

عکس جلد کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین
قیمت:
۱۸۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین، بر روی قرن چهارم پیش از میلاد تا پنجم میلادی متمرکز است و می‌کوشد مهم‌ترین تحولات فلسفی و ایده‌های فکری این برهه را مرور کند. این کتاب که ویراستاری آن را دیوید فورلی بر عهده داشته، از دوره‌ی ارسطو تا آگوستین قدیس را در بر می‌گیرد، به مکاتب معروفی مثل رواقی‌گری، اپیکوریسم، شکاکیت، هلنیسم و نوافلاطونی اشاره می‌کند و از نشانه‌های اولیه‌ی فلسفه‌ی مسیحیت می‌گوید.

درباره‌ی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین

کتابی که پیش روی شماست، با نام تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین (Routledge History of Philosophy Volume II) می‌کوشد به فیلسوفان و مکاتب فکری میانه‌ی قرن چهارم پیش از میلاد تا قرن پنجم میلادی بپردازد و ایده‌ها و مکاتب آن را معرفی کند. مباحث این مجلد از زمان ارسطو در قرن چهارم پیش از میلاد آغاز می‌شود و تا دوران اولیه‌ی مسیحت ادامه می‌یابد. این دوره که حدود نُه قرن طول می‌کشد، به‌نوعی دوران گذار فلسفه‌ی غرب از اندیشه‌ی یونانی به سمت فلسفه‌ی مسیحی و مدرسی است.

بزرگ‌ترین و بهترین شاگرد آکادمی افلاطون، ارسطو بود. جوانی که در هجده‌سالگی به کلاس او آمد و ظرف مدت کوتاهی استعداد شگرفی از خود بروز داد. ارسطو به شکل قابل‌توجهی درباره‌ی موضوعات مختلفی صحبت و فلسفه‌ورزی کرده است. در دستگاه فکری او هم از طبیعت سخن رفته، هم از متافیزیک و هم از خلاق و سیاست. او رساله‌هایی در باب شعر و خطابه دارد و از پیشگامان منطق، فیزیک و زیست‌شناسی به شمار می‌رود.

ارسطو مهم‌ترین فیلسوف دوران خود و به‌نوعی آخرین چهره‌ی بزرگ عصر طلایی فلسفه‌ی یونانی بود، اما با مرگ او و افول یونان، فلسفه به پایان خود نرسید. چهره‌ها و مکاتب دیگری نیز ظهور کردند و تا حدی جریان‌های فکری را تحت تأثیر قرار دادند. پس از میلاد مسیح و قدرت گرفتن مذهب و کلیسا، فلسفه عملاً به حاشیه رانده شد و جایگاهش را از دست داد. اما در قرن پنجم میلادی، آگوستین قدیس با کمک گرفتن از فلسفه برای تئوریزه کردن شریعت و تفسیر اصول دین و الهیات، توانست این دو مفهوم را به یکدیگر نزدیک سازد.

با مرگ ارسطو، پیروان و شاگردان او که «مشائی» خوانده می‌شدند، ایده‌های او را دنبال کردند. در مکتب مشاء کاملاً بر تعقل و خرد تأکید شده بود و به‌نوعی از اندیشه‌های افلاطونی عبور می‌کرد. در ایده‌های افلاطون در کنار عقل به شهود هم اشاره شده بود، ولی در مشاء در مورد خردهای ده‌گانه و انواع عقل صحبت می‌شد. کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین (From Aristotle to Augustine)، پس از مرور این دوره به سراغ مکاتب مهم بعدی، یعنی اپیکوریسم و رواقی‌گری می‌رود و از تأثیر آن‌ها بر دنیای فلسفه می‌گوید. همین‌طور به مفاهیم شکاکیت، علوم دقیق و علوم زیستی در عصر هلنیستی اشاره می‌کند و اصول و ایده‌های این اندیشه‌ها را بیان می‌دارد. پس از معرفی مکتب نوافلاطونی، بخش پایانی کتاب به آگوستین قدیس اختصاص می‌یابد؛ کسی که فلسفه را در آستانه‌ی تحولی بزرگ و دوره‌ای جدید قرار داد. او پایه‌گذار جریانی بود که عملاً تا عصر روشنگری ادامه یافت.

ویراستاری کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین را دیوید فورلی (David Furley) برعهده داشته است. این اثر را علی معظمی به زبان فارسی ترجمه و نشر چشمه منتشرش کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ فلسفه‌ی راتلج

تاریخ فلسفه‌ی راتلج (Routledge History of Philosophy) مجموعه‌ای ده‌جلدی است که به مرور تاریخ فلسفه‌ی غرب می‌پردازد و می‌کوشد مهم‌ترین اتفاقات و تحولات آن را توضیح دهد. این دوره، بررسی‌هایش را از قرن ششم پیش از میلاد آغاز می‌کند و تا پایان قرن بیستم ادامه می‌دهد. این کتاب‌ها بر روی شاخص‌ترین ایده‌های فلسفی و فکری تاریخ متمرکز شده‌اند و چهره‌های تأثیرگذار و حتی کمتر شناخته‌شده‌ی آن را معرفی می‌کنند. هر کتاب، ویراستاران و نویسندگان متفاوتی دارد که در رشته‌ی فلسفه، اساتیدی سرشناس و معتبر محسوب می‌شوند.

جلدهای مجموعه‌ی راتلج عبارت‌اند از: «از آغاز تا افلاطون»، «از ارسطو تا آگوستین»، «فلسفه‌ی سده‌های میانه»، «رنسانس و عقل‌باوری قرن هفدهم»، «فلسفه‌ی انگلیسی و عصر روشنگری»، «عصر آیده‌آلیسم آلمانی»، «فلسفه‌ی سده‌ی نوزدهم»، «فلسفه‌ی قاره‌ای در سده‌ی بیستم»، «فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات در سده‌ی بیستم» و «فلسفه‌ی معنا، شناخت و ارزش در سده‌ی بیستم».

در نکوداشت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین

  • این کتاب مطلبی کامل، شایسته، دقیق و خلاصه در مورد فلسفه‌ی آگوستین ارائه می‌دهد. (نشریه‌ی Tijdschrift voor Filosofie)

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به تاریخ فلسفه و دانشجویان این رشته می‌توانند اثر حاضر را مطالعه نمایند.

در بخشی از کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین می‌خوانیم

تصور یک سلسله مراتب صعودی در میان انواع زنده، با مراتبی که برحسب پیچیدگی کارکردهایی طبقه‌بندی می‌شود که گیاهان یا جانوران قادر به انجام آن‌ها هستند، دستگاه مفهومی‌یی را برای ارسطو فراهم می‌کند که می‌تواند به وسیله‌ی آن طبقه‌بندی تفصیلی‌یی از انواع زنده به دست دهد. در حقیقت شواهدی داریم که نشان می‌دهد هدف پژوهش زیست‌شناسی ارسطو رسیدن به چنین طبقه‌بندی‌یی بود، ولی او در آثار به‌جامانده‌اش به این مقصود دست نیافته است، و چنان که پیداست ارسطو در این آثار بیش از هر چیز به دنبال فهم تفاوت‌های میان جانوران، و به طور خاص ربط دادن این تفاوت‌ها با اجزاء اندامی آن‌ها است. همچنین این مطلب هم مورد توجه بوده است که بسیاری از مؤلفه‌های نظریه‌ی تکامل از پیش در نظریه‌ی ارسطو موجود بوده است، اما چنان که دیدیم ارسطو به‌شدت مخالف چنین نظریه‌ای بود.

در این‌جا فرصت ارزیابی تفصیلی دستاوردهای ارسطو در زیست‌شناسی را نداریم اما می‌توانیم به چند نکته اشاره کنیم. این باور ارسطو که در آن با افلاطون در تقابل بود و آن را از برخی فیزیولوژیست‌های پیشین گرفته بود و فکر می‌کرد که این قلب است، و نه مغز، که جایگاه نفس حساس است، نقطه‌ضعف نظریه‌ی او بود. همچنین در آن زمان رشته‌های عصبی به این صورت شناخته نشده بودند و تصور بر این بود که خون عامل محرک انتقال پیغام‌ها از اندام حسی مرکزی به اندام‌ها، و بالعکس، است. تصور بر این بود که خون غذا، یا حامل غذای بافت‌های بدن است البته گردش خون تا قرن‌ها پس از ارسطو همچنان کشف نشده بود. ارسطو فکر می‌کرد که تنفس راهی برای تنظیم حرارت طبیعی بدن جانورانی است که در سیستم بدنی‌شان خون دارند، هر چند چنان که در بخش 5 دیدیم او از پنوما، یا نَفَس، هم استفاده می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

توضیحی درباره‌ی جلد دوم
پیش‌گفتار ویراستاران اصلی
یادداشت مترجم
درباره‌ی نویسندگان
گاه‌شماری
فهرست منابع
مقدمه / دیوید فورلی
1: ارسطو، فیلسوف طبیعت / دیوید فورلی
2: منطق و متافیزیک ارسطو / آلن کُد
3: ارسطو: زیبایی‌شناسی و فلسفه‌ی ذهن / دیوید گالوپ
4: ارسطو: اخلاق و سیاست
اخلاق / راجر کریسپ
سیاست / ترور جی. ساندرز
5: مکتب مشائی / رابرت دبلیو. شارپلس
6: مکتب اپیکور / استفن اورسون
7: مکتب رواقی / بِرَد اینوود
8: شکاکان / مایکل فردی
9: علوم دقیق در عصر هلنی متون و مقولات / آلن سی. بوئن
10: علوم زیست‌شناسی هلنی / آر. جی. هنکینسون
11: فلسفه‌ی نوافلاطونی / ایولفور کی. امیلسون
12: آگوستین / جرارد اُ دالی
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین
نویسنده
مترجمعلی معظمی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات823
زبانفارسی
شابک978-600-6885-01-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین

برای دریافت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.