معرفی و دانلود کتاب لذت تفکر: شادمانی متفکرانه زیستن

عکس جلد کتاب لذت تفکر: شادمانی متفکرانه زیستن
قیمت:
۷۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب لذت تفکر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب لذت تفکر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب لذت تفکر: شادمانی متفکرانه زیستن

زینا هیتز در کتاب لذت تفکر توضیح می‌دهد که هدف از آموزش، به هیچ وجه موقعیت، امتیازات یا مهارت‌هایی نیست که از طریق آن به دست می‌آوریم؛ بلکه ما به‌طور طبیعی میل به یادگیری داریم. آموزش و یادگیری باعث می‌شوند که این میل پرورش پیدا کند و در طی زمان کامل شود. این کتاب در ستایش یادگیری برای یادگیری است.

درباره‌ی کتاب لذت تفکر

بسیاری از ما در هنگام انتخاب رشته‌ی دانشگاهی‌مان درباره‌ی آینده‌ی کاری رشته تحقیق می‌کنیم؛ زیرا این احساس را داریم که پیشرفت شغلی و کسب موقعیت اجتماعی، بیش از هر چیز دیگری در دنیا ارزش دارد. بعضی‌ها نیز در هنگام انتخاب رشته علاقه دارند که جهان را به جایی بهتر تبدیل کنند و دنیا را تغییر دهند. فرقی نمی‌کند که با چه قصد و نیتی وارد دانشگاه شده باشیم؛ همه‌ی ما عطشی پایان‌ناپذیر برای یادگیری داریم. حتی افرادی که به دانشگاه نمی‌روند، باز هم به‌دنبال یادگیری هستند؛ زیرا حکمت، آب حیاتی است که همه به دنبال آن هستیم. زینا هیتز (Zena Hitz) کتاب لذت تفکر (Lost in Thought) را با جمله‌ای از کتاب امثال سلیمان شروع می‌کند: «زیرا که حکمت از لعل‌ها ارزشمندتر است و جمیع نفایس را نتوان با او قیاس کرد.»

زینا هیتز داستان زندگی خود را در مقدمه‌ی کتاب لذت تفکر تعریف می‌کند. او زندگی‌اش را نمونه‌ای از مبارزه برای زندگی روشن‌فکرانه در دنیای معاصر می‌داند. هیتز زندگی آکادمیک را برای مدتی رها می‌کند تا نیاز طبیعی خود به یادگیری را که در جامعه‌ی دانشگاهی نادیده گرفته شده بود، برآورده کند. و سرانجام راه خود را پیدا می‌کند.

ادعای اصلی زینا هیتز در کتاب لذت تفکر این است که یادگیری و تفکر به‌خودی‌خود خوب است؛ حتی اگر هیچ فایده‌ای نداشته باشد. تفکر و یادگیری هستند که کرامت انسان را شکل می‌دهند و رابطه‌ای واقعی بین آدم‌ها برقرار می‌کنند. هیتز ادعا می‌کند که یادگیری واقعی، یادگیری پنهان است. یادگیری اشتیاقی طبیعی است که در دنیای امروز اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ زیرا بسیاری از ما مجبوریم که توقعات دیگران را برآورده کنیم و درگیر مشکلات اقتصادی بشویم. در این صورت هیچ زمانی برای تفکر و یادگیری باقی نمی‌ماند. نویسنده برای اینکه ما را به اصلمان بازگرداند، مثال‌ها و داستان‌های جذابی را تعریف می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب لذت تفکر

زینا هیتز از استدلال‌های فلسفی پیچیده یا نمونه‌های بسیار دوراز‌ذهن استفاده نمی‌کند تا ما را در مسیر خودشناسی قرار دهد. او داستان‌هایی الهام‌بخش و آموزنده تعریف می‌کند تا به ما یادآوری کند زمانی چه کسی بودیم و ممکن بود به چه شخصی تبدیل شویم. او ما را با شخصیت‌هایی چون سقراط، انیشتین، استیو مارتین، مالکوم ایکس، گوته و... آشنا می‌کند تا متوجه شویم این دوست‌داران یادگیری، چه آرزوهایی را دنبال کردند و چگونه به چنین شأن و منزلتی رسیدند.

در نیمه‌ی اول کتاب لذت تفکر دو سؤال اساسی مطرح می‌شود: یادگیری پنهان دقیقاً چیست و چه فایده‌ای دارد؟ زینا هیتز در ابتدا به ماهیت کار در دنیای مدرن می‌پردازد. کار در عصر حاضر اغلب مشکلات را حل می‌کند و زندگی را برای مردم آسان‌تر می‌گرداند. با این حال ما انسان‌ها در یک چرخه‌ی معیوب گرفتار شده‌ایم که رهایی از آن دشوار است: ما کار می‌کنیم تا زندگی کنیم و زندگی می‌کنیم تا کار کنیم. نویسنده عقیده دارد که برای رهایی از چنین وضعیتی، باید حس عمیق‌تری از شادی و خوشبختی را در زندگی متفکرانه پیدا کنیم. فرقی نمی‌کند که به طبیعت برویم یا به خلوت کتابخانه پناه ببریم. مهم این است کاری را انجام دهیم که به آن عشق می‌ورزیم.

نیمه‌ی دوم کتاب درباره‌ی موانع مختلفی مانند ثروت، قدرت، جاه‌طلبی و... است که ما را از مسیر تفکر دور می‌کنند. نویسنده در این بخش از کتاب لذت تفکر از داستان معروف آگوستین قدیس و مجموعه‌ کتاب‌های چهارگانه‌ی ناپلی النا فرانته بهره می‌برد تا عقاید خود را بهتر بیان کند. او معتقد است که آدم‌های عادی و غیردانشگاهی و حتی افراد بی‌سواد، می‌توانند از مزایای تفکر و یادگیری در زندگی‌ خود بهره ببرند و جامعه‌ای بهتر در کنار هم بسازند.

انتشارات ققنوس کتاب لذت تفکر را با ترجمه‌ی محمدرضا شکاری به انتشار رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب لذت تفکر

  • کتابی جذاب. شما نیز احتمالاً مانند من بعد از خواندن کتاب لذت تفکر احساس می‌کنید که دنیای درونی‌تان گسترش پیدا کرده است. (روزولت مونتاس، وال‌استریت ژورنال)

  • کتاب لذت تفکر دفاعی تمام‌عیار از لذت یادگیری و زندگی روشن‌فکرانه است. (مجله‌ی مرور کتاب‌ لس‌آنجلس)

  • زندگی زینا هیتز در ابتدای کتاب لذت تفکر بسیار الهام‌بخش است. او توضیح می‌دهد که چگونه کار در دانشگاه و محیط آکادمیک باعث شد که او اشتیاقش به یادگیری را از دست بدهد، اما درنهایت راه خود را پیدا کند. (آیریش تایمز)

  • کتاب زینا هیتز برای تمام کسانی است که زندگی خود را وقف یادگیری کرده‌اند. او مشخص می‌کند که چگونه می‌توانیم بدون هیچ قید و شرطی به چنین نحوه‌ی زیستنی افتخار کنیم. (دنیل آلن، استاد دانشگاه هاروارد)

کتاب لذت تفکر برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن کتاب لذت تفکر را به‌طور ویژه به معلمان، دانش‌آموزان و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی پیشنهاد می‌کنیم. کسانی که دغدغه‌های فکری زیادی دارند و همواره در پی یادگیری هستند، بهتر است کتاب زینا هیتز را در لیست مطالعه‌ی خود قرار دهند.

در بخشی از کتاب لذت تفکر: شادمانی متفکرانه زیستن می‌خوانیم

سؤال‌هاى بزرگ‌ترِ بیان‌نشده‌اى پشت دریاى حقایق و تصورات بازیگوشانه‌مان کمین کرده بود. انسان چیست؟ این‌که ببینیم، حس کنیم، بخوریم، شنا کنیم و حرف بزنیم کافى است؟ آیا ما جزئى از طبیعتیم یا یک‌جورهایى بیرون از طبیعت؟ من و پدرم یک بار درباره این سؤال بحث کردیم، وقتى طى گردش روى سنگى در رودخانه‌اى کوهستانى نشسته بودیم، زیر سایه درختان انبوه ماموت. نمى‌شد تصور کرد که ما شبیه جنگل، آب جارى، یا سنگ‌هاى دور و برمان باشیم. یک‌جورهایى انسان بیرون از طبیعت قرار مى‌گیرد، و با وجود این بچه‌ها هم مى‌دانند که زمانى خواهد رسید که نفس بند مى‌آید و وزن، مقاومت، زوال و تخمیر بر همه‌چیز غلبه مى‌کند، گوشت تنمان از گلوى حیوانات پایین مى‌رود و به کثافت و لجن و غبار تبدیل مى‌شود.

خانواده‌ام قبول نداشت که کارها و دغدغه‌هاى فکرى وسیله‌هایى براى رسیدن به هدف‌اند. آن‌ها را تمهیداتى براى زندگى نمى‌دانستند، بلکه به نظرشان شیوه‌اى بود براى گذراندن وقت که به اندازه خودش ارزش داشت. به این ترتیب، وقتى خانه را ترک کردم تا در کالج کوچک علوم انسانى در ایست کوست به مطالعه کتاب‌هاى قدیمى و سؤال‌هاى بنیادى انسانى بپردازم، تعجب نکردند. آن‌جا آموزشگاهى سکولار بود تحت نام مذهبىِ دور از ذهنِ کالجِ سنت جان. پدر و مادرم نپرسیدند مطالعه شعرهاى حماسى یا رساله‌هاى قدیمى درباره گیاهان چه فایده‌اى برایم دارد، آیا کمکم مى‌کند راهم را در زندگى پیدا کنم یا نه. انتخابم هم از پیش مقرر نبود: مثلاً برادرم آموزش تخصصى در رشته زیست‌شیمى را دنبال کرد. اما من نیازى به ترغیب شدن یا اطمینان یافتن نداشتم تا علوم انسانى بخوانم. ارزش چنین تحصیلى، به عنوان راهى میان سایر راه‌ها، به‌وضوح در نظرمان روشن بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: ظرف شستن چطور زندگى متفکرانه‌ام را احیا کرد
پیشگفتار: یادگیرى، فراغت و خوشبختى
1: کناره گرفتن از دنیا
2: یادگیرى از دست رفته و به دست آمده
3: فواید بى‌فایدگى
مؤخره: خرد هرروزه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب لذت تفکر: شادمانی متفکرانه زیستن
نویسنده
مترجممحمدرضا شکاری
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات248
زبانفارسی
شابک978-622-04-0397-5
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب لذت تفکر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب لذت تفکر

برای دریافت کتاب لذت تفکر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.