معرفی و دانلود کتاب در باب ماهیت جنگ

عکس جلد کتاب در باب ماهیت جنگ
قیمت:
۲۵۰۰۰ 12500 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در باب ماهیت جنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در باب ماهیت جنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در باب ماهیت جنگ

کتاب در باب ماهیت جنگ حاصل تجربیات نظامی کارل فون کلاوزویتس است. این اندیشمند و فیلسوف آلمانی، جنگ را از زاویه‌های مختلف بررسی کرده و نشان داده که تمام نظریاتی که پیش از او درباره‌ جنگ مطرح شده‌اند، از نارسایی‌هایی رنج می‌برند.

بعضی از کتاب‌ها در تمام طول تاریخ باعث تحول جهان شده و شیوه‌ی نگاه ما به خودمان و دیگران را عوض کرده‌اند. آن‌ها در مباحث، اختلافات عقاید، جنگ‌ها، انقلاب‌ها و زندگی‌های بسیاری تأثیرگذار بوده‌اند. در باب ماهیت جنگ (On the Nature of War)، یکی از این آثار است که باعث آشنایی شما با کارهای متفکران بزرگ، پیشگامان، اصلاح‌طلبان و طالع‌بینان خواهد شد. قسمت اعظم این کتاب فقط برای مورخان نظامی جذابیت دارد و به جزئیات مسائل تاکتیکی و لجستیکی می‌پردازد که چند دهه بعد از مرگ کلاوزویتس قدیمی شدند.

کارل فون کلاوزویتس (Carl von Clausewitz)، با تئوری قدرتمند جنگ به عنوان ابزاری جهت ادامه‌ی اقدامات سیاسی، تأثیر بسیار زیادی در نحوه‌ی استفاده‌ی دولت‌ها از قدرت نظامی بر استراتژیست‌های نبرد و سیاستمداران معاصر خود و متأخرین داشته است. او جنگ را نه فقط حرفه، که فعالیتی اجتماعی-سیاسی می‌دید و تفاوت استفاده‌ی هدفمند و مشروع از خشونت برای دستیابی به مقاصد سیاسی را از سایر اقدامات بازمی‌شناخت.

او همچنین اعتقاد داشت که پیروی سیاست از امور نظامی برخلاف عقل است. زیرا این سیاست است که اعلان جنگ کرده و همواره به صورت مغز اصلی به شمار می‌رود، در حالی که جنگ به طور صرف وسیله‌ای بیش نیست و عکس آن صادق نیست. در نتیجه پیروی ارتش از امور سیاسی تنها شکل ممکن به شمار می‌رود.

موضوع اصلی اندیشه‌ی وی مرکزیت یافتن مفهوم سیاست در چارچوب جنگ است. به اعتقاد وی، جنگ مقوله‌ای جدا از سیاست نیست، زیرا اساس نظریه جنگ تحقیق درباره اهداف عقلانی دولت‌هاست. کلاوزویتس به پیروی از ماکیاول از سیاست به منزله محور اصلی جنگ سخن می‌گوید و بر این اساس، تفسیری از انقلاب فرانسه و جنگ‌های ناپلئونی به دست می‌دهد. وی معتقد است جنگ تنها با پیروی از قانون حیات است که می‌تواند تناقض طبیعی میان محدود و نامحدود بودن را در خود حل کند. به همین دلیل نیز در هیچ برهه زمانی منطق نظامی از منطق سیاسی پیشی نمی‌گیرد.

کلاوزویتس در نوع خود مردی منحصر به فرد است، یکی از آن کسانی که به دلایل گوناگونی در طول تاریخ به چهره‌هایی ماندگار بدل شده‌اند. او در دوره‌ی ناپلئون می‌زیست و جنگ‌های گوناگون ناپلئون را به چشم دیده و خود نیز در میدان نبرد حاضر شده و کل زندگی‌اش را به جنگ فکر کرده بود. از این رو او را «فیلسوف جنگ» نامیده‌اند.

در بخشی از کتاب در باب ماهیت جنگ می‌خوانیم:

آنگاه که دو طرف خود را برای نبرد مجهز کرده باشند، نوبت به القای حس عداوت در این میان می‌رسد؛ و تا زمانی که این آمادگی وجود دارد، یعنی شرایط مصالحه فراهم نشده باشد، این حس می‌بایست ادامه داشته باشد؛ و تنها یک عامل می‌تواند مانع از ادامه این حس شود: "تمایل به انتظار برای فرا رسیدن فرصتی مناسب‌تر جهت اقدام". اکنون و در نگاه نخست، چنین به نظر می‌رسد که این تمایل صرفاً می‌تواند در یکی از طرفین ایجاد شود چرا که این امر بصورت خودکار باعث زیان طرف دیگر می‌شود. اگر منافع یکی از طرفین ایجاب به اقدام می‌کند، بنابراین منافع طرف دیگر در گرو انتظار است.

موازنه کامل قوا هرگز نمی‌تواند باعث ایجاد وقفه در جنگ شود، زیرا در این تعلیق، طرف عمل کننده (مهاجم) می‌بایست به اقدامات خود ادامه دهد. هرچند می‌توان حالت موازنه‌ای را تصور نمود که در آن طرفی که هدفش با عمل تأمین می‌شود (یعنی طرفی که انگیزه‌های قوی‌تری برای تهاجم دارد) در عین حال از قدرت کمتری برخوردار است؛ در این‌جا موازنه ایجاد شده حاصل ترکیب هدف و قدرت است. به هنگام بروز چنین حالتی می‌توان گفت که در صورت عدم وجود چشم‌اندازی برای تغییر در موازنه، لاجرم منجر به وقوع صلح خواهد شد. اما اگر امید به تغییر باشد، آن گاه این تعلیق تنها به سود یک طرف بوده، در حالی که منافع طرف دیگر اقتضاء می‌کند که هرچه سریع‌تر وارد عمل شود. ملاحظه می‌کنید که عدم تحرک به معنای موازنه قوا نیست بلکه صرفاً به این معناست که هر دو طرف منتظر فرصت بهتری جهت اقدام هستند.

فهرست مطالب کتاب

درباره مولف
مقدمه مولف
ماهیت جنگ
هدف و وسیله در جنگ
طبقه‌بندی هنر جنگ
نظریه جنگ
هنر یا علم جنگ
تحلیل انتقادی
مصادیق تاریخی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در باب ماهیت جنگ
نویسنده
مترجممرضیه خسروی
ناشر چاپینشر روزگار نو
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-600-6867-97-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
۲۵۰۰۰ 12500 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در باب ماهیت جنگ

mohamad amin
۱۳۹۷/۷/۲۰
سلام،
می خواستم بدونم که:
1-این کتاب متن کامل هست که ترجمه شده یا خلاصه شده هست
2-کتاب ترجمه مستقیم از آلمانی به فارسی هست یا نه از آلمانی به انگلیسی و بعد فارسی
ممنون از شما
قربانعلی خدایاری
۱۴۰۱/۱۲/۲۰
کتابی از دوران جنگ‌های بزرگ اروپا که ماهیت خشن و بی پرده انسان مدرن را نمایان می‌کند.
روراست و بی پروا، دقیق و بدون حاشیه بی احساس.
به نظر بیسمارک از این ایده‌ها بهره فراوان برده است.
Masiha Yousefi
۱۳۹۸/۵/۵
ترجمه در خور و خود کتاب هم عالی اما افسوس از اینکه خلاصه بود، با این حال مطالعه این خلاصه هم به دیگران پیشنهاد میکنم
اسماعیل فیضی خواجه
۱۳۹۹/۲/۹
کتابی متفاوت! دوست دارم تا آخر این کتاب را بخوانم.
نعیم حسینی
۱۳۹۷/۹/۴
تنهاکتابی ک هیتلر با مطالعه‌ی دقیق اون تونست دنیا رو ب جنگ بزرگی بکشه
بنیامین
۱۴۰۲/۷/۱۴
کتاب قابل فهمی بودش و ترجمه خوبیداشت
آرش آرش
۱۴۰۰/۲/۶
واقعا عالی و جالب بود
کاوه عزیزی
۱۳۹۷/۷/۱۶
یک کتاب کلاسیک درباره جنگ
مشاهده همه نظرات 8

راهنمای مطالعه کتاب در باب ماهیت جنگ

برای دریافت کتاب در باب ماهیت جنگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.