معرفی و دانلود کتاب لولی‌ وش واژه‌ها

عکس جلد کتاب لولی‌ وش واژه‌ها
قیمت:
۷۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب لولی‌ وش واژه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب لولی‌ وش واژه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب لولی‌ وش واژه‌ها

کتاب لولی‌ وش واژه‌ها، مجموعه‌ی اشعار کوتاه، سروده‌ی سید علی صالحی، از چهره‌های برتر و شناخته‌شده‌ی شعر معاصر فارسی است. به ادعای خود شاعر، شعر تنها در سرمستی واژه‌هاست که رخ می‌نماید و شاید عنوان این مجموعه نیز اشاره به خود شاعر داشته باشد که امر به ظهور واژه‌ها کرده است. صالحی از پشگامان جریان «شعر گفتار» به‌شمار می‌رود و این مجموعه نیز در همین قالب سروده شده است.

درباره‌ی کتاب لولی‌وش واژه‌ها

سید علی صالحی (Seyed Ali Salehi) از شاعران برتر معاصر و به‌قطع از شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها در جریان «موج ناب» است. بین سال‌های 1353 و 1354 بود که صالحی برای اولین‌بار این جریان را در «شعر سپید» پایه‌گذاری کرد و چند تن از شاعران هم‌نسلش نیز او را در این مسیر همراهی کردند، از جمله نصرت رحمانی و منوچهر آتشی که خود نیز شاعرانی زبردست و کاربلد بودند. اما فعالیت صالحی به‌عنوان عضو ثابت این گروه دیری نپایید و وی در سال 1357 از جریان «موج ناب» فاصله گرفت و بعدها نیز در توضیح گفت که «حس می‌کردم همه‌ی ما شاعران موج ناب داریم شبیه هم می‌شویم…». چند سال بعد و در پی نقض قوانین شعر کلاسیک و تقطیع سنتی آن، «جنبش شعر گفتار» را مطرح کرد که امروز در میان طرفداران شعر معاصر فارسی طرفداران زیادی دارد و مورد قبول واقع شده است.

معرفی و دانلود کتاب لولی‌ وش واژه‌ها

در آغازین سال‌های دهه‌ی هفتاد، صالحی با ساده‌تر کردن زبان شعری، اقدام به محکم‌تر کردن پایه‌های «جریان شعر» گفتار کرد و در این باره گفت: «ریشه‌ی شعر گفتار به گات‌های اوستا بازمی‌گردد. معمار نخست آن حافظ است و نیما و شاملو هم چند شعر نزدیک به این حوزه سروده‌اند. اما فروغ دقیقاً یک شاعر کامل در «شعر گفتار» است». صالحی مجموعه اشعار کتاب لولی‌وش واژه‌ها را نیز دقیقاً در قالب شعر گفتار سروده و تقدیم این مجموعه به فروغ فرخزاد نیز، خود گواه این موضوع است.

صالحی مقدمه‌ای شاعرانه و بسیار زیبا را در ابتدای کتاب لولی‌وش واژه‌ها آورده که ذیل آن می‌خوانید شعرِ زیبا و به اصطلاح شاعرانه، "خوش"، تنها در سرمستی واژه‌هاست که رخ می‌نماید. شعر ناب ازفهمبهفرادستنمی‌رسد،بلکهمولودِکهکشانِشهوداست. شعر جریاندارد،وجود دارد، و شاعران فقط امر به ظهورِ واژه می‌کنند. صالحی، حافظ را شاهد می‌گیرد و شعری که کلماتش برای امید، برای آدمی و برای پیروزی قیام کنند را ارزشمند می‌شمارد. او ادعا می‌کند که که شعر از نو نامیدنِ اشیا و مغازله‌ای بی‌منت با زندگی است.

ویژگی بارز اشعار کتاب لولی‌وش واژه‌ها شاید این باشد که در تمامی آن‌ها زیبایی شاعرانه در عین سادگی سطور و قابل‌فهم بودن اشعار به ذهن خواننده انتقال پیدا می‌کند. گویی شاعر با وجود اینکه شعری زیبا و هنرمندانه سروده، از میان کلمات و به سادگی هرچه تمام‌تر با مخاطب خود حرف زده باشد. برخی از عناوین این مجموعه عبارتند از «ربوده‌ی لولی‌وَشِ واژه‌ها»، «هیچ‌کدام آفتاب را انکار نکرده‌ایم»، «بیش‌تر اتفاق می‌افتد»، «اردیبهشت 1359»، «با سایه‌ی آرام تو مقابل چراغ چه کنم؟!» و ... .

نشر چشمه کتاب لولی‌وش واژه‌ها را ذیل مجموعه‌ی جهان تازه‌ی شعر منتشر کرده و در اختیار مخاطبان علاقه‌مند قرار داده است.

کتاب لولی‌وش واژه‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به دوستداران جریان‌های شعر معاصر ایران و قلم و اندیشه‌ی سید علی صالحی پیشنهاد می‌دهیم.

در بخشی از کتاب لولی‌ وش واژه‌ها می‌خوانیم

هی حسرتِ پابه‌جای بیهوده!
چرا هر چه پرده را کنار می‌زنم
باز پرده‌ی دیگری
پیشِ روی ماست؟
غمگین و بی‌گریه…
چه گزاره‌ی نابجای بیهوده‌ای!
کلمه‌ای ممنوع
سطری کوتاه
نقطه‌چینی موهوم.
نفس بکش!
اول‌و‌آخرِ دنیا همین است
و همین است که هست…
من آیا از این نبردِ رویاروی
به خانه بازخواهم گشت؟

فهرست مطالب کتاب

صبورم
مثل صخره
آرامم
مثل کوهستان.

و هزاره‌هاست
مثل منتظرانِ نومید
مویه‌نشینِ مَلالا…
خسته اما خردمند
ساکت اما پُرکلام.

و کافی
مثل وزیدنِ واژه.
شما وقتی ملتفت می‌شوید
که مزارِ ماه را نیافته
خسته اما خردمند
با هم به خانه برمی‌گردیم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب لولی‌ وش واژه‌ها
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات185
زبانفارسی
شابک978-622-01-1187-0
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب لولی‌ وش واژه‌ها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب لولی‌ وش واژه‌ها

برای دریافت کتاب لولی‌ وش واژه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.