معرفی و دانلود کتاب مائو

عکس جلد کتاب مائو
قیمت:
21000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مائو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مائو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مائو

کتاب مائو نوشته‌ی خریستوس ایکونومو داستانی تکان‌دهنده از رنج مردم فرودست یونان در دوران ریاضت اقتصادی است. نویسنده‌ی این اثر خواننده را با اهالی محله‌ای فقیرنشین همراه می‌کند و رنج‌ها و شادی آنان را استادانه به تصویر می‌کشد. این داستان خواندنی، از مجموعه‌‌داستان پرفروشی با نام «خواهی دید، فرجی خواهد شد» انتخاب و ترجمه شده و ذیل مجموعه‌کتاب‌های «برج بابل» نشر چشمه قرار دارد.

درباره‌ی کتاب مائو

داستان‌های خریستوس ایکونومو (Christos Oikonomou) پژواک صدای مردمی است که بیش از یک دهه‌ی گذشته را در بحران اقتصادی یونان زیسته‌اند. طبقه‎ای که پیامدهای‌ سیاست‌های ریاضت اقتصادی، عمدتاً متوجه زندگی آنهاست. مردمی دل‌زده از سیاست‌مداران چپ و راست که ترس، جرئت هرگونه عمل برای بهبود شرایط را از آنان گرفته است. داستان بلند مائو (Something Will Happen, You'll See) شرح زندگی جوانی از همین طبقه اجتماعی است. جوانی افسرده‌ که پدرش را در کودکی از دست ‌داده و مادرش برای تأمین مخارج زندگی مجبور به دست‌فروشی است.

راوی داستانِ مائو یکی از ساکنان زاغه‌ی پیرائوس است که در همسایگی مائو زندگی می‌کند. او شرح‌حال زندگی مائو و اهالی زاغه را با زبانی بی‌تکلف و با نگاهی انسانی شرح می‌دهد. در این داستان بلند با ترجمه‌ی محمدرضا فرزاد، راوی بدون هرگونه پیش‌داوری عقاید و نظرات اهالی زاغه درباره‌ی سیاست و تاریخ را بیان می‌کند و در این میان از تراژدی غم‌انگیزی می‌گوید که بر خواهر بزرگ مائو گذشته است؛ حادثه‌ای که جهان درونی و آینده‌ی مائو حول حواشی آن، برای همیشه تغییر می‌کند. مائو پس از این حادثه از مردم کناره می‌گیرد و به نوشیدن و سیگار پناه می‌برد. سرگذشت غم‌انگیز مائو، محصول دوران رکود و فقر است. فقری که هیولاوار میان انسان‌ها فاصله می‌اندازد و آدم‌ها را با یکدیگر بیگانه می‌کند. قهرمان‌ها در چنین دنیای ازهم‌گسسته‌ای که امید رنگ‌باخته است، پر از ضعف و کاستی‌ هستند. قهرمانانی شبیه مائو که حضورشان در جوامعی شبیه یونان امروز، تعیین‌کننده و حیاتی است. درواقع، مائو و پرسه‌های شبانه‌اش در زیر باران، نوعی نماد همبستگی برای مردم ناامید پیرائوس است.

مجموعه‌داستانی که کتاب حاضر از آن انتخاب شده،‌ برنده‌ی جایزه‌ی معتبر دولتی بهترین مجموعه‌داستان کوتاه شد و به‌عنوان پربازدیدترین کتاب یونانی سال 2011 هم نیز شناخته می‌شود.

درباره مجموعه‌ی «برج بابل» نشر چشمه

کتاب‌های مجموعه‌ی برج بابل رمانَک‌ها یا داستان‌های بلندی هستند که در غرب به آن‌ها «نُوولا» می‌گویند؛ شاهکار‌هایی کوتاه و پرمایه که از منظر جهان داستانی چیزی کم از رمان ندارند. در طبقه‌بندی این مجموعه، نام مناطق جغرافیایی، معیارِ انتخابِ اسامی‌اند و نام یکی از شخصیت‌های داستانی به‌یادماندنی آن اقلیم روی هر مجموعه گذاشته شده است؛ مانند «شوایک» برای ادبیات اروپای شرقی و «رمدیوس» برای ادبیات امریکای لاتین. آثار ایرانی این بخش در مجموعه‌ای به نام «هزاردستان» ارائه می‌شود. کتاب‌هایی که می‌توان آنان را در یک نشست خواند و با فرهنگ و زبان مردمان سرزمین‌های دیگر آشنا شد.

نکوداشت‌‌های مجموعه‌ داستان خواهی دید، فرجی خواهد شد

  • یادآور آثار ریموند کارور. این داستان‌ها درباره‌ی شخصیت‌هایی در یونان معاصر است که برای حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی خود در تلاش‌اند. (Shelf Awareness)
  • کتاب نمایشی بی‌نقص از صحنه‌هایی تأثیرگذار و طنزی گزنده و تراژیک است. (Los Angeles Review of Books)
  • داستان‌های خریستوس ایکونومو (فاکنر یونانی) به طرز استادانه‌ای روح خسته‌ی مردم یونان را در بحبوحه‌ی بحران اقتصادی به تصویر می‌کشد. (Mark Mazower, The Nation)

کتاب مائو برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‎‌مندان به آثار ادبی رئالیستی با محوریت موضوعات اجتماعی و سیاسی از جمله مخاطبان این رمانَک هستند.

با خریستوس ایکونومو بیشتر آشنا شویم

خریستوس ایکونومو در سال 1970 در آتن متولد شد و هم‌اکنون ساکن شهر بندری پیرائوس در نزدیکی زادگاهش است. او تاکنون چهار مجموعه داستان کوتاه به نام‌های: «زن روی ریل‌ها (2003)»، «خواهی دید، فرجی خواهد شد (2010)»، «برکت از دریا خواهد رسید (2014)» و «دختران آتشفشان (2017)» منتشر کرده است. مجموعه‌ی خواهی دید، فرجی خواهد شد، جایزه‌ی معتبرِ بهترین مجموعه‌داستان سال یونان و همچنین پرمخاطب‌ترین کتاب سال 2011 را کسب کرده است. مجموعه‌ی ‌‌داستان دختران آتشفشان در میان فهرست نهایی جایزه‌ی لاندن هلِنیک و بهترین کتاب ترجمه‌شده‌ی انگلیس در سال 2020 قرار گرفت. کسب جایزه‌ی معتبر ادبی اُ. هنری در سال 2022 نام خریستوس ایکونومو را به‌عنوان بهترین داستان کوتاه‌نویس یونان بر سر زبان‌ها انداخت و در همین سال اولین جایزه‌ی ادبی بین‌المللی چادوری امریکا به ارزش بیست هزار دلار نصیبش شد.

در بخشی از کتاب مائو می‌خوانیم

یازده شب که بگذرد مائو از ساختمان بیرون می‌آید و می‌نشیند روی پله‌ها، بطری و سیگارهایش را می‌گذارد کنارش. سیکودیا می‌گوید میخالیس مائو را بارها حین خارج شدن از بقالی کِرتی‌های خیابان سالداریس دیده. بعد مائو گربه را که پنجول‌هایش را در شانه‌های او فروبرده می‌گیرد و لای ساعدهایش نگه می‌دارد و شروع می‌کند به ناز کردنش. خیره می‌شود به جاده که از آب باران برق می‌زند و هرازگاهی هم به بارانی که از آسمان می‌بارد نگاه می‌کند و قطره‌هایی که مثل ریش نیکوتین‌گرفته‌ی پیرمردها زرد است. واییوس که در محل از همه قدیمی‌تر است باز برای‌مان تعریف می‌کند که استاورُسِ کاپیتان، پدربزرگ مائو، هم میانه‌اش با گربه‌ها خوب بوده. یک روز یکی برای کاپیتان یک گربه‌ی سفید پنبه‌ای به اسم نابیلا آورده بوده ولی او، که خیلی پیر شاید هشتاد سالش بوده و دیگر خوب حرف‌ها را نمی‌شنیده، صدایش می‌زده مانتیلا. عاشق گربه‌هه بوده و نمی‌گذاشته از جلوِ چشمش دور بشود. یک روز، چند سالی قبل مرگش، گربه غیبش می‌زند. برای همین با پیژامه و عصا از خانه بیرون می‌آید، شروع می‌کند مانتیلامانتیلامانتیلا کردن. یکی از زن‌های همسایه صدایش را می‌شنود و با خودش فکر می‌کند لابد پیرمرد عقل از سرش پریده یا حمله‌ای، چیزی به‌اش دست داده؛ یک دستمال آشپزخانه برمی‌دارد می‌رود ته کوچه، می‌گوید بیا بابا استاورُس! برایت دستمال آوردم. برگرد توی خانه که کامیونی، چیزی به‌ات نزند. پیرمرد هم شاکی می‌شود، فکر می‌کند طرف دارد دستش می‌اندازد، برای همین عصایش را بلند و با یک ضربه زنِ بیچاره را ناکار می‌کند. یک جوری می‌زندش که اصلاًً باورتان نمی‌شود. آرام کردن پیرمرد خودش بساطی بوده؛ یک پایش لب گور بوده‌ها، ولی خب خونش به جوش آمده بوده. پیرمرد لات. تا نفس آخر فقط شر به پا کرد. قدیمی‌ها می‌گفتند تو دوره‌ی جنگ داخلی کُلی آدم کُشته بوده.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مائو
نویسنده
مترجممحمدرضا فرزاد
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات54
زبانفارسی
شابک978-622-01-1001-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
21000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مائو

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مائو

برای دریافت کتاب مائو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.