معرفی و دانلود کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ

عکس جلد کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ
قیمت:
46550 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ

آیا تابه‌حال شاهد دعوای دو دوست بر سر موضوعی پیش‌پاافتاده بوده‌اید که مدت‌ها بی‌دلیل طول کشیده باشد؟ در کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ نویسنده شهیر روس، نیکلای گوگول، با زبانی طنازانه و انتقادی شما را با دو ایوان آشنا می‌کند که زمانی دوستان خوبی بوده‌اند اما حال بر سر هیچ‌ و پوچ با هم دشمن شده‌اند.

درباره کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ

در زندگی روزمره اتفاقات فراوانی رخ می‌دهند که برایمان اهمیت فراوانی دارند. بااین‌حال، بسیاری از این اتفاقات با گذشت زمان اهمیت خود را از دست می‌دهند و شاید روزی باورمان نشود که چرا آن‌ها را مهم می‌پنداشتیم. اغلبِ اختلافاتی که با دوستان و آشنایان خود پیدا می‌کنیم نیز از همین قرار است.

در روایت کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکفورویچ (The Tale of How Ivan Ivanovich Quarreled with Ivan Nikiforovich) با دو ایوان به نام‌های ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ آشنا می‌شویم که در شهر میرگورود زندگی می‌کنند: همشهریان‌شان از هر دوی آن‌ها خوششان می‌آید. اما این دو ایوان تفاوت‌هایی با هم دارند.

ایوان ایوانویچ قدبلند و لاغر است، ایوان نیکیفورویچ کمی قدکوتاه‌تر و بسیار چاق. سر ایوان ایوانویچ شبیه به تربچه‌ای رو به پایین است و سر ایوان نیکیفورویچ شبیه به تربچه‌ای رو به بالا. ایوان ایوانویچ بسیار حساس است و امکان ندارد کلمه زشتی به کار ببرد، اما ایوان نیکیفورویچ به‌راحتی از کلمات زشت استفاده می‌کند.

کتاب با زبانی طنزآلود اختلاف این دو دوست سابق را روایت می‌کند که بر سر مالکیت یک اسلحه با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند و نزاع آن‌ها سال‌ها به طول می‌انجامد. موضوعی که به‌نظر پیش‌پاافتاده می‌رسد اما شاید بتوانید با نگاه به اطراف خود نمونه‌هایی از آن را میان آشنایان و دوستان خود بیابید. افرادی که به‌نظر هر دو انسان‌های خوبی می‌رسند اما بر سر موضوعی ساده مدت‌ها با یکدیگر درگیر می‌شوند. موضوعی که تنها در چشم آن‌ها آن‌قدر مهم به‌نظر می‌رسد.

نابوکوف نویسنده مشهور روسی-آمریکایی باور دارد که هنر و تسلط نیکلای گوگول (Nikolai Gogol) بر بازی‌های کلامی «به گونه‌ای است که باعث می‌شود فکر کنیم دو خط موازی نه‌تنها ممکن است به هم برسند، بلکه ممکن است به حیرت‌انگیزترین شکل ممکن در هم بپیچند. درست همان‌طور که انعکاس تصویر دو ستون در آب با ایجاد موجی کوچک درهم‌تنیده می‌شود.

نبوغ گوگول دقیقا همان موج کوچک است.» در کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ نیز نیکلای گوگول استادانه ماجرای اختلاف دو دوست بر سر یک اسلحه ترکی را آن‌چنان شاخ‌وبرگ می‌دهد که پوچی نزاع آن‌ها برای خواننده خنده‌آور می‌شود. شوری آش تا آن‌جا است که راوی داستان نیز هنگامی که پس از سال‌ها به میرگورود بازمی‌گردد با مشاهده ادامه‌دار بودن نزاع دو ایوان در عین استیصال و خستگی آن‌ها چنین می‌گوید: «آه، عالی‌جنابان! چه دنیای ملال‌آوری است!» ملالی که از مشغول شدن افراد به موضوعات سطحی و غافل شدن از حقیقت زندگی ناشی می‌شود.

روایت ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکفورویچ از نگاه برخی از منتقدان یکی از طنزآمیزترین داستان‌های نیکلای گوگول است. و البته که هر طنزی در پس روایت خود هشداری گزنده برای خواننده دارد. هشداری که در این داستان در مورد اهمیت یافتن موضوعات پوچ در روابط انسانی و هدر رفتن زمان با ارزش زندگی، برای خواننده به صدا در می‌آید.

آثار اقتباس شده از کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ

- آرون خوپکار در 1996 از این شاهکار روسی الهام گرفت و فیلمی را با همین عنوان کارگردانی کرد. این اثر توجه مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داد.
- در سال 2002 رادیو بی‌بی‌سی با اقتباس از این اثر یک نمایش متفاوت را بازآفرینی کرد و پایان آن را به شکل جذابی صورت‌بندی نمود.

کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک روسیه و طنز خاص نویسندگان روس، به‌ویژه نیکلای گوگول از این کتاب لذت زیادی خواهند برد.

با نیکلای گوگول بیشتر آشنا شویم

نیکلای گوگول نمایش‌نامه‌نویس، رمان‌نویس و طنزپرداز روسی متولد 1809 است. فعالیت‌های ادبی او تاثیر قابل‌توجهی بر جهت‌گیری ادبیات روسیه گذاشته است. در میان آثار او، رمان نفوس مرده و داستان کوتاه شنل شهرت زیادی دارند و آغازگر جنبش رئالیسم ادبی قرن نوزدهم در روسیه هستند. طنز تیزبینانه از شاخصه‌های جذاب آثار او و کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ یکی از نمونه‌های درخشان چنین طنزی است. سبک نثر گوگول نیز بر آثار داستایوفسکی و بسیاری دیگر از نویسندگان روس تاثیر زیادی گذاشته است. از دیگر آثار او می‌توان به شوخی، کافه پاریس، کالسکه، پرتره و تاراس بولبا اشاره کرد.

در بخشی از کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ می‌خوانیم

فصل بدی برای سفر بود: پاییز بود با آن هوای ملال‌آور و نمناک و گل‌ولای و آسمان مِه‌گرفته. نوعی سرسبزی غیرطبیعی، حاصل بارش‌های بی‌وقفه و ملال‌آور مثل پتویی رنگ‌ورورفته، دشت‌ها و مزارع را پوشانده بود و هرچقدر که شیطنت برازندۀ پیرمردهاست و گل رز مناسب پیرزن‌ها، آن پوشش گیاهی نیز به آن دشت‌ها و مزارع می‌آمد.

در آن روزها آب‌وهوا تأثیر بدی بر من می‌گذاشت؛ هوا که ملال‌آور می‌شد، من هم دل‌تنگ می‌شدم. بااین‌حال، وقتی به میرگورود نزدیک شدم، احساس کردم قلبم تند می‌زند. خدای من، چقدر خاطره از این شهر داشتم! بیست‌ سال بود آن جا را ندیده بودم. در آن زمان، در این شهر، دو انسان، دو دوستِ جدانشدنی در رفاقتی رشک‌برانگیز کنار هم روزگار می‌گذراندند! چقدر انسان سرشناس درگذشته بود!

دمیان دمیانویچِ قاضی دیگر دار فانی را وداع گفته بود. ایوان ایوانویچ، همان ایوانِ یک‌چشم، نیز جان به جان‌آفرین تسلیم کرده بود. وارد خیابان اصلی شدم. همه‌جا دیرک‌هایی نصب کرده بودند و به نوک هریک از آن‌ها بافۀ کاهی گره زده بودند: ظاهراً طرح تازه‌ای در دست اجرا بود! چند کلبه تخریب شده بود و آنچه از پرچین‌ها و حصارها باقی مانده بود غم به دل آدم می‌نشاند.

آن روز جشنی بر پا بود. دستور دادم ارابه‌ام جلوی کلیسا بایستد و چنان آرام وارد کلیسا شدم که هیچ‌کس متوجه حضورم نشد. البته کسی هم آن جا نبود. کلیسا خالی بود. تقریباً هیچ‌کس نبود. معلوم بود که حتی مؤمن‌ترین آدم‌ها هم دلِ خوشی از جاده‌های گلی ندارند. شمع‌ها در آن روزِ ابری و، بهتر بگویم، دلگیر، به‌طرزی عجیب بدشکل به نظر می‌آمدند.

از رواق‌های تاریک غم می‌بارید و از پنجره‌های قوسی‌شکل بلند اشک‌های باران جاری بود. من به‌سمت رواق کلیسا رفتم و خطاب به پیرمرد محترمی که موهایی سپید داشت گفتم: «لطف می‌کنید بفرمایید ایوان نیکیفورویچ هنوز زنده هستند یا نه؟»

فهرست مطالب کتاب

ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ
فصل 1: ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ
فصل 2: اندر باب خواسته ایوان ایوانویچ، گفتوگوی درگرفته میان او و ایوان نیکیفورویچ و سرانجام این گفت‌وگو
فصل 3: شرح حوادث پس از نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ
فصل 4: آنچه در دادگاه بخش میرگورود گذشت
فصل 5: اندر وصف گفتوگوی دو شخصیت محترم میرگورود
فصل 6: که خواننده از طر یق آن بهراحتی میتواند به آنچه رفت پی ببرد
فصل 7: و اما فصل آخر
پوچی خیره‌کننده
پی‌نوشت‌ها
فهرست نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ
نویسنده
مترجمبابک شهاب
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات133
زبانفارسی
شابک978-622-7554-33-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک
46550 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ

برای دریافت کتاب ماجرای نزاع ایوان ایوانویچ و ایوان نیکیفورویچ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.