معرفی و دانلود کتاب صوتی تمساح

عکس جلد کتاب صوتی تمساح
قیمت:
۶۵۰۰۰ 32500 تومان ۵۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تمساح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تمساح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تمساح

داستانی طنز از غلبه‌ی منفعت‌طلبی بر اخلاق. کتاب صوتی تمساح روایت مردی است که توسط تمساحی غول‌آسا بلعیده می‌شود اما علاقه‌ای به خروج از آنجا ندارد... . فئودور داستایوفسکی در این قصه شکست انسانیت در مقابل مادی‌گرایی را به تصویر می‌کشد و مخاطبانش را با پرسش‌هایی چالش‌برانگیز درباره‌ی اخلاقیات مواجه می‌سازد.

درباره‌ی کتاب صوتی تمساح

ادبیات کلاسیک روسیه گنجینه‌ای از افکار فلسفی، اخلاقی و البته زیبایی‌شناختی است. مانند هر اثر هنری دیگری، این داستان‌ها تحت تاثیر وقایع تاریخی-سیاسی و جریان‌های اجتماعی زمان خود تالیف شدند که آثار نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم بهترین مثال آن‌ها هستند. کتاب صوتی تمساح (The Crocodile) داستانی کوتاه نوشته‌ی فئودور داستایوفسکی یکی از برجسته‌ترین نوشته‌های آن عصر است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

در این داستان که توسط انتشارات برج چاپ شده با ایوان ماتویچ آشنا می‌شوید، مردی که به همراه همسرش یلنا ایوانوونا در اروپا گردش می‌کنند و مطلع می‌شوند مردی ثروتمند در عمارت شخصی خود تمساحی نگون‌بخت را به تماشا گذاشته و در ازای دریافت مبلغی مشخص، مهمانان را به خانه‌اش راه می‌دهد. آن‌ها تصمیم می‌گیرند به دیدار تمساحی عظیم‌الجثه بروند، حیوانی نمادین که داستایوفسکی آن را برای انتقال پیام خود به کار می‌گیرد. او خوب می‌دانست که اساطیر مصر تمساح را ایزدی پرستیدنی می‌دانند، برخی سرخ‌پوستان معتقدند تمساحی کهن جهان را آفریده و بعضی آثار هنری بعد از مسیحیت این حیوان را مانند اژدهایی قوی به تصویر می‌کشند. نماد قدرت، ثروت و آفرینندگی در عصر جدید به عطشی نکوهیده برای مال‌اندوزی تبدیل شد و احترام خود را از دست داد، یعنی همان خطری که امروزه در کمین انسان مدرن نشسته است.

کتاب صوتی تمساح (تالیف 1865) با تسلط و تمرکز بر این سابقه نوشته شده. نویسنده حیوانی را ترسیم می‌کند که در بند انسان معاصر گرفتار شده و با وجود گذشته‌ی سرفرازش حالا ابزاری برای کسب منفعت است. داستایوفسکی با توجه به وقایع دهه هفتاد قرن نوزدهم که عصر سرنوشت‌ساز روابط روسیه و اروپا بود رمان تمساح را تالیف کرد و ایوان ماتویچ را سوژه‌ی خود قرار داد، کسی که برای شناخت بومیان اروپا به آنجا سفر کرده و آن‌جا متوجه نمایشی برای بازدید از یک تمساح می‌شود.

این مرد روسی و همسرش ساعت خوشی را در این تور کوتاه می‌گذرانند تا اینکه تمساح به‌شکل حیرت‌انگیزی او را می‌بلعد! زن می‌کوشد صاحب حیوان را به شکافتن شکم او راضی کند اما به نتیجه‌ای نمی‌رسد، ایوان ماتویچ از خروج خودخواسته سر باز می‌زند چون بعد از مدت‌ها فرصتی برای کار در سکوت یافته و دوستی خانوادگی سعی دارد همسر ماتویچ را اغوا کند. بهشت برین آن‌ها ناگهان دچار بحران می‌شود و سعادتشان از هم می‌پاشد، شگفت آنکه تمام شخصیت‌ها از این فلاکت خشنودند و سعی دارند از تغییر ناگهانی اوضاع برای کسب سود شخصی بهره بگیرند.

تمساح در این کتاب نماد سرمایه‌داری و انقلاب صنعتی است که هر روز افراد بیشتری را می‌بلعد و پول را ارجح بر همه‌چیز می‌داند. طنز سیاه کتاب صوتی تمساح -که توسط بابک شهاب به فارسی ترجمه شده- شاید برای عده‌ای آزاردهنده باشد، اما علاقه‌مندان سبک فئودور داستایوفسکی از شنیدن نسخه‌ی گویای آن که توسط رادیو گوشه تهیه شده لذت خواهند برد. شنیدن داستان رقت‌بار اما آموزنده‌ی مردی که با میل خود در شکم تمساح اسیر می‌ماند درس‌های بسیاری برای آموختن به ما دارد. شاید حیوان عظیم‌الجثه‌ی داستان در زمان انتشار نماد سقوط آرمان‌های اخلاقی و پیروزی مادی‌گرایی بر انسانیت بود، اما امروز می‌توان معناهای بسیاری برای بلعیده شدن پیدا کرد. شما بگویید، از بلعیده شدن توسط کدام تمساح زندگی‌تان استقبال می‌کنید؟

کتاب صوتی تمساح مناسب چه کسانی است؟

شنیدن این اثر صوتی به شیفتگان ادبیات روسیه، داستان‌هایی در ژانر طنز سیاه و دنبال‌کنندگان نوشته‌های فئودور داستایوفسکی توصیه می‌شود.

با فئودور داستایوفسکی بیشتر آشنا شویم

فئودور داستایوفسکی (Fyodor Dostoyevsky) در سال 1821 دیده به جهان گشود و به سال 1881 از دنیا رفت. زندگی او آبستن تحولات بسیار بود. چنان‌که شرحشان در این مجال مختصر ممکن نیست. علاقه‌مندان در این زمینه می‌توانند به دو اثر بیوگرافیک مراجعه کنند: نخست، کتاب «داستایوفسکی»، نوشته‌ی «رابرت برد»؛ و دیگری، کتاب «داستایوفسکی: جدال شک و ایمان»، نوشته‌ی «ادوارد هالت کار».

دغدغه‌های شهرنشینی و وضعیت ناگوار سیاسی، اجتماعی روسیۀ آن سال‌ها بستری برای خلق رمان‌های دغدغه‌مند او بود. او اغلب با نگاه پرسشگر فلسفی و موشکافی‌های روانکاوانه‌اش، وضعیت ذهنی شخصیت‌های داستان خود را در بستر جامعه‌ای نابه‌سامان روایت کرد. وجه فلسفی آثار داستایوفسکی به حدی پررنگ است که برخی معتقدند او نه تنها در جایگاه یک نویسنده، بلکه متفکر و فیلسوفی آگاه است. از رمان‌های مشهور او باید به کتاب‌های «برادران کارامازوف»، «ابله»، «قمارباز»، «خاطرات خانۀ اموات»، «جن‌زدگان» و «یادداشت‌های زیرزمینی» اشاره کرد. آثار او بیشتر دارای ویژگی‌های رمان‌های واقع‌گرا هستند. او سال 1881 در سن‌پترزبورگ درگذشت.

در بخشی از کتاب صوتی تمساح می‌شنویم

مرد آلمانی به لحنی شوالیه‌وار گفت: «اما مادام! او داخل خواب نمی‌تواند شما را گاز بزند!» و در خندیدن به حرف هوشمندانه‌اش پیش‌دستی کرد، منتها از هیچ‌یک ما پاسخی دریافت نکرد. یلنا ایوانوونا منحصرا خطاب به من گفت: «سیمون سمیونیچ! بهتر است برویم میمون‌ها را تماشا کنیم. من عاشق میمون‌ها هستم. واقعا دوست‌داشتنی‌اند... تمساح وحشتناک است.» ایوان ماتویچ کنار جعبه ماند و رضایتمند از امکان بروز شیردلی خود پیش همسرش، از پشت سر ما فریاد زد: «آه، نترس دوست من! این ساکن خواب‌زده ملک فراعنه هیچ‌کاری با ما ندارد.»

ماندنش کم بود، با دستکشش هم شروع کرد به قلقلک دادن دماغ تمساح. بعدتر به ما گفت هدفش این بوده است که یک‌بار دیگر فس فس تمساح را بشنود. تمساح‌دار به رسم ادب در رفتر با بانوان، از پی یلنا ایوانوونا به سمت اشکاف بوزینه‌ها به راه افتاد. به این ترتیب، تا آن لحظه همه‌چیز بسیار عالی پیش می‌رفت و گمان بردن به وقایع آتی ناممکن بود. یلنا ایوانوونا از تفریح با بوزینه‌ها چندان به وجد آمده بود که گویی تمام وجودش را تسلیمشان کرده بود... .

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
16 دقیقه
فصل اول - قسمت اول
17 دقیقه
فصل اول - قسمت دوم
24 دقیقه
فصل دوم
17 دقیقه
فصل سوم - قسمت اول
19 دقیقه
فصل سوم - قسمت دوم
26 دقیقه
فصل چهارم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تمساح
نویسنده
مترجمبابک شهاب
راویتایماز رضوانی
ناشر چاپینشر برج
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
۶۵۰۰۰ 32500 ت ۵۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تمساح

mahdi solhjo
۱۴۰۲/۱/۸
سلام کتابراهی ها
هدف نویسنده از نوشتن این کتاب آنچه که من متوجه شدم نه هنر بود نه ادبیات بلکه نقد و انتقاد از سیستم سیاسی و اقتصادی و برخی از مشکلات ارزشی و اخلاقی این کتاب در سال 1865 نوشته شده یعنی چیزی حدود یک قرن و نیم پیش اگر من یک شهروند روسی که در یک قرن و نیم قبل زندگی می‌کردم قطعاً از این
خواندن اثر سر ذوق می‌آمدم از جا بر می‌خواستم برای این نوشته سر تعظیم فرود می‌آوردم ولی من یک روس نیستم و العان هم سال 1865نیست ولی با این حال از سبک نویسنده خوشم آمد با یک تمساح کل سیستم کشور روسیه را زیر سوال برد البته نکته مهم این که به یاد داشته باشید که بسیاری از آثار روسی در بازه زمانی نزدیک به این کتاب درون مایه اعتراضی نسبت به سیاست‌های کشور روسیه دارند و در آخر هم گوینده این اثر هم با به کار گیری لحن مناسب این اثر باعث ایجاد یک هماهنگی عالی ایجاد کرد که روی درک مخاطب از محتوا تأثیر مثبتی داشت با تشکر از کتابراه
آنیتا ارزانی
۱۴۰۲/۱/۱۱
💜درود و سپاس از سفیر آگاهی، کتابراه عزیز
✔معرفی نویسنده‌ی شهیر روسی گزافه گویی است
✔داستان سورئال است و بنا به نظر دوستان طنز سیاه جای پای محکمی در آن ساخته ✔سایه‌ی نفوذ سیاست و اقتصاد و تظاهر به روشنفکری از هر فردی به شکلی مختص خودش بر داستان تاریکی مبهمی ایجاد کرده. اتفاق اساسی داستان حتی کسی
برای که زندگی او را در معرض خطر قرار داده، کاملا تحت تاثیر مسائل منفعت طلبانه‌ی دیگری قرار میگیرد. هر چند قرنی که کتاب نگاشته شده حایز اهمیت است ولی در جوامع کنونی بصورت چشمگیری اصالت وجودی خود را حفظ کرده.
✔چیزی به جایی آمده که اصلا نیازی به آن نیست، تمساحی از مناطق گرمسیر به روسیه‌ای که مظهر سیبری است. طعنه به نوعی سیاست گذاری که جایی در کشور روسیه ندارد و فردی که آگاهانه خود را به دهان این شکارچی میاندازد تا شاید دیده و شنیده شود غافل از وجود همراهآنی که منافع خود را به او ترجیح میدهند
✔رعایت امانت در لحن زبان و برگردان آن به شیوایی تمام توسط مترجم ستودنی است. سپاس فراوان. درسهایی بسیاری در این ترجمه‌ی روان و محکم آموختم
✔از برخوان توانای کتاب نهایت قدر دانی را دارم.... این تسلط در روایت داستان به شرکت در سالن تئاتری میمانست که حضورا نقش را بدیده بکشید، یک به یک با تصویر سازی شکوهمند نویسنده. شما عالی هستید🍃🌟🍃
tokhs_divoneh
۱۴۰۲/۱/۷
اگر به ظاهر داستان نگاه گنم چندان ادم‌رو به شنیدن کتاب علاقه مند نمیکنه مخصوصا منی که داستان‌های غیر واقعی مورد پسندم نیست.
طنز تلخی داشت اما به نسبت مقایسه بقیه کتاب‌های داستایوفسکی ضعیف بود.
اما اگر یه باطن داستان نگاه کنم تقریبا مفهوم و دلیل قابل قبولی داره.
اینکه به جای مهم بودن خورده شدن
فرد توسط تمساح (اصل مطلب) به خود تمساح و منافعش توجه شه (حاشیه مطلب) یا به قولی به جای دیدن لباس، نوار لباس مورد توجه باشه، که بسیاری از افراد همینشکلن داستان قابل قبولی برای فهموندن دید بعضی از افراد به مسائل هست که منافع خودشون بیشتر جای ادمی زاد مهم تره.
به قول معروف: اگه بدونیم خیلی‌ها به سردردشون بیشتر از مرگ ما اهمیت میدن انقدر به خودمون سخت نمی‌گرفتیم که مردم درمورمون چی فکر میکنن.
ی نکته دیگه که هم من در کتاب دیدم اینه که زمان داستایوفسکی که انگار نظام سوسیالیستیه و اهمیت موضوع اقتصادی و همه چیز رو از فیلتر منافع مالی رد کردنه بلد هست.
Nilou O
۱۴۰۲/۱/۸
کتابیه که با تمثیل وضع جامع را رانشان داده، اینکه افراد به دنبال مال و ثروتند و ان را هدف خودشان قرار دادند و ارزش‌های خود را فراموش کرده‌اند. خود محتوای کتاب انسان را به چالش می‌کشه و به فکر کردن وا میدارد. درواقع در این داستان یک زن و مرد روسی که داستان تمساحی را در خانه یکی از ثروتمندان می‌شنوند و می‌شنوند که آن مرد ثروتمند در ازای گرفتن مبلغی به آن‌ها اجازه‌ی یازدید از تمساح را می‌دهند. پس مشتاق می‌شوند که به دیون تمساح روند که همه چیز در حال خوب پیش رفتن لود که یکی از انها یعنی مرد توسط تمساح آن صاحب خانه بلعیده می‌شود. هیجان و جای تامل برانگیز داستان از اینجا شروع می‌شود که زن برای بیرون اوردن مرد تلاش می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که شکم تمساح را برای بیرون کشیدن مرد ببرند و صاحب خانه از این کار سر باز می‌زند. از طرفی خود آن مرد که بلعیده شده تمایلی برای بیرون آمدن ندارد و اونجارا به شکل یک فرصت برای در ارامش بودن و جدا از درگیری‌های بیرون بودن می‌بیند. خلاصه این کشمکش‌ها در طول داستان ادامه می‌یابد و داستان هی تامل برانگیز تر می‌شود. به عبارتی اگر بخواهم نقدی برای این داستان بنویسم باید بگویم که یک جور‌های وضع جامعه الان را نشان نی دهد کا همه به دنبال پول هستندند و حتی معنویات هم را ه رسیدن به مادیات قرار داده‌اند. درواقع در اینجا اون تمساح یک جورهایی نقش معنویات و یک چیز مقدس را داشته. و درواقع تمام داستان حول سواستفاده از این چی معنوی را دارد. به طور کلی داستان پر محتوا و تامل براگیزی بود که با صدای خواننده بسیار شنیدنی تر هم شده است. گوش دادن به این کتاب بسیاز زیبا به شدت پیشنهاد می‌شود. حتما در اولین فرصتتان ان را بخوانید. البته برای خواندن آن راوزویک نیمثو ک
M R
۱۴۰۲/۲/۲۱
داستان کوتاه ولی بسیار جذاب و کاملا کنایه آمیز است. مردی روس که روزی همراه همسر و دوستش برای تماشای یک تمساح که توسط یک خارجی به روسیه آورده شده میرود و در محل بازدید توسط تمساح بلعیده میشود!! سپس داخل بدن تمساح به زندگی ادامه میدهد و با جهان بینی جدید کل زندگی و جهان را مورد نقد قرار میدهد. داستان البته سورئال و غیرواقعی است که ممکن است در نظر اول جذاب به نظر نرسد اما در ادامه با شنیدن طنز کنایی و تلخ داستایوفسکی متوجه نگاه خاص او به بدبختی‌ها و تلخی‌های معاصر او میشویم. مردی که در اوج بدبختی و شرایط اسفناکی که در آن قرار دارد توهم دادن مشاوره و بازکردن گره‌های دنیا را دارد!! از نگاه او راه پیشرفت وسعادت برایش گشوده است حال آنکه نزدیک‌ترین کسانش که به گمانش قرار است از قِبل او به شکوه و افتخار برسند درصدد رها کردنش و به دنبال راه خویش رفتن هستند واز سوی دیگر از نگاه افراد دور این مسئله برای هرکدام باعث تلقی متفاوت وحتی فهم کاملا برعکس مسئله شده و در نهایت ملت روسیه که در هر شرایطی به دنبال دنباله روی از اروپا هستند حتی بدون آنکه بفهمند واقعا آن جا چگونه با مسائل برخورد میشود. در نبوغ داستایوفسکی همین بس که میتوان ساعتها راجع به این کتاب کوتاه نقد وتفسیر نوشت و گفت و به انتها نرسید. از خوانش زیبای جناب رضوانی هم بسیار سپاسگزارم.
ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۲/۱/۹
از داستایوفسکی در کتابراه کتابهای دیگری نیز خواندم. داستانی از زندگی خودش. این داستان متمایز از روند نوشتاری داستایوفسکی بود. اولش فکر میکردم که چقدر داستان احمقانه‌ای است و بالغ شخصیت خواننده را به سخره گرفته است؟! تحمل که کردم و صبورانه گوش کردم متوجه شدم که هر کس از عقل و باور ثابت خودش دنیا را می‌بیند و آن را هم درست می‌داند! جالب بود که داستان‌های یونس در دل ماهی و ضرب المثلهای ایرانی به نوعی در این داستان بیان شده است. منفعت‌طلبی و جاه‌طلبی هر فرد با هر رتبه و منزلت و عقل و درایت در این قصه به خوبی بیان شده است. حماقت و ساده‌لوحی از بی تفکری و اندیشیدن به قول داستان و روایات ایرانی، عاقل بودن شنونده و خواننده رو مورد چالش قرار می‌دهد. داستان با تمساحی که دستمایه باورپذیری شده است، افراد دیگری را خواسته و ناخواسته دربند جهل و هرچه من میگم حکم است، می‌کند و هر کس به فکر خویش است. آگاه باشید و موفق.
مهتا بیاتی
۱۴۰۲/۱/۹
سلام، درابتدا از گوینده عزیز تشکرمیکنم، گویندگی و خوانش روان بود و صداشون برای من جذابیت داشت،
راجع به متن کتاب. به نظرم برداشت هر فرد متفاوته،
این که نتیجه گیری به خواننده واگزار شده و پایانش بازه،
اما خود کتاب مهم‌ترین نکته‌اش اینه که افراد به دنبال منافع خودشون هستن،
همسری که سریعا فکره
حقوق و طلاقشه، مردایی که منتظر حذف همسر خانمی بودن تا بهش نزدیک شن، افرادی که به موقعیت فرد حسادت میکردند، برداشت متفاوت روزنامه‌ها از داستان (که نشون میده واقعیت از نظر هرکی یه مفهومی داره) و...
اما بنظر من جالب‌ترین بخشش خود شخص بود، که گرفتار شده بود! اما متوجه نبود و فکرمیکرد دیگران حسادت میکنند بهش! خیلی از ماهم سرمون رو کردیم زیر برف و مشکلمون که خیلی واضحهه نمیبینیم!
البته زوس داشتم مطمن شم که تمساح پلاستیکی بود و داشتن از مردم کلاهبرداری میکرد!
melika baradaran
۱۴۰۲/۱/۲۸
کتاب تمساح. داستایوفسکی برای رسوندن اونچیزی که در ذهن داشته نه از متن کتاب که از اسم روی جلد اون شروع کرده.
در طول داستان ماجرای مردی که توسط تمساح بلعیده میشه رو میخونیم. کسی که انتظار داشته با طعمه‌ی تمساح شدن شهرت بگیره و آوازه‌اش به سراسر اروپا برسه. اما جامعه ترجیح میده که به تمساح بیش از هم
طعمه‌اش توجه کنه.
حتی خود داستایوفسکی به اون مرد بیچاره توجهی نکرده و اسم کتاب رو تمساح گذاشته.
زمانی که در کتاب نمایش تمساح بین مردم روسیه به عنوان نشانه‌ای از تنوع، پیشرفت و فرهیختگی قلمداد میشه، انگار که نویسنده به این موضوع اشاره میکنه که روشنفکری‌ها و نوآوری‌های بشری چقدر میتونن مضحک و سطحی باشن.
کتاب تمساح با این که معروف‌ترین داستان نویسنده نیست اما خواندنش هم خالی از لطف نیست.
امیدوارم ازش لذت ببرید.
لیلی ش
۱۴۰۲/۱/۱۴
دو مرتبه این اثر را گوش کردم و قبلا هم به صورت متنی آن را خوانده بودم، در درجه اول باید بگویم که صدا، لحن و رعایت نکات دستوری روایت کننده این کتاب واقعا عالی بود به نحوی که شنونده را مجذوب داستان میکرد، ولی در مورد خود اثر گاهی با خودم فکر میکنم اگر نویسنده این کتاب داستایوفسکی نبود چه تعداد از تا افراد آنرا انتها میخواندن و ایا خود من هم ترغیب میشدم سه مرتبه بخوانمش، به نظرم داستایوفسکی در غالب طنزی کودکانه سیاست‌های اقتصادی و سرمایه داری زمان خودش را به سخره گرفته و تنها دلیلش برای انتقال منظورش به این شیوه، میتواند اشاره به اتخاذ سیاست‌هایی که به اندازه این داستان کودکانه و باور ناپذیر توسط دولتمردان روسیه باشد که احاد مردم با وجود این که میدانند عجیب است ولی به راحتی آن را میپذیرند و با آن کنار میآیند.
سینایی سینایی
۱۴۰۱/۱۱/۱۰
نکته تامل‌برانگیز برای من منفعت‌طلبی و سودجویی همه شخصیت‌های داستان بود، حتی در راوی نیز که ظاهراً شخصیتی اخلاق‌مدار داشت باز هم قدری سودجویی و کامیابی دیده می‌شد!
در این‌که آثار داستایفسکی همه ارزنده و تامل‌برانگیزند شکی نیست و در این اثر هم به‌طنازی زیر و زبرهای ذهنی شخصیت‌ها (و به‌عبارتی خود و
نویسنده) بررسی می‌شود. اما پرسشی وجود دارد که چرا در فصل چهارم تمساح دو بار "پستاندار" خطاب شد!؟ تمساح خزنده‌ای است نیمه‌آبزی تخم‌گذار از شاخه طنابداران و رده خزندگان. آیا داستایفسکی این موضوع را نمی‌دانسته یا عمداً صفت پستاندار را برای این جانور به‌کار برده!؟ یا این‌که خطای مترجم بوده که در این‌صورت باید به متن اصلی رجوع کرد!
زهرا طاهری
۱۴۰۲/۱/۸
چیز خاصی نداشت بشر دنبال منافعه (همه میدونیم)
ضرب المثل ایرانی داخل یه داستان روسی چیکار میکنه؟ قاطی کردن سلیقه‌ای همچنان از ارزشه داستان کم میکنه (قابل توجه آقای رضوانی عزیز و دوس داشتنی)
در ضمن آقای رضوانی استعداد فوق العاده‌ای هستند و گوینده بی نظیری هستند هر چند من روش خوندن این کتاب را تا
نپسندیدم انگار نمایش نامه میخوندن کتاب
یه نکته دیگه و خییلی مهم
آدم‌های معروف اگه بگن بشقاب از روی میز افتاد و شکست همه دنیا میگن واااوو چه تعبیری. و خیییلی نکته در این حرف نهفته است. یکی میگه من که تا خوندم که بشقاب افتاد زندگیم دگرگون شد هزاران درس گرفتم دنیای عجیبیه دوستان (یه طنز بی محتوا را همه میگن بزرگترین صنعت ادبی جهان)
با تقدیم بهترینها برای دست اندرکاران کتابراه عزیز و دوس داشتنی
Meti
۱۴۰۲/۱/۹
جای تامل دارد. زمانی نگاهی به این داستان می‌اندازیم میبینیم زن برای بیرون اوردن مرد تلاش می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که شکم تمساح را برای بیرون کشیدن مرد ببرند و صاحب خانه از این کار سر باز می‌زند. از طرفی خود آن مرد که بلعیده شده تمایلی برای بیرون آمدن ندارد و اونجارا به شکل یک فرصت برای در ارامش بودن و جدا از درگیری‌های بیرون بودن می‌بیند. خلاصه این کشمکش‌ها در طول داستان ادامه می‌یابد به عبارتی اگر بخواهم نقدی برای این داستان بنویسم باید بگویم که یک جور‌های وضع جامعه الان را نشان میده. که اکثرا در راستای منفعت شخصی تلاش میکنند. حالا این بلعیده شدن توسط تمساح میتواند تعابیر گوناگونی داشته باشد از فرو رفتن در شهوت، فرو رفتن در مادیات گرفته تا...
mary ahmadi
۱۴۰۲/۱/۱۰
این کتاب که طنز سیاسی اجتماعی است
که وزن سیاسی آن بیشر است.
تمساح نماد تشریفات فرهنگی است که از غرب به روسیه آمده است و نمیتواند با فرهنگ روسیه بیامیزد.
فرهنگ روسیه ریشه در آب و هوا سرد و جغرافیای دور آن دارد. چیزی که تغییر پذیر نیست.
حالا این تشریفات اروپایی و هالیوودی، زندگی مدرن روسیه را
در خود میبلعد و تفکر روشنفکرانه روسیه در پشت نقاب اقتصاد و پیشرفت اقتصادی و خصوصی سازی میخواد این نابودی را توجیه کند.
جامعه روسیه به دلیل تفاوتهای ریشه‌ای فرهنگی و نژادی بسیار زیاد، خیلی با استانداردها و اخلاقیات اروپایی فاصله دارد.
اما تغییر کار خودش را میکند، مخصوصا وقتی پای پول در میان است آنهم در یک کشور کمونیست.
مهدی
۱۴۰۲/۱/۱۶
به نظرم گویندگی خیلی خوب و طبیعی بود. داستان هم یک داستان نمادین بود که میشه برداشت‌های مختلفی ازش کرد: اینکه بعضی وقتها مادیات و اقتصاد برای ما از همه چیز مهم تر میشه و وقتی وارد مادیات (که در این داستان به نوعی تمساح نماد مادیات و ظواهر دنیایی بود) میشی متوجه میشی اونجوری هم که از بیرون فکر نیست میکردی و مثل تمساح داستان ما که توی شکمش خالی هست. وقتی همه هدفت مادیات بشه و حاضر باشی همه چیزت را براش فدا کنی ممکنه آخر به اونی هم که انتظار داشتی نرسی همانطور که فرد داخل شکم تمساح ایده‌های اقتصادی برای آینده داشت و فکر میکرد مشهور و ثروتمند میشه ولی برخلاف تصورش مطبوعات برداشت متفاوتی از قضیه کردند.
کیم کیم
۱۴۰۲/۱/۱۱
کتاب تمساح داستان جالبی داشت یک تمثیلی از جامعه را در قالب داستان بررسی می‌کرد. اشاره‌هایی که در مورد شکم خالی تمساح و خالی بودن سر انسانها داشت جالب بود و همچنین از دید افراد داستان که هر کدام تشبیه یا نماینده تفکرات خاصی از جامعه و سیاسیتمداران هستند هم قابل تامل بود و عمق فاجعه را در دنیای درک و امروزه می‌توان کرد که جان انسانها را با سیاست یا مقام یا ثروت و... تاخت میزنند. افراد امروزی هم بدون در نظر گرفتن شرایط بحرانی خود بدنبال سود دیگران یا خود هستند و شاید بتوان شکم تمساح را به دنیای کوچکی که آدمها برای خود تنیده‌اند تشببه کرد. در کل کتابی تامل برانگیز بود که برای تمامی دورانها و جوامع قابل درک است.
مشاهده همه نظرات 281

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تمساح

برای دریافت کتاب صوتی تمساح و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.