معرفی و دانلود کتاب مادرها مهربون‌اند

عکس جلد کتاب مادرها مهربون‌اند
قیمت:
۷۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مادرها مهربون‌اند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مادرها مهربون‌اند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مادرها مهربون‌اند

حسن دولت‌‌آبادی مجموعه‌ای از پنج نمایش‌نامه‌ی کودکانه را همراه با شیوه و دستورالعمل اجرای آن‌ها در کتاب مادرها مهربون‌اند به مخاطبان عرضه نموده. کودکان و نوجوانان می‌توانند به‌عنوان بازیگر و به کمک مربیان و معلمان خود نمایش‌نامه‌های این اثر را به اجرا دربیاورند. اثر پیش‌رو در زمره‌ی سری کتاب‌های نمایشنامه‌های آسان قرار می‌گیرد که در ششمین جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی رشد آموزش و پرورش از آن تقدیر به عمل آمده است.

درباره‌ی کتاب مادرها مهربون‌اند

در جهانی که به‌سرعت در حال حرکت و دگرگونی است، همواره بیم آن می‌رود که انسان‌ها هویت شخصی و اجتماعی خود را از یاد ببرند و به‌ناچار، هویتی را بپذیرند که از سوی سایر افراد و جوامع به ایشان القا می‌شود. در این بین، کودکان و نوجوانان بیش از سایر افراد در معرض ازخودبیگانگی و بی‌هویتی قرار دارند. آن‌چه که می‌تواند خلاقیت و خودباوری را در افراد، به‌ویژه کودکان و نوجوانان تقویت کند و ارزش‌های شخصی و اجتماعی ایشان را به یادشان بیاورد، خلق آثار هنری خواهد بود. هنر تئاتر و نمایش سلاحی است که می‌توان از آن برای عبور از بحران‌های هویتی جهان معاصر بهره برد.

از آن‌جایی که در اجرای نمایش‌ها یا تدوین نمایش‌نامه‌ها، غالباً به مخاطبان بزرگسال توجه می‌شود، معمولاً ادبیات نمایشی کودک و نوجوان یا تئاترهای مربوط به این گروه‌های سنی با غفلت و کم‌توجهی مواجه می‌گردند. به همین سبب، نویسندگانی چون حسن دولت‌آبادی به نگارش و چاپ نمایش‌نامه‌هایی همت گماشته‌اند که برای اجرا توسط کودکان و نوجوانان کاربرد دارند و به ایشان اجازه می‌دهند تا اوقات فراغت خود را با غوطه خوردن در دنیای هنر و نمایش سپری کنند. کتاب‌ مادرها مهربون‌اند که برای مخاطبان کودک و نوجوان به نگارش درآمده، از جمله کتاب‌های این نویسنده است و پنج نمایش‌نامه را شامل می‌شود.

هرکدام از نمایش‌نامه‌های این اثر در دو حالت عروسکی و غیرعروسکی قابل اجرا خواهند بود. نویسنده همراه با متن نمایش‌نامه، طرحی پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری آن‌ها را نیز ارائه نموده و در اجرای هرچه بهتر آن‌ها به مربیان آموزشگاه‌ها و معلمان مدارس ابتدایی یاری رسانده. تحلیل اشخاصی که در هر نمایش حضور دارند و گفت‌وگوهایی که پیش از اجرا صورت می‌گیرند، مباحث دیگری هستند که برای هرکدام از نمایش‌نامه‌های کتاب مادرها مهربون‌اند مطرح می‌گردند.

حسن دولت‌آبادی در بخش‌های ابتدایی کتاب، ضمن شرح اهداف خود از چاپ این اثر، جایگاه کنونی هنر نمایش را در آموزشگاه‌های هنری کشور بررسی نموده. سپس راهنمایی‌هایی را برای نحوه‌ی اجرای نمایش‌نامه‌های این کتاب در اختیار مخاطبان قرار داده است. بنابراین، مطالعه‌ی اثر حاضر برای دست‌اندرکاران تئاتر کودک و مربیان، بسیار سودمند خواهد بود و در سایر اجراها نیز به کارشان خواهند آمد. کتاب حاضر را می‌توان هم اثری هنری و مجموعه‌ای از نمایش‌نامه‌های خواندنی دانست، هم آن را راهنمایی عملی و گام‌به‌گام تلقی کرد که بدون شک به ارتقای هنر تئاتر کودک در سطح ملی، کمک شایانی خواهد رساند.

انتشارات سوره‌ی مهر چاپ کتاب مادرها مهربون‌اند را به‌عنوان یکی از آثار مجموعه‌ی نمایشنامه‌های آسان به عهده داشته.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های نمایشنامه‌های آسان

آن‌چه حسن دولت‌آبادی را واداشت تا مجموعه کتاب‌های «نمایشنامه‌های آسان» را برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان به چاپ برساند، ناآگاهی بسیاری از مربیان و معلمان با روش‌های اجرای تئاتر، و همچنین کمبود نمایش‌نامه‌هایی بود که با سطح امکانات و محدودیت‌های مدارس و آموزشگاه‌های کشور هم‌خوانی داشته باشد. این مجموعه که جمعاً 1780 صفحه را دربرمی‌گیرد، دارای 50 نمایشنامه است. جلد اول و دوم آن شامل 10 نمایش‌نامه برای خردسالان و کودکان دبستانی، جلدهای سوم تا چهارم نیز دربردارنده‌ی 15 نمایش‌نامه برای نوجوانان 12 تا 14 سال هستند. در مجلدهای ششم تا دهم نیز ببست‌و‌پنج نمایش‌نامه برای نوجوانان پانزده تا هجده‌ساله گنجانده شده.

هر مجلد از سری کتاب‌های نمایشنامه‌های آسان، 5 نمایش‌نامه را در خود جای داده. بخش‌هایی از جمله پیشگفتار، مقدمه، «راهنمای اجرا» و «اصول عملی مربوط به تولید تئاتر به ویژه آثار این مجموعه» در هر جلد این مجموعه قرار دارند.

از ویژگی‌های مثبت و مزایای این سری کتاب‌ها، می‌توان چنین مواردی را برشمرد:

  • ایجاد فرصت و بستری مناسب برای مربیان تئاتری که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارند، جهت اجرای موفقیت‌آمیز نمایش‌ها؛
  • افزایش شمار تئاترهای دانش‌آموزی؛
  • کمک به رشد و بهبود جشنواره‌های تئاتر در سطح دانش‌آموزی.

این مجموعه ابتدا در سال 1385 به کوشش نشر قطره منتشر شد اما از سال 1392، انتشارات سوره‌ی مهر مجدداً آن را چاپ و منتشر نمود. از میان آثار مجموعه‌ی نمایشنامه‌های آسان می‌توان عناوین زیر را نام برد:

«رفیق خوب نعمته»، «نجات دشمن»، «فقط به فکر خودت نباش», «آهای صبح شده!»، «کی باهوش‌تره؟»، «امروز یه روز دیگه است»، «وای! چه کار خطرناکی»، «من کار خیلی بدی کردم مادر»، «پدربزرگ تنهاست».

کتاب مادرها مهربون‌اند برای چه کسانی مناسب است؟

مطالبی که در کتاب مادرها مهربون‌اند ارائه‌شده برای مربیان مهد کودک و مدرسان کلاس‌های تئاتر کودکان، همچنین معلمان مدارس، جهت آماده‌سازی کودکان پنج تا دوازده‌ساله برای اجرای نمایش بسیار سودمند خواهند بود.

در بخشی از کتاب مادرها مهربون‌اند می‌خوانیم

بلبل: ما بُلبلا فقط برای گُلا می‌خونیم.
گل صبحگاهی:... و چه خوش‌صدا می‌خونید.
بلبل: کاش من هم مثل تو زیبا و خوش‌بو بودم.
گل صبحگاهی: من هم خیلی دلم می‌خواد می‌تونستم به زیبایی تو بخونم.
بلبل: با هم که باشیم، صدای زیبای من مال تو و بوی خوش و زیبایی تو مال من هم خواهد بود.
می‌خواند.
با من بیا غنچۀ صبح
بیا بریم به لونه‌ام
پاشو، جدا شو از زمین
بیا به آشیونه‌ام

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار 2
پیش‌گفتار 1
مقدمه
نقش هنر نمایش در آموزشگاه‌ها
راهنمای اجرا
برخی از انواع نمایش عروسکی
نمایشنامۀ «مادرها مهربون‌اند»
طرح پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری غیرعروسکی نمایشنامۀ «مادرها مهربون‌اند»
طرح پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری عروسکی نمایشنامۀ‌ «مادرها مهربون‌اند»
تحلیل اشخاص ‌نمایش
گفت‌وگوی پیش از اجرا
نمایشنامۀ «دنیا مال همه است»
طرح پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری غیرعروسکی نمایشنامۀ «دنیا مال همه است»
طرح پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری عروسکی نمایشنامۀ «دنیا مال همه است»
تحلیل اشخاص نمایش
گفت‌وگوی پیش از اجرا
نمایشنامۀ «پیش به سوی دریا»
طرح پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری غیرعروسکی نمایشنامۀ «پیش به سوی دریا»
طرح پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری عروسکی نمایشنامۀ «پیش‌ به سوی دریا»
تحلیل اشخاص نمایش
گفت‌وگوی پیش از اجرا
نمایشنامۀ «کجا، از کدوم طرف؟»
طرح پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری غیرعروسکی نمایشنامۀ «کجا، از کدوم طرف؟»
طرح پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری عروسکی نمایشنامۀ «کجا، از کدوم طرف؟»
تحلیل اشخاص نمایش
گفت‌وگوی پیش از اجرا
نمایشنامۀ «دشت پرگُل»
طرح پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری غیرعروسکی نمایشنامۀ «دشت پُرگل»
طرح پیشنهادی برای کارگردانی و بازیگری عروسکی نمایشنامۀ «دشت پُرگل»
تحلیل اشخاص نمایش
گفت‌وگوی پیش از اجرا
آشنایی با برخی مشاهیر این کتاب
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مادرها مهربون‌اند
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات256
زبانفارسی
شابک978-600-175-482-1
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مادرها مهربون‌اند

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مادرها مهربون‌اند

برای دریافت کتاب مادرها مهربون‌اند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.