معرفی و دانلود کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی)

عکس جلد کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی)
قیمت:
۲۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی)

کارل یاسپرس یکی از مهم‌ترین اندیشمندان اروپایی در طول سده‌ی بیستم بود. او در کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی)، که یکی از آثار خواندنی و تأثیرگذارش به شمار می‌رود، به بحث در باب جریان‌های فکریِ برخاسته از حوزه‌ی روان‌درمانی پرداخته است.

درباره کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی)

کارل یاسپرس یکی از مهم‌ترین فیلسوفان آلمانی در سده‌ی اخیر بود. آرای او تأثیر بسیاری بر اندیشمندان حوزه‌های فلسفه، الهیات، روان‌درمانی و حتی پزشکی داشت. یاسپرس فیلسوفی جامع‌الاطراف بود و در حوزه‌های فکری بسیاری قلم زد؛ از جمله در حوزه‌های پزشکی و روان‌درمانی. یکی از آثار مهم و خواندنی او در این دو حوزه، کتابی‌ست با عنوان «آسیب‌شناسی روانی عمومی». اثری که هم‌اینک با عنوان ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی) (The Nature of Psychotherapy) پیش رو دارید، از کتاب آسیب‌شناسی روانی عمومی برگرفته شده است.

یاسپرس در کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی) به بحثی انتقادی در باب روان‌درمانی پرداخته و سعی در آسیب‌شناسی این حیطه نموده است. او در توضیح محتوای این کتاب، چنین می‌نویسد: «این روزها روان‌درمانی تقریباً هر کسی را به خود مشغول کرده است. گرچه روان‌درمانی از حوزه‌ی پزشکی برخاسته است، اکنون از منبع خود گسیخته است. ما در حال حاضر روان‌درمان‌گرانی را می‌یابیم که آموزش پزشکی ندیده‌اند و درعین‌حال پزشکان درمان‌گری را می‌بینیم که آموزش پزشکی آنان به ندرت در کارشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کس که تمایل به تجربه‌ی روان‌درمانی دارد، بهتر است بداند چه کاری انجام می‌دهد و چه چیزی را باید متوقع باشد. من در این مجلّد مختصر، دو بخش از کتابم را با عنوان آسیب‌شناسی روانی عمومی مجدداً منتشر می‌کنم. این بخش‌ها به‌وضوح با روان‌درمانی سر‌و‌کار دارند. به‌نظر من این مباحث برای هر کسی که علاقه‌ای به این پرسش‌ها دارد و در جست‌و‌جوی اطلاعاتی در این زمینه است، مناسب خواهد بود. این مباحث به‌سادگی برای همه قابل فهم است، در صورتی که در چارچوب کتاب مفصل من برای بیشتر مخاطبان عام به سهولت قابل دسترس نیستند.»

با مطالعه‌ی کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی)، به طور خلاصه، با آسیب‌های فکری و روش‌شناختی‌ای آشنا خواهید شد که حوزه‌ی روان‌درمانی را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی) توسط فربد فدائی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر چشمه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی) مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به علوم انسانی مخاطبین عام کتاب ماهیت روان درمانی: ارزیابی انتقادی، و فعالین حوزه‌ی روان‌درمانی مخاطبین خاص آن‌اند.

با کارل یاسپرس بیشتر آشنا شویم

کارل یاسپرس (Karl Jaspers)، فیلسوف بلندآوازه‌ی آلمانی، به سال 1883 در شهر اولدنبورگ دیده به جهان گشود و در سال 1969 در بازل سوئیس چشم بر جهان فرو بست. یاسپرس شخصیتی برجسته در حیطه‌های پزشکی، روان‌درمانی، فلسفه و الهیات بود. او ابتدا در رشته‌ی حقوق تحصیل کرد؛ سپس به مطالعه‌ی پزشکی پرداخت و به عنوان روانپزشک در کلینیک دانشگاه هایدلبرگ مشغول به کار شد. در سال 1916 به عنوان استاد روان‌شناسی، و در سال 1921 به عنوان استاد فلسفه‌، در دانشگاه هایدلبرگ منصوب شد. در سال 1937 زندگی حرفه‌ای او دستخوش تغییراتی جدی شد. در تاریخ مذکور یاسپرس به علت عقاید سیاسی خود، از سوی مقامات نازی از سمت استادی دانشگاه برکنار و از نشر آثار و نوشته‌های خویش محروم شد.

نام کارل یاسپرس در مقام یک فیلسوف، با مکتب اگزیستانسیالیسم پیوند خورده است. اگرچه اندیشه‌های او بسیار جهان‌گسترتر از آن بود که در قالب هیچ ایسمی بگنجد. یاسپرس علاقه‌ی بسیاری به الهیات مسیحی داشت و در این حیطه آرای جذاب و تأمل‌برانگیزی مطرح نمود. او همچنین، استادی بی‌بدیل در تاریخ فلسفه بود، و در باب آرای چهره‌های سرشناس بسیاری در جهان فلسفه‌ی غرب، از جمله نیچه، سقراط، اسپینوزا و دکارت، قلم زد.

یاسپرس بر این باور بود که جامعه‌ی صنعت‌زده‌ی امروز آدمی را از گوهر نابی که در وجود خویش دارد، دور می‌سازد. او از این گوهر ناب که جنبه‌ای الهی داشت، و همچنین از خداوند در معنای عام کلمه، با تعبیر وجود متعالی یاد می‌کرد.

یاسپرس در سال 1948، به سمت استادی دانشگاه بازل رسید و از آن پس، بیشتر وقت و انرژی فکری خود را صرف تحقیق و نوشتن کرد.

از آثار اوست: «نیچه»، «منطق فلسفی»، «آغاز و انجام تاریخ»، «فلسفه‌ی هستی»، «فلاسفه‌ی بزرگ»، «کوره‌راه خرد: درآمدی به فلسفه»، «اسپینوزا»، «افلاطون»، «مسیح»، «کانت»، «تراژدی کافی نیست» و «ماهیت روان‌درمانی: ارزیابی انتقادی».

در بخشی از کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی) می‌خوانیم

همه‌ی درمان‌ها، روان‌درمانی و دیدگاه‌ها نسبت به بیماران وابسته است به کشور، دین، اوضاع اجتماعی، تمایلات فرهنگی مسلط عصر و سرانجام وابسته به دیدگاه‌های پذیرفته‌شده‌ی علمی. گرچه مورد اخیر هیچ‌گاه کل ماجرا نیست. کشور به وسیله‌ی سیاست‌های خود، روابط بنیادی انسانی، سامان‌دهی کمک و امنیت، بهره‌برداری از منابع، اعطا یا امتناع از حقوق اجتماعی را تعیین و تحدید می‌کند. بدون قدرت حکومتی، قیمومت یا بستری اجباری در بیمارستان‌های روانی وجود ندارد. درمان هر چه باشد، یک مؤلفه‌ی قراردادی وجود دارد که به عنوان آخرین چاره از اقتدار و خواسته‌های حکومت مشتق می‌شود. هر مشاوره در وضعیتی روی می‌دهد که در آن پزشک اقتدارِ مؤثری دارد. این اقتدار به واسطه‌ی درمانگاه و موقعیت اداری پزشک تقویت می‌شود. هنگامی که نیروی قانون‌گذار برای اعطای مبنای این امر وجود ندارد، قدرت لزوماً از طریق یک منبع اقتدار اعمال می‌شود که باید به صورت شخصی کسب شود.

دین، یا غیاب آن، هدف رابطه‌درمانی را تعیین می‌کند. هنگامی که پزشک و بیمار با باور مشترکی به‌هم پیوسته‌اند، آنان چیزی به‌جز خود را پذیرفته و تأیید کرده‌اند که تصمیم‌ها، قضاوت و راهنمایی نهایی را به عهده دارد و چارچوبی را معین می‌کند که اقدامات «روان درمان‌بخش» ویژه می‌تواند در آن چارچوب روی دهد. هنگامی که این وضعیت‌ها وجود ندارند، جایگاه دین به وسیله‌ی یک فلسفه‌ی دنیوی و غیرمذهبی اشغال می‌شود. پزشک کارکردهای روحانی را بر عهده می‌گیرد. اکنون هم به همان روال گذشته فکر اعتراف دنیوی و مشاوره برای عموم درباره‌ی موضوعات روحانی وجود دارد. هنگامی که مجوز عینی گروه کنار گذاشته شود، روان‌درمانی در معرض این خطر قرار می‌گیرد که چیزی بیش از یک وسیله شود؛ روان‌درمانی ممکن است بیانی از فلسفه‌ای کمابیش مبهم در خصوص زندگی باشد، یا به صورت مطلق و یا دگرگون‌شونده، همچون آفتاب‌پرست، جدی یا با جدیتی تصنعی، اما همیشه به صورت شخصی و خصوصی.

فهرست مطالب کتاب

کارل یاسپرس: روان‌پزشک، فیلسوف و انسان‌گرا
درآمد
پیش‌گفتار مؤلف
مقدمه‌ی مترجمان انگلیسی
1. روان‌درمانی
روش‌های تلقین
روش‌های پالایش و بیرون‌ریزی هیجانی
روش‌های مشتمل بر تمرین و آموزش
روش‌های بازآموزی
روش‌هایی که به شخصیت فرد توجه دارد
2. معنای طبابت کردن در روان‌درمانی
نسبت معرفت و عمل
طبیعت وابسته و گروهی همه‌ی درمان‌ها
گام‌های قانونی، عقیده‌ی خبرگان و روان‌درمانی
پیوند با سطوح متفاوت درمان در پزشکی عمومی
انواع موانع درونی تصمیم بیمار برای تن دادن به روان‌درمانی
هدف‌ها و محدودیت‌های روان‌درمانی
1. پرسش شفا چیست؟
2. محدودیت‌های روان‌درمانی
نقش شخصی پزشک
رهیافت‌های متفاوت روان‌پزشکی
فضاهای زیان‌بار روان‌شناختی
جنبه‌ی عمومی روان‌درمانی
نمایه‌ی آثار و اشخاص

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی)
نویسنده
مترجمفربد فدائی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات94
زبانفارسی
شابک978-600-229-695-5
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی)

برای دریافت کتاب ماهیت روان درمانی (ارزیابی انتقادی) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.