معرفی و دانلود کتاب در مسیر خرد

عکس جلد کتاب در مسیر خرد
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در مسیر خرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در مسیر خرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در مسیر خرد

کتابی برای فیلسوف‌های جوان! کتاب در مسیر خرد، نوشته‌ی کارل یاسپرس، اثری است به زبان ساده که شما را با مفاهیم زیربنایی فلسفه و پرسش‌های بنیادین این علم آشنا می‌کند. خبر خوب اینکه برای فهم این کتاب نیازی نیست حتما فیلسوف باشید! تنها کافی است همگام با نویسنده حرکت کنید تا به پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود درمورد زندگی برسید.

درباره‌ی کتاب در مسیر خرد

فلسفه چیست و چه ارزشی دارد؟ کتاب در مسیر خرد (Way to wisdom)، در حقیقت مقدمه‌ای است بر مباحث پیچیده‌ی فلسفی که کارل یاسپرس (Karl Jaspers) برای خوانندگان و مخاطبان عام به نگارش درآورده است. از دیدگاه یاسپرس، منشأ فلسفه را باید در شگفتی و شک جست‌و‌جو کرد. آنجا که انسان در گرداب تردید گرفتار می‌شود، همانجایی است که نخستین گام‌های خود را در مسیر خرد و دانایی برمی‌دارد.

اگرچه امروزه فلسفه را به عنوان یکی از شاخه‌های علوم انسانی می‌شناسیم اما آیا حقیقتاً فلسفه از دل کتاب‌های درسی و کلاس‌های دانشگاه آغاز می‌شود؟ کارل یاسپرس معتقد است فلسفه پیش از آنکه یک علم باشد، پشت پرده و سرچشمه‌ی تمامی علوم است. فلسفه آن‌چنان با تاروپود زندگی بشر درآمیخته که نیازی نیست برای رویارویی با آن، کتاب‌های قطور و خاک‌خورده‌ی کتابخانه‌ها را ورق بزنیم. تنها کافی است به تکاپوی خلاقانه‌ی ذهن کودکان توجه کنیم؛ سوالات ساده‌ای که اغلب کودکان از پدر و مادر خود دارند، مانند اینکه جهان از ابتدا چگونه به وجود آمده است؟ و اینکه آیا زمین ساکن است یا به دور خورشید می‌چرخد؟ سوالاتی از این دست نشان می‌دهند که برای آشنایی با فلسفه و آغاز تفکر فلسفی نیازی به اصطلاحات پیچیده‌ی فیلسوفان نداریم. فلسفه در دسترس تمام انسان‌هاست؛ در هر سنی، از هر نژادی و در هر کجای این کره‌ی خاکی که باشند. نویسنده معتقد است مسیر پر‌پیچ‌و‌خم متخصصان فلسفه زمانی معنادار است که مخاطب را با هستی انسان و جایگاهش در جهان هستی آشنا کند.

ترجمه‌ی روان کتاب در مسیر خرد را مسلم بخشایش به عهده داشته و انتشارات مهرگان خرد آن را به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب در مسیر خرد

  • کتابی که با بیان شیوای خود امیدوار است فلسفه دوباره به علمی تبدیل شود که تنها دغدغه‌اش مسائل روزمره‌ی زندگی نباشد، بلکه به منشأ این مسائل نیز در زندگی امروزی ما بپردازد. (جولیان نوریس هارت، نویسنده و فیلسوف آمریکایی)
  • نسخه‌ای موجز و تأثیرگذار از نکات اصلی فلسفه‌ی وجودی. (فصلنامه‌ی انجمن علمی اتحادیه)

کتاب در مسیر خرد برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب در مسیر خرد برای علاقمندان به فلسفه و مباحث فلسفی مناسب است. اگر به دنبال کتابی هستید که به زبان ساده، مطالب پیچیده‌ی فلسفی را به شما بیاموزد، این کتاب می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

با کارل یاسپرس بیشتر آشنا شویم

کارل یاسپرس (1969-1883) نویسنده، فیلسوف، روانپزشک آلمانی و از بیانگذاران مکتب اگزیستانسیالیسم است. این نویسنده تحصیلات خود را در رشته‌ی حقوق در دانشگاه هایدلبرگ و سپس در رشته‌ی پزشکی در دانشگاه برلین، گوتینگن و هایدلبرگاین به پایان رسانده است. یاسپرس در سال 1913، قبل از آغاز جنگ جهانی اول، استادیار روانپزشکی در دانشگاه هایدلبرگ بوده است. کتاب‌های «تراژدی کافی نیست»، «عالم در آیینه تفکر فلسفی» و «عقل و ضدعقل در روزگار ما» از دیگر آثار کارل یاسپرس هستند.

در بخشی از کتاب در مسیر خرد می‌خوانیم

انسان­‌ها در یک جامعه با یکدیگر متحد می­‌شوند، تا نزاع بی­‌پایان همه در برابر همه را محدود و نهایتاً ریشه‌کن کنند؛ آن‌ها همکاری متقابل می‌کوشند به امنیت دست یابند.

اما در اینجا نیز محدودیتی وجود دارد. تنها در صورت وجود جوامعی که همۀ شهروندانشان با هم در یک هم‌بستگی مطلق بودند، عدالت و آزادی می­‌توانست تضمین شود. زیرا تنها در چنین جایی، اگر شهروندی متحمل بی­‌عدالتی شود، همۀ شهروندان یک‌صدا در مقابل این بی­‌عدالتی می‌ایستند. چنین جامعه‌­ای هرگز مشاهده نشده است. تنها گروه‌­های معدودی بوده‌اند که در دوران سختی و ضعف به‌کمک یکدیگر شتافتند و حتی گاه تعدادشان از چند نفر تجاوز نکرد. هیچ دولت و کلیسا و جامعه­‌ای تضمین‌گر امنیت مطلق نیست. چنین امنیتی توهم خوشایند اوقات آرامش است، اوقاتی که در آن‌ها، وضعیت‌های نهایی آشکار نبوده‌اند.

اما وزنۀ تعادلی برای اعتمادناپذیری عمومی جهان وجود دارد: در جهان چیزهایی وجود دارند که ارزش آن را دارند که به آن‌ها ایمان آوریم، چیزهایی که حس اعتماد را برمی‌انگیزند؛ بنیان‌هایی وجود دارند که از ما محافظت می‌کنند: خانه و کشور، والدین و گذشتگان، خواهر و برادر، دوست و همسر. بنیانی وجود دارد مشتمل بر سنت تاریخی که در زبان مادری، ایمان، در آثار متفکران، شعرا و هنرمندان قرار دارد. ولی این سنت نیز به ما احساس امنیت نمی‌دهد و مطلقاً قابل اعتماد نیست. زیرا با آن تنها به‌عنوان اثر انسانی مواجه می‌شویم؛ خدا جایی در این جهان ندارد. سنت همواره متضمن پرسشی است. با نظر به سنت، آدمی باید آنچه را که برای او قطعیت دارد و قابل اعتماد است از سرچشمۀ اولیۀ خود بیرون کشد. اما تزلزل و بی‌ثباتی تمام وجود دنیوی به ما هشدار می‌دهد و مانع از آن می‌شود که به جهان راضی و خشنود باشیم؛ و به چیزی دیگر اشاره می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

1: فلسفه چیست؟
2: سرچشمه‌های فلسفه
3: امر جامع
4: ایدۀ خدا
5: دستور نامشروط
6: انسان
7: جهان
8: ایمان و روشنگری
9: تاریخ انسان
10: فیلسوف مستقل
11: حیات فلسفی
12: تاریخ فلسفه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در مسیر خرد
نویسنده
مترجممسلم بخشایش
ناشر چاپیانتشارات مهرگان خرد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات138
زبانفارسی
شابک978-600-8067-93-1
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در مسیر خرد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب در مسیر خرد

برای دریافت کتاب در مسیر خرد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.