معرفی و دانلود کتاب مبارزه با قاچاق سلاح‌های هسته‌ای با رویکرد بر قوانین ایران و اسناد بین‌المللی

عکس جلد کتاب مبارزه با قاچاق سلاح‌های هسته‌ای با رویکرد بر قوانین ایران و اسناد بین‌المللی
قیمت:
10000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مبارزه با قاچاق سلاح‌های هسته‌ای با رویکرد بر قوانین ایران و اسناد بین‌المللی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مبارزه با قاچاق سلاح‌های هسته‌ای با رویکرد بر قوانین ایران و اسناد بین‌المللی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مبارزه با قاچاق سلاح‌های هسته‌ای با رویکرد بر قوانین ایران و اسناد بین‌المللی

کتاب مبارزه با قاچاق سلاح‌های هسته‌ای با رویکرد بر قوانین ایران و اسناد بین‌المللی نوشته‌ی رحمان هدایتی چنانی، علاوه بر معرفی و بررسی قاچاق انواع سلاح‌، میزان مجازات‌های هر یک از اقدامات ممنوعه مرتبط با این سلاح‌ها را بیان می‌کند.

یکی از رفتارهایی که امنیت جامعه بشری را به مخاطره می‌اندازد، قاچاق سلاح و مهمات هسته‌ای و حمل بدون مجوز آن است. به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و در سایه فقر اقتصادی، فقدان کنترل‌های لازم، فساد اداری، وجود باندهای مافیایی و ضعف قوانین گمرکی، بسیاری از مواد و تجهیزات هسته‌ای و رادیو‌اکتیو موجود در راکتورهای هسته‌ای و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی این کشور روانه بازارهای سیاه قاچاق مواد هسته‌ای شد. خصوصیت منحصر‌ به‌ فرد سلاح‌های هسته‌ای و عواقب فوق‌العاده دهشتناک به کارگیری آن‌ها، این نوع سلاح‌ها را به بزرگ‌ترین نگرانی جامعه بین‌المللی تبدیل کرده است.

پیشرفت تکنولوژی ساخت این سلاح‌ها، امروزه خطر آثار ویرانگر ناشی از آن‌ها را به مراتب بیش از گذشته نموده است. به موازات این تحولات کیفی و رشد سرسام‌آور فناوری هسته‌ای، مسابقه تسلیحاتی قدرت‌های بزرگ، و در راس آن‌ها ایالات متحده آمریکا، در انباشت، ذخیره‌سازی و توسعه کمی این سلاح‌ها، نابودی نوع بشر و کره حیات را، در صورت وقوع جنگی هسته‌ای، به امری محتمل تبدیل ساخته است.

بر اساس ماده 2 این قانون، مقصود از سلاح و مهمات انواع سلاح‌های گرم و سرد جنگی و شکاری اعم از گلوله‌زنی و غیرگلوله‌زنی و مهمات مربوط به آن‌ها است. ماده 3 این قانون به صراحت به سلاح‌های از نوع شیمیائی، بیولوژیک و رادیولوژیک اشاره نموده است. بر این اساس: «اقلام و مواد تحت کنترل عبارت از انواع مواد محترقه، ناریه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بیهوش‌ کننده، بی‌حس‌‌ کننده و اشک‌آور و شوک‌ دهنده‌ها (شوکرها) و تجهیزات نظامی و انتظامی است». از نظر حکمی و الزامات مقرر در این قانون، وارد کردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل به کشور، خارج کردن آن‌ها از کشور، ساخت، مونتاژ، نگهداری، حمل، توزیع، تعمیر و هر گونه معامله آن‌ها بدون مجوز مراجع ذی‌صلاح جرم است و مرتکب به مجازات‌های مندرج در این قانون محکوم می‌شود. بنابراین، جرم‌ انگاری به صورت جامع و مطلق در مورد واردات و صادرات غیرمجاز سلاح‌های کشتار جمعی و با عنوان قاچاق، معمول گردیده و مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است. علاوه بر این، میزان مجازات‌های هر یک از اقدامات ممنوعه مرتبط با این سلاح‌ها نیز با در نظر گرفتن شدت این جرائم و آثار آن‌ها، مقرر گردیده است.

در بخشی از کتاب مبارزه با قاچاق سلاح‌های هسته‌ای می‌خوانیم:

از نظر قانون‌گذار ایرانی، تولید و مونتاژ اقلام ممنوعه، جرمی شدیدتر از خرید و عرضه آن‌ها تلقی می‌شود. از این رو، مجازات تولید و مونتاژ را به میزانی بیشتر از دیگر جرائم مقرر نموده است: هر کس مرتکب قاچاق اقلام یا مواد تحت کنترل شود یا به ساخت و مونتاژ هر یک از آن‌ها اقدام کند به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود: مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از بیست و پنج تا سی سال؛ مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از پنج تا ده سال؛ مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از دو تا پنج سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشف شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از شش ماه تا دو سال؛ گازهای بی‌حس‌ کننده، بیهوش‌ کننده و اشک‌آور به حبس از دو تا پنج سال؛ مواد محترقه و شوک‌ دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از شش ماه تا دو سال.

این در حالی است که هر‌ کس به طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری، نگهداری یا حمل نماید و یا به توزیع یا فروش آن‌ها اقدام کند و یا هر گونه معامله‌ی دیگری با آن‌ها انجام دهد به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود: مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از پانزده تا بیست و پنج سال؛ مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از دو تا پنج سال؛ مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشف‌ شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه؛ گازهای بی‌حس‌ کننده، بیهوش‌ کننده و اشک‌آور، به حبس از شش ماه تا دو سال؛ مواد محترقه و شوک ‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه.

هر گاه جرائم موضوع این قانون توسط گروه سازمان‌ یافته ارتکاب یابد، مجازات مرتکبین حسب مورد یک درجه تشدید می‌شود. کلیه سلاح‌ها، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل کشف‌ شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط می‌شود. با توجه به معضلات امنیتی و اجتماعی ناشی از وجود اقلام موضوع این قانون در جامعه، ضرورت استمرار مبارزه با این معضل و لزوم تأمین امنیت پایدار، دولت موظف است سالانه برای پیش‌گیری از وقوع هر یک از جرائم موضوع این قانون و مقابله با آن‌ها و اجرای طرح‌های ویژه خلع سلاح، اعتبار لازم را از محل بودجه عمومی کشور در اختیار شورای امنیت کشور قرار دهد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: تعریف سلاح و انواع آن
سلاح سرد
سلاح گرم
تعریف سلاح‌هاى کوچک‌ و اسلحه‌هاى‌ سبک‌
تولیدکنندگان سلاح‌هاى کوچک
تعریف سلاح هسته‌ای و سوابق ساخت و استفاده از آن
اشکال‌ تجارت‌ سلاح‌هاى‌ کوچک
تجارت قانونى سلاح
بازارهاى‌ خاکسترى انتقال و مبادله سلاح
بازارهاى سیاه انتقال و مبادله سلاح
فصل دوم: قاچاق و تبیین عناصر و مبانی آن
تقسیم‌بندی قاچاق
قاچاق‌ در‌ ترمینولوژی حقوق
قاچاق از دیدگاه اداره‌ی حقوقی قوه‌ی قضائیه
تقسیم‌بندی قاچاق از نظر حمل‌ونقل و مبدأ و مقصد
قاچاق از نظر مرجع‌ اخذ‌ عوارض
تقسیم‌بندی از نظر حمل‌ونقل و صادرات و واردات نوع کالا
طبقه‌بندی انواع‌ قاچاق
قاچاق سلاح و مهمات
قانون مقابله با قاچاق اسلحه و مهمات
حوادث هسته‌ای (اتمی)
مفهوم حوادث و خسارت اتمی
حوادث هسته‌ای در مقررات داخلی برخی کشورها
قوانین و مقررات داخلی کشور ایالات متحده آمریکا در مورد حوادث هسته‌ای
قوانین و مقررات داخلی کشور انگلستان در مورد حوادث هسته‌ای
قوانین و مقررات داخلی کشور ژاپن در موردحوادث هسته‌ای
قوانین و مقررات داخلی کشور روسیه در مورد حوادث هسته‌ای
قوانین و مقررات داخلی کشور چین در مورد حوادث هسته‌ای
قوانین و مقررات داخلی کشور اوکراین در مورد حوادث هسته‌ای
قوانین و مقررات داخلی کشور اتریش در مورد حوادث هسته‌ای
قوانین و مقررات داخلی کشور لهستان در مورد حوادث هسته‌ای
فصل سوم: سیاست تقنینی کیفری و کلیات مرتبط با قاچاق و حمل سلاح در ایران
قوانین حاکم بر حمل سلاح در حقوق ایران
اساسی‌ترین ایراد قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز در مورد حمل سلاح
صلاحیت رسیدگی به جرم حمل سلاح
مبارزه با قاچاق سلاح هسته‌ای در قوانین ایران
مبارزه با قاچاق سلاح هسته‌ای و ضرورت حفظ امنیت
خلاء قانونی ایران در خصوص قاچاق سلاح هسته‌ای
فصل چهارم: روش‌های مبارزه با قاچاق سلاح هسته‌ای در حقوق و اسناد بین‌المللی
انواع قاچاق سلاح هسته‌ای در حقوق بین‌الملل
سرقت داخلی
تجارت هسته‌ای با حمایت دولت‌ها
چالش‌های منجر به قاچاق سلاح هسته‌ای
چالش‌های تقاضا؛ دولت‌های ملی، تروریست‌ها و جنایت‌کاران
امنیت اطلاعاتی
علل قاچاق سلاح هسته‌ای در سطح بین‌المللی
نبودن مکانیسم حقوقی قابل اعتماد
علل اقتصادی، سیاسی توسعه قاچاق مواد‌ هسته‌ای‌
فروپاشی شوروی
وضعیت بد اقتصادی جمهوری‌های سابق شوروی
اوضاع نابسامان اقتصادی روسیه
کاهش نظارت‌های اطلاعاتی بر زرادخانه‌های روسی
نسل جدید نیروگاه‌های اتمی
فصل پنجم: تالی فاسدهای قاچاق سلاح هسته‌ای
رویکرد به رژیم امنیت هسته‌ای و رادیولوژیکی
طرح رژیم امنیت هسته‌ای
رویکرد کلی
ملاحظات اساسی امنیت
ملاحظات امنیتی انتقال مواد هسته‌ای
آسیب‌شناسی کلی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع غیر‌فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مبارزه با قاچاق سلاح‌های هسته‌ای با رویکرد بر قوانین ایران و اسناد بین‌المللی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات ویهان
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات83
زبانفارسی
شابک978-600-8809-94-4
موضوع کتابکتاب‌های حقوق بازرگانی
قیمت نسخه الکترونیک
10000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مبارزه با قاچاق سلاح‌های هسته‌ای با رویکرد بر قوانین ایران و اسناد بین‌المللی

برای دریافت کتاب مبارزه با قاچاق سلاح‌های هسته‌ای با رویکرد بر قوانین ایران و اسناد بین‌المللی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.