معرفی و دانلود کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز

برای دانلود قانونی کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز

مجتبی راد به همراه علی دشتگرد، محمد علی نژاد مقدم و زهره اسکندری ثالث در کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز، با بیانی ساده و نثری شیوا، شیوه‌ی تفسیر گازهای خون شریانی و مراقبت‌های لازم هنگام مواجهه با این نوع اختلال را به دانشجویان پرستاری می‌آموزند.

درباره کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز:

دانش پزشکی هر لحظه در حال گسترش و نو شدن است. هر روزه اطلاعات گسترده‌ای به این علم اضافه می‌شود و این دانش‌ها روش‌های درمانی قبل را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یکی از روش‌های تشخیصی،‌ آنالیز گازهای خون شریانی است که گرچه در ظاهر امری ساده نشان داده می‌شود، اما اگر مهارت پرستاران در خواندن آن بیشتر شود، قادر به تشخیص بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات تنفسی خواهند شد. چرا که با سنجیدن گازهای خون شریانی و استفاده از آن به عنوان روشی مستقیم برای ارزیابی وضعیت اکسیژناسیون خون بیمار،‌ وضعیت تغذیه‌ی بیمار و فرایند سوخت و ساز او،‌ اطلاعات مهمی را در اختیار تیم درمان قرار می‌دهد و این امر می‌تواند سرعت بهبود بیمار را افزایش ببخشد.

از همین روست که کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در این اثر نحوه تفسیر گازهای خون شریانی و مراقبت‌های پرستاری مرتبط با نوع اختلال به شیوه‌ی گام به گام به شما آموخته خواهد شد. در کتاب حاضر سوالاتی تستی وجود دارد که به تثبیت مطالب کمک خواهند کرد. همچنین، مثال‌های گسترده‌ی این اثر از دیگر ویژگی‌هایی‌ست که آن را از دیگر کتاب‌ها در این زمینه متمایز می‌کند. چرا که پرستاران در آینده‌ای نزدیک بارها با مواردی مشابه این مثال‌ها مواجه خواهند شد.

فراموش نکنید گاهی تفسیر به موقع برگه ABG می‌تواند جان بیمار شما را نجات دهد. کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز گامی‌ست در جهت رشد و اعتلای سطح علمی کلیه دانشجویان و پرستارانی که بهترین اوقات عمر خود را بر بالین بیماران به امید بهبودی آنان سپری می‌کنند.

کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به تمام دانشجویان رشته‌ی پرستاری که قصد دارند مراقبت‌های مورد نیاز در اسید و باز را بیاموزند، پیشنهاد می‌شود. همچنین،‌ مطالعه‌ی این اثر کمک فراوانی به شما در تفسیر برگه ABG بیمار خواهد نمود.

در بخشی از کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز می‌خوانیم:

اندازه‌گیری گازهای خون شریانی یکی از متداول‌ترین روش‌ها در بخش‌های مراقبت‌های ویژه می‌باشد. آنالیز گازهای خون شریانی اطلاعات مهمی را در زمینه عملکرد قلبی عروقی و هموستاز فراهم می‌کند، که می‌تواند زمینه لازم تشخیص و پایش مداخلات درمانی باشد.

مفهوم تعادل اسید و باز، حفظ هموستاز غلظت یون هیدروژن نسبت به یون‌های دیگر بدن است و میزان آن به‌طور متوسط در خون شریانی mol/lit 10-9×4 می‌باشد. در واقع غلظت یون هیدروژن در مایع خارج سلولی حاصل تعادل بین فشار نسبی PaCO2 و Hco3در این مایع است. یون هیدروژن در عملکرد تقریباً تمامی دستگاه‌های آنزیمی بدن تأثیر به سزایی دارد، لذا تنظیم غلظت آن بسیار اهمیت دارد. هر یون هیدروژن یک پروتون آزاد است که از اتم هیدروژن آزاد می‌شود. به ملکول‌هایی که ‌اتم هیدروژن دارند و می‌توانند آن را در محلول آزاد کنند، اسید گفته می‌شود.

مثل اسید هیدروکلریک (HCL) که در آب به یون هیدروژن (H+) و یون کلر (CL-) تفکیک می‌شود. اسید قوی مثل HCL اسیدی است که به‌سرعت تفکیک می‌شود و مقدار بسیار زیادی یون هیدروژن آزاد می‌کند. اسید ضعیف مثل H2CO3 اسیدی است که تمایل کمتری به تفکیک شدن دارد، بنابراین مقدار کمی یون هیدروژن آزاد می‌کند. به یون یا ملکولی که می‌تواند یون هیدروژن را دریافت کند باز گفته می‌شود مانند: یون بیکربنات (HCO3-) که یون هیدروژن (H+) را دریافت و به اسیدکربنیک (H2CO3) تبدیل می‌شود. باز قوی مثل یون هیدروکسیل (OH-) بازی است که با سرعت و قدرت با H+ واکنش می‌دهد و در نتیجه H+ را به‌سرعت از محلول برمی‌دارد. باز ضعیف مثل HCO3- بازی است که به‌طور ضعیف به H+ متصل می‌شود. پروتئین‌های بدن به دلیل داشتن تعدادی اسیدآمینه که دارای بار خالص منفی هستند، به‌عنوان باز عمل می‌کنند. از جمله می‌توان به هموگلوبین اشاره نمود.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مروری بر تعادل اسید و باز
اهداف رفتاری
مقدمه
نحوه محاسبه PH
عوامل تنظیم‌کننده غلظت یون هیدروژن
سیستم‌های بافری
سیستم تنفسی
سیستم کلیوی
سؤالات
منابع
فصل دوم: اختلالات تعادل اسید و باز
اهداف رفتاری
اسیدوز
اسیدوز تنفسی: PH پایین، PCO2بالا
اسیدوز متابولیک
آلکالوز تنفسی: PH بالا، PaCO2 پایین
آلکالوز متابولیک
مکانیسم‌های جبرانی
انواع جبران
اختلالات مرکب اسید-باز
سؤالات
منابع
فصل سوم: روش نمونه‌گیری خون شریانی و عوامل مؤثر بر تفسیر آن
اهداف رفتاری
روش نمونه‌گیری خون شریانی و عوامل مؤثر بر تفسیر آن
عروق قابل استفاده برای نمونه‌گیری
آناتومی
وسایل لازم برای انجام آزمایش گازهای خون شریانی
عوامل مؤثر بر نتایج گازهای خون شریانی
اندیکاسیون‌های آنالیز گازهای خون شریانی
عوارض ABGکه بایستی پرستار به آن توجه داشته باشد
موارد منع انجام آزمایش گاز‌های خون شریانی شامل
نکات پرستاری مورد توجه در آنالیز گازهای خون شریانی قبل از آنالیز
خطاهای قبل از آنالیز
توصیه‌های نگهداری نمونه
هپارین
سؤالات
منابع
فصل چهارم: پارامترهای تشکیل‌دهنده گزارش گازهای خون شریان
اهداف رفتاری
PH
Pao2
PaCO2
اشباع Sao2
بی‌کربنات (HCO3)
مازاد باز/ کمبود باز (BEb, BEe)
Buffer Base (BB)
شکاف آنیونی یا AG
گام‌هایی آسان برای تفسیر ABG
Anion gap
انواع RTA (اسیدوز توبولار کلیه)
موارد AG بالا
سؤالات
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز
نویسنده، ، ،
ناشر چاپینشر بشری
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات93
زبانفارسی
شابک978-964-399-660-4
موضوع کتابکتاب‌های پرستاری، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز

برای دریافت کتاب مراقبت‌ها و مداخلات پرستاری در اسید و باز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.