معرفی و دانلود کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم

عکس جلد کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم
قیمت:
48000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم

در جریان پژوهش علمی، استفاده از مفاهیم مناسب در نسبت با پدیده‌ی مورد نظر، عامل تعیین‌کننده‌ای است. کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم به اصول و قواعدی می‌پردازد که در چهارچوب آن‌ها، مفاهیم شکل می‌گیرند و با توجه به پویایی پدیده‌ها، به تکامل رسیده و دچار تغییر می‌شوند.

درباره‌ی کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم

پژوهشگران در رشته‌های گوناگون علمی، با عینک مفاهیمی که استفاده می‌کنند، به پدیده‌های موردنظر خود می‌نگرند؛ بدین ترتیب، مفاهیم مشخص می‌کنند که پژوهش در چه مسیری پیش برود و به چه نتایجی بینجامد. این موضوع نشان‌دهنده‌ی اهمیت بالای مفهوم در پژوهش‌های علمی است و لزوم تمرکز بر آن را بیش از پیش آشکار می‌کند.

کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم، در ابتدا به فلسفه و تاریخچه‌ی «مفهوم» پرداخته و سپس نگرش‌های گوناگون به آن را بررسی می‌کند. از آنجا که پدیده‌ها مدام در حالت پویایی و تغییر هستند، یکی از وظیفه‌های اصلی پژوهشگران نیز، باید واکاوی و بازبینی مفاهیم موجود باشد. لازم به ذکر است که بسیاری از متفکران و پژوهشگران، با دست زدن به چنین کاری، انقلابی را در رشته‌های علمی و حتی در زندگی انسان‌ها به وجود آوردند.

در رشته‌ی پرستاری نیز، این منطق به شکلی یکسان وجود دارد. رشته‌ی پرستاری برای تعیین مرزها و حدود خود، می‌بایست دارای مفاهیم مخصوص به خود باشد و از طرف دیگر، مفاهیمی را در خود بپرورد که به یافته‌های پژوهش‌های علمی معنا و مفهوم داده و چهارچوبی را برای آن‌ها به وجود آورند. اگر مفهوم را به شکل ابزار ببینیم، در پژوهش‌های خود از آن بهره می‌گیریم تا شناخت پدیده‌ی مدنظر ما را تسهیل کند و این کارکرد، مهم‌ترین نقشی است که مفهوم در جریان پژوهش دارد.

کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم مناسب چه کسانی است؟

این کتاب مناسب تمام کسانی است که به فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی – به خصوص در رشته‌ی پرستاری - اشتغال دارند.

در بخشی از کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم می‌خوانیم

تکامل نظریه در پرستاری فعالیتی مرموز و جادویی نمی‌باشد، از اولین روز شروع کار در بالین و یا حتی قبل از آن بسیاری از پرستاران به تکامل ایده‌هایشان در ارتباط با عملکرد پرستاری پرداخته و پیش فرض‌هایی را نیز براساس تحقیقات و تجاربشان طرح نموده‌اند، این ایده‌ها و افکار در عمل توانسته به اجرای اقداماتی نظیر تأمین محیطی راحت و آرام برای استراحت مددجو، استفاده از روش‌های غیردارویی تسکین درد، تشویق مددجو به مشارکت در امر مراقبت، و بسیاری از اقدامات پرستاری دیگر منجر گردد، اما، حقیقت امر اینست که معمولاً پرستاران بطور شفاف در رابطه با ایده‌ها و نظریه‌های خود صحبت نمی‌کنند، هر چند که ممکن است همین نظریه‌ها بسیاری از اقدامات، پرستاری را تحت تأثیر قرار داده باشد.

سوالی که مطرح است اینست که در حقیقت اگر پرستاران خود به تکامل نظریه‌های مختص پرستاری پرداخته‌اند، پس چرا نسبت به این نظریه‌ها که حتی بسیاری از آنها بصورت مکتوب در متون تخصصی دسیپیلین ارائه گردیده، رویکردی معترضانه دارند؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که شاید دلیل اصلی این باشد که در بسیاری از مواقع مفاهیم مختص پرستاری در نظریه بصورتی ناقص، ناپایدار و گیج کننده ارائه گردیده‌اند که خود در هنگام کاربرد نظریه در عمل با مشکل مواجه می‌شود، همچنین نظریه‌های مبهم و بی‌ثبات از آنجا که در موقعیت‌های پرستاری بحث برانگیز قابل کاربرد نبوده، نیز نمی‌توانند باعث توسعه و پیشرفت دانش پرستاری گردند، بنابراین شاید راه حل این باشد که نظریه‌ها بطور سیستماتیک تکامل یابند، این تکامل سیستماتیک و هدفمند نظریه درک شفافتری نسبت به عملکردهای پرستاری ایجاد نموده و شانس بهتری برای توسعه پرستاری و منجر شدن آن به پایه‌ای برای پیشرفت علم پرستاری فراهم می‌آورد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مقدمه‌ای بر مفهوم پردازی و تکامل مفهوم
فصل دوم: اصول فلسفی تکامل مفهوم
فصل سوم: استراتژی‌های تکامل مفهوم
فصل چهارم: روش ویلسونی در تحلیل مفهوم
فصل پنجم: تحلیل همزمان مفاهیم یک استراتژی جهت تکامل مفاهیم چندگانه و مرتبط با هم
فصل ششم: تحلیل مفهوم: نگرش تکاملی
فصل هفتم: استفاده از الگوی هیبرید در تکامل مفهوم
فصل هشتم: شفاف سازی مفهوم: کاربرد روش نوریس در پژوهش بالینی
فصل نهم: مرور همه جانبه مطالعات برای تکامل مفهوم
فصل دهم: فراتحلیل
فصل یازدهم: فرایند نظریه‌پردازی و تشکیل نظریه از پدیده
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم
مترجممهوش صلصالی، علی محمدپور، علی فخرموحدی
ناشر چاپینشر بشری
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات180
زبانفارسی
شابک978-964-399-060-5
موضوع کتابکتاب‌های پرستاری، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
48000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم

abolfazl parsia
۱۴۰۲/۱/۲۸
بعنوان یک دانشجوی آموزش پزشکی که روش تحقیق ۲ روش تحقیق کیفی و پزشکی مبتنی بر شواهد را گذرانده‌ام و بتازگی زمینه کارم را به دانشکده پرستاری تغییر داده‌ام مطالعه کتاب حاضر بسیار سودمند و اطلاعت آن تکمیل کننده یافته‌های اخیر بود. زمینه پرستاری و مثال‌های کاربردی در توانمندسازی خواننده بسیار خوب چشمگیر و سازنده است. از اعضای محترم نویسنده کتاب که به شایستگی با تکیه بر تجربیات خود این کتاب را ارائه نمودند تشکر می‌شود.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم

برای دریافت کتاب اصول و روش‌های تکامل مفهوم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.