معرفی و دانلود کتاب مراقبه

عکس جلد کتاب مراقبه
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مراقبه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مراقبه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مراقبه

کتاب مراقبه نوشته‌ی جیمز هویت با نگاه به ادیان و مذاهب مختلف، از شرق تا غرب، تکنیک‌های مختلف مدیتیشن را استخراج کرده و در اختیار همگان قرار داده است. مخاطب با مطالعه‌ی روش‌های مخصوص مراقبه در ادیانی مثل هندوئیسم، تائوئیسم، مسیحیت، بودیسم و... بهترین روش را برای خود برمی‌گزیند و یا چند روش را ترکیب می‌کند تا به آرامش ذهنی و سلامت جسمی برسد.

درباره‌ی کتاب مراقبه

مراقبه یا مدیتیشن، به‌عنوان یکی از راه‌های رسیدن به خودآگاهی و تمرکز ذهنی، در سراسر دنیا همه‌گیر شده است. مراقبه با روش‌های مختلفی نظیر یوگای هندی، بودیسم تبتی، بودیسم ذن ژاپنی و یا تائوئیسم چینی انجام می‌گیرد. جیمز هویت (James Hewitt) در کتاب مراقبه (Meditation) خلاصه‌ای از روش‌های مختلف مراقبه‌ را تدوین کرده است. تنوع در روش‌های ارائه‌شده دست مخاطب را برای انتخاب هرکدام از انواع مراقبه بنا به ویژگی‌های ذهنی و جسمانی خود، باز می‌گذارد.

در مشرق زمین، مراقبه به‌عنوان راهی برای ایجاد تحول در آگاهی باطنی شناخته می‌شود. مراقبه‌ای که امروزه در غرب به‌منظور رسیدن به آرامش ذهنی و بهبود سلامت انجام می‌شود نیز بر پایه‌ی سنت کهن شرقی است. هر فصل از کتاب مراقبه با فن اصلیِ مراقبه شروع می‌شود و سپس توضیحات جزئی‌تری ارائه می‌کند. در فصل اول اهمیت مراقبه از منظر ادیانِ هندوئیسم، جینیسم، سیکیسم، تائوئیسم، بودیسم و... از نظر گذرانده می‌شود. یوگای آیین هندو دارای هشت رکن اساسی است که برخی از آن‌ها عبارتند از: پرهیزکاری، مراقبت نفس، وضعیت ظاهری بدن، کنترل نفس و فراغت از حس.

کتاب مراقبه در فصل دوم، جنبه‌ی فیزیولوژیکی مراقبه را بررسی می‌کند. دستگاه عصبی در طول مدت مراقبه، فشارهای عصبی را رها ساخته و به ثبات بیشتری می‌رسد. در نتیجه شخص در برخورد با فشارهای روانی، تاب‌آوری بهتری از خود نشان می‌دهد. احساس سبکی و بی‌وزنی نیز از دیگر نتایجِ مراقبه است که در پی رهاسازی انقباض در عضلات رخ می‌دهد. به‌طور خلاصه، فرد با انجام تمریناتِ مراقبه، تسلط بهتری بر حرکت و تنفس خود می‌یابد و همواره از توجه و آگاهی لازم برخوردار است.

معرفی و دانلود کتاب مراقبه

هویت در کتاب مراقبه، انجام مدیتیشن را دو بار در روز و هربار حدود بیست دقیقه پیشنهاد می‌کند. تأثیر مراقبه نه‌تنها از نظر فیزیولوژیکی، بلکه از لحاظ روان‌شناختی نیز به اثبات رسیده. مراقبه آرامش و استراحتی عمیق به دنبال دارد که با خواب متفاوت و بسیار از آن برتر است. تمرین‌های مدیتیشن بر اساس اصل تمرکز و توجه پایه‌ریزی شده‌اند و تکنیک‌هایی مثل خیره شدن به یک شیء، تکرار کلمه‌ای در ذهن، آگاهی از تنفس، گوش دادن به صدا و توجه مستمر به چیزی که دوست داریم را پیشنهاد می‌دهند.

در فصول بعدیِ کتاب، مراقبه در دو نوع دیداری و شنیداری مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مراقبه‌ی دیداری وجود یک شیء برای تمرکز و توجه الزامی است. مراقبه باید انفعالی و بدون توجه صورت گیرد، پس اولین جسمِ در دسترس، برای ده دقیقه خیره کردن نگاه مناسب است. اولین نکته در مراقبه‌ی شنیداری، انتخاب مکان مراقبه است؛ جایی که سروصدا و مزاحمت‌های صوتی قابل تحمل باشند. گوش فرا دادن به صدایی مداوم به اندازه‌ی خیره شدن به یک شیء تأثیرگذار است. دو نمونه از صداهای مناسبی که جیمز هویت عنوان می‌کند، صدای تیک‌تاک ساعت و صدای یکنواخت چرخ‌های قطار هستند.

در پایانْ روش‌های ترکیبی مراقبه معرفی می‌شوند و از خوانندگان خواسته می‌شود تا دو روشی که بیشترین فایده را برای آن‌ها دارد، باهم ترکیب کنند. این ترکیب باید تمام مقتضیات اساسی مراقبه را که موجب تغییراتی در بدن و آگاهی انسان می‌شود، برآورده سازد.

انتشارات ققنوس اقدام به چاپ و نشر کتاب مراقبه با ترجمه‌ی منوچهر شادان کرده است.

کتاب مراقبه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به افرادی که مایل به انجام مراقبه و رسیدن به آگاهی، آرامش و تمرکز هستند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب مراقبه می‌خوانیم

با انتخاب یک نماد معنى‌دار براى تمرکز توجه بر روى آن، مراقبه‌ی دیدارى عمق و طنین بیشترى پیدا مى‌کند. البته مادام که شرایط ضرورى دیگر مانند موزون بودن حالت بدن، تنفس و آگاهى برقرار باشد، هر نوع محرک دیدارى ثابت مى‌تواند در مراقبه‌ی دیدارى، مؤثر باشد. ولى اشکال معنى‌دار از نظر کسى که به مراقبه مى‌پردازد قابلیت ویژه‌اى دارند که به برانگیختن هوشیارى و ایجاد یک طنین ثابت و تکان‌دهنده در تمرین مراقبه کمک شایسته‌اى مى‌کند. همچنین عامل دیگرى در حالت انتزاعى و تجریدى وجود دارد که مانند شکل معنى‌دار واکنش عمیق درونى ایجاد مى‌کند.

«سوزان لانگر» در این زمینه شرح کاملى داده است.

یک هنرمند متبحر مى‌تواند از این اشکال معنى‌دار در نقاشی‌هاى آبستره (تجریدى) و نیز نقاشی‌هایى که پیامى را در برداشته باشند، استفاده کند. این اشکال گاه به‌طور تصادفى و اتفاقى در طبیعت نیز یافت مى‌شود. تمام دور و اطراف ما را درخت و گل و سنگ و تپه و غیره محاصره کرده است و ما مُسخّر آنها هستیم. هنرمندان، با نبوغ خاص خود اشکال معنى‌دار را در طبیعت شناسایى مى‌کنند. عرفا که بیشتر از این موهبت الهى برخوردارند، هر جا که مى‌روند این اشکال را دور و بر خود مى‌بینند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1. مراقبه براى کسب آگاهى عرفانى
2. مراقبه براى سلامت بهتر و آرامش روحى فیزیولوژیکى
3. چگونه به مراقبه بپردازیم: حالت بدنى موزون، تنفس موزون، آگاهى موزون
4. آگاهى از تنفس: شمارش نفس‌ها
5. تعقیب تنفس یا تمرکز بر تنفس
6. مراقبه‌ی دیدارى
7. مراقبه‌ی شنیدارى
8. من کیستم؟ من چیستم؟ _ بازى پیاز
9. عشق راه خود را پیدا مى‌کند
10. تکرار واژه
11. روش‌هاى ترکیبى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مراقبه
نویسنده
مترجممنوچهر شادان
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات278
زبانفارسی
شابک978-964-311-129-8
موضوع کتابکتاب‌های انرژی درمانی، کتاب‌های عرفان و تصوف
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مراقبه

مهدی رفیعی
۱۴۰۲/۱۱/۲۲
کتاب مفیدی برای کسب آرامش روح و روان و رهایی از استرس نگرانی و اضطراب ناشی از مشغله‌های روزانه می باشد
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب مراقبه

برای دریافت کتاب مراقبه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.