معرفی و دانلود کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی: ده اصل در باب تمرکز ثروت و قدرت

عکس جلد کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی: ده اصل در باب تمرکز ثروت و قدرت
قیمت:
60000 تومان - 6.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی: ده اصل در باب تمرکز ثروت و قدرت

نوآم چامسکی در کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی با نگاهی صریح، سرد و صبورانه فضای اقتصادی و سیاسی امروز را توضیح می‌دهد. او سعی دارد تا با بیان ده مصیبت نئولیبرالیسم در جامعه آمریکا، به اثرگذاری‌های سیاسی و اجتماعی این بحران بپردازد.

درباره کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی:

این جمله تبدیل به یک گزاره‌ی کلاسیک و کلیشه‌ای شده است: «نوام چامسکی (Noam Chomsky) یکی از تندترین منتقدان نظام سرمایه‌داری نئولیبرال و یا هر نظام متمرکز دیگر است»؛ جمله ای که شاید بیش‌تر شما را سردرگم کند و سوالاتی نظیر اینکه نظام سرمایه‌داری نئولیبرال چیست؟ انتقادهای چامسکی از این نظام با انتقادهای دیگران چه فرقی دارد؟ و یا اصلا سرمایه‌داری نئولیبرال با سرمایه‌داری غیرنئولیبرال چه فرقی دارد؟ را در ذهنتان ایجاد کند.

این موضوع باعث شده تا چامسکی برای درک بهتر عقایدش کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی: ده اصل در باب تمرکز ثروت و قدرت (Requiem for the American dream) را با بررسی مبحث رویای آمریکایی شروع کند. رویای آمریکایی به مفهوم این است که شما می‌توانید با تلاش و کوشش به هر چیزی که می‌خواهید دست یابید و از هیچ به همه جا برسید. به عنوان مثال پدر خود چامسکی یک روستایی بسیار فقیر در شرق اروپا بود که به آمریکا آمد و به تدریج خودش را بالا کشید، به دانشگاه رفت و در آخر هم دکترا گرفت.

حال نوآم چامسکی در این کتاب بر این موضوع تاکید می‌کند که توجه بر ثروت اقتصادی تمرکز بر قدرت سیاسی را به دنبال دارد. این کتاب در ده فصل متفاوت به معایت نئولیبرالیسم می‌پردازد و در انتهای هر فصل چکیده‌ای از اصلی‌ترین مطالب کلاسیک و سخنرانی‌های اشخاص برجسته را به عنوان شاهد مطرح می‌کند تا شما بهتر در جریان تاریخی ایده‌ها قرار بگیرید.

در آخر باید بدانید که، کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی صرفا اقتصادی نیست، بلکه نوآم چامسکی سعی دارد تا تاریخ اقتصادی، سیاسی، حقوقی و از همه مهم‌تر تاریخ سرمایه‌داری صدساله‌ اخیر آمریکا را به بیانی روان و قابل فهم پیش روی شما قرار دهد. شاید این کتاب را بتوان نوعی دعوت به کنش دانست، فراخوانی برای پایان‌ دادن به نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها، زیرا اگر شما آن‌ها را از بین نبرید، نابرابری به شما پایان خواهد داد. چرا که در جامعه‌ و نهادهای مهم کشور، به وضوح می‌توان نقایص و معایب بسیار خطرناکی را دید که باید خارج از چارچوب‌های رایج اصلاح شوند.

کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی مناسب چه کسانی است؟

کتاب حاضر برای کسانی که علاقه‌مند به آشنایی با نظام سرمایه‌داری هستند قطعاً تجربه‌‌ی جالبی خواهد بود.

با نوآم چامسکی بیشتر آشنا شویم:

او زبان شناس، فیلسوف، فعال سیاسی و یکی از اعضای برجسته‌ی آکادمی علوم آمریکا محسوب می‌شود. نوآم چامسکی همچنین با نظریه دستور زبان مولدش، یکی از مهم‌ترین سهم‌ها را در زمینه زبان‌شناسی دارد. بر اساس شاخص استناد به علوم انسانی در سال 1992، آثار چامسکی بیشتر از هر محقق زنده دیگری در دوره زمانی 1992 الی 1999 به عنوان منبعی قابل اتکا ذکر شده و هشتمین دانشمند پراستناد به شمار می‌رود.

در بخشی از کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی می‌خوانیم:

تفاوت واقعی میان دموکراسی و اولیگارشی، تفاوت بین فقر و غناست. هر آینه حکام، خواه اقلیت باشند خواه اکثریت، قدرت خویش را مدیون ثروت خویش باشند، اولیگارشی حاکم است. هر آینه فقرا حاکم باشند، دموکراسی حاکم است. معمولا در مواردی که قدرت حکام برخاسته از ثروت باشد، تعداد هیئت حاکمه کم است، ولی در مواردی که فقرا حکم می‌رانند، تعداد هیئت حاکمه پرشمار است، چرا که اغنیا کم تعدادند ولی همۀ شهروندان دولت شهر آزادند و ثروت و آزادی، دو سرچشمه‌ای هستند که این دو گروه، براساس آن‌ها، ادّعای حکومت می‌کنند.

دموکراسی لزوما فقط آن نیست که یک انبوهه بر سر قدرت باشد. اولیگارشی نیز لزوماً فقط آن نیست که یک اقلیت بر نظام حکومت، قدرت داشته باشد. اگر اکثریت یک دولت شهر، غنی و صاحب قدرت باشند، کسی آن را دموکراسی نخواهد نامید و به همان گونه، اگر گروه کوچکی از مردان فقیر بر بخش بزرگ و ثروتمند شهر سلطه داشته باشند، کسی آن را اولیگارشی نخواهد نامید. خیر، دموکراسی آنی است که شهروندان آزاد، قدرت داشته باشند و اولیگارشی آنی است که اغنیا صاحب قدرت باشند.

دموکراسی آنی است که اکثریتی از مردان آزاد و فقیر قدرت حکومت داشته باشند، حال آنکه اولیگارشی آنی است که قدرت در دستان اغنیا و اشراف اقل باشد.

فهرست مطالب کتاب

مقدّمهٔ مترجم
نکته‌ای دربارهٔ رؤیای آمریکایی
مقدّمه
اصل اوّل: کاهش دموکراسی
اصل دوم: ایجاد ایدئولوژی
اصل سوم: طراحی مجدد اقتصاد
اصل چهارم: سنگین‌کردن دوش مردم
اصل پنجم: حمله به هم‌بستگی
اصل ششم: سلطه بر قانون‌گذاران
اصل هفتم: مهندسی انتخابات
اصل هشتم: سربه‌راه‌کردن تودهٔ مردم
اصل نهم: رضایت‌سازی
اصل دهم: به حاشیه راندن مردم
منبع شاهد مثال‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی: ده اصل در باب تمرکز ثروت و قدرت
نویسنده
مترجممحمد نصیری
ناشر چاپینشر محتوای الکترونیک صاد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات198
زبانفارسی
شابک978-622-7459-30-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک
60000 ت - 6.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی

علی سهامی
۱۴۰۱/۶/۱۲
واسه کسایی ک شیفته‌ی مسائل استراتژیک هسن توصیه‌ش می‌کنم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی

برای دریافت کتاب مرثیه‌ای برای رویای آمریکایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.