معرفی و دانلود کتاب مسابقه فضایی

عکس جلد کتاب مسابقه فضایی
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مسابقه فضایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مسابقه فضایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مسابقه فضایی

کتاب مسابقه فضایی درباره‌ی دوره‌ای است که ناممکن‌ها، ممکن شدند. ناتان آسنگ در این اثر خود دورانی را توصیف می‌کند که شوروی و آمریکا برای پرتاب موشک،‌ ساخت ماهواره‌ی فضایی، سفر انسان به فضا و سفر به ماه، تمام تلاش‌های خود را به کار می‌گرفتند. گویی نبرد بین این دو در فضا، پیروز نهایی جنگ سرد را مشخص می‌کرد...

درباره‌ی کتاب مسابقه فضایی

ژول ورن در کتاب سفر به ماه داستان کسانی را تعریف می‌کند که می‌خواستند با یک وسیله‌ی غول‌آسا به ماه سفر کنند. آن‌ها با گلوله‌ای استوانه‌ای و مخروطی‌شکل به ماه می‌روند؛ درست مانند تصویر معروف فیلم «سفر به ماه» ساخته‌ی ژرژ ملی‌یِس. نویسنده‌ها بذر این کنجکاوی را در ذهن دانشمندان کاشتند؛ دانشمند پیشگام ساخت موشک‌ها، ورنر فون‌براون، از همین ایده‌ی ژول ورن الهام گرفت و به‌ سوی تحقق یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای بشر گام برداشت: سفر به ماه. در کتاب مسابقه فضایی (The Space Race) می‌خوانید که چگونه این رؤیای دیرینه‌ی بشریت به حقیقت پیوست.

در فصل اول کتاب با دانشمندانی چون تسیولکوفسکی، گادارد، اوبرت و فون‌براون آشنا می‌شوید. تحقیقات آن‌‌ها در ابتدا چندان جلب توجه نمی‌کرد؛ اما اندک‌اندک ارزش کار آن‌ها نمایان شد. فون براون آلمانی از دهه‌ی سی میلادی تلاش کرد که موشک‌های پیشرفته بسازد و برای رسیدن به چنین هدفی، به حمایت مقامات نیاز داشت. اما هیتلر فکر می‌کرد که این پروژه به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد؛ در نتیجه فون براون چاره‌ای جز نصفه گذاشتن تحقیقاتش نداشت. از آن سو، شوروی در تلاش برای دستیابی به فناوری موشکی بود؛ اما استالین در دوره‌ی تصفیه‌ی بزرگ، محققان موشک را کشت یا زندانی کرد. آمریکا از هر دو کشور عقب‌تر بود؛ ولی وقتی در پایان جنگ جهانی دوم، موشک‌های آلمانی و فون‌براون به آمریکا رفتند، همه چیز تغییر کرد.

معرفی و دانلود کتاب مسابقه فضایی

ناتان آسنگ (Nathan Aaseng) در فصل دوم کتاب مسابقه‌ی موشکی آمریکا و شوروی را تشریح می‌کند. چگونگی رسیدن غنائم موشکی آلمان به آمریکا و مهاجرت بسیاری از دانشمندان به این کشور، در این فصل توضیح داده می‌شود. در این میان استالین نیز بی‌کار ننشست و چند تن از بهترین دانشمندان آلمانی را با وعده‌های فریبنده، به کشور شوروی فراخواند. دیگر نبرد فضایی میان آمریکا و شوروی رسماً آغاز شده و دوره‌ی جدیدی در جنگ سرد پدیده آمده بود. با این وجود هنوز هم مردم و رهبران شوروی و آمریکا تحقق چنین هدف بلندپروازانه‌ای را ناممکن می‌پنداشتند و کمتر به آن بها می‌دادند. با این‌ حال شوروی و آمریکا خود را در یک نبرد همه‌جانبه می‌دیدند و هیچ‌کدام نمی‌خواستند از طرف مقابل شکست بخورند. شوروی با پرتاب ماهواره‌ی اسپوتنیک به فضا، گوی سبقت را از رقیبش ربود. سرویس اطلاعاتی آمریکا هم از چنین اتفاق مهمی آگاهی نداشت و همین، تحقیری برای آمریکایی‌ها به حساب می‌آمد. سرانجام آمریکا نیز موفق شد اولین ماهواره‌ی خود را به فضا بفرستد و بزرگ‌ترین اداره‌ی فضانوری جهان یعنی ناسا را تأسیس کند؛ سازمانی که به گمان ناتان آسنگ، مهم‌ترین اقدام ایالات متحده در به چالش کشیدن برتری فضایی شوروی بود.

حال که هر دو کشور دو ماهواره به فضا فرستاده بودند، چالشی دیگر جلو رویشان سبز شده بود: پرتاب سفینه‌ای فضایی با سرنشین. شاید یکی از موانع آمریکا برای رسیدن به چنین هدفی، ژنرال آیزنهاور بود. البته او ناسا را تأسیس کرد و برای به سرانجام رساندن بعضی از پروژه‌ها مساعدت کرد؛ اما آن‌چنان به نبرد فضایی با شوروی اهمیت نمی‌داد. در فصل چهارم کتاب مسابقه فضایی می‌خوانید که شوروی و آمریکا چطور برای اولین سفر انسان به فضا تلاش کردند؛ تا اینکه نهایتاً یوری گاگارین در یک عملیات معجزه‌آسا، به مدار بالایی زمین فرستاده شد و اولین شخصی لقب گرفت که به فضا رفت. بعد از آیزنهاور، جان اف. کندی رئیس‌جمهور آمریکا شد و با یک سخنرانی تاریخی، هیجانی دوباره به جنگ فضایی آمریکا و شوروی داد. حالا که روسیه در دو نبرد پیروز شده بود، آمریکایی‌ها باید تمام توانشان را می‌گذاشتند که در چالش سوم پیروز شوند؛ چالش سفر انسان به ماه.

معرفی و دانلود کتاب مسابقه فضایی

فصل پنجم و ششم درباره‌ی سفر تاریخی انسان به ماه است. هنوز هم حرف و حدیث‌هایی درباره‌ی این سفر به گوش می‌رسد؛ اما باید قبول کرد که همین یک سفر باعث شد که آمریکا از شوروی چندین قدم جلو بیفتد. ناتان آسنگ توضیح می‌دهد که چگونه برنامه‌ی فضایی شوروی با شکست مواجه شده بود. آمریکایی‌ها نیز در جریان آزمایش‌های فضایی خود، چندین دانشمند را از دست دادند. ناسا از چنین اشتباهاتی درس گرفت و بالاخره در مأموریت «آپولو 8» اولین تصویر از ماه گرفته شد. یکی از تاریخی‌ترین تصاویری که در کتاب مسابقه فضایی مشاهده می‌شود،‌ تصویر زمین از مدار ماه است. نهایتاً در یک مأموریت نفس‌گیر، باز آلدرین،‌ نیل آرمسترانگ و مایکل کالینز به ماه سفر کردند. نیل آرمسترانگ هم اولین کسی بود که بر سطح ماه قدم گذاشت. جنگ سرد هم اندک‌اندک به پایان رسید و مسابقه‌ی فضایی خاتمه یافت.

انتشارات ققنوس وظیفه‌ی ترجمه‌ی این کتاب ناتان آسنگ را به آرش عزیزی واگذار کرده است. گفتنی است که کتاب مسابقه فضایی در مجموعه تاریخ جهان ققنوس منتشر شده.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب مسابقه فضایی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در دسته‌ی طرفداران نجوم و هوا-فضا و علاقه‌مندان به تاریخ جنگ سرد قرار می‌گیرید، کتاب مسابقه فضایی را بخوانید.

در بخشی از کتاب مسابقه فضایی می‌خوانیم

در سال 1939 آلمان لهستان را اشغال کرد و این‌گونه جنگ جهانى دوم آغاز شد. در آن زمان بقیه‌ی دنیا به‌کلی از برنامه موشکى آلمان بى‌خبر بود. در هفدهم اکتبر 1939 سفارت بریتانیا در اسلو پایتخت نروژ پیغام اسرارآمیزى دریافت کرد که اطلاعاتى راجع به برنامه‌ی ساخت سلاح‌هاى مخفى آلمان ارائه مى‌داد. با وجود این بدبینى که این دام آلمانى‌ها براى فرستادن سرویس اطلاعاتى بریتانیا به دنبال نخود سیاه است، بریتانیایى‌ها ابراز علاقه کردند.

در چهارم نوامبر نگهبانِ سفارت بسته‌اى پیدا کرد که گوشه‌اى افتاده بود و خطاب به فرمانده هکتور بویلز فرستاده شده بود. درون بسته هشت صفحه اطلاعات مفصل در مورد سلاح‌هایى جدید من‌جمله موشک‌هاى دوربرد موجود بود که در مکانى مخفى در پنمونده ساخته مى‌شدند. اکثر دانشمندان بریتانیا که از پیشرفت‌هاى فون براون و همکارانش خبر نداشتند، فکرِ وجود چنین سلاح‌هایى را مضحک مى‌دانستند. آن‌ها سال‌ها پیش به دنبال ساخت سلاح‌هاى موشکى بودند و به این نتیجه رسیده بودند که چنین سلاح‌هایى کارآمد نخواهند بود.

بى‌اعتنایى آن‌ها به سلاح‌هاى موشکى اصلاً عجیب نبود؛ حتى مقامات بالاى آلمانى که اطلاعاتى دست اول از پیشرفت فون براون داشتند کم‌تر اشتیاقى به این پروژه نشان مى‌دادند. آدولف هیتلر، رهبر آلمان، که در 1940 پس از شکست فرانسه، جنگ به نفع کشورش بسیار خوب پیش مى‌رفت به این نتیجه رسید که دلیلى ندارد منابع را خرج فناورى‌اى کنند که کارآمدى‌اش ثابت نشده است. هیتلر که مصمم بود مى‌تواند آخرین نیروهاى باقی‌مانده‌ی بریتانیا در قاره‌ی اروپا را با سلاح‌هاى متعارف شکست دهد، حمایتش از برنامه‌ی موشکى را متوقف کرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار: جرقه‌هاى مسابقه‌ی فضایى
1: علاقه نظامى به موشک
2: مسابقه‌ی موشکى آمریکا و شوروى
3: مسابقه‌ی ماهواره‌اى
4: مسابقه براى سفر فضایى با سرنشین
5: حرکت به سمت ماه
6: جایزه‌ی بزرگ
سخن آخر: از رقابت تا همکارى
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
منابع مورد استفاده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مسابقه فضایی
نویسنده
مترجمآرش عزیزی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-964-311-751-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مسابقه فضایی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مسابقه فضایی

برای دریافت کتاب مسابقه فضایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.