معرفی و دانلود کتاب جنگ کریمه

برای دانلود قانونی کتاب جنگ کریمه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جنگ کریمه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جنگ کریمه

در کتاب جنگ کریمه درباره‌ی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جنگ‌های دو قرن اخیر بیشتر بخوانید. دبورا بکراش در این جلد از مجموعه‌ی «تاریخ جهان» از دلایل شروع جنگ می‌گوید، طرفین را معرفی می‌کند، شرایط مناطق جنگی را شرح می‌دهد و با جزئیات و نقشه‌های متعدد، وقایع رخ‌داده در این نبرد را توصیف می‌کند.

درباره‌ی کتاب جنگ کریمه

در حال حاضر وقتی کلمه‌ی «کریمه» را می‌شنوید، احتمالاً‌به یاد جنگ میان روسیه و اوکراین و اختلافشان بر سر این شبه‌جزیره می‌افتید. اما نبرد بر سر این شبه‌جزیره در قرن بیستم آغاز نشده است؛ بلکه تاریخچه‌ی آن به سال 1853 میلادی برمی‌گردد. در پایان جنگ‌های ناپلئونی، قدرت‌های بزرگ در وین گرد هم آمدند تا با یک معاهده، به جنگ در اروپا پایان دهند. پس از معاهده‌ی وین، قدرت های بزرگ در سه دهه صلح را برقرار کردند و هیچ‌ جنگی میان آن‌ها رخ نداد. اما با ضعف امپراتوری عثمانی، اروپاییان این فرصت را یافتند تا دوباره در مقابل هم قدرت‌نمایی کنند. جنگ کریمه، یکی از نتایج فاجعه‌بار این قدرت‌نمایی بود که دبورا بکراش (Deborah Bachrach) در کتاب پیش‌رو، از جزئیات آن سخن گفته است.

معرفی و دانلود کتاب جنگ کریمه

سال‌ها مسیحیان ارتدوکس و کاتولیک‌ها بر سر بعضی از سرزمین‌های متعلق به امپراتوری عثمانی با هم اختلاف داشتند. در این میان فرانسه و روسیه مدعی دفاع از مسیحیان عثمانی بودند. بریتانیا و فرانسه از کاتولیک‌ها حمایت می‌کردند و روسیه پشتیبان ارتدکس‌ها بود. در شرایطی این‌چنین، امپراتوری عثمانی ماجرا را ختم به خیر می‌کرد؛ اما با رو به ضعف رفتن «مرد بیمار اروپا»، همه چیز عوض شد. سلطان عثمانی در این درگیری مذهبی، به حمایت بریتانیا نیاز داشت و درنتیجه، به نفع کاتولیک‌ها رأی داد. چنین اقدامی به خشم تزار نیکلای اول، تزار روسیه، منجر شد و او با ارتش کردن بسیج خود، سرزمین‌های عثمانی را در رومانی کنونی اشغال کرد. او به دیگر نقاط امپراتوری عثمانی نیز لشکر کشید و زمینه‌ی جنگ را فراهم آورد. دبورا بکراش در کتاب جنگ کریمه (The Crimean War)، درباره‌ی علت‌های شروع نبرد توضیح می‌دهد.

جنگ کریمه دو جناح را رودرروی هم قرار داد: روسیه در مقابل نیروهای عثمانی، بریتانیا و فرانسه (ارتش متفقین). سه کشوری که با هم متحد شده بودند، در ظاهر کنار یکدیگر قرار گرفته بودند و در باطن، از دشمنان هم به حساب می‌آمدند. انگلیس و فرانسه از سال‌ها پیش با یکدیگر درگیر بودند و حتی در استراتژی‌های جنگی در کریمه، با هم اختلافاتی داشتند. فرمانده‌ی کل بریتانیا، لرد رگلن، یک بازوی خود را در نبرد واترلو از دست داده بود و فرانسوی‌ها را دشمن خود می‌دانست. در این میان ارتش هر دو کشور، سربازان عثمانی (ترک‌ها) را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند و حتی ترک‌ها را مجبور می‌کردند در هنگام عبور از جاده‌های گل‌آلود، آن‌ها را بر دوششان حمل کنند! در فصل دوم کتاب جنگ کریمه، درباره‌ی تعارضات میان طرفین جنگ بیشتر می‌خوانید.

جنگی که در وارنا شروع شده بود، در کنار رودخانه‌ی آلما ادامه پیدا کرد. اردوگاه‌های غیربهداشتی وارنا باعث شده بود که سربازان متفقین به وبا و اسهال خونی مبتلا شوند. چنین اتفاقی به ضعف لشکر انجامید؛ بااین‌حال در آلما این متفقین بودند که پیروزی را به چنگ آوردند. دبورا بکراش فصل سوم را به نبرد آلما اختصاص داده است. نبرد بعدی که در اکتبر 1854 اتفاق افتاد، در واقع چهار عملیاتی بود که به نبرد باکلاوا معروف شد. درباره‌ی این نبرد و سپس نبرد اینکرمان در فصل چهارم و پنجم کتاب جنگ کریمه بیشتر بخوانید.

پرستار چراغ‌به‌دست بریتانیایی، فلورانس نایتینگل، در جنگ کریمه به شهرت رسید. پیش از او پرستاری شغل بی‌کاره‌ها و فاحشه‌ها بود و بسیاری از زخمیان و مجروحان، به دلیل عفونت‌های گسترده جان می‌سپردند. او برای اولین بار به جبهه‌های جنگ کریمه رفت و دستورالعمل‌هایی سفت و سخت برای مراقبت از بیماران وضع کرد. او یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان جنگ کریمه به شمار می‌آید. علاوه بر به وجود آمدن اولین بیمارستان‌های مجهز و تربیت شدن پرستاران خبره، خبرنگاری جنگ برای نخستین بار در میانه‌ی جنگ کریمه به وجود آمد. ویلیام هاوارد راسل، خبرنگار تایمز و راجر فنتون، اولین کسانی بودند که اخبار جنگ را به همه‌ی مردم در سراسر دنیا مخابره کردند. درباره‌ی زندگی در منطقه‌ی جنگی در فصل ششم کتاب جنگ کریمه، توضیحات مفصلی داده شده است.

نبردهایی که تابه‌حال نام آن‌ها را شنیدید، نبردهای مختصری بودند در خدمت هدف اصلی: نابودی سواستوپول، یکی از مهم‌ترین بنادر روسیه. دبورا بکراش درباره‌ی محاصره‌ی دو ساله‌ی این بندر و نهایتاً شکست روسیه، در فصل هفتم کتاب توضیح داده است. بعد از مرگ نیکلای اول، تزار الکساندر دوم مجبور به تخلیه‌ی سواستوپول شد. البته او نمی‌خواست که شکست را بپذیرد؛ اما در نهایت مجبور شد با پذیرفتن معاهده‌ی پاریس، به جنگ کریمه خاتمه دهد. رهبران متفقین و روس‌ها در سال 1856 در پاریس، در کنفرانس در باب شرایط معاهده سخن گفتند و سرانجام این جنگ به پایان رسید. در فصل هشتم کتاب جنگ کریمه به این معاهده پرداخته شده است. البته نبرد بر سر شبه‌جزیره‌ی کریمه، همچنان ادامه دارد...

کتاب جنگ کریمه با ترجمه‌ی آرش عزیزی، پنجاه‌وهفتمین جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس به حساب می‌آید.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر کتاب از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه» و «امپراتوری مغول». مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند؛ اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب جنگ کریمه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی تقابل روسیه با دیگر کشورهای اروپایی کنجکاو هستید، کتاب جنگ کریمه را بخوانید.

در بخشی از کتاب جنگ کریمه می‌خوانیم

پرستاران در 4 نوامبر 1854، در آستانه‌ی نبرد اینکرمان، به اسکودار، مقابل استانبول و آن‌سوى تنگه‌ی بسفر، رسیدند. دو هفته طول کشیده بود تا آنان به مقصد برسند، اما ارتش بریتانیا این مسیر را در چهار ماه مى‌پیمود. نایتینگل سمت «سرپرست واحد پرستاران خانم در بیمارستان‌هاى عمومى انگلستان در عثمانى» را در اختیار داشت. او به زودى فهمید که این عنوان پرطمطراق هیچ مضمونى ندارد.

در بیمارستانِ اسکودار چندصد مصدوم از آلما و بالاکلاوا تقریبا بدون سرپرست در راهروهاى کثیف ساختمان قدیمى و رو به ویرانى افتاده بودند. آلن پالمر، مورخ، آنچه را پرستاران یافتند شرح مى‌دهد: «ردیف ردیف تخت‌هاى پر از شپش که راهروهاى متعفن را پر کرده بودند و مسئولان بیمارستان بعدها آن را دریاى فاضلاب نامیدند.»

دوشیزه نایتینگل ناظر این کابوس رنج انسان‌ها بود که پى برد دشمن اصلى او واحد پزشکى است. جان هال گزارش داده بود که تابه‌حال همه چیز تحت کنترل بوده است. حال، او با حمایت زیردستانش، در مقابل کمک پرستاران و کالاهایى که آن‌ها مى‌توانستند بخرند، مقاومت مى‌کرد. فلورانس نایتینگل مدام در حال جنگ با واحد پزشکى و بیمارى‌هایى بود که سربازان را مى‌کشتند. او به سیدنى هربرت نوشت که خود را در میان مردانى مى‌بیند که «نه آقامنش هستند و نه تحصیل‌کرده و نه اهل کسب و کار. تنها هدف این مردان این است که شانه‌هاى خود را از زیر بار تقصیرات خالى کنند».

آنان به هیچ وجه درکى از نقشى که پرستاران تازه از راه رسیده مى‌توانند بازى کنند، نداشتند. در واقع نایتینگل بعدها فهمید که باورى در حرفه‌ی پزشکى رواج دارد که «تنها شکست عشقى یا ناتوانى در سایر امور براى تبدیل زنى به پرستار خوب کافى است».

فهرست مطالب کتاب

وقایع مهم در تاریخ جنگ کریمه
پیشگفتار: صحنه نبرد
1: خاستگاه‌هاى جنگ کریمه
2: ارتش‌ها و تدارکات براى جنگ
3: به سوى آلما و آن‌سوتر
4: نبرد بالاکلاوا
5: نبرد اینکرمان
6: زندگى در منطقه جنگى
7: محاصره سواستوپول
8: توافق بر سر صلح: سودها و زیان‌ها
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جنگ کریمه
نویسنده
مترجمآرش عزیزی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات143
زبانفارسی
شابک978-964-311-782-5
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک
۵۹۰۰۰ ۴۱,۳۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جنگ کریمه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جنگ کریمه

برای دریافت کتاب جنگ کریمه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.