معرفی و دانلود کتاب مطالعاتی در باب هیستری

عکس جلد کتاب مطالعاتی در باب هیستری
قیمت:
۵۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مطالعاتی در باب هیستری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مطالعاتی در باب هیستری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مطالعاتی در باب هیستری

اطلاعاتی که در کتاب مطالعاتی در باب هیستری به مخاطبان ارائه می‌شود، حاصل تبادلات علمی دو تن از برجسته‌ترین روان‌شناسان تاریخ، زیگموند فروید و یوزف برویر است که بر اختلال هیستری و مشخصه‌های آن متمرکز شده‌. این کتاب کلاسیک روان‌شناختی را می‌توان نقطه‌ی آغاز علم روان‌کاوی دانست که اطلاعات سودمندی را در مورد درمان هیستری با هیپنوتیزم به شما عرضه می‌کند.

درباره‌ی کتاب مطالعاتی در باب هیستری

در دهه‌ی 1880 میلادی، هنگامی که یوزف برویر (Josef Breuer) به‌عنوان پزشکی کارکشته و محققی حاذق به فعالیت می‌پرداخت، بیماری به نام «آنا او» به او مراجعه کرد. این دوشیزه‌ی یهودی که از اختلال هیستری رنج می‌برد، تحت مراقبت یوزف برویر قرار گرفت تا مراحل درمانی خود را طی کند. درست در همین زمان، زیگموند فروید (Sigmund Freud) که دوستی چندساله‌ای با برویر داشت، دوره‌ی آموزشی خود را در زمینه‌ی پزشکی می‌گذراند و هنوز در دنیای علم و روان‌شناسی شناخته‌شده نبود. پس از مداوای آنا او، یوزف برویر که از روش جدید درمانی خود برای این بیمار شگفت‌زده شده بود، تجربیات خود را در این زمینه با فروید در میان گذاشت و به این شکل هم بر فروید و ایده‌های روان‌شناختی او تأثیر به‌سزایی گذاشت و هم موجب شد بعدها یکی از مهم‌ترین آثار کلاسیک علم روان‌شناسی، یعنی کتاب مطالعاتی در باب هیستری (studies in hysteria) نوشته شود.

فروید که در سال‌های بعد، بارها با بیماران هیستری مواجه شد، کوشید تا روش هیپنوتیزم را آن‌گونه که برویر برای مداوای آنا او به کار برده بود، گسترش دهد. بعدها مطالعات فروید موجب شد تا این روان‌شناس و عصب‌شناس سرشناس، علم روان‌کاوی را در ذیل شاخه‌های دانش روان‌شناسی ابداع کرده و روش‌های ویژه‌ی آن را نیز به جامعه‌‌ی علمی معرفی کند.

کتاب مطالعاتی در باب هیستری به‌گونه‌ای تدوین شده که مخاطبان در ابتدای آن با شرحی مبسوط از زندگی‌نامه‌‌ی فروید، آثار وی و اندیشه‌های علمی او آشنا شوند. بنابراین، اگر با فروید و آراء او آشنایی کاملی ندارید، مطالعه‌ی این بخش می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد. در ادامه‌، زمینه‌ی تاریخی این اثر و سلسله وقایعی که به نگارش آن منجر شدند، مورد تحلیل قرار می‌گیرند. سپس تأثیری که یافته‌های این اثر بر پیدایش علم روان‌کاوی داشت مطرح و بررسی می‌شود. هرچند فروید و برویر سال‌ها هم‌عقیده بودند و گرایش‌های فکری آن‌ها در زمینه‌ی روان‌شناسی تا حدودی به هم نزدیک بود، اما آن‌ها نیز به‌تدریج مسیر علمی خود را از یکدیگر جدا کردند و دچار اختلاف عقیده شدند. بخش‌هایی از کتاب حاضر به شرح این اختلاف‌نظرها اختصاص پیدا کرده است.

کتابی که پیش رو دارید، ابتدا در سال 1893 به چاپ رسید و سال‌ها بعد، یعنی در سال 1909 مجدداً تجدید چاپ شد. مقدمه‌ی هر دوی این چاپ‌ها در کتاب مطالعاتی در باب هیستری موجود است و اطلاعات مفیدی را در مورد تغییرات اندیشه‌های این دو روان‌شناس در اختیارتان قرار خواهد داد.

از جمله موضوعاتی که سایر مطالب این اثر پیرامون آن‌ها تدوین شده.‌اند، می‌توان به موارد پیشِ رو اشاره کرد: پیام مقدماتی یوزف برویر و زیگموند فروید در زمینه‌ی اختلال هیستری در سال 1893، بررسی موردی اختلال دوشیزه آنا او و درمان وی، شرح اختلال بیماران دیگری با نام‌های «امی فون ان.»، «لوسی آر.»، «کاترینا»، «الیزابت فون آر.»، دیدگاه و نظریات برویر، بررسی منشأ ذهنی پدیده‌‌های هیستریک، گرایش‌های ذاتی و رشدی هیستری، روش خاص روان‌درمانی فروید برای هیستری و...

مطالعه‌ی این کتاب نه‌تنها مجموعه‌ای از اطلاعات علمی و روان‌شناختی را در مورد یکی از مهم‌ترین اختلالات روانی در اختیارتان قرار می‌دهد، بلکه شما را با گوشه‌ای از سیر اندیشه‌ی دو روان‌شناس مطرح جهان آشنا خواهد کرد. سهیل سمی ترجمه‌ی این اثر خواندنی را به عهده داشته و نشر پندار تابان نیز آن را به تمامی مخاطبان کتاب‌های روان‌شناسی عرضه کرده است.

نکوداشت‌های کتاب مطالعاتی در باب هیستری

  • کتابی که باید در کتاب‌خانه‌‌ی همه باشد. (نیویورک تایمز)
  • سنگ بنای روان‌کاوی و میراث همکاری برجسته‌ی فروید و برویر! (آمازون)

کتاب مطالعاتی در باب هیستری برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به متون کلاسیک روان‌شناختی، از خواندن کتاب مطالعاتی در باب هیستری غافل نشوند.

در بخشی از کتاب مطالعاتی در باب هیستری می‌خوانیم

وقتی بیمار در حالت هیپنوتیزم بود، سؤالم را در این مورد که چه چیزی او را ناراحت کرده بود برایش مطرح کردم، و همان جواب‌ها را از او شنیدم، اما با ترتیبی معکوس: 1. حرف‌های نامفهوم دیروزش، و 2. دردی که به دلیل کوتاه بودن وان تحمل کرده بود. امروز در مورد معنای آن جملات که «جنب نخور!» و غیره از او سؤال کردم. در توضیح گفت که وقتی افکار هراسناک به سراغش می‌آمدند، از این‌که در روند آن افکار وقفه ایجاد شود می‌ترسید، چون در این صورت، همه چیز به هم می‌ریخت و اوضاع حتی وخیم‌تر می‌شد. جمله‌ی «جنب نخور!» مربوط به این واقعیت بود که اشکال حیوانی‌ای که در حالت‌های ناگوار در برابرش ظاهر می‌شدند، در صورتی که کسی در اطراف او حرکت می‌کرد، به حرکت درمی‌آمدند و به او حمله می‌کردند. جمله‌ی نهایی «به من دست نزن!» نیز در تجربه‌ی ذیل ریشه داشت.

او برایم تعریف کرد که وقتی برادرش به دلیل استفاده از مورفین زیاد بیمار شده بود ‌- او در آن زمان نوزده سال داشت ‌- اغلب اوقات او را محکم می‌گرفت و رها نمی‌کرد؛ و نیز یک بار دیگر، که یکی از آشنایان در خانه ناگهان عقلش را از دست داده و محکم بازوی او را قاپیده بود؛ (مورد سومی هم بود که او دقیقاً به خاطر نمی‌آورد) و در نهایت، این‌که چگونه در 28 سالگی، وقتی دخترش به شدت بیمار و دچار روان‌آشفتگی بود، ناگهان تنگ و سفت به او درآویخته، و نزدیک بود او را خفه کند. گرچه این چهار مورد به لحاظ زمانی با هم فاصله‌ی زیادی داشتند، او همه‌ی آن‌ها را در قالب یک جمله‌ی واحد و با تسلسلی سریع برایم تعریف کرد، پنداری یک داستان واحد را در چهار بخش مختلف برایم تعریف کرده بود. دست بر قضا، همه‌ی شرح‌هایی که از آسیب‌های روانی‌اش، با این ترتیب و در این چهار گروه، ارائه می‌داد، با کلمه‌ی «چطور» شروع می‌شدند، و همه‌ی آسیب‌های روانی‌اش هم با یک «و» از هم جدا می‌شدند.

فهرست مطالب کتاب

زیگموند فروید، نگاهی به زندگی و آرای او
مقدمه‌ی ویراستار
1. نکاتی تاریخی در مورد کتاب
2. تأثیر مطالعات بر روان‌کاوی
3. اختلاف‌نظرهای دو مؤلف
مقدمه‌ی چاپ اول
مقدمه‌ی چاپ دوم
1. در باب سازوکار روانی پدیده‌های هیستریک: پیام مقدماتی (1893) (بروئر و فروید)
2. شرح‌حال‌ها (بروئر و فروید)
مورد اول: دوشیزه آنا او. (بروئر)
مورد دوم: خانم اِمی فون اِن.، چهل‌ساله، از لیوونیا
مورد سوم: دوشیزه لوسی آر. سی‌ساله (فروید)
مورد چهارم: کاترینا ‌(فروید)
مورد پنجم: دوشیزه الیزابت فون آر. (فروید)
3. نظری (بروئر)
1. آیا همه‌ی پدیده‌های هیستریک ذهنی‌اند؟
2. عواطف‌ تحریک‌های تونیک درون‌مغزی (الف)
3. تبدیل هیستریک
4. حالت‌های خواب‌گونه
5. ایده‌های ناآگاهانه و ایده‌های غیرقابل پذیرش برای آگاهی ‌- دوپارگی ذهن
6. گرایش ذاتی رشد هیستری
4. روان‌درمانی هیستری (فروید)
نمایه کتاب‌شناسی و مؤلفه
نمایه‌ کلی
فهرست اصطلاحات در باب هیستری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مطالعاتی در باب هیستری
نویسنده،
مترجمسهیل سمی
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات424
زبانفارسی
شابک978-600-6895-41-3
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مطالعاتی در باب هیستری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مطالعاتی در باب هیستری

برای دریافت کتاب مطالعاتی در باب هیستری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.