معرفی و دانلود کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری

عکس جلد کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری

کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری نوشته‌ی امیر روشن به بررسی آراء و نظریات دو تن از متفکران تأثیرگذار در انقلاب اسلامی با تمرکز بر مبحث «آزادی» می‌پردازد. این کتاب با شرح و تفسیر مفهوم آزادی، پایه‌های نظری اندیشه‌ی سیاسی دکتر شریعتی و آیت‌الله مطهری را با یکدیگر تطبیق داده و مقایسه می‌کند.

درباره‌ی کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری

آزادی یکی از مفاهیم محوری اندیشه‌ی اجتماعی و سیاسی است که هر متفکری در جهان تلاش می‌کند نسبت آراء و اندیشه‌های خود را با آن مشخص کند. در ظاهر همه‌ی اندیشمندان و فلاسفه به آزادی معتقدند و آن را پاس می‌دارند اما هر کدام تعریفی از آن را ارائه می‌دهند که با تعاریف دیگری متفاوت و گاه متضاد است. به همین علت، بحث و چالش درباره‌ی مفهوم آزادی میان اندیشمندان، به‌ویژه متفکران اندیشه‌ی سیاسی همچنان ادامه داشته و خواهد داشت.

کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری نوشته‌ی امیر روشن، همان‌گونه که از نامش آشکار است، اندیشه‌های دو تن از مؤثرترین چهره‌های فکری در انقلاب اسلامی را در سپهر اندیشه‌ی سیاسی و با تمرکز بر مفهوم آزادی مقایسه کرده و تطبیق می‌دهد. این کتاب با تعریف مفهوم آزادی به‌عنوان اصلی خدشه‌ناپذیر در فلسفه‌ی سیاسی تلاش می‌کند نسبت فکری شهید مطهری و دکتر شریعتی را با این مفهوم روشن کرده و نقاط اشتراک و افتراق آن‌ها را بیان کند.

در اندیشه‌ی دکتر علی شریعتی و شهید آیت‌الله مطهری آزادی به معنا و مفهوم غربی مدنظر قرار نمی‌گیرد، بلکه این دو اندیشمند تلاش می‌کنند آزادی را در قاموس و تفکر اسلامی شرح داده و تفسیر کنند. در این مسیر، اسلام راه متفاوتی با آن‌چه لیبرال دموکراسی غربی و دیکتاتوری مطرح می‌کنند، انتخاب کرده. اسلام مفهوم آزادی را در تقابل با تحجر و محدودیت و از سوی دیگر، در تضاد با بی‌بند‌و‌باری تفسیر می‌کند.

امیر روشن در کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری، به این نکته پرداخته که برداشت اسلام از آزادی در تضاد با تفکرات فلسفی غرب قرار می‌گیرد. طبق مکاتب فکری اسلام، گاه باید برای رسیدن به مقصود آزادی‌ها را محدود ساخت. درست مانند کودکی که از ابتدای تولد باید محدودیت‌هایی را برای حضور در جامعه و رسیدن به شرایط ایده‌آل خود بپذیرد.

نویسنده، آموزه‌ها و مباحث خود را سه فصل بیان کرده. در فصل اول به تعریف و بیان کلیاتی در باب آزادی پرداخته می‌شود. در فصل دوم اندیشه‌ی سیاسی دکتر شریعتی و نسبت دیدگاه‌های او درباره‌ی مسائلی همچون آزادی، لیبرالیسم، دموکراسی و... بررسی می‌شود و در فصل سوم نیز آراء و نظریات شهید آیت‌الله مرتضی مطهری به بحث، شرح و تفسیر گذاشته شده.

کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری از سوی انتشارات کاوش منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.

کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای دانشجویان، علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه‌ی فلسفه‌ی سیاسی به‌خصوص افرادی که در زمینه‌ی دیدگاه‌های دکتر شریعتی و شهید مطهری مطالعه می‌کنند، مفید و جذاب است.

با امیر روشن بیشتر آشنا شوید

امیر روشن متولد 1346، نویسنده، پژوهشگر علوم سیاسی و استاد دانشگاه اهل ایران است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی تاریخ از دانشگاه شیراز و مدارک کارشناسی‌ارشد و دکترای خود را در رشته‌ی علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده. این پژوهشگر هم‌اکنون با درجه‌ی استادیار، عضو هیأت‌علمی دانشکده‌ی حقوق، علوم سیاسی و تاریخ دانشگاه یزد است. کتاب‌های «متون پایه سیاسی در زبان فارسی» و «علی شریعتی؛ بازگشت به خویشتن و رنسانس اسلامی» از دیگر آثار این نویسنده هستند.

در بخشی از کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری می‌خوانیم

پیشرفت یعنی چه؟ یعنی تعیین یک هدف فرضی و کوشش برای راندن فرد یا جامعه به طرف آن هدف آتی که قبلاً تعیین کرده‌ایم. بنابراین پیشرفت براساس بدبینی به حال و تقدس و ایمان نسبت به آن آینده‌ی مطلوب استوار است. در اینجا احتمال این هست که افرادی که ما برای آن‌ها برنامه چیده و می‌خواهیم آن‌ها را به هدفی که مدنظر ماست برسانیم، با نظریه‌ی ما مخالفت کنند و معتقد باشند که وضع فعلی آن‌ها (یا هدف دیگری) خوب است، زیرا که اکثریت مردم در حال عادی معتقد به وضع فعلی و سنتی بوده و تمایلی به تغییر در فرهنگ و سنت و مذهب و ارزش‌های اخلاقی خود ندارند.

مثلاً می‌خواهیم مردم یک قبیله‌ی چادرنشین را که به صورت ایلی و ییلاق و قشلاق زندگی می‌کنند، شهرنشین کنیم تا به‌تدریج آن‌ها را به تمدن آشنا سازیم. باید اول آن‌ها را اسکان بدهیم و این موضوع یک کار مثبت و لازم است. اما با میل و خواسته‌ی چادرنشینان مغایرت دارد و ما جلوی آزادی آن‌ها را به‌خاطر پیشرفت‌شان با اسکان دادن‌شان گرفته‌ایم، اما کسی دیگر می‌آید و می‌خواهد حکومت را به دست بگیرد و می‌گوید من شرایط مساعدی را برایتان فراهم می‌کنم تا زندگی خود را و عقاید و مقدسات‌تان را آزادانه حفظ کنید. وی همه را با همان لباس و طرز فکر زندگی آزادی می‌گذارد.

از لحاظ منطقی حق با کیست؟ اگر من حکومت را در دست بگیرم آن‌ها را اسکان می‌دهم و جلوی هر اخلالی و مقاومتی را هم شدیداً می‌گیرم. این امر به لیبرالیسم صدمه می‌زند، اما به پیشرفت کمک می‌کند. از طرفی آن دیگری که مردم را مقید نمی‌کند، رأی بیشتر می‌آورد و اگر روی کار بیاید ممکن است یک‌میلیون سال دیگر همان قبیله با همان سنت و فکر و همان صورت دامداری زندگی کند. زیرا این (فرد دوم) براساس خدمت و «اداره» جامعه سیاستش را مبتنی کرده است. اما من براساس تکامل و ترقی جامعه اساس حکومت را مبتنی کرده‌ام، نه براساس وضع موجود و خواست عوام.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: آزادی: مباحث کلّی
مقدمه
آزادی و تعریف آن
فصل دوم: اندیشه سیاسی شریعتی
زندگینامه
مقدمه
امت یا جامعه ایده‌آل
رهبری متعهد یا امامت
تعریف امامت و وظایف رهبری
رهبری متعهد و دیکتاتوری
تعیین رهبری و مردم
سیاست و پلیتیک
دموکراسی و انتقاد از آن
مکتب وایدئولوژی
لیبرالیسم و آزادی
لیبرالیسم و انتقاد از آن
آزادی
امت یا جامعه ایده‌آل
رهبر متعهد و ایدئولوژی
دموکراسی و تفاوت رهبری متعهد با دیکتاتوری
تفاوت سیاست با پلیتیک (Politique) و مقوله آزادی
طرح هندسی مکتب و آزادی
ملاک تعیین رهبری
شریعتی، لیبرالیسم و آزادی
فصل سوم: اندیشه سیاسی مطهری و جایگاه آزادی
مقدمه
انسان
انسان و حقوق بشر
انسان و اجتماع
جهانبینی و ایدئولوژی
آزادی
معنی و مفهوم آزادی
انواع آزادی
محدودیت‌های آزادی
حکومت و حق حاکمیت
سخن پایانی
فصل چهارم: مقایسه اندیشه سیاسی شریعتی و مطهری
انسان، سعادت و کمال
آزادی عقیده و از بین بردن سنت‌های منحط
آزادی وسیله یا هدف و زمان فرا رسیدن آزادی
حکومت و حق حاکمیت
سخن پایانی
نتیجه‌گیری
فهرست منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کنکاش
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات179
زبانفارسی
شابک978-600-136-653-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری

برای دریافت کتاب مقایسه اندیشه سیاسی علی شریعتی و مرتضی مطهری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.