معرفی و دانلود کتاب مقدمات روانشناسی آدلر

عکس جلد کتاب مقدمات روانشناسی آدلر
قیمت:
19500 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مقدمات روانشناسی آدلر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مقدمات روانشناسی آدلر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مقدمات روانشناسی آدلر

آلفرد آدلر پایه‌گذار یکی از مهم‌ترین مکاتب علم روانشناسی در سده‌ی بیستم بود. ایوا درایکورس فرگوسن در کتاب مقدمات روانشناسی آدلر، به شکلی مختصر و با زبانی ساده، مهم‌ترین نظریات آدلر را توضیح داده و از نوآوری‌های او در روانشناسی مدرن بحث کرده است. اثر حاضر به قلم سهیلا خداوردیان به زبان فارسی ترجمه شده است.

درباره کتاب مقدمات روانشناسی آدلر

آلفرد آدلر (Alfred Adler) پزشک و روانشناسِ مطرحِ اهل اتریش بود. از آدلر به عنوان پایه‌گذار مکتبی موسوم به «روانشناسی فردی»، یا «روانشناسی فردنگر» یاد می‌کنند. آدلر اصولِ نظریِ پشتیبانِ این مکتب روانشناختی را پس از جدایی فکری‌اش از زیگموند فروید، بنیانگذار مکتب روانکاوی، پایه نهاد. اختلاف نظر بنیادین میان آدلر و فروید، که بعدها به کینه و عداوتی شخصی بین این دو بدل شد، یکی از فصل‌های مهم تاریخ اندیشه‌ی مدرن را رقم زده است. در کتاب مقدمات روانشناسی آدلر (Adlerian Theory: An Introduction)، نوشته‌ی ایوا درایکورس فرگوسن (Eva Ferguson)، بناست به طور مقدماتی با برخی از مهم‌ترین نظریات آلفرد آدلر آشنا شوید، و تفاوت‌های میان دیدگاه‌های او با نظریات فروید را فرا گیرید.

مطابق توضیحات ایوا درایکورس فرگوسن، مهم‌ترین خصیصه‌ی روانشناسی فردنگر آدلر، تأکید آن بر خصلت اجتماعیِ موجود بشری است. آدلر، برخلاف فروید و بسا بیش از کارل گوستاو یونگ، دیگر چهره‌ی مهم تاریخ روانشناسی در سده‌ی بیستم، بر ماهیتِ ذاتاً اجتماعی روان بشری تمرکز نموده بود. او بر آن بود که اساس عقده‌های روانی انسان، از جمله عقده‌ی حقارت (که از کشفیات مهم آلفرد آدلر محسوب می‌شود)، پایه در زیست اجتماعی بشر دارد. آدلر همچنین، بر خاص‌بودگیِ یکایک افراد بشری تأکید می‌کرد. به این نحو که سرسختانه اعتقاد داشت که روند درمانِ روان‌شناختی، باید با توجه به خصوصیاتِ خاصِ فردِ تحت درمان تعیین گردد. به زبان ساده، او قویاً از پیچیدن نسخه‌ای واحد برای تمام مراجعین خود اجتناب می‌نمود، و باز هم بر خلاف فروید، از توضیحِ نظام‌مندِ تمام مسائل روانی تحت نظریه‌ای واحد، سر باز می‌زد.

چنان‌که از توضیحات فوق پیداست، روانشناسی فردنگر آلفرد آدلر از پیچیدگی‌های نظریِ خاص خود برخوردار است. به نحوی که آشناییِ مستقیم با آن از طریق مطالعه‌ی متونِ شخص آلفرد آدلر، دست‌کم برای مخاطب مبتدی، چندان ساده نخواهد بود. اینجاست که ارزش کتاب مقدمات روانشناسی آدلر مشخص می‌شود؛ اثری که در آن، ضمن توجه به موازینِ کار دقیق علمی، فراخور نیاز مخاطب مبتدی، به اصل ساده‌نویسی نیز توجه شده است.

چاپ نخست کتاب مقدمات روانشناسی آدلر به سال 1984 بازمی‌گردد. ترجمه‌ی فارسی این اثر به قلم سهیلا خداوردیان صورت گرفته و انتشار آن به همت نشر پندار تابان میسر شده است.

کتاب مقدمات روانشناسی آدلر مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث روانشناختی و دانشجویان رشته‌ی روانشناسی در مقطع کارشناسی، دو گروه از مخاطبینی‌اند که می‌توانند از مطالب موجود در کتاب مقدمات روانشناسی آدلر، اثر ایوا درایکورس فرگوسن، بهره بگیرند.

با ایوا درایکورس فرگوسن بیشتر آشنا شویم

ایوا درایکورس فرگوسن (متولد سال 1929) پزشک و نویسنده‌ای برجسته در حیطه‌ی روانشناسی است. او پس از دریافت مدرک دکترای خود از دانشگاه نورث وسترن، مشغول فعالیت در انجمن روانشناسی آمریکاست. کتاب «مقدمات روانشناسی آدلر» بهترین اثر ترجمه‌شده از فرگوسن به زبان فارسی است.

در بخشی از کتاب مقدمات روانشناسی آدلر می‌خوانیم

کودکانی که تلاش می‌کنند «خاص» باشند و در مورد یافتن جایگاهی از طریق جلب توجه مأیوس شده‌اند، ممکن است به هدف دیگری بپردازند، که همانا کسب قدرت است. این هدف می‌تواند شکل‌های متفاوتی به خود بگیرد، اما همواره حکایت از تسلط‌جویی دارد. کودک یا بزرگسالی که هدف او کسب قدرت است، می‌تواند قلدر یا آشکارا مستبد باشد، اما ممکن است شیوه‌های ظریف‌تر استبداد را نیز به‌کار گیرد، کودکی که به واسطه‌ی ترس‌ها یا بیماری خود بر دیگران تسلط می‌یابد، می‌تواند به همان اندازه‌ی گردن‌کلفتی که می‌جنگد و فریاد می‌زند، قدرت کسب کند. هدف تسلط‌جویی، بازتاب این عقیده است که: «تو باید آنچه را که من می‌خواهم، انجام دهی» و از این رو، آزارنده‌تر از هدف جلب توجه است. این هدف همچنین وجود نگرشی یأس‌آمیزتر را در کودک منعکس می‌سازد. در رابطه با رفتار آزارنده، وجه تمایز بین تسلط بر افراد و تسلط بر تکالیف است. هدف قدرت‌جویی، به کودکی که می‌خواهد به شیوه‌ی خود مسائل را حل یا تکالیف را تمام کند، قابل اطلاق نیست؛ اگر او در این روند خواهان سیطره بر دیگران نباشد. کسب قدرت به تسلط‌جویی بر افراد اشاره دارد و شخص قدرت‌مدار، کودک یا بزرگسال، از طریق بی‌احترامی به دیگران، هماهنگی و همکاری را مخدوش می‌کند.

اگر کودک مأیوس نتیجه بگیرد که از طریق قدرت قادر به یافتن جایگاهی نیست و احساس آزردگی عمیقی داشته باشد، ممکن است به جستجوی هدف سومی بپردازد، که تلافی‌جویی است. همچنان که احساس دل‌سردی و آزردگیِ خاطر کودک افزایش می‌یابد، وی تلاش می‌کند که جایگاه خود را بیابد، در حالی که علاقه‌ی اجتماعی او رو به کاهش است. هدف برتری‌جویی که به موجب آن، کودک در صدد آسیب رساندن به دیگران برمی‌آید، در حالی که خود نیز آزرده است، شاید به اعتقاد او تنها روشی باشد که جایگاهی را به او می‌بخشد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
پیش‌گفتار مترجم
فصل اول. مقدمه
فصل دوم. علاقه‌ی اجتماعی و رفتار هدف‌مند
فصل سوم. شهامت، احساس حقارت و تلاش برای برتری
فصل چهارم. منطق خصوصی، عرف عام و سبک زندگی
فصل پنجم. منظومه‌ی‌خانواده و روابط هم‌شیرها
فصل ششم. خاطرات اولیه، روان‌شناسی فایده، هشیار و ناهشیار
فصل هفتم. هیجانات، وجدان و احساس گناه
فصل هشتم. پیامدهای طبیعی و منطقی، آسیب‌شناسی روانی و مشاوره
منابع
برای مطالعه‌ی بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مقدمات روانشناسی آدلر
نویسنده
مترجمسهیلا خداوردیان
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات80
زبانفارسی
شابک978-600-8593-32-4
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
19500 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مقدمات روانشناسی آدلر

روزبه دانشگر
۱۴۰۲/۱۱/۲۲
یک کتاب عالی مصخوصا در مورد ارتباط اجتماعی و حقارت درون می‌باشد.
میم فِ
۱۴۰۲/۷/۲۴
برای شروع مبانی آلفرد آدلر منبع خیلی خوبی هستش
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب مقدمات روانشناسی آدلر

برای دریافت کتاب مقدمات روانشناسی آدلر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.