معرفی و دانلود کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم: زندگی در میان داشتن و بودن

عکس جلد کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم: زندگی در میان داشتن و بودن
قیمت:
67000 تومان - 7.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم: زندگی در میان داشتن و بودن

اریک فروم در کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم بین دو شیوه‌ی کاملاً متفاوت زندگی یعنی «داشتن» و «بودن» تمایز می‌گذارد. فرد در حالت داشتن همه‌چیز را به‌عنوان یک دارایی قابل‌مصرف می‌بیند، اما در حالت بودن خود را حامل ویژگی‌ها و مشخصه‌های خاصی می‌داند. این کتاب صوتی یکی از مجلدهای مجموعه‌کتاب‌های نظریه‌های تحلیل روان است که به آثار و نظریه‌های تاثیرگذارترین روان‌شناس‌های قرن بیستم می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم

یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در زمینه‌ی روانشناسی جامعه‌شناختی در نیمه‌ی دوم قرن بیستم کتاب مقدمات روانشناسی فروم (The Essential Fromm) است. اریک فروم (Erich Fromm) در این کتاب مانیفستی برای یک انقلاب اجتماعی-روانی جدید ارائه کرده است تا سیاره‌ی در معرض تهدید ما را نجات دهد. نظریه‌ی بنیادی فروم در این کتاب این است که روح نوع بشر درگیر دو حالت وجودی است. حالت «داشتن» که بر دارایی‌های مادی، قدرت و تخاصم متمرکز است و اساس شرارت‌های جهانی حرص، حسادت و خشونت است. حالت «بودن» که مبتنی بر عشق، لذت اشتراک و فعالیت مولد است.

مفهوم «داشتن» در کتاب مقدمات روانشناسی فروم بر دوگانگی بین مالک و چیزها استوار است. در این جهان‌بینی، فرد در مرکز دایره‌ای از چیزها قرار دارد که اطراف او چیده شده‌اند. این دارایی‌ها متمایز از فرد هستند و تنها ارتباطشان با هویت فرد از طریق رابطه‌ی مالکیت است. کم و اضافه شدن به عناصر این دایره تغییری در ماهیت فرد مالک ایجاد نمی‌کند. اریک فروم «بودن» را مربوط به ویژگی‌هایی می‌داند که برخلاف موقعیت «داشتن» با وجود فرد درآمیخته شده است. این چیزها قابل‌تفکیک از هویت فرد نیستند.

در کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم به این مسأله اشاره می‌شود که جامعه‌ی مدرن مادی‌گرا شده و افراد وضعیت «داشتن» را به وضعیت «بودن» ترجیح می‌دهند. آرزوی شادی نامحدود، آزادی، فراوانی مادی و تسلط بر طبیعت بخشی از علاقه‌ی فرد به وضعیت «داشتن» است. این آرزوها با شروع عصر صنعتی به اوج خود رسیده‌اند. انگار تولید نامحدود امکان مصرف نامحدود را با خود آورده باشد. انسان‌ها که آرزو داشتند خدایان زمین باشند به دلیل داشتن اهدافی دست‌نیافتنی شکست خوردند؛ اهدافی همچون لذت حداکثری، لذت‌طلبی رادیکال و خودخواهی و طمع.

در عصر صنعتی، توسعه‌ی نظام اقتصادی به‌جای توجه به نیازهای انسانی، معطوف به نیازهای ماشین صنعتی در حال رشد شده است. بنابراین نظام اقتصادی صرفاً منافع شخصی افراد را در نظر گرفته است. کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم نشان می‌دهد که صنعتی شدن مدرن وعده‌های بزرگی داده که قادر به برآورده کردن آن‌ها نبوده است. از نظر فروم انسان‌ها باید به شیوه‌ی «بودن» بیشتر از شیوه‌ی «داشتن» توجه کنند.

کتاب مقدمات روانشناسی فروم پس از مرگ اریک فروم منتشر شده و شامل دو کتاب «داشتن یا بودن؟ (?To Have or To Be)» و «هنر بودن (The Art of Being)» است. ترجمه دکتر سهیلا خداوردیان از این کتاب توسط انشتارات پندار تابان منتشر و نسخه‌ی صوتی کتاب مقدمات روانشناسی فروم با صدای افشین اعتماد، فرهاد اتقیایی و آسمان مصطفایی تهیه و توسط انتشارات جیحون به انتشار درآمده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های نظریه‌های تحلیل روان

مجموعه‌ی نظریه‌های تحلیل روان شامل چهار جلدِ «مقدمات روانشناسی فروید»، «مقدمات روانشناسی یونگ»، «مقدمات روانشناسی آدلر» و «مقدمات روانشناسی فروم» است. این مجموعه برای آشنایی مخاطب فارسی‌زبان با تأثیرگذارترین روان‌شناس‌ها و روان‌کاوهای قرن بیستم تهیه شده است. هرکدام از این کتاب‌ها شناخت جامعی در مورد نظریه‌پرداز موردنظر ایجاد می‌کند.

کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم برای چه کسی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به مباحث روان‌شناسی و جامعه‌شناسی جالب‌توجه خواهد بود.

با اریک فروم بیشتر آشنا شویم

اریک فروم، روان‌شناس و جامعه‌شناس، در مارچ 1900 در فرانکفورت آلمان به دنیا آمد. موضوع پژوهش‌های فروم ارتباط بین روانشناسی و جامعه‌شناسی بوده است. او اصول روان‌کاوی را برای درمان بیماری‌های فرهنگی استفاده می‌کرد و معتقد بود انسان می‌تواند با استفاده از دانش روانشناسی به جامعه‌ای عقلانی دست پیدا کند. اریک فروم در سال 1980 در سوئیس درگذشت.

با اینکه فروم در آغاز نگاهی فرویدی به مباحث روان‌کاوی داشت، به‌زودی در نگاه فروید به ناخودآگاه و میزان تأثیر آن تردید کرد. از نظر او باید نقش پررنگ‌تری برای تأثیر جامعه در روان‌کاوی در نظر گرفته می‌شد. فروم معتقد است هویت یک فرد محصول فرهنگ و بیولوژی به‌طور همزمان است. اریک فروم در مقاله‌ها و کتاب‌های بسیاری به این مسأله اشاره کرده است که برای درک نیازهای اولیه‌ی انسان ابتدا باید از جامعه‌ی انسانی شناخت کسب کنیم. کتاب‌های بسیاری از او به فارسی منتشر شده است؛ از جمله «فرار از آزادی»، «فراسوی زنجیرهای پندار»، «زبان ازیادرفته» و «روانکاوی و دین».

در بخشی از کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم می‌شنویم

هنجارهایی که جامعه بر اساس آن‌ها عمل می‌کند نیز منش اعضای آن را شکل می‌دهد؛ منش اجتماعی. در یک جامعه‌ی صنعتی هنجارهای مزبور عبارتند از؛ تمایل به کسب دارایی، حفظ و افزایش آن یعنی سود بردن. صاحبان ثروت به‌عنوان موجوداتی برتر مورد ستایش و حسادت دیگران واقع می‌شوند. اما اکثریت عظیمی از مردم فاقد هر نوع مایملک در مفهوم واقعی سرمایه و دارایی ثابت هستند و این سؤال مبهوت کننده را به ذهن متبادر می‌کنند که چگونه این افراد می‌توانند کشش خود را برای کسب و حفظ دارایی ارضا یا با آن سازگاری کنند. یا چگونه می‌توانند احساسی همانند صاحبان دارایی داشته باشند، هنگامی که فاقد آن هستند. البته پاسخ این سؤال آن است که حتی آنانی که دارایی اندکی دارند مالک چیزی هستند و مایملک ناچیز خود را همانند سرمایه‌داران قدر می‌نهند. آنان نیز دل‌مشغولی حفظ و افزایش دارایی خود را ولو به میزان بسیار اندک دارند. مثلا با پس‌انداز یک پنی اینجا، چند سنت در جای دیگر.

شاید بیشترین لذت نه در داشتن اشیا مادی بلکه در تملک موجودات زنده باشد. داشتن خویشتن، ارزش‌ها و آرمان‌ها. پاسخ این پرسش در گسترش حوزه‌ی تملک به‌گونه‌ای که خداوند، دوستان، عشاق، سلامت، سفر، اشیا هنری و ایگوی خود فرد را در برگیرد نهفته است. تصویری روشن از وسواس فکری بورژوا در مورد دارایی توسط مکس استرنر ارائه شده است که به‌موجب آن اشخاص تبدیل به اشیا می‌شوند و رابطه‌ی آن‌ها با یکدیگر منش تملک را به خود می‌گیرد. فردگرایی که در تعبیر مثبت آن به معنای رهایی از بندهای اجتماعی است به تعبیر منفی معنی مالکیت خویشتن را دارد. یعنی داشتن حق و وظیفه برای سرمایه‌گذاری نیروی خود برای موفقیت شخصی خویشتن.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
3 دقیقه
شناسنامه
3 دقیقه
پشت جلد
18 دقیقه
مقدمه‌ی ویراستار
6 دقیقه
مقدمه‌ی مترجم
12 دقیقه
در باب هنر زیستن
14 دقیقه
بی خویشتنی انسان
5 دقیقه
خرد و هوش
16 دقیقه
شكاف بين عاطفه و هوش
14 دقیقه
عشق به عنوان كالا
13 دقیقه
خاستگاه‌های شيوه‌ی وجودی داشتن
8 دقیقه
دارايی شخصی
7 دقیقه
شيوه‌ی داشتن و زبان
13 دقیقه
داشتن يا بودن؟
11 دقیقه
ماهيت شيوه‌ی وجودی داشتن
12 دقیقه
داشتن و تملک‌جویی
6 دقیقه
ماهيت شيوه‌ی وجودی بودن
12 دقیقه
بودن و بازدهی
21 دقیقه
مبانی زندگی در ميان داشتن و بودن
12 دقیقه
مشغوليت به‌عنوان جبران انفعال در مقابل فعالیت مولد
17 دقیقه
ويرانگری به عنوان جبران ملال در مقابل آفرینندگی
20 دقیقه
خودشيفتگی به‌عنوان جبران ايثارگری در مقابل خود تجربه‌گری مولد
24 دقیقه
بت‌پرستی به‌عنوان جبران بی‌ايمانی در مقابل دیانت انسان‌گرایانه
13 دقیقه
انكار مرگ به‌عنوان جبران ترس از مرگ در مقابل عشق به زندگی
24 دقیقه
گام‌هايی به سوی بودن
12 دقیقه
تغيير روال زندگی
33 دقیقه
دگرگونی نوع بشر
2 دقیقه
درباره‌ی ويراستار

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم: زندگی در میان داشتن و بودن
نویسنده
مترجمسهیلا خداوردیان
راویافشین اعتماد، فرهاد اتقیایی، آسمان مصطفایی
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۵ ساعت و ۴۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی روانشناسی و موفقیت، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه صوتی
67000 ت - 7.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم

vahid jazayeri
۱۴۰۲/۳/۲۶
مجموعه‌ای ارزشمند از افکار و نوشته‌های اریک فروم که توسط ویراستار گردآوری شدن و با نظم جدیدی تالیف شدند. دیدگاه‌های تفکر انگیزی در خصوص منش بازاری، گستردگی معنای داشتن از جمله ایگو و حتا برخی از حالات، احساسات و ارزش‌های معنوی مطرح شدند، اما به نظرم کتاب بصورت عملی راهکاری برای گرایش به بودن بجای و داشتن ارائه نمیده‌. ترجمه نسبتا مطلوب هست اما به نظر می‌رسه میشد گویاتر ترجمه کرد. خوانش راوی خوب کم خطا هست‌.
من شخصا نسخه متنی اینگونه کتاب‌ها را ترجیح می‌دهم. چون نیاز به دقت و تامل و تکرار بعضی از جملات و مفاهیم و تمرکز بیشتر دارن که در نسخه صوتی چندان فراهم نمیشه‌.
mohammad amin
۱۴۰۳/۱/۱۱
سلام. ممنونم. این کتاب روش اموزش روانشناسی فروم هست. باید گفت روش این روانشناس پراگماتیسم هست. راوی خوب بود ممنونم
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم

برای دریافت کتاب صوتی مقدمات روانشناسی فروم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.