معرفی و دانلود کتاب ملوی

عکس جلد کتاب ملوی
قیمت:
۸۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ملوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ملوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ملوی

کتاب ملوی یکی از آثار مطرح نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس فقید ایرلندی، ساموئل بکت است. در این اثر مخاطب داستان یک دوره‌گرد خانه‌به‌دوش به نام ملوی خواهید بود که کارآگاهی به نام موران در پی یافتن اوست. بکت برای مجموعه آثار نوشتاری خود و همچنین تأثیر ویژه‌ای که در خلق یک سبک نمایشی جدید داشت، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات سال 1969 شده که نشان‌دهنده‌ی اهمیت ادبی آثار وی است.

درباره‌ی کتاب ملوی

کتاب ملوی (Molloy) و به‌طور کلی، سه‌گانه ساموئل بکت (Samuel Beckett)، به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین آثار ادبی قرن بیستم مطرح بوده‌اند. این اثر همچنین از مهم‌ترین آثار وی به‌صورت رمان است که در جایگاهی درخشان، کنار نمایشنامه‌های مطرحی مانند «در انتظار گودو» قرار می‌گیرد.

رمان روایتی ساده، اما تأثیر گذار از گفتگوی درونی دو شخصیت اصلی به نام‌های ملوی و موران است. شخصیت‌هایی با گفتگوی درونی آن‌چنان همگون که این گمان را برای خواننده ایجاد می‌کنند که هر دو در واقع ابعاد شخصیتی یک نفر هستند. ملوی یک دوره‌گرد خانه‌به‌دوش است که در پی یافتن مادر خود و دریافت پول از اوست. مادری که زنده بودن و نبودن او در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از طرف دیگر، موران یک کارآگاه خصوصی است که مأموریت دارد تا ملوی را پیدا کند.

وجوه مشترک این دو شخصیت که گمان یکی بودن آن‌ها را تقویت می‌کند، گفتار درونی مشابه و بودن در شرایط فلاکت‌باری است که این دو گرفتار آن شده‌اند. هر دو شخصیت به نوعی هدف و مقصود زندگی خود را از دست داده‌اند و باری‌به‌هرجهت گذران زندگی می‌کنند؛ عنصری که از مشخصه‌های اصلی آثار ساموئل بکت است.

کتاب در دو بخش اصلی روایت می‌شود که هر کدام به یکی از شخصیت‌های اصلی تعلق دارد. نکته جالب در مورد این دو بخش اینکه در کتاب بخش مربوط به شخصیت موران پس از روایت ملوی آمده است، اما پس از مطالعه کتاب متوجه می‌شوید جابه‌جایی این دو بخش امکان‌پذیر است و تأثیر روایی رمان را تغییر نمی‌دهد. اتفاقی که بار دیگر، گمان یکی بودن دو شخصیت کتاب را تقویت می‌کند.

درباره‌ی مجموعه‌ی سه‌گانه ساموئل بکت

کتاب ملوی یکی از آثار ساموئل بکت است که در کنار دو اثر دیگر وی، «نام‌ناپذیر» و «مالون می‌میرد»، سه‌گانه مشهور وی را تکمیل می‌کند. شاید بکت شهرت بیشتری به‌عنوان یک نمایشنامه‌نویس افسانه‌ای با آثاری مانند «در انتظار گودو» داشته باشد، اما این سه‌گانه به تنهایی ثابت می‌کند که او در بین بزرگترین رمان‌نویس‌های قرن بیستم نیز قرار دارد. این سه کتاب در بین سال‌های 1951 تا 1953به رشته تحریر درآمده‌اند.

نکوداشت‌های کتاب ملوی

  • تجربه‌ای نو در روند داستانی و شیوه‌ جلو رفتن داستان. کتابی برای کشف درون و کنکاشی شوردستانه در بودن. (نقد کتاب نیویورک تایمز)

  • اگر حقیقتی به نام شوکه‌شدن از کشف یک چیز جدید وجود داشته باشد، به‌راستی من در روزی که رمان ملوی را برای اولین بار خواندم، این حقیقت را تجربه کرده‌ام. (ریچارد سیور، مترجم آمریکایی)

  • من شخصاً معتقدم که داستان‌نویسی معاصر آمریکایی به شدت جذاب‌تر می‌بود اگر نویسندگان آمریکایی آشنایی بیشتری با رمان ملوی از ساموئل بکت داشتند. (برایان اونسون، نویسنده‌‌ی آمریکایی)

  • این آثار به تنهایی دیدگاه من را نسبت به آنچه که ادبیات قادر است تحقق ببخشد تغییر دادند. هر چه در رمان به جلو می‌روی، بیشتر فرضیات و انتظارات شما از رمان به هم می‌ریزد. تا جایی که تقریباً در مورد هیچ چیز مطمئن نیستید و از استادی نویسنده در خلق چنین موقعیتی حیران مانده‌اید. (تیم پارکز، نویسنده‌ی روزنامه تلگراف)

کتاب ملوی مناسب چه کسانی است؟

اصولاً رمان تاثیرگذار ملوی می‌تواند با عمده‌ی علاقه‌مندان به رمان، داستان و هنر ارتباط برقرار کند و تأثیر روایی قدرتمندی در آن‌ها به جای بگذارد؛ اما در حیطه‌ای تخصصی‌تر علاقه‌مندان به تئاتر، به‌ویژه سبک خاص تئاتر آبزرد که با شیوه‌ی کاری ساموئل بکت در این حیطه آشنایی دارند نیز می‌توانند از شاهکار وی لذت زیادی ببرند.

با ساموئل بکت بیشتر آشنا شویم

ساموئل برکلی بکت متولد 13 آوریل 1906 و متوفی در 22 دسامبر 1989، نمایش‌نامه‌نویس، نویسنده، شاعر، مترجم و کارگردان ایرلندی است که بسیاری از وی به عنوان یکی از ارکان اصلی شکل‌گیری تئاتر ابزرد (Absurd) نام می‌برند. آثار وی با طنزی تلخ روایتگر پوچی و بی‌هدفی در زندگی هستند و با رویکردی مینیمالیستی روایت می‌شوند.

از وی به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان قرن بیستم یاد می‌شود که خیل عظیم جوایز، نکوداشت‌ها و ارجاع‌ها به وی خود نشان‌دهنده‌ی جایگاه رفیع او در ادبیات مدرن است. او درنهایت، به سال 1969 موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل ادبیات شد که بی‌شک مهم‌ترین جایزه‌ی ادبی جهان است.

در بخشی از کتاب ملوی می‌خوانیم

آشپزخانه از دور انگار در تاریکی فرورفته بود. و از جهتی چنین بود. اما از جهتی دیگر چنین نبود. چون چشمانم را که به شیشه‌ی پنجره چسباندم نوری ملایم و مایل به قرمز دیدم که نمی‌توانست از اجاق باشد، چون اجاق نداشتم، فقط یک گاز ساده داشتم. بگوییم یک اجاق، اما یک اجاق‌گاز. یعنی در آشپزخانه یک اجاق واقعی هم بود، اما خراب. متأسفم، اما همین است، در خانه‌ای که یک اجاق‌گاز نداشته باشد احساس راحتی نمی‌کنم. شب‌ها، وقتی پاورچین‌پاورچین رفتنم را متوقف می‌کنم، دلم می‌خواهد بروم سمت شیشه، چه روشن باشد چه تاریک، و داخل اتاق را نگاه کنم، ببینم چه خبر است. صورتم را با دستانم می‌پوشانم و از لای انگشتانم با دقت نگاه می‌کنم. چندتایی همسایه را به همین شکل ترسانده‌ام. دستپاچه بیرون می‌آید، کسی را نمی‌بیند. آن ‌وقت از تاریکی‌شان تاریک‌ترین اتاق‌ها در برابرم پدیدار می‌شود، گویی هنوز توأم با چابکی روزِ ناپدیدشده یا نوری که دمی پیش خاموش شده، شاید به دلایلی که هر قدر درباره‌شان کمتر گفته شود بهتر است. اما شفق در آشپزخانه از جنسی دیگر بود و از چراغ‌خواب می‌آمد با دودکش سرخ که، در اتاق مارتا، دیواربه‌دیوار آشپزخانه، مدام می‌سوخت پای مریم عذرای کوچک که روی چوب کنده‌کاری شده بود، آویخته بر دیوار. مارتا که از تاب‌خوردن خسته شده بود آمده بود تو و بر تخت‌خوابش دراز کشیده بود، درِ اتاقش را باز گذاشته بود تا کوچک‌ترین صداهای خانه را از دست ندهد. اما شاید خوابش برده بود.

دوباره رفتم طبقه‌ی بالا. پشت درِ اتاق پسرم ایستادم. دولا شدم و گوشم را به سوراخ کلید چسباندم. برخی چشم‌شان را می‌چسبانند، من گوشم را، به سوراخ کلیدها. چیزی نمی‌شنیدم، در کمال تعجب. چون پسرم موقع خواب سروصدا می‌کرد، با دهان باز. خیلی مراقب بودم در را باز نکنم. چون این سکوت ماهیتی داشت که ذهنم را مشغول می‌کرد، تا مدتی کوتاه. به اتاقم رفتم.

فهرست مطالب کتاب

مُلوی
حواشی و تعلیقات
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ملوی
نویسنده
مترجممهدی نوید
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات377
زبانفارسی
شابک978-622-01-0802-3
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ملوی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ملوی

برای دریافت کتاب ملوی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.