معرفی و دانلود کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل

عکس جلد کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل

کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل با دوری از رویکردهای سیاسی و مذهبی، نگاهی تاریخی و بی‌طرفانه به درگیری‌های میان این دو سرزمین دارد. تمرا بی‌. اور کتاب را از زمانی شروع می‌کند که ایده‌ی تشکیل صهیونیسم به ذهن تئودور هرتسل رسید و آن را جایی به پایان می‌رساند که ایوانکا ترامپ، در مراسم بازگشایی سفارت جدید آمریکا در بیت‌المقدس شرکت می‌کند.

درباره‌ی کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل

هر بار خبری از جنگ فلسطین و اسرائیل می‌خوانیم، با خودمان فکر می‌کنیم که چطور چنین اتفاقی افتاد؟ چرا یهودیان و مسلمانان که ادیانی نزدیک به هم دارند، این‌گونه با هم درگیر شده‌اند؟ پس این جنگ و منازعه چه زمانی تمام می‌شود؟ اصلاً از همان ابتدا چطور این جدال به وقوع پیوست؟ چه کشورهایی، چه افرادی و چه اتفاقاتی در شروع و ادامه‌ی این جنگ تأثیر داشتند؟ برای اینکه به جواب این سؤالات برسیم، احتمالاً باید عبارات زیادی را در اینترنت جست‌وجو کنیم و مقالات بی‌شماری را بخوانیم که بسیاری از آن‌ها با نگاهی جانب‌دارانه نوشته شده‌اند. برای اینکه درک بهتری از این جنگ داشته باشیم، لازم است که بدون هیچ تعصبی تاریخ را بخوانیم و وقایع را تحلیل کنیم. تمرا بی. اور (Tamra B. Orr) در کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل (The Israeli-Palestinian Conflict)، دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل

نویسنده از زمانی شروع می‌کند که یهودیان تصمیم گرفتند به سرزمینی جدید نقل‌مکان کنند و بنابر سفارش کتاب مقدسشان، چه سرزمینی بهتر از فلسطین؟ آن‌ها بعد از دو ماجرا، در تصمیم خود راسخ‌تر شدند: محاکمه‌ی دریفوس یهودی و واقعه‌ی هولوکاست. تمرا بی. اور در فصل اول به وقایع جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، کشتار گسترده‌ی یهودیان در جنگ جهانی دوم، بیانیه‌ی بالفور و رأی سازمان ملل به تقسیم سرزمین فلسطین می‌پردازد. در دومین فصل کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل می‌خوانید که واکنش فلسطین و دیگر کشورهای عربی به تصمیم سازمان ملل چه بود. زمانی که سربازان بریتانیا و صهیونیست‌ها به فلسطین حمله کردند و سرزمین‌های عربی تصمیم به مقاومت و دفاع گرفتند، جنگ‌های میان فلسطین و اسرائیل آغاز شد. نبردهایی که بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شدند و هنوز هم ادامه دارند. فصل دوم به این درگیری‌ها تا سال 1970 اختصاص دارد.

در فصل سوم کتاب، یاسر عرفات و گروه فتح وارد میدان می‌شوند و جنگ شکلی دیگر به خود می‌گیرد. بعد از حمله‌ی گروهی از چریک‌های فلسطینی به خوابگاه ورزشکاران اسرائیلی در المپیک 1972 مونیخ و کشته شدن چند ورزشکار، بیشتر مردم جهان از اختلافات میان فلسطین و اسرائیل آگاه می‌شوند. پس از این واقعه، مردم به دو دسته تقسیم شدند: کسانی که با فلسطینیان همدردی می‌کردند و افرادی که آن‌ها را تروریست می‌خواندند. تمرا بی. اور در این فصل بیش از هر چیزی به سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)، حماس و حزب‌الله و وقایع پیرامون این گروه‌ها می‌پردازد. فصل چهارم به زمانی اختصاص دارد که اسحاق رابین به نخست‌وزیری رسید و با یاسر عرفات دست دوستی داد. آن‌ها با یکدیگر توافق کردند که فلسطینیان کنترل سرزمین‌های اشغالی را در دست بگیرند و اسرائیل را به رسمیت بشناسند. اما این توافق با ترور اسحاق رابین و دیگر حملات گروه‌های اسرائیلی، دوام چندانی نیاورد. و آتش جنگ باری دیگر شعله‌ور شد. وقتی رهبران جدیدی بر سر کار آمدند، اعتبار پیمان‌های پیشین به هیچ بدل شد.

معرفی و دانلود کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل

وقتی سال 2000 آغاز شد، بر شدت مبارزه اسرائیل و فلسطین افزوده شد. پس از مرگ یاسر عرفات، حکومت خودگردان فلسطین رؤسای دیگری را به خود دید که هر کدام در مسیر صلح گام برداشتند؛ اما باز هم جنگ با صلح در هم آمیخت. مردم در ابتدا خوشحال بودند که اسرائیلی‌ها نوار غزه را ترک می‌کنند؛ اما این خوشحالی دوام چندانی نداشت. اسرائیل با حماس و حزب‌الله وارد جنگ شد و باز هم رهبرانی جدید، صلح‌نامه‌ها را بر باد دادند. تمرا بی. اور در آخرین فصل کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل، توضیح می‌دهد که آیا صلح راه‌حل نهایی تعارضات است یا جنگ؟ گفتنی است که این کتاب در سال 2020 منتشر شده است.

کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل را انتشارات ققنوس در مجموعه‌ی تاریخ جهان به انتشار رسانده است. پریسا صیادی ترجمه‌ی کتاب را بر عهده داشته.

درباره مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی درگیری‌های میان فلسطین و اسرائیل اطلاعات زیادی ندارید و درباره‌ی تاریخچه‌ی جنگ‌های میان دو طرف کنجکاو هستید، کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل بهترین گزینه برای شروع محسوب می‌شود.

در بخشی از کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل می‌خوانیم

یهودیت و اسلام علی‌رغم درگیری‌های مداوم مشترکات فراوانی دارند. هر دو دین به یک خدای واحد اعتقاد دارند. کتاب‌های مقدسشان، تورات و قرآن، داستان‌ها و شخصیت‌های مشترک بسیاری دارد، از جمله حضرت آدم، نوح، ابراهیم و موسی. هم یهودیان و هم مسلمانان بسیاری از ادعاهای دین مسیحیت را قبول ندارند، از جمله این ادعا که عیسی مسیح پسر خداست. بر اساس آموزه‌های یهودیت و اسلام, خداوند پیامش را از طریق فرشتگان و نیز افراد برگزیده به نام پیامبر می‌فرستد. پیامبر اصلی یهودیان حضرت موسی و پیامبر مسلمانان حضرت محمد است. در هر دو دین برخی تکالیف دینی مشترک برای پیروان وجود دارد؛ مثلاً پیروان هر دو دین مقیدند در ساعات خاصی از روز نماز بگزارند و احکامی درباره‌ی غذاهای حلال و حرام دارند. از این‌ها گذشته، پیروان هر دو دین بیت‌المقدس را شهر مقدس خود می‌دانند و حاضرند بر سر کنترل آن با یکدیگر بجنگند.

بن‌گوریون و دیگر رهبران صهیونیست سعی کردند مقاومت اعراب را که مخالف حضور آن‌ها در کشورشان بودند نادیده بگیرند و به جای آن تلاششان را روی ایجاد زندگی جدید در این سرزمین متمرکز کنند که امیدوار بودند سرانجام کشور مشروعشان شود. صهیونیست‌ها برای محافظت از خود در برابر فلسطینیان گروه شبه‌نظامی کوچکی به نام هاگانا سازماندهی کردند. آن‌ها برای کسب مشروعیت فرهنگی موافقت بریتانیایی‌ها را جلب کردند تا زبان عبری زبان اداری فلسطین شود. در همین زمان مذاکرات فلسطینیان و بریتانیایی‌ها به شکست انجامید. تلاش‌ها برای تغییر دادن بیانیه‌ی بالفور یا خلاص شدن از شر آن به جایی نرسید. نیروهای شبه‌نظامی فلسطینی از سر درماندگی و ناامیدی به مهاجران یهودی حمله می‌کردند، که در مواردی به کشته شدن آن‌ها منجر می‌شد. یهودیان هم به مقابله‌به‌مثل دست زدند، و سال‌ها به قاچاق اسلحه به داخل خاک فلسطین پرداختند. در دهه‌ی 1930 خشونت گروه‌های فلسطینی افزایش یافت، و بریتانیا به هاگانا اجازه‌ی مقابله‌به‌مثل داد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ویراستار
رویدادهای مهم در منازعه‌ی فلسطین و اسرائیل
پیشگفتار
1: سرزمین فراموش‌شده‌ای که کانون توجه می‌شود
2: نبرد ناممکن
3: در انتظار فرصت مناسب
4: پای میز مذاکره
5: ورود به هزاره‌ی جدید
سخن پایانی: راه‌حل دو کشور؟
یادداشت‌ها
برای مطالعه‌ی بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب منازعه فلسطین و اسرائیل
نویسنده
مترجمپریسا صیادی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-622-040353-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل

برای دریافت کتاب منازعه فلسطین و اسرائیل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.