معرفی و دانلود کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق

عکس جلد کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق
قیمت:
۵۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق

«تشویق» و «تحسین» دو راهبرد اثربخش و کارآمدی هستند که به توصیه‌ی الیزابت هارتلی بروئر در کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق، می‌توانند بهترین نتایج را در تربیت و پرورش کودکان به دنبال داشته باشند. برای این‌که با تازه‌ترین یافته‌های روان‌شناسی در زمینه‌ی تربیت کودکان آشنا شده و بهترین روش تربیتی را در قبال کودکانتان به‌کار بگیرید، تنها کافی است با نکته‌ها و آموزه‌های کتاب حاضر همراه شوید.

درباره‌ی کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق

سال‌های سال، پیش از آن‌که روش‌های مبتنی بر علم روان‌شناسی جایگزین روش‌های سنتی تربیت کودکان شوند، باور عمومی بر این بود که بهترین ابزار برای نهادینه کردن یک رفتار مثبت در ذهن کودک و بازداشتن او از انجام یک عملکرد منفی، تنبیه کردن اوست. از آن‌جایی که در بسیاری از مواقع ترس از تنبیهِ مجدد باعث می‌شد کودک دیگر هرگز به سراغ آن رفتار منفی نرود، والدین و اولیاء مدارس تصور می‌کردند تنبیه کردن کارایی بالایی در تربیت کودکان دارد. بااین‌وجود، در بسیاری از موارد، تنبیه نتایج زیانبار خود را به‌وضوح نشان می‌داد و به‌جای اصلاح رفتار کودک، بیشتر موجب پرخاشگری و برخوردهای خطرناک از سوی او می‌شد. امروزه به کمک راهنمایی‌ها و پژوهش‌های روان‌شناسان حوزه‌ی کودک می‌دانیم که تنبیه راه‌حل هیچ مشکلی نیست و خود می‌تواند اختلالات رفتاری کودکان را دوچندان کند. بااین‌حال، چاره چیست؟ اکنون که تنبیه را از روش‌های تربیتی حذف کرده‌ایم، چه روشی را باید جایگزین آن کنیم؟ پاسخ الیزابت هارتلی بروئر (Elizabeth Hartley Brewer) به این سؤال در یک کلمه خلاصه می‌شود: تشویق! به عبارت دیگر، درحالی‌که تنبیه بر تربیت کودکان اثر سوء دارد، نقطه‌ی مقابل آن، یعنی تشویق، بیشترین تأثیر و کارآیی را خواهد داشت. کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق (Raising and Praising Boys) مملو از نکته‌ها و آموزه‌های کاربردی است که می‌توانند در تربیت فرزندان، یاری‌گر مادران و پدران باشند.

تقریباً تمامی والدین دنیا آرزوی موفقیت فرزندانشان را دارند و در این راه از هیچ کوشش و حمایتی دریغ نمی‌کنند. این نکته را همگی می‌دانیم اما نکته‌ی جدیدی که نویسنده قصد دارد در اثر حاضر به ما بیاموزد این است که تحقیقات نشان داده‌اند، بسیاری از افرادی که در دوران بزرگسالی موفقیت‌های چشمگیری را کسب کرده‌اند، در کودکی از تشویق‌های به‌موقع اطرافیان و به‌خصوص والدینشان برخوردار بوده‌اند. تشویق کردن کودکان موجب افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها شده و به ایشان کمک می‌کند استعدادهای خود را جدی بگیرند. چنین کودکانی بیش از سایر کودکان، به توانایی‌های خود باور دارند و به هنگام تصمیم‌گیری از عزت‌نفس بالاتری برخوردارند. طبیعتاً چنین مشخصه‌هایی را از دوران کودکی، با خود به سال‌های بزرگسالی نیز می‌برند و موفقیت‌های بزرگ‌تری را برای خود رقم می‌زنند.

بااین‌حال توجه داشته باشید که تشویق و تمجید دو نوعِ سازنده و مخرب دارند و همان‌قدر که نوع سازنده‌ی آن‌ها می‌تواند مفید باشد، نوع مخرب آن‌ها برای زندگی و آینده‌ی کودک زیان‌بار خواهد بود. اگر والدین بیش از آن‌چه که لازم است فرزندان خود را تحسین و تشویق کنند، ممکن است موجب پیدایش و گسترش رفتارهایی در فرزندشان بشوند که جبران آن‌ها هرگز کار آسانی نخواهد بود. به‌طور مثال، در صورتی که والدین در قبال هر کار مثبت فرزندشان، به او جایزه‌ای بدهند، به‌تدریج کودک می‌آموزد که هر رفتاری را تنها به شرط دریافت جایزه انجام بدهد. در این حالت، دیگر نفسِ خوب بودن آن کار برای کودک موضوعیت ندارد و او تنها به جهت پاداشی که بعد از انجام آن دریافت خواهد کرد، آن رفتار را انجام می‌دهد.

با مطالبی که الیزابت هارتلی بروئر به زبان ساده و بسیار زودیاب، در کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق به مخاطبان خود ارائه کرده، هیچ نکته‌ای از چیستی و چگونگی تحسین و تشویق و روش‌های پرهیز از افراط و تفریط در آن‌ها، برای والدین و دست‌اندرکاران تربیت و پرورش کودکان پوشیده نخواهد ماند. روش‌های متنوع تحسین، خطاهای رایج والدین در تربیت کودکان و راه‌های پرهیز از کمال‌گرایی از دیگر موضوعاتی هستند که در این اثر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

امید هدایت‌پور ترجمه‌ی این کتاب را به انجام رسانده و نشر پندار تابان چاپ و انتشار آن را به عهده داشته است.

در نکوداشت‌ کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق

  • متفکرانه و آگاهی‌بخش! همراه با توصیه‌هایی که عقل سلیم نیز آن‌ها را تأیید می‌کند. کتاب حاضر به والدین نشان می‌دهد فرزندشان چگونه دنیا را می‌بیند. (adoption-net.co.uk)

کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق برای چه کسانی مناسب است؟

چنانچه فرزندی دارید که سال‌های کودکی را می‌گذارند یا به‌عنوان آموزگار در مدارس مقطع ابتدایی مشغول به کار هستید، برای این‌که راه‌کارهای مؤثر و راهبردهای کارآمدی را در زمینه‌ی تربیت و پرورش کودکان بیاموزید، می‌توانید به کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق مراجعه کرده و نهایت بهره را از نکات ارزشمند آن ببرید.

با الیزابت هارتلی بروئر بیشتر آشنا شویم

الیزابت هارتلی بروئر، از نویسندگان و متخصصان حوزه‌ی فرزندپروری و تربیت فرزندان به شمار می‌رود. او تاکنون چهار کتاب پرفروش را در این حوزه به چاپ رسانده که با استقبال طیف گسترده‌ای از مخاطبان در سراسر جهان مواجه شده‌اند. او در حرفه‌ی روزنامه‌نگاری نیز فعالیت دارد و برای نشریاتی از جمله لندن تایمز، ایندیپندنت، Observer و دیلی تلگراف قلم می‌زند.

الیزابت هارتلی بروئر در سمینارهایی که با موضوعات سلامت روان و یادگیری کودکان برگزار می‌شوند، حضور پررنگی دارد. او مقالات خود را با همکاری مؤسسه‌ی آموزش دانشگاه لندن و مؤسسه‌ی تحقیقات سیاست عمومی در این سمینارها ارائه کرده است.

در بخشی از کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق می‌خوانیم

به‌طور کلی مرحله‌ی تازه به راه افتادن و برداشتن قدم‌های کوچک در زندگی دختر‌بچه‌ها، مرحله‌ی خیلی خوشایندی نیست. زیرا آن‌ها در حین رسیدن به این توانایی، مشکلات و حوادث ناگوار فراوانی را سبب می‌شوند. گاهی اوقات تلاش آن‌ها در زمینه‌ی پیدا کردن جایگاهی بین اعضای خانواده و همچنین جلب توجه از طریق گریه کردن، لگد زدن و بهانه‌گیری می‌تواند موجب خشم و عصبانیت بیش از حد والدین شود. زندگی با یک نوزاد می‌تواند شبیه به جنگ و جدال دائمی باشد و معمولاً در چنین شرایط نابسامانی، اظهار نظر مثبت و امیدوارکننده و استفاده از کلمات و جملاتی که نشان از رضایت و قدردانی دارند، به منظور جبران اثرات منفی فریاد زدن، عصبانیت، خستگی‌، یا خشم ناشی از حرف‌نشنوی کودک، کاری بس دشوار است. این در حالی است که نوزادان هم درست مانند دخترهایی که در مقاطع سنی بالاتر هستند، برای پیشرفت و شکوفا شدن نیاز به محبت و ابراز علاقه از طرف پدر و مادر دارند.

حتی دخترها در حدود سن دو‌سالگی که به‌طور معمول بچه‌ها کمی لج‌باز و حرف‌نشنو می‌شوند، هنوز نمی‌توانند درک واضحی از هویت منحصر به فردشان داشته باشند و خودشان را با کارهایی که انجام می‌دهند یک‌سان می‌دانند. در نتیجه، هنگامی که به منظور حفظ شخصیت او، آگاهانه و با در نظر گرفتن جوانب احتیاط و رعایت ضوابط مربوطه، رفتار یا عمل نادرستش را مورد سرزنش قرار می‌دهیم، ممکن است او همچنان این احساس را بکند که هدف ما از این توبیخ، خرد کردن شخصیت اوست، زیرا به پختگی لازم برای درک تفاوت میان این دو حالت نرسیده است.

تأیید و تصدیق فیزیکی که شامل در آغوش گرفتن‌های زیاد و نوازش کودک می‌شود، به او عشق و رضایت دائمی والدین را، حتی در زمان‌هایی که موجب اذیت و آزار و عصبانیت آن‌ها می‌شود، نشان خواهد داد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل 1: درک معنای تحسین و واکنش دختر‌ها به آن
فصل 2: هدف از تحسین چیست؟
فصل 3: ده اصل بنیادین در مؤثر واقع شدن تحسین
فصل 4: مقاطع و مراحل سنی: سازش با فرایند رشد و تغییر بچه‌ها
فصل 5: به‌کارگیری ابتکار و نوآوری در تشخیص خصوصیات در خور تشویق و توجه
فصل 6: زبان تحسین: چگونه به زبان بیاوریم و چگونه در عمل رفتار کنیم
فصل 7: خطاهای رایج و راه‌های جلوگیری از آن‌ها
فصل 8: رشوه‌ها، جوایز و مشوق‌ها
فصل 9: استفاده از تحسین برای تشویق به یادگیری بهتر و رفتار مناسب‌تر
فصل 10: دوری جستن از خطرات کمال‌گرایی
فصل 11: تحسین و تأثیر آن بر زندگی والدین

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق
نویسنده
مترجمامید هدایت پور
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات384
زبانفارسی
شابک978-600-6895-72-7
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق

برای دریافت کتاب موثرترین ابزار تربیت کودکان: قدرت تشویق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.