معرفی و دانلود کتاب نبرد نوابغ: چه کسی جهان را روشن کرد؟

عکس جلد کتاب نبرد نوابغ: چه کسی جهان را روشن کرد؟
قیمت:
۳۴,۴۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نبرد نوابغ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نبرد نوابغ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نبرد نوابغ: چه کسی جهان را روشن کرد؟

گزارشی حقیقی از رقابت برای اختراع برق! کتاب نبرد نوابغ اثری غیرداستانی است که توسط مایک وینچل تألیف شده. او روزهایی را به تصویر می‌کشد که جایزه‌ای وسوسه‌انگیز دانشمندان را به رقابت واداشته و اتفاقاتی هیجان‌انگیز را رقم می‌زند. این کتاب در سال 2019 برنده‌ی جایزه‌ی CNY در بخش آثار غیرداستانی شد.

درباره‌ی کتاب نبرد نوابغ

در سال‌های میانه تا اواخر قرن نوزدهم، یک علم رو‌به‌رشد که آن را الکتریسیته می‌نامیم وعده داده بود نوری جدید به زندگی ملت بتاباند. ذهن‌های مبتکر و جاه‌طلب سخت مشغول کار بودند و به‌زودی، آتش جنگ شعله‌ور شد. دانشمندان در سراسر آمریکا با هم رقابت داشتند؛ زیرا همگی می‌خواستند اولین نفری باشند که جهان را با برق روشن می‌کند. مردم در انتظاری جمعی به سر می‌بردند، درحالی‌که روزنامه‌ها نیز بادقت آزمایشات را دنبال می‌کردند. اگر می‌خواهید برنده‌ی این مبارزه را بشناسید، با ما در معرفی کتاب نبرد نوابغ (The Electric War)، نوشته‌ی مایک وینچل (Mike Winchell)، همراه شوید.

این کتاب روایتی غیرداستانی از رقابت خصمانه‌ی توماس آلوا ادیسون، نیکولا تسلا، جورج وستینگهاوس و تعدادی از سهامداران دوران طلایی ایالات متحده است. ادیسون مخترع جریان مستقیم (DC) بود و تیم تسلا-وستینگهاوس مخترع جریان متناوب (AC). شاید فکر کنید حوزه‌ی کاری مشترک و انتظارات ملی باید به پیوند آن‌ها منجر می‌شد اما دوستی هیچ جایی در این مسابقه نداشت. نبرد میان آن‌ها وحشیانه بود و بی‌اغراق حتی اگر رفاقتی در ابتدا وجود داشت با خبر جایزه‌ی نهایی کاملاً از بین رفت: حق انحصار سراسری جریان برق برای اولین مخترع!

کتاب نبرد نوابغ اثری مملو از تصمیمات بزرگ، تعلیق، اطلاعات تاریخی و بیوگرافی غنی درباره‌ی این مخترعان درخشان است. ادیسون، وستینگهاوس و تسلا درگیر حرفه‌ی خویش بودند اما این مسابقه‌ی علمی، بازتاب جنبه‌هایی کمتر مطرح‌شده از آمریکا در سال‌های پایانی قرن نوزدهم است. پیش از هر چیز باید گفت زنان و دیگر نژادها به دلیل قوانین و محرومیت‌های اجتماعی قادر به شرکت در رقابت نبودند. از طرف دیگر، نظام سرمایه‌داری بدون شک نقشی مهم ایفا می‌کرد که باعث می‌شد در نبرد نخبه‌ها، علم تا حدودی به حاشیه رانده شود. حیوانات نیز قربانی مسابقه‌ی ادیسون و تسلا-وستینگهاوس بودند. آن‌ها بی‌رحمانه مورد آزمایش قرار می‌گرفتند. مطالعه‌ی بخش‌های مربوط به این موضوع احتمالاً برای بسیاری از خوانندگان غافلگیرکننده خواهد بود.

خوشبختانه امروزه قوانین سخت‌گیرانه‌ای در زمینه‌ی رفتار با حیوانات وجود دارد. همینطور تلاش‌های هزاران انسان شجاع هر روز درهای جدیدی به روی زنان و اقلیت‌ها می‌گشاید. اما در قرن نوزدهم میلادی هیچکدام از این جریان‌های قدرتمند وجود نداشتند. مسابقه برای اختراع برق یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که توجه افکار عمومی را به بدرفتاری با حیوانات جلب کرد و همچنین به دنیا نشان داد که این مردان برای شکست دیگری، حاضر شدند تا کجا پیش بروند. بله، کتاب نبرد نوابغ شرح رقابتی علمی است اما مشخصاً بر جنبه‌های اجتماعی این مسابقه تمرکز دارد.

به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت مایک وینچل با قلم جذابش یکی از موفق‌ترین آثار سال 2019 را به تألیف درآورده. اگر به کتاب‌های غیرداستانی علاقه‌مندید، اگر کنجکاوید زندگی واقعی دانشمندان را از نزدیک دنبال کنید، اگر ذهنی خلاق دارید و از مطالعه‌ درباره‌ی اختراعات لذت می‌برید، اثر پیش‌رو مناسب شماست. این کتاب که با ترجمه‌ی آزاده حسنی در اختیارتان قرار گرفته، توسط انتشارات پرتقال به چاپ رسیده است.

جوایز کتاب نبرد نوابغ

  • کتاب منتخب Junior Library
  • بهترین کتاب ماه به انتخاب آمازون
  • کتاب افتخاری Grateful American Book Prize
  • برنده‌ی جایزه‌ی CNY در بخش غیرداستانی
  • یکی از آثار NSTA Best STEM Book در سال 2019
  • کتاب درخشان NSTA Science Trade Book در سال 2019

نکوداشت‌های کتاب نبرد نوابغ

  • به دنبال برق‌گرفتگی، شکست، مبارزه و هیجان هستید؟ پس کتاب مناسبی را انتخاب کرده‌اید! (بوک‌لیست)
  • جنگی میان شخصیت‌های برجسته‌ی تاریخ که برای مشاهده‌ی آن به عینک آفتابی نیاز دارید! (Kirkus Review)
  • روایتی غیرداستانی از یک رقابت بی‌نظیر. نثر جذاب و مطالب آموزنده‌ی آن ستودنی است. کاری ارزشمند که تحقیقات دقیق نویسنده و داستان‌سرایی متعهدانه را به‌راحتی می‌توان در آن تشخیص داد. (اسکول لایبرری ژورنال)

کتاب نبرد نوابغ مناسب چه کسانی است؟

تمامی نوجوانان مخاطبان این کتاب تحسین‌شده هستند اما بدون شک علاقه‌مندان اختراع و نوآوری، علوم مهندسی و آثار زندگی‌نامه‌ای از آن لذت وافری خواهند برد.

با مایک وینچل بیشتر آشنا شویم

مایک وینچل نویسنده‌ی انگلیسی است. او سال‌ها به‌عنوان معلم مشغول به کار بوده و در برنامه‌ریزی درسی مقطع راهنمایی تخصص دارد. وینچل همچنین در سمت سردبیر مجموعه‌ی Been There, Done That فعالیت دارد.

در بخشی از کتاب نبرد نوابغ: چه کسی جهان را روشن کرد؟ می‌خوانیم

ایده‌ی ادیسون یا به‌بیان بهتر، وسواسش برای ساخت لامپ برق در خلال سفر با بارکر به ذهنش رسید. درحالی‌که بارکر و ادیسون مشغول مسافرت در غرب کشور بودند، بارکر از او خواست به دیدن کارگاه ویلیام والاس و موزِز فارمِر برود. این دو نفر به‌ادعای خودشان دستگاهی طراحی کرده بودند که به یک سیستم نور قوسی به‌نام دینام برق می‌رساند. دینام ژنراتوری است که انرژی مکانیکی را به انرژی برق تبدیل می‌کند. ادیسون تا حدی به روشنایی حاصل از الکتریسیته علاقه نشان داده بود و با این بازدید موافقت کرد. دو هفته بعد از سفر به غرب کشور، بارکر و ادیسون به کارگاه والاس در شهر آنسونیا در ایالت کانتیکات سفر کردند. چارلز بچلر و دوست دانشگاهی بارکر، به‌اسم چارلز چندلر هم همراهشان رفتند.

گزارشگری از نیویورک سان هم با آن‌ها همراه شد تا شاهد این فعالیت باشد. گزارشگر متوجه شد به‌محض این‌که چشم ادیسون به این منظره افتاد، کم‌کم سکوت کرد و از بقیه‌ی همراهانش فاصله گرفت. دوستان ادیسون سعی می‌کردند با او حرف بزنند، ولی او در جوابشان می‌خندید یا سری تکان می‌داد و بعد عمیقاً به فکر فرومی‌رفت. گزارشگر نوشت آقای ادیسون با دیدن طرز کار دینام والاس‌فارمر، «شیفته شده بود... سپس سیستم به کار افتاد و هشت لامپ الکتریکی که نور هرکدام به‌اندازه‌ی روشنایی چهار هزار شمع بود، در یک آن، روشن شدند... این اتفاق آقای ادیسون را غرق لذت کرد. از دستگاه به‌طرف لامپ‌ها می‌پرید و از لامپ‌ها به‌طرف دستگاه. مثل یک بچه، به‌سادگی پشت میز نشست و محاسبات مختلفی کرد.» ادیسون بعدها هنگام صحبت با خبرنگاری از سان درباره‌ی این سفر توضیح داد که مشکل ساخت یک لامپ درخورِ اعتماد را حل می‌کند، لامپی «آن‌قدر ساده که یک واکسی هم از آن سر دربیاورد». ادیسون با این اظهارنظر نسنجیده در آن لحظه ادعایی را مطرح کرد، ولی وقتی حرف‌هایش در روزنامه‌ چاپ شد و همه‌ی مردم آن را خواندند، همین کلمات به ضمانت خود «جادوگر» تبدیل شد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1: آرامش قبل از طوفان
2: اولین جرقه
3: ماجرای تخم‌های غاز و
4: تولد یک جادوگر
5: جریان متناوب/ جریان مستقیم، جنون جریان
6: بارقه‌های نور
7: آنچه مال من است، متعلق به توست
8: رویارویی مغزها
9: موفقیتی که به‌سختی به دست آمد
10: جانوری هار مقابل بچه‌آهویی در جنگل
11: مرگ در سیم‌ها
12: شوکه‌شده
13: تا سر حد مرگ
14: پس از اعدام کملر
15: تمام دنیا صحنه‌ی نمایش است
16: یک نفر برمی‌خیزد، یک نفر سقوط می‌کند
سخن آخر: پس از طوفان
جنگ بر سر الکتریسیته در گذر زمان
سپاسگزاری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نبرد نوابغ: چه کسی جهان را روشن کرد؟
نویسنده
مترجمآزاده حسنی
ناشر چاپیانتشارات پرتقال
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات236
زبانفارسی
شابک978-622-274-053-5
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نبرد نوابغ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نبرد نوابغ

برای دریافت کتاب نبرد نوابغ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.