معرفی و دانلود کتاب نتایج نوآوری باز: گذار از هیاهو و پرداختن به کسب و کار

عکس جلد کتاب نتایج نوآوری باز: گذار از هیاهو و پرداختن به کسب و کار
قیمت:
۷۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نتایج نوآوری باز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نتایج نوآوری باز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نتایج نوآوری باز: گذار از هیاهو و پرداختن به کسب و کار

هنری چسبرو در کتاب نتایج نوآوری باز، این مفهوم را که خود دو دهه‌ی پیش ابداع کرده بود، از نو مرور می‌کند و برداشت نادرستی که نسبت به آن شکل‌ گرفته را مورد نقد قرار می‌دهد. چسبرو با تأکید بر سه وجه کلیدی نوآوری، از سازمان‌ها می‌خواهد نگرششان را نسبت به ایده‌ی نوآوری باز تغییر دهند تا بتوانند بر مشکلات غلبه کنند، ازنظر تجاری به سود برسند، و در نهایت، به جامعه و رشد اقتصادی آن کمک کنند.

درباره‌ی کتاب نتایج نوآوری باز

«آن کارهایی که به پایان می‌رسانیم، نتایج نوآوری را نشان می‌دهند، نه کارهایی که صرفاً آغازشان می‌کنیم.»

جمله‌ای که در بالا مطالعه کردید، مانیفست هنری چسبرو (Henry Chesbrough)، استاد دانشگاه برکلی است که نزدیک به بیست سال پیش در کتاب جریان‌سازش درباره‌ی نوآوری آن را مطرح کرده بود. او در آنجا از نوعی نوآوری جسورانه و فراگیر صحبت می‌کرد که در برابر حالت کلاسیک و سنتی قرار می‌گرفت؛ او این ایده را نوآوری باز می‌نامید که به‌زعم خودش آنتی‌تز نوآوری بسته‌ی محافظه‌کار بود. برخلاف نوآوری بسته که صرفاً به داخل سازمان محدود می‌شد و اگر مقرون‌به‌صرفه نبود، امکان کنار گذاشتن آن وجود داشت، در نوآوری باز با یک وضعیت فراسازمانی مواجه‌ایم که دامنه‌ی آن می‌تواند تا سطح اجتماع و ملی امتداد پیدا کند.

در این وضعیت، سازمان می‌تواند از شرکا و ذی‌نفعان دیگر هم کمک بگیرد و همگی با سرمایه‌گذاری مشترک دست به نوآوری بزنند. در رویکرد چسبرو، نوآوری قابل‌حذف نیست، همیشگی است و باید به سرانجام برسد. از سوی دیگر هزینه و ریسک آن کمتر است. تِز او که در سال 2003 مطرح شده بود، به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت و بسیاری از شرکت‌ها سعی کردند از آن استفاده کنند. حتی موقعیت‌هایی شغلی با عنوان نوآوری باز هم شکل گرفت. بااین‌وجود مسیر این ایده، آن‌گونه که خودش انتظار داشت پیش نرفت.

معرفی و دانلود کتاب نتایج نوآوری باز

هنری چسبرو در کتاب نتایج نوآوری باز (Open Innovation Results) که در سال 2022 منتشر کرد، تمام این مسیر دو دهه‌ای را مرور می‌کند و سوءبرداشت‌ها و سوءتعبیرهایی که در مورد آن وجود داشته را مورد نقد قرار می‌دهد. چسبرو در این کتاب ابتدا از شرکت‌های بزرگ بابت نگرش نادرستشان نسبت به این نوآوری انتقاد می‌کند و در ادامه می‌کوشد با ارائه‌ی نمونه‌های موفق، رویکرد درست را به آن‌ها گوشزد کند.

ایده‌ی نوآوری باز هنری چسبرو اساساً بر یک پارادوکس مهم اقتصادی دست می‌گذارد؛ پارادوکس نمایی. این وضعیت مؤید این است که تکنولوژی به شکل نمایی و سرسام‌آوری در حال رشد و توسعه است، اما ما ازنظر تولیدی هنوز دچار مشکلیم و سیر نزولی داریم. به این معنا که شکاف عمیقی بین رشد فناوری و سطح بهره‌وری اقتصادی وجود دارد. چسبرو می‌گوید این مسأله عمدتاً به این بازمی‌گردد که سازمان ها (و در سطح کلان، دولت‌ها) فقط به خلق و آفرینش نوآوری علاقه دارند. درحالی‌که نوآوری نه یک وجه، که سه وجه به‌هم‌پیوسته دارد: آفرینش، انتشار و جذب. چسبرو مدل نوآوری باز خود را دقیقاً بر این سه وجه استوار می‌کند و اصرار دارد که موفقیت در نوآوری محصول توجه و سرمایه‌گذاری بر هر سه‌ی آن‌هاست؛ یعنی سازمان در کنار کشف و توسعه‌ی محصولات و خدمات جدید، باید این نوآوری‌ها را در واحدهای درونی خود هم منتشر سازد، آن‌ها را به کار بگیرد و به سرانجام برساند. این‌چنین است که پارادوکس نمایی تا حد زیادی حل می‌شود.

هنری چسبرو به این نکته اشاره می‌کند که بحران اقتصادی سال 2008 باعث شد عملاً پروژه‌ی نوآوری باز منحرف شود. به گفته‌ی خودش ایده‌ی او به کاهش سرمایه‌گذاری در نوآوری تعبیر شد، درحالی‌که این برداشت کاملاً اشتباه بود و به‌هیچ‌وجه ثمرات بلندمدت واقعی مورد انتظار را نخواهد داشت. در همین راستا او کتاب نتایج نوآوری باز را نوشته تا این شیوه را اصلاح نماید. او در این اثر به تأثیر علم باز در این نوآوری اشاره می‌کند و از سازمان‌هایی نام می‌برد که در اجرای این شیوه موفق بوده‌اند. چسبرو استارتاپ‌ها را یکی از الگوهای اصلی این رویکرد می‌داند و نشان می‌دهد که چطور می‌توان از دیدگاه‌های مختلف این نوآوری را در آن‌ها استفاده نمود. در پایان نیز رویکرد کشور چین را در نوآوری باز بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که این شیوه چه تأثیر عمیقی بر صنعت این کشور داشته است.

کتاب نتایج نوآوری باز را سیدکامران باقری برای نشر آریاناقلم ترجمه کرده است.

نکوداشت‌های کتاب نتایج نوآوری باز

  • این کتاب برای آن‌هایی است که می‌دانند امروز ما فقط دو راه پیش رویمان داریم: خلاقیت یا نابودی تدریجی. (گری هَمِل، مشاور مدیریت)

  • کتاب نتایج نوآوری باز جاه‌طلبانه‌ترین اثر چسبرو است و جامع‌ترین نظرات او در مورد این مفهوم پیچیده را ارائه می‌دهد. (دیوید تیس، استاد دانشگاه برکلی)

  • هنری چسبرو در تبدیل مفاهیم پیچیده به پیام‌های قابل‌درک برای عموم، توانایی ویژه‌ای دارد... سیاستمداران، سیاستگذارن و رهبران تجاری‌ای که می‌خواهند با تدوین سیاست‌های درست شرایط را تغییر دهند، باید حتماً این کتاب را بخوانند. (کارلوس موئداس، شهردار لیسبون و نماینده‌ی سابق پارلمان اروپا)

کتاب نتایج نوآوری باز برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به مدیران و رهبران سازمان‌ها توصیه می‌شود. اگر به فکر نوآوری در سازمانتان هستید، پیش از هر اقدامی حتماً این کتاب را مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب نتایج نوآوری باز: گذار از هیاهو و پرداختن به کسب و کار می‌خوانیم

نهادهای نوآوری باز

آفرینش نوآوری از علم باز به مجموعه‌ای از نهادهای مرتبط با نوآوری باز نیاز دارد. برخلاف نهادهای علم باز، نهادهای نوآوری باز کاملاً به شیوه و زمینۀ اجرای نوآوری وابسته‌اند. آن گونه که در فصل پیش دیدیم، باید میان نیروهای پیش‌ران آفرینش دانش و سازوکارهای انتشار گسترده و جذب سریع دانش جدید توازن برقرار کرد. به همین دلیل، شیوۀ مدیریت این نیروها در جامعۀ آمریکا با چین، فنلاند یا اسرائیل بسیار متفاوت خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با نقش این نهادها بهتر است نگاهی گذرا به تاریخ پژوهش و توسعۀ صنعتی بیندازیم. به ویژه نهادهای پیشین که پژوهش و توسعۀ درونی و یک پارچۀ عمودی را حمایت می‌کردند با نهادهای جدیدتر که پژوهش و توسعۀ توزیع‌شده و بازتر را ترویج می‌کنند، مقایسه کنیم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
یک: پارادوکسِ نمایی
دو: نوآوری باز در قرن بیست‌ویک
سه: از علم باز به نوآوری باز
چهار: پشتگاه نوآوری باز
پنج: استارت‌آپ ناب و نوآوری باز
شش: همکاری با استارت‌آپ‌ها برای گسترش نوآوری در شرکت‌های بزرگ
هفت: نتایج نوآوری باز در شهرها و روستاهای هوشمند
هشت: تجربه‌های موفق نوآوری باز
نه: نوآوری باز با رنگ‌وبوی چینی
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نتایج نوآوری باز: گذار از هیاهو و پرداختن به کسب و کار
نویسنده
مترجمسید کامران باقری
ناشر چاپیانتشارات آریاناقلم
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات329
زبانفارسی
شابک978-622-7089-09-7
موضوع کتابکتاب‌های کارآفرینی، کتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نتایج نوآوری باز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نتایج نوآوری باز

برای دریافت کتاب نتایج نوآوری باز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.