معرفی و دانلود کتاب نقطه مطلوب: لذت‌های رنج و جستجوی معنا

عکس جلد کتاب نقطه مطلوب: لذت‌های رنج و جستجوی معنا
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نقطه مطلوب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نقطه مطلوب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نقطه مطلوب: لذت‌های رنج و جستجوی معنا

کتاب نقطه مطلوب از پل بلوم راهنمایی ارزشمند برای کشف چیزی است که واقعا به زندگی ارزش زیستن می‌بخشد. این اثر یکی از متفاوت‌ترین کتاب‌های روان‌شناسی است که برای مخاطب عام نوشته شده و به پرسش‌هایی متعدد درباره‌ی خوشبختی، چیستی رنج و ماهیت انسان پاسخ می‌دهد.

درباره‌ی کتاب نقطه مطلوب

از چه‌ چیزهایی در زندگی لذت می‌برید؟ این سوال پاسخ‌های متنوعی دارد. گذراندن وقت با خانواده، ورزش، رسیدگی به گل‌ها یا باغ شخصی، مطالعه، هنرهای دستی، خرید یا رفتن به رستوران‌های شیک بخشی از جواب‌های احتمالی هستند. فهم این تفریحات رایج و معمول کار دشواری نیست، اما همه‌ی ما افرادی را می‌شناسیم که بانجی‌جامپینگ را به مهمانی خانوادگی و تماشای فیلمی ترسناک را به اثری عاشقانه ترجیح می‌دهند. دلیل این تفاوت چیست؟ چرا بعضی اشخاص به روش‌هایی خطرناک، نامتعارف یا حتی دردناک برای گذراندن زندگی متوسل می‌شوند؟ با ما در معرفی کتاب نقطه مطلوب (The Sweet Spot) همراه شوید تا نظر پل بلوم، استاد روانشناسی را در این مورد بیابیم.

بلوم که سال‌ها در دانشگاه ییل آمریکا و بعد از آن تورنتوی کانادا به تحقیق درباره‌ی موضوع لذت پرداخته نگاهی خاص به این موضوع دارد. او نوشتن این اثر را با دغدغه‌ای ذهنی درباره‌ی علایق غیرقابل توضیح -مثلا علاقه به غذاهای خیلی تند یا کندن زخم کنار ناخن - شروع کرد. به عقیده‌ی او دلیل چنین رفتارهایی را باید در انگیزه‌ی انسانی برای کسب لذت جستجو کرد و بخشی از کتاب خود را به بررسی همین موضوع اختصاص داد. اما پژوهش‌های پاول بلوم به او نشان داد که برخلاف باور رایج، لذت تنها انگیزه‌ی بخشی کوچک از رفتارهای ما است.

افراد در موقعیت‌های گوناگون انتخاباتی انجام می‌دهند که الزاما به هیجاناتی خوشایند منجر نمی‌شوند. آن‌ها با آگاهی از دردهای احتمالی باز هم مسیرهایی ناخوشایند را انتخاب می‌کنند و کتاب نقطه مطلوب در بخشی دیگر، به بررسی همین موضوع می‌پردازد. پل بلوم توضیح می‌دهد افرادی که به جنگ می‌روند هیچکدام علاقه‌ای به قطع عضو، مرگ و شکنجه ندارند اما آگاهانه رنج را به جان می‌خرند چون درد جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسانی است. می‌توان گفت به شکل حیرت‌آوری مهم‌ترین کارهای زندگی ما همگی نیازمند رنج و فداکاری هستند و اگر خلاف این بود، شاید انگیزه‌ای برای انجامشان نداشتیم. بیایید با خودمان صادق باشیم، اگر دفاع از وطن، تربیت فرزند، حل مشکلات اجتماعی و درمان بیماران آسان بودند انجام دادنشان دیگر چه فایده‌ای داشت؟

طیف گسترده‌ای از تجربیات زندگی ما نه از لذت، موفقیت و سعادت، بلکه از درد و رنج معنا می‌گیرند. اگر سعی دارید به کلیدی نهایی برای ساختن خوشخبتی برسید به یاد داشته باشد که کسب لذت تنها یکی از راه‌هایی است که برای رسیدن به نقطه‌ی مطلوب زندگی‌مان در اختیار داریم. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که انسان‌ها لذت‌گرا هستند اما پاول بلوم سعی دارد شما را متقاعد کند اگر اشتیاقمان برای درد کشیدن را دقیق ارزیابی کنیم، متوجه می‌شویم که علاوه بر یافتن لذت، تمایل داریم تا کارهایی متعالی‌تر انجام دهیم. درد شاهراهی است که علاوه بر لذت، ما را به بخش‌هایی عمیق‌تر از وجودمان متصل می‌کند، پس اگر کنجکاو شدید دیدگاهتان درباره‌ی زندگی خود را از نو بسازید، توصیه می‌کنیم از کتاب نقطه مطلوب به آسانی عبور نکنید. این اثر گرانبها باورهای رایج درباره‌ی شادکامی را به چالش کشیده و نقش رنج در خلق خوشبختی را به شما نشان می‌دهد تا به دور از تبلیغات مثبت‌اندیشیِ سمی ارزش‌ واقعی زندگی کشف کنید.

نکوداشت‌های کتاب نقطه مطلوب

- پل بلوم تصور شما از رنج و لذت را تغییر خواهد داد. (مجله کراکوس)

- کتابی شورانگیز، جذاب و سرشار از بینش. (دنیل گیلبرت، استاد روان‌شناسی دانشگاه هاروارد)

- اثری آموزنده و پربار که به شکلی عجیب خنده‌دار است و نمی‌توانید در برابر معرفی آن به دیگران مقاومت کنید. (لوری سانتوس، استاد روان‌شناسی دانشگاه ییل)

- بلوم دارای استعدادی ذاتی در تشخیص تناقض‌های موجود در انسان است و خوشبختانه به همان اندازه در ارائه راه‌حل‌هایی که برای گذر از تعارض مهارت دارد! (استیون پینکر، استاد روان‌شناسی دانشگاه هاروارد)

کتاب نقطه مطلوب مناسب چه کسانی است؟

این اثر فاخر، پربار و علمی را به علاقه‌مندان مباحث روان‌شناسی و افرادی که در تلاش برای خودشناسی هستند پیشنهاد می‌کنیم.

با پل بلوم بیشتر آشنا شویم

پل بلوم (Paul Bloom) فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در رشته‌ی روانشناسی است. او در دانشگاه‌های برجسته‌ای مانند تورنتو و ییل تدریس کرده و علاقه خاصی به روان‌شناسی اخلاق، هویت و لذت دارد. گفتنی است که بلوم به دلیل تحقیقات خود افتخارات معتبری را به دست آورده و مقالات او در مجلاتی مانند نیچر و ساینس منتشر می‌شوند. کتاب «علیه همدلی: کتابی برای مهربانی منطقی» معروف‌ترین اثر بلوم در ایران است که آغازگر آشنایی خوانندگان فارسی‌زبان با او بود.

در بخشی از کتاب‌ نقطه مطلوب می‌خوانیم

این توصیه که «خودت را بشناس» توصیه خوبی است. برای مثال، دانستن اینکه شما فرد ترسویی هستید، شناخت با ارزشی خواهد بود تا بتوانید از موقعیت‌هایی که نیازمند شجاعت زیاد است دوری کنید؛ یا مثلاً اگر دریابید که هنگام گرسنگی یا خستگی دچار زودرنجی و یا کج‌خلقی می‌شوید، این شناخت می‌تواند برایتان مفید باشد. اما چیزهای زیادی در مورد خودتان وجود دارد که اگر دست روی دست بگذارید و اقدامی نکنید، نمی‌توانید بفهمید.

زندگی روزمره فرصت‌های کمی برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید توانایی خود را برای مواجهه با مرگ یا تحمل چالش‌های فیزیکی بسنجید. اگر می‌خواهید میزان توان خود را بدانید و خود را به بوته آزمایش بسپارید، فعالیت‌هایی شبیه به کوه‌نوردی دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید. اما داستان به همین سادگی که به ‌نظر می‌رسد نیست. اگر بخواهم بدانم چقدر قوی هستم می‌توانم بلند کردن چند وزنه را امتحان کنم، اما فرض کنید می‌خواهم بدانم چقدر سخاوتمندم. آیا می‌توانم تصمیم بگیرم که به صورت داوطلبانه در یک پناهگاه برای افراد بی‌خانمان زندگی کنم و ببینم تا چه وقت دوام می‌آورم؟

به‌ نظر در این مورد خاص، موضوع به‌ همین سادگی نیست. اگر این کار را آگاهانه برای ارزیابی میزان مهربانی‌ام انجام دهم، آنگاه ماندنم در پناهگاه بیشتر از روی کنجکاوی یا تردیدم نسبت ‌به خودم ‌است تا نگرانی برای بی‌خانمان‌ها. این پارادوکس در سریال کمدی «جای خوب» به‌ خوبی نشان داده می‌شد. در این برنامه شخصیت‌ها مجبور می‌شدند اعمال نیکی انجام دهند تا برای همیشه به‌ ماندن در جهنم محکوم نشوند اما در موقعیت ناگواری بودند چراکه می‌دانستند اعمال نیکشان باعث رهایی آن‌ها می‌شود. بنابراین انگیزه‌های آن‌ها خالص و پاک نبود و اعمالشان نمی‌توانست به‌ عنوان اعمال نیک و حقیقی در نظر گرفته شود.

فهرست مطالب کتاب

درباره نویسنده
آنچه دیگران در مورد کتاب گفته‌اند
پیشگفتار: زندگیِ خوب
فصل اول: رنج
فصل دوم: مازوخیسم خوش‌خیم
فصل سوم: لذتی غیرقابل وصف
فصل چهارم: تلاش
فصل پنجم: معنا
فصل ششم: ایثار
فصل هفتم: زهر شیرین
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نقطه مطلوب: لذت‌های رنج و جستجوی معنا
نویسنده
مترجممیلاد سبزه آرای لنگرودی
ناشر چاپیانتشارات اندیشه آگاه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات331
زبانفارسی
شابک978-622-94573-2-0
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نقطه مطلوب

Mahin Alipour
۱۴۰۲/۱/۸
یکی از بهترین کتاب‌ها در موضوع فلسفه زندگی که توسط بسیاری سایت‌های معتبر بررسی و نقد کتاب، در لیست‌ کتاب‌های منتخب و برگزیده سال ۲۰۲۲ قرار گرفته. کتابی عمیق و بدون سوگیری و شعارهای انگیزشی که می‌تواند نگرش شما را به چرایی رفتارها و کارهای خودتان و اطرافیانتان تغییر دهد. بی‌شک اگر ذهنتان درگیر مسائل مرتبط با فلسفه زندگی و علوم انسانی است و در مورد دلایل کارها و رفتارهای انسان و مفهوم خوشبختی و رضایتمندی و سعادت مطالعه می‌کنید، خواندن و تعمق بر مطالب این کتاب، برایتان بسیار مفید و روشنگر و تازه خواهد بود. آپدیت: بعد از مقایسه ترجمه این کتاب با نسخه انگلیسی متوجه شدم مترجمان در ترجمه مفاهیم در برخی موارد اشتباهات بسیار بدی کرده‌اند که بطور کلی مفهوم را دگرگون کرده و تغییر داده که زمین تا آسمان با مفهوم مورد نظر نویسنده متفاوت است.
MoonRiver
۱۴۰۱/۱۲/۷
یکی از بهترین کتاب‌ها در موضوع فلسفه زندگی که توسط بسیاری از سایت‌های معتبر بررسی و نقد کتاب، در لیست‌ کتاب‌های منتخب و برگزیده سال ۲۰۲۲ قرار گرفته. کتابی عمیق و بدون سوگیری و شعارهای انگیزشی که می‌تواند نگرش شما را به چرایی رفتارها و کارهای خودتان و اطرافیان‌تان تغییر دهد. بی‌شک اگر ذهن‌تان درگیر مسائل مرتبط با فلسفه زندگی و علوم انسانی است و در مورد دلایل کارها و رفتارهای انسان و مفهوم خوشبختی و رضایتمندی و سعادت مطالعه می‌کنید، خواندن و تعمق بر مطالب این کتاب، برایتان بسیار مفید، روشنگر و تازه خواهد بود. ترجمه رضایت‌بخش و روان بود؛ اگرچه در برخی موارد مفاهیم اصلی دستخوش تغییراتی شده.
با تشکر از کتابراه بابت این هدیه‌ی ارزشمند
فرنگیس اشجعی
۱۴۰۱/۹/۱۲
سلام و درود آنچه که در ابتدا منو وادار کرد این کتاب را مطالعه کنم عنوان آن بود ولی در کتاب آن چیزی که مرا به سمت خواندن آن برد مطلبی که مرا اقناع کند نبود نویسنده خیلی سعی کرده مطلبی بنویسد که به عنوانش نزدیک باشد ولی در کل آنطور که باید و شاید نتوانسته ادای مطلب نماید و با توجه به حجم کتاب و خالی بودن محتوا هیچ مطلب اموزنده‌ای که ارزش مطالعه داشته باشد را ندارد
البته همانطوریکه همیشه نظرم این بوده که هر کتابی حتی از نظر ما بی ارزش ارزش یکبارخواندن را دارد درنهایت اگر نویسنده از گزافه گویی‌ها کم و بر روی کیفیت کتاب کارمیکرد شاید شاهد کتاب مفیدتری میبودیم
مصطفی عزیزی
۱۴۰۲/۱۰/۲۸
با درود فراوان خدمت دوستان کتابخوان و گرامی، کتابی بسیار کاربردی و در عین حال ساده و قابل فهم. نویسنده با آشنایی و داشتن مهارت عالی بر این موضوعات سخن به میان آمده به گونه‌ای نصیحت وار و دوستانه مطالبی را بیان کرده که با تامل و تفکر عمیق بر یکایک آن‌ها میشه تغییرات اساسی و شگرفی رو در زندگی خودمون ایجاد کنیم. اینکه درد و رنج بخش غیر قابل انکار در زندگیه ما است و با پذیرش آن‌ها پله‌ای شوند برای رسیدن به بالاترین خودمون. بسیار لذت بردم. ترجمه‌ی بسیار عالی روانی هم دارد. توصیه می‌کنم مطالعه بفرمائید. سپاس از تیم خوب کتابراه برای این کتاب خوب
positive psychology
۱۴۰۱/۵/۳۰
این کتاب هم علمی هست و هم برای همه افراد قابل خواندن. کتاب میگه یک نقطه مطلوب وجود داره که در اون نقطه میتونیم از درد و رنج لذت ببریم. مثلا از فیلم دردناک لذت می‌بریم چون در یک نقطه مطلوب ایستادیم. درد و رنج رو می‌بینیم اما ته دلمون هم میدونیم واقعی نیست. کتابی هست که باعث میشه به خودمون بیایم و درک جدیدی از زندگی داشته باشیم.
یدالله نخعی زرندی
۱۴۰۱/۱۰/۲۸
کتاب نقطه مطلوب یک کتاب ارزشمند برای کشف زیستن صحیح و یا به زبان ساده تر درباره زندگی معنادار میباشد این کتاب به در جامعه پیشرفته امروزی میاموزد که زیستن در گرو بدست اوردن پول بیشتر نبوده و لذت بردن از زندگی در گرو تجملات و ولخرجی نیست بلکه در جهت خلاف ان میباشد و خواننده میفهمد که زندگی یعنی رهایی از تمام تجملات و ابزار و ماشین الاتی که انسان خود را درگیر ان نموده است و این یک کتاب روانشناسی بوده و مخاطبین ان عوام میباشد و میتواند برای توده جامعه استفاده و بکار برده شود
سمیرا آزادپیما
۱۴۰۱/۵/۲۹
در این کتاب به دو دسته کارهای دردناک پرداخته میشه. دردهای کوتاه مدت مثل خوردن غذاهای تند یا دیدن فیلم‌های ترسناک و رنجهایی که توشون دنبال معنا هستیم مثل رفتن به جنگ یا انجام ورزش‌های سخت مثل کوهنوردی، این کتاب با تکیه بر تحقیقات روانشناسی نگاهی جدیدی رک به کارهای دردناکی که انجام میدیم فراهم میکنه
محمد صادق خوشتیپ
۱۴۰۱/۱۰/۱۳
سلام بنظرم کتاب جالبیه خیلی از دیدگاه روانشناسی مسایل رنج و ارتباطش با لذت رو بررسی کرده تقریبا 160 صفحه هست.... انصافا وقتی این کتابو خوندم اصن چشمم باز شد. بنظرم کتاب مناسبیه از دیدگاه روانشناسی بررسی کرده که چرا خودازاری باعث لذت برخی میشه چرا فیلم ترسناک باعث افزایش هیجان و لذت میشه و.... اگه برای تحقیق میخواید کتاب عالی ایه براتون اگرم برای مطالعه میخونید بازم عالیه😉
سیدمهدی حسینی
۱۴۰۲/۱/۵
سلام خدمت دوستان
چند فکر جالب در کتاب وجود دارد اما فاقد هر گونه ساختار و با خودش ناسازگار است. به نتیجه نمی‌رسد. این اساساً مجموعه‌ای از ایده‌هایی است که با خودشان سازگار نیستند. شما به عنوان خواننده باید آنچه را که دوست دارید انتخاب کنید به جای اینکه نویسنده شما را راهنمایی کند. ممنون از کتابراه
فراز
۱۴۰۱/۵/۲۹
ترجمه کتاب sweet spot هستش. کتابی بسیار پربار و عمیق که نگاه بدیعی به مفهوم لذت کرده. بسیار ممنون از مترجم ناشر و کتاب راه. خواندن این کتاب رو برای همه سلایق توصیه میکنم
مریم بهرامیان
۱۴۰۱/۹/۸
کتابی بسیار خوب وپرمحتوا یی است یک اگاهیهایی را میده که درطول زندگی بهش توجه نمیشه ومن تا صفحه ۱۵۰مطالعه کردم جملات تکراری زیادولی لازم هست.... من یک نظری داشتم که اگر به جای تکرار جملات بیشتردرموردتکنیک گفته میشد بسیاربسیار عالی میشد ممنونم ازنویسنده وکتابراه🙏🙏🙏
مونا ابرهیم زاده
۱۴۰۱/۱۰/۱۰
کتاب خوبیه و اینکه به ما یاد میده تو دغدغه‌های امروز و مشکلات زندگی که ما رو هر روز افسرده تر می‌کنه و باعث میشه عدم تمرکز حواس داشته باشیم زندگی رو بهتر ببینیم و درک کنیم
و این سختی‌ها و پستی بلندی‌های زندگی بشن هیجانات اون پس از همه چیز لذت ببر
رامین کرمی
۱۴۰۱/۸/۲۱
با سلام و تشکر بی کران از کتابراه
من این کتاب رو که خواندم برای بار اول به طور کامل متوجه منظور و قلم نویسنده نشدم اما ترغیب شدم که دوباره بخوانم و عالی شد که دوبار خواندم چراکه دفعه دوم تازه متوجه شدم که کتاب چقدر سلیس و شیوا بود و عالی
رضا صادقی
۱۴۰۲/۱۱/۸
این کتاب رو من به کسانی پیشنهاد میدهم که هنوز هیچ معنا و مفهومی در زندگیشون پیدا نکردند! عالیه به انسان دیدگاهی متفاوت نسبت به زندگی و سختی هایش میده البته با نگارش زیبای آقای میلاد سبزه آرا
باتشکر از کتابراه و کتابراهی‌های عزیز
Dela Sarem
۱۴۰۱/۱۱/۱۲
من این کتابو وقتی رایگان شد دریافت کردم ترجمه ساده و روان هست و محتوای پر بار علمی و روانشناسی باعث تغییر دیدگاه شما از درد و رنج خواهد شد این کتاب برای دانشجوهای روانشناسی هم مفید خواهد بود چون نکات روانشناسی زیادی داره 🌹
مشاهده همه نظرات 96

راهنمای مطالعه کتاب نقطه مطلوب

برای دریافت کتاب نقطه مطلوب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.