معرفی و دانلود کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن: نظریه و تمرین برای نمایشنامه‌نویسان

عکس جلد کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن: نظریه و تمرین برای نمایشنامه‌نویسان
قیمت:
36000 تومان - 4.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن: نظریه و تمرین برای نمایشنامه‌نویسان

راهنمایی جامع برای نویسندگان تازه‌کار! دیوید راش در کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن، علاوه بر اینکه شما را با مبانی نمایشنامه‌نویسی آشنا می‌کند، فوت‌و‌فن‌های ابداعی‌اش را نیز به شما می‌آموزد تا برای تبدیل شدن به یک نمایشنامه‌نویس ماهر، از هر کلاس یا آموزش دیگری بی‌نیاز شوید.

درباره‌ی کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن

اگر شما هم در آرزوی نویسندگی هستید یا مایلید اطلاعات خود را درمورد نمایشنا‌مه‌نویسی بالا ببرید، فقط کافی است سری بزنید به کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن (Building Your Play) نوشته‌ی دیوید راش (David Rush). نویسنده‌‌ی این کتاب در عین اینکه شما را با مفاهیم پایه و زیربنایی نمایشنامه‌نویسی آشنا می‌کند، ترفندها و فرمول‌های کاربردی‌اش را نیز به شما می‌آموزد. دیوید راش به شما نشان می‌دهد که چطور با بررسی نمایشنامه‌های کلاسیک و آثار فاخر، مشخصه‌های اصلی آن‌ها را به دست آورده و بر این اساس هم آثار سایر نویسندگان را ارزیابی کنید، هم توانایی نویسندگی خود را ارتقا دهید.

دیوید راش که سال‌ها به عنوان مدرس با نویسندگان کم‌تجربه در تعامل بوده، با دسته‌بندی اشتباهات رایج تازه‌کارها، شما را از تکرار آن‌ها برحذر می‌دارد. پس اگر تجربه‌ی چندانی در زمینه‌ی نمایشنامه‌نویسی ندارید، اصلا جای نگرانی نیست چون دیوید راش تمامی تجربیاتش را چه به عنوان یک نویسنده و چه به عنوان استاد دانشگاه در اختیار شما قرار می‌دهد. نویسنده در بخش‌های مختلف تمریناتی را به خوانندگاش ارائه داده و از آن‌ها می‌خواهد به صورت فردی یا گروهی به انجام آن‌ها مشغول شوند؛ بنابراین کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن در کنار آموزش‌های تئوری، تمریناتی را هم برای آموزش‌های عملی شما در نظر گرفته است. برای خوانندگانی که هیچ‌گونه آشنایی با هنر نمایشنامه‌نویسی ندارند، واژه‌نامه‌ای در انتهای کتاب گنجانده شده است که اصطلاحات و تعابیر تخصصی را به ایشان می‌آموزد.

فاطمه عسگری و مهناز مظلومی ترجمه‌ی شیوای این کتاب را به عهده داشته‌اند و انتشارات مهرگان خرد آن را به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن

  • در کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن، روشی که نمایشنامه‌نویس‌ها در گذشته به کار می‌بردند و همچنین نحوه‌ی به‌کارگیری روش‌های ایشان در نمایشنامه‌های جدید به روشنی بیان شده است. (پُل مشجیان، هنرپیشه‌ی تئاتر)
  • کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن، برای هر معلمی که می‌خواهد به تدریس نمایشنامه‌نویسی بپردازد و یا هر نویسنده‌ی جوانی که به دنبال راهنمایی آگاه و باتجربه است، یک کتاب متمایز و قابل‌توجه است. (مجله‌ی موضوعات تئاتر)

کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای تمامی علاقمندان و مخاطبات هنرهای نمایشی و نمایشنامه‌نویسی مناسب است. اگر شما هم دست‌به‌قلم هستید و قصد دارید نمایشنامه‌های خود را به روی صحنه ببرید، این کتاب انتخاب بسیار خوبی برای یادگیری نمایشنامه‌نویسی خواهد بود.

با دیوید راش بیشتر آشنا شویم

دیوید راش، زاده‌ی‌ 1940، نویسنده و نمایشنامه‌نویس آمریکایی است که مدت‌ها سرپرست گروه نمایشنامه‌نویسی دانشگاه ایلینوی را به عهده داشته است. بسیاری از نمایشنامه‌های دیوید راش در سالن‌های تئاتر شیکاگو، استیج لفت و تئاتر گوا به اجرا درآمده‌اند. این نویسنده تاکنون جوایز بسیاری از جمله دو جایزه‌ی امی و سه جایزه‌ی شورای هنری ایلینوی را به پاس فعالیت‌های ادبی خود دریافت کرده است.

در بخشی از کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن می‌خوانیم

قطعاً اولین و مهم‌ترین کارکرد موانع جذاب کردن نمایشنامه است. در عین حال، وظیفه دوم و به همان اندازه مهم که موانع ایفا می‌کند غنی کردن شخصیت‌پردازی نمایشنامه است. اگر به یاد داشته باشید در فصل قبل گفتیم که بیشتر اوقات شخصیت‌ها با اهدافی که برای خود تعیین می‌کنند تعریف می‌شوند. اینکه یاگو به جای خشمگین باقی ماندن می‌خواهد اتللو را نابود کند او را به عنوان یک نوع خاص انسان، و مسلماً نه نوع جالبی، نشان می‌دهد. اما با موانعی که شکسپیر خلق می‌کند، شناخت بهتری از او پیدا می‌کنیم. هر کدام از موانع طوری طراحی شدند تا بخشی از شخصیت یاگو را فاش کنند. به چند تا از آنها نگاهی بیاندازیم.

در پرده اول: یاگو از رودریگو، ابلهی که برای اغفال دزدمونا از او کمک می‌خواهد، به ستوه آمده است. رودریگو به ایجاد مزاحمت برای او ادامه می‌دهد و اصرار می‌کند تا توجه‌اش را جلب کند. درحالی‌که او مجبور است راهی برای کنار آمدن با رودریگو پیدا کند، بخشی از شخصیت زیرک و آب‌زیرکاه خود را نشان می‌دهد. سرانجام زمانی که مجبور می‌شود او را بکشد بخش بسیار تیره‌تری از وجود خود را هویدا می‌کند. یکی از نقش‌های یاگو شامل قانع کردن کاسیو دوست اتللو برای مست کردن است. در این ضمن یک مانع پدیدار می‌شود... کاسیو اهل نوشیدن نیست بنابراین یاگو باید بسیار مستحکم خوشگذران و اجتماعی بشود. ما او را مردی مقبول، جوانمرد، خوش‌لحن در می‌یابیم. او به یک شخص جذاب نیک تبدیل می‌شود جوری که هر کسی می‌تواند او را دوست بدارد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
قسمت اول: مبانی
فصل 1: این یک نمایشنامه است؟
فصل 2: چهار عنصر کلیدی
فصل 3: اهداف
فصل 4: موانع
فصل 5: استراتژی‌ها
قسمت دوم: کنار هم قرار دادن آن‌ها
فصل 6: طرح‌ساخت
طرح‌ساخت چیست؟
فصل 7: خرده نمایش
فصل 8: پرسش‌های دراماتیک
قسمت سوم: فوت‌و‌فن‌های پیشرفته
فصل 9: خواهر پیگون
فصل 10: مقدمه‌چینی خوکی
فصل 11: ترفندهای گوناگون
فصل 12: شخصیت‌ پردازی
سخن آخر
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن: نظریه و تمرین برای نمایشنامه‌نویسان
نویسنده
مترجمفاطمه عسکری، مهناز مظلومی
ناشر چاپیانتشارات مهرگان خرد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات236
زبانفارسی
شابک978-600-8067-79-5
موضوع کتابنگارش
قیمت نسخه الکترونیک
36000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن

برای دریافت کتاب نمایشنامه‌ات را بنا کن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.