معرفی و دانلود کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری

عکس جلد کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری
قیمت:
۵۰۰۰۰ ۴۵,۰۰۰ تومان ۱۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری

کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری نوشته‌ی حنانه سادات نورانی، به مباحث کاربردی و اساسی حوزه‌ی معماری همچون فضا، فرم و بافت می‌پردازد و از این طریق می‌کوشد ماهیت این رشته را توضیح دهد. این کتاب آموزشی فضای معماری را تعریف می‌کند، ارتباط آن با فرم بنا را تشریح می‌نماید، و از اهمیت پوسته و بافت در طراحی بنا می‌گوید.

درباره‌ی کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری

شواهد نشان می‌دهد که در حدود 10 هزار سال پیش، انسان زندگی در غارها را رها کرد و تصمیم گرفت خانه‌هایی برای خود بسازد. بسیاری از تاریخ‌شناسان این زمان را آغاز شکل‌گیری هنر معماری می‌دانند. گرچه این معماری ابتدایی صرفاً به ساخت بنا محدود بود و نشانی از هنر در خود نداشت. اما به‌مرور انسان فهمید که معماری نه‌فقط ابزار، که تکنیک و ایده‌پردازی و طراحی هم هست. شاید یکی از اولین و شاخص‌ترین نمونه‌های این موضوع، اهرام مصر باشد که ترکیبی از هنر و تکنیک فنی بود. این اتفاق که در حدود 3000 سال پیش افتاد شروع زیبایی‌شناسی معماری بود که همچنان هم ادامه دارد و در حال تکامل است. محققان معتقدند قرن نوزدهم را باید آغاز عصر مدرن معماری دانست. در این زمان همچنان که ساختمان‌های بلندمرتبه و آسمان‌خراش‌ها ساخته می‌شدند و شهرها گسترش میافتند، معماران متوجه مفاهیم پیچیده‌تری شدند؛ مفاهیمی همچون طبیعت و محیط‌زیست، بافت اثر یا کمبود فضا. معمار مدرن به شکل ظریف و هنرمندانه‌ای سعی دارد این موضوعات را درک نماید، به فرم هنری تبدیل کند و در آثارش بروز دهد. یکی از کتاب‌هایی که تلاش کرده این روابط پیچیده در معماری را توضیح دهد، کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری نوشته‌ی حنانه سادات نورانی است. این اثر به مباحث کاربردی و مهم این رشته می‌پردازد و می‌کوشد ماهیت معماری را تشریح نماید.

امروزه معماری را ترکیبی از هنر، دانش، فناوری و انسانیت می‌دانند. این حوزه هم می‌تواند سطح کلان را شامل شود، مثل طراحی شهرها و مناظر، و هم به سطوح خرد، همچون طراحی ساختمان‌ها و فضای داخلی، بپردازد. ماهیت هنر معماری و تمایز آن از فنونی مثل ساخت‌وساز، هزاران سال است که ذهن انسان را به خود مشغول کرده، چنانکه از افلاطون تا اندیشمندان معاصری همچون فوکو، دلوز و ویتگنشتاین در مورد این هنر فلسفه‌ورزی کرده‌اند و نظرات خود را ابراز داشته‌اند. در عصر مدرن، فاکتورهای زیادی را در طراحی دخیل می‌دانند اما درنهایت اعتقاد بر این است که هدف معماری، افزایش کارایی است. یعنی همه‌ی عناصر باید در خدمت این هدف باشند. حنانه سادات نورانی در کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری همین هدف را پی می‌گیرد و با مطرح کردن فاکتورهای مهمی همچون فضا، فرم و بافت، به معماران جوان می‌آموزد که چطور آن‌ها را برای کارایی بیشتر به کار بگیرند. نویسنده پس‌ازاینکه کلیات معماری را تعریف کرد، به مفهوم فضای معماری می‌پردازد و عناصر اصلی آن همچون نور و نورپردازی را توضیح می‌دهد. او در ادامه بحث فضاهای ارتباطی را مطرح می‌کند و از فضاهای خطی و نقطه‌ای می‌گوید. توجه به بافت اطراف بنا موضوع دیگری است که در کتاب مطرح می‌گردد و نویسنده بر اهمیت آن‌ها تأکید می‌کند. بخش پایانی نیز به پوسته‌ی بنا اختصاص می‌یابد و در مورد پی و کف‌سازی، ستون‌ها، دیوارها و پله‌ها صحبت می‌شود.

کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری توسط انتشارات موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران به چاپ رسیده است.

کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب راهنما به دانشجویان معماری و علاقه‌مندان به این رشته پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری می‌خوانیم

در یک موضوع معماری، حساسیت نشان‌دادن به ماهیت سلسله‌مراتب موجود در مفاهیمی که استفاده می‌شوند؛ امر مهمی است. این مفاهیم، متناسب با ارزش‌های شخصی طراح بوده و به تعبیری، حاصل همین ارزش‌ها هستند. همان‌طور که برخی از مفاهیم، مفاهیم دیگر را در برداشته و آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند در هریک از این سلسله‌مراتب، مفاهیم موجود در مراتب بالاتر، شرایطی را پدید می‌آورند که طی آن، مفاهیم مراتب پایین‌تر به وجود می‌آیند. به همین ترتیب، این ماهیت سلسله‌مراتبی مفاهیم، در تمامی ابعاد بنا ریشه می‌دواند.

مفاهیم زیادی در مراتب پایین وجود دارند که با مفاهیم حاکم در سطوح بالا سازگاری دارند. برای مثال در قبال یک سری اهداف مشخص می‌توان چندین نوع کارکرد مؤثر و قابل قبول را درنظر گرفت و در عین حال، در مورد یک کارکرد خاص، مجموعه فعالیت‌های گوناگونی وجود دارند که معتبرند. همچنین برای یک مجموعه فعالیت مشخص، چندین مفهوم مرتبط با بنا پدید می‌آید که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1. تعریف
فصل 2. دسته‌بندی در حوزه‌بندی کارکردی
فصل 3. فضای معماری
فصل 4. فضای ارتباطی و فرم بنا
فصل 5. پاسخ به بافت
فصل 6. پوسته‌ی بنا
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات175
زبانفارسی
شابک978-622-218-493-3
موضوع کتابکتاب‌های معماری
قیمت نسخه الکترونیک
۵۰۰۰۰ ۴۵,۰۰۰ ت ۱۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری

برای دریافت کتاب نکات طلایی مفاهیم و طراحی در معماری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.