معرفی و دانلود کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان

عکس جلد کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان
قیمت:
۹۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان

در کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان می‌خوانید که چگونه امپراتوری هخامنشی پدید آمد، ایران در زمان پادشاهانی چون کوروش و داریوش چگونه بود و نهایتاً از وضعیت تمدن و فرهنگ ایرانی در دوره‌ی هخامنشیان آگاه می‌شوید. محسن جعفری پس از مطالعه‌ی به‌روزترین منابع تاریخی، این کتاب را به رشته‌ی تحریر درآورده تا عموم ایرانیان با این سلسله‌ی ایران باستان بیشتر آشنا شوند.

درباره‌ی کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان

زمانی سلسله‌ای بر ایران فرمان می‌راند که قلمرو امپراتوری‌اش وسعتی باورنکردنی داشت. وسیع‌ترین امپراتوری تاریخ باستان که فرمانروایان آن بر بخش بزرگی از آسیای مرکزی، قسمتی از اروپا و شمال قاره‌ی آفریقا و حدود 40 درصد جمعیت جهان حکومت می‌کردند. بخشی از تاریخ این سلسله‌ی ایران باستان با افسانه‌ها و داستان‌هایی غیرواقعی گره خورده که روزبه‌روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شوند. منابع نامشخصی این داستان‌ها را در فضای مجازی گسترش داده‌اند و کسانی که با تاریخ آشنایی چندانی ندارند، به‌راحتی آن‌ها را باور می‌کنند. در چنین شرایطی لازم است که مردم با مطالعه‌ی منابع معتبر و به‌روز، اطلاعات تاریخی درستی کسب کنند. اما بیشتر کتاب‌های تاریخی در حوزه‌ی ایران باستان بسیار تخصصی و قطور هستند و به کار خوانندگان غیردانشگاهی نمی‌آیند. در این صورت پدید آمدن آثاری چون کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان بسیار مفید خواهد بود.

محسن جعفری در اولین فصل از کتاب، اولین کوچ‌کنندگان به سرزمین ایران، قوم پارس، را معرفی می‌کند. با توجه به آخرین آثار کشف‌شده به خط میخی باستان، تاریخ امپراتوری هخامنشی روشن‌تر گشته و مشخص شده که پیش از کوروش کبیر، چهار فرمانروای دیگر از قوم پارس بر قسمتی از ایران حکم می‌رانده‌اند. با این حال، این کوروش دوم بود که این حکومت کوچک را به یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های جهان تبدیل کرد. در فصل دوم کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان بیشتر درباره‌ی این موضوع می‌خوانید. محسن جعفری در این فصل به همه‌ی منابع از جمله آثار مورخان یونانی، کتیبه‌ها و لوحه‌های گلی و نگاره‌های به‌جامانده در آثار باستانی مراجعه کرده تا تصویری دقیق از زندگی کوروش به دست دهد. در سومین فصل کتاب درباره‌ی یکی از دوران‌های پرافت‌وخیز دولت هخامنشی می‌خوانید که باز هم با افسانه‌ها درآمیخته است: پادشاهی کمبوجیه.

معرفی و دانلود کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان

اوج اقتدار هخامنشیان در دوره‌ای بود که داریوش بزرگ بر سر کار آمد. او بنیان‌گذار چندین سازمان سیاسی و اداری بود و قلمرو هخامنشیان را گسترش داد. فصل چهارم راجع به دوران پادشاهی این فرمانروای مقتدر و نیرومند ایرانی است. پس از مرگ داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم به ترتیب پادشاهان ایران بودند که ایران را در وضعیتی پایدار نگه داشتند. در فصل پنجم کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان بیشتر درباره‌ی این سه پادشاه می‌خوانید. با بر روی کار آمدن اردشیر دوم، دوره‌ی آشوب آغاز شد و چند سال بعد، اسکندر با سپاهی بزرگ، به ایران حمله و داریوش سوم را از فرمانروایی برکنار کرد. محسن جعفری در فصل‌های هفتم و هشتم کتاب به سراغ تحلیل وضعیت تمدن، فرهنگ، هنر و معماری در عصر هخامنشیان رفته است. تخت جمشید که یکی از آثار تاریخی پراهمیت ایران باستان به شمار می‌آید، موضوع اصلی آخرین فصل کتاب است.

محسن جعفری در بخش «برای مطالعه‌ی بیشتر» به خوانندگان علاقه‌مند به تاریخ ایران باستان، منابع بیشتری را معرفی می‌کند و درباره‌ی هر کتاب نظر می‌دهد. همچنین می‌توانید به بخش منابع کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان مراجعه کنید تا با آثار بیشتری آشنا شوید. انتشارات ققنوس این کتاب را در مجموعه‌ی تاریخ ایران زمین به انتشار درآورده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ ایران زمین

کتاب‌های زیادی در حوزه‌ی تاریخ ایران نوشته شده‌اند که دو مشکل عمده دارند: یا آن‌قدر تخصصی و قطور هستند که مردم عادی با آن‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ یا نویسندگان برای نوشتن آن‌ها از منابع غیرعلمی استفاده کرده‌اند. محسن جعفری در مجموعه‌ی تاریخ ایران زمین کوشیده با حل این دو مشکل، کتاب‌هایی کم‌حجم و پژوهشی فراهم آورد که پلی باشد میان محققان دانشگاه و مردم علاقه‌مند به تاریخ. در این مجموعه کتاب‌ها که به همت انتشارات ققنوس منتشر شده است، به سلسله‌های تاریخی ایران از دیدگاه سیاسی، اقتصادی، دینی، ادبی و هنری پرداخته می‌شود. «ایران در سپیده‌دمان تاریخ»، «هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان»، «ساسانیان: فرمانروایان ایرانشهر» و «اشکانیان: فرمانروایان فراموش‌شده» عنوان چند جلد منتشرشده از مجموعه‌ی تاریخ ایران زمین هستند.

کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ ایران باستان علاقه‌مندید، کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان را بخوانید.

در بخشی از کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان می‌خوانیم

کوروش کبیر یکی از شناخته‌شده‌ترین و خوشنام‌ترین چهره‌های سیاسی تاریخ جهان است. دستاوردهای سیاسی او کم‌نظیر است؛ وی توانست طی فقط دو دهه دولت هخامنشی را از دولتی کوچک و باجگزار به بزرگ‌ترین قدرت جهان تبدیل کند. او با درایت سیاسی و نبوغ نظامی شگفت‌آورش از نقطه‌ضعف‌های دشمنانش به بهترین شکل بهره برد؛ با ناراضیان مادی همراه شد و شاه ماد را شکست داد، شاه لیدی را با لشکرکشی سریع غافلگیر کرد و برعکس، شاه بابل را با صبری خردمندانه به زانو درآورد.

آنچه بیش از این پیروزی‌ها کارنامه‌ی سیاسی کوروش را افتخارآمیز می‌کند رفتار او با شکست‌خوردگان بود. او در زمانه‌ای می‌زیست که کشتارهای دسته‌جمعی و ویران کردن سرزمین‌های شکست‌خورده بسیار رایج بود؛ اما کوروش راهی دیگر برگزید و با شاهان و مردم شکست‌خورده با مهربانی و مدارا رفتار کرد. او کوشید یک شاهنشاهی چند قومیتی با تکیه بر مدارای قومی و مذهبی بنیان گذارد و همین موجب خوشنامی بی‌مانند او در تاریخ شد. بیشتر تاریخ‌نگاران جهان از دوران باستان تا کنون او را ستوده‌اند. در جهان باستان کوروش نماد مدارا و انسان‌دوستی بود و قوم‌های گوناگون او را ستوده‌اند، ایرانیان او را «پدر» می‌خواندند و یهودیان او را نجات‌بخش خویش می‌دانستند (گیرشمن ۱۳۷۲، ۱۴۳). حتی یونانیان که سال‌ها با لشکریان هخامنشی جنگیدند نیز نه‌تنها نتوانستند از ستایش او خودداری کنند، بلکه برخی از آن‌ها چون گزنفون او را تا حد انسانی آرمانی بالا بردند.

گزنفون نویسنده‌ای یونانی بود که خود در جنگ با ایرانیان شرکت داشت. وی در اوج آشفتگی‌های سیاسی یونان کتابی نیمه‌تاریخی به نام کوروش‌نامه نوشت و کوروش را نمونه و سرمشق فرمانروایی خردمندانه به یونانیان معرفی کرد. کتاب سده‌ها مورد توجه روشنفکران و دولتمردان برجسته‌ی جهان غرب بود تا آن‌جا که توماس جفرسون, یکی از نویسندگان اصلی اعلامیه‌ی استقلال ایالات متحده‌ی آمریکا و سومین رئیس‌جمهور آمریکا, به آن علاقه‌ی زیادی داشت.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
سالشمار رویدادهای مهم
1: پارسیان در صحنه‌ی تاریخ
2: کوروش کبیر و بنیان‌گذاری شاهنشاهی هخامنشی
3: از کمبوجیه تا داریوش, بحران در دولت هخامنشی
4: پادشاهی داریوش بزرگ، اوج قدرت هخامنشیان
5: از خشایارشا تا داریوش دوم (486-405 ق.م)، دوران قدرت و ثبات
6: از اردشیر دوم تا داریوش سوم (405-330 ق.م)، آشفتگی و فروپاشی
7: تمدن و فرهنگ ایران در دوره‌ی هخامنشی
8: هنر و معماری هخامنشی
9: تخت جمشید، نماد تمدن هخامنشی
برای مطالعه‌ی بیشتر
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-622-04-0438-5
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان

محمود بختیاری
۱۴۰۳/۱/۱۸
سلام و عرض ادب و احترام به دوستان و خوانندگان این پیام. کتابی که نوشته شده بر اساس مطالعات و مستندات زیادی بوده که همگی در اخر کتاب منابع ذکر شده به نظرم جناب جعفری زحمت زیادی برای ان کشیدن روحشون شاد و یادش گرامی باد (ایشون در جریان زن زندگی ازادی در کرج به زندان رفت و بعد مدت کمی از ازادی از زندان به بیانی خودکشی
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان

برای دریافت کتاب هخامنشیان: فرمانروایان جهان باستان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.